Använda både inbyggda Grafikkortet och GTX 590

Permalänk
Avstängd

Använda både inbyggda Grafikkortet och GTX 590

Funderar skarpt på att köpa ett Sandy/Ivy Bridge och undrar om man kan använda grafikkretsen på CPU för filmtittande och Nvidias 590 för spel? Innan hade jag ett Radeon HD och blev besviken vid filmtittande när jag bytte till Nvidia. Kan då lika gärna spara fläktljud och ström med att använda Sandy/Ivy Bridge vid filmtittande/surfning men går det?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Antielefant

Ja, men inte på samma skärm. Du kan driva TV'n på det integrerade och datorskärmen på 590't däremot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Det var synd. Fast min TV ( http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?slg=en&s... ), datorn är inkopplad till har ju många HDMI ingångar så då borde det väll bara vara att aktivera rätt grafikkort och byta ingång med fjärren.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av stormense:

Det var synd. Fast min TV ( http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?slg=en&s... ), datorn är inkopplad till har ju många HDMI ingångar så då borde det väll bara vara att aktivera rätt grafikkort och byta ingång med fjärren.

Nope, eftersom både dator och TV känner av vad som är anslutet (bl.a. via HDCP) kan du inte ansluta samma skärm till flera grafikkort i samma dator. Enbart det ena kommer att ge bild, och det blir det första som initieras (vilket i princip alltid är det integrerade).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av stormense:

Det var synd. Fast min TV ( http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?slg=en&s... ), datorn är inkopplad till har ju många HDMI ingångar så då borde det väll bara vara att aktivera rätt grafikkort och byta ingång med fjärren.

Förstår inte poängen. Vad är det för fel att använda ditt 590 till både film och spel? Du har väl ändå inte tänkt göra det samtidigt, eftersom du säger att du vill göra det på samma skärm?

Permalänk
Medlem

Hej

Är du säker på detta? jag kanske yrar ny men jag har asus z77 sabertooth med en 2600k och ett gtx560ti
och med medföljande program kan man då välja när gtx560ti ska gå in ( som sagt jag kan yra med det ser ut så)
vid mindre belastning används endast det integrerade och vad jag förstår ska det fungera att göra detta med 1 skärm.

/Aragon

Skrivet av Zcenicx:

Ja, men inte på samma skärm. Du kan driva TV'n på det integrerade och datorskärmen på 590't däremot.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Låter lite lovande om du inte yrar. Anledningen till att använda bägge grafikkorten är ju också strömförbrukning och fläktljud. Lite låter ju 590 när man avnjuter film eller surfar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv

Programmet kallas Lucid Virtu och om du kör det i diskretläge använder du ditt diskreta grafikkort till alla program (och kopplar även skärmen till det) utom de programmen du specifikt anger att du vill använda det inbyggda grafikkortet till. Kan vara värt ett försök i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Låter lite lovande om du inte yrar. Anledningen till att använda bägge grafikkorten är ju också strömförbrukning och fläktljud. Lite låter ju 590 när man avnjuter film eller surfar.

Ställ fläkten manuellt på 10% eller något så låter det väl inte så mycket?
Lär väl inte bli så varmt vid filmuppspelning

Permalänk
Antielefant
Skrivet av aragon:

Hej

Är du säker på detta? jag kanske yrar ny men jag har asus z77 sabertooth med en 2600k och ett gtx560ti
och med medföljande program kan man då välja när gtx560ti ska gå in ( som sagt jag kan yra med det ser ut så)
vid mindre belastning används endast det integrerade och vad jag förstår ska det fungera att göra detta med 1 skärm.

/Aragon

Det är Lucid Virtu du tänker på, och det fungerar... inte bra. Alls. Det stänger heller inte av fläktarna på det diskreta grafikkortet utan dessa kommer fortfarande att gå i normal idle-speed.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det fungerar så länge du har ett moderkort med Lucid Virtu-krets på.
Det finns två alternativ.

1. Du kopplar skärmen till grafikkortets bildutgång.
Det integrerade grafikkortet och Virtu används mest för videouppspelningsfinesser (QuickSync). Den kan hårdvaruaccelerera videoomkodningar mycket mer effektivt än ett diskret grafikkort. Ingen strömbesparing.

2. Du kopplar skärmen till moderkortets bildutgång.
Du får en liten prestandaförlust vid maxbelastning (spel) eftersom ditt diskreta grafikkort måste skyffla allt via Virtu och den integrerade grafikkretsen, i gengäld kan det diskreta grafikkortet nästan helt stängas av då det inte används (kraftig ström/värmebesparing för mindre krävande applikationer som surf/musik/film).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Det fungerar så länge du har ett moderkort med Lucid Virtu-krets på.
Det finns två alternativ.

1. Du kopplar skärmen till grafikkortets bildutgång.
Det integrerade grafikkortet och Virtu används mest för videouppspelningsfinesser (QuickSync). Den kan hårdvaruaccelerera videoomkodningar mycket mer effektivt än ett diskret grafikkort. Ingen strömbesparing.

2. Du kopplar skärmen till moderkortets bildutgång.
Du får en liten prestandaförlust vid maxbelastning (spel) eftersom ditt diskreta grafikkort måste skyffla allt via Virtu och den integrerade grafikkretsen, i gengäld kan det diskreta grafikkortet nästan helt stängas av då det inte används (kraftig ström/värmebesparing för mindre krävande applikationer som surf/musik/film).

Virtu och SLI (som 590 innebär) brukar inte gå hand i hand varken med I eller D-mode. Artefakter i spel, bara en GPU används eller så sätter den jobbet på Intels krets istället. Jisses, fick inaktivera skiten i BIOS. Men det kanske har blivit bättre..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Teddis:

Virtu och SLI (som 590 innebär) brukar inte gå hand i hand varken med I eller D-mode. Artefakter i spel, bara en GPU används eller så sätter den jobbet på Intels krets istället. Jisses, fick inaktivera skiten i BIOS. Men det kanske har blivit bättre..

Med tanke på vilka problem vi har med det på jobbet med både Geforce, Quadro och Radeon - NEJ.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Kör nu med Ivy Bridge och Intel HD4000 avaktiveras automatiskt. Synd men ingen som hittat en vettig lösning ännu för att växla mellan grafikkorten utan att behöva rycka ur Nvidia-kortet?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus GTX 590 i ett 500R och jag hör den bara när jag spelar och då kan den överösta chassi fläktarna, annars när jag ser på film så är den ju väldigt tyst och då hör jag bara chassi- och nätaggsfläktarna och det ljudet försvinner ju ganska snabbt när väl filmen är igång för då överröstar högtalarna fläktarna istället. Så jag tycker den inte låter mycket mer än något annat kort.

Men det kan ju vara så att jag kanske vant mig, men jag kan ju tycka att du som har ett 550D som chassi borde ju höra kortet som ett litet sus eftersom ditt chassi är lite ljud isolerat och sen borde ju ditt nätagg överrösta kortet, så då borde du ju störa dig på nätagget också.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av stormense:

Kör nu med Ivy Bridge och Intel HD4000 avaktiveras automatiskt. Synd men ingen som hittat en vettig lösning ännu för att växla mellan grafikkorten utan att behöva rycka ur Nvidia-kortet?

Finns i BIOS, brukar kallas "multi display" eller nåt sånt.

*Edit*
Det ligger under Advanced \ Graphics Configuration i avancerade läget av UEFI. Däremot kan ditt moderkorts Virtu-hårdvara krångla om man ställer in fel, så kolla manualen vad som gör vad där.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara värt att prova. Finns ju sällsynta veckor man inte spelar utan istället bara surfar och ser på film. Har bägge HDMI ikopllade så ska testa nu

Funkade inte. Så fort Windows 8 startade hoppade det till Nvidia-kortet och iGPU blev svart.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Med Ubuntu fungerar det. Med Windows 8 fungerar det inte alls. Inte ens om man avaktiverar Nvidakortet fran enhetshanteraren. Sitter just nu med Ubuntu 12.10 Live och skriver detta. Hur fasiken ska man få det fungera med Windows 8?

(Jag kan lägga till att Nvidia GTX 590 inte fungerar alls med Ubuntu. Ghorde det heller inte på min gamla dator. Måste jag göra någonting som kräver Linux får jag välja iGPU i bios)

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)