Stationär dator inte med i hemnätverket

Permalänk
Medlem

Stationär dator inte med i hemnätverket

Hej

Min stationära dator är inte direkt kopplad till routern utan den får internet via en switch som i sin tur är kopplad till fibern. Om jag byter ut switchen mot routern så vet jag att det löser mitt problem men jag har inte möjlighet att placera routern i hallen. Finns det något annat sätt att få min stationära dator i kontoret att ingå i mitt hemnätverk? Bifogar bild på hur jag kopplat.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Dra en sladd från datorn till routern?

Permalänk
Medlem

Det är en lång väg mellan routern och datorn, ca 30 meter. Blir ingen snygg lösning och jag måste i så fall borra hål i väggar/dörrar för att skapa väg för kabeln.

Permalänk
Medlem

Byt plats på switchen o routern? Förstår inte varför du inte kan göra det.
Är väl redan sladdar dragna där?

Det är väldigt dumt att ha sin dator direkt exponerad mot internet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, din stationära dator är i ett annat subnät än din tv och nas. Du säger att det inte går att ha routern i hallen dock, varför?

Skrivet av Pekkan11:

Det är en lång väg mellan routern och datorn, ca 30 meter. Blir ingen snygg lösning och jag måste i så fall borra hål i väggar/dörrar för att skapa väg för kabeln.

Om du drar en kabel samma väg som Dator <-> switch <-> router, men inte kopplar in i switchen så borde du väl inte behöva borra några hål?

Permalänk
Rekordmedlem

Använda prylar som kan hantera vlan och konfa upp det rätt eller sätta upp vpn mot lanet är (onödigt komplicerade ? men tekniskt möjliga) sätt att lösa det om man verkligen inte kan koppla in en router korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Byt plats på switchen o routern? Förstår inte varför du inte kan göra det.
Är väl redan sladdar dragna där?

Det är väldigt dumt att ha sin dator direkt exponerad mot internet.

Av estetiska skäl kan jag inte ha routern i hallen. Switchen är "gömd" i ett litet utrymme där routern inte får plats

Permalänk
Medlem

Finns lite olika sätt att lösa det på. Jag antar att du inte kan flytta in routern i hallen pga att du får dålig täckning. Den snyggaste lösningen vore att separera router- och wifi-funktionaliteten. Skaffa en accesspunkt (eller flera) och placera ut där de gör mest nytta, sedan har du en router i hallen som bara agerar gateway.

Enklaste lösningen, om du har dubbeluttag till vardagsrummer och en ledig port i routern, är att patcha passivt i hallen, sätt en kort kabel mellan uttaget som går till kontoret idag och det ledig uttaget till vardagsrummet, sedan kopplar du det lediga uttaget i vardagsrummet till routern. Inte optimalt men det funkar.

Har du bara enkeluttag både till kontoret och hallen, och inte kan byta plats på enheterna, kommer det eventuellt behövas mer utrustning. Det beror lite på vad för switch du har i hallen, men jag misstänker att det är en CPE som du inte får konfigurera själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

Av estetiska skäl kan jag inte ha routern i hallen. Switchen är "gömd" i ett litet utrymme där routern inte får plats

Köp en blomma till frugan så ska du se att hon vänjer sig efter ett tag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

Av estetiska skäl kan jag inte ha routern i hallen. Switchen är "gömd" i ett litet utrymme där routern inte får plats

Ska man skratta eller gråta?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

Av estetiska skäl kan jag inte ha routern i hallen. Switchen är "gömd" i ett litet utrymme där routern inte får plats

Då är det nog tyvärr så att av praktiska skäl så kommer ditt upplägg inte att funka.

I det läget är det nog bara att välja någon av ovan föreslagna idéer, eller leva me't.
Jag skulle välja att skippa switchen och dra en lååång kabel till datorn längs samma väg du har befintliga.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Köp ny utrustning. Ex UniFi så din brandvägg finns i hallen och acesspunkter med WiFi ansluten med kabel där det är möjligt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

Finns lite olika sätt att lösa det på. Jag antar att du inte kan flytta in routern i hallen pga att du får dålig täckning. Den snyggaste lösningen vore att separera router- och wifi-funktionaliteten. Skaffa en accesspunkt (eller flera) och placera ut där de gör mest nytta, sedan har du en router i hallen som bara agerar gateway.

Enklaste lösningen, om du har dubbeluttag till vardagsrummer och en ledig port i routern, är att patcha passivt i hallen, sätt en kort kabel mellan uttaget som går till kontoret idag och det ledig uttaget till vardagsrummet, sedan kopplar du det lediga uttaget i vardagsrummet till routern. Inte optimalt men det funkar.

Har du bara enkeluttag både till kontoret och hallen, och inte kan byta plats på enheterna, kommer det eventuellt behövas mer utrustning. Det beror lite på vad för switch du har i hallen, men jag misstänker att det är en CPE som du inte får konfigurera själv.

Smart! Tack ska du ha.

Permalänk
Medlem

Men får du alltså två IP-adresser av din leverantör? En till routern och en till datorn? Det var ju generöst av dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Men får du alltså två IP-adresser av din leverantör? En till routern och en till datorn? Det var ju generöst av dom

Trodde det va rätt vanligt. Speciellt nu med CGNAT.
Typ en som man kan ha publikt IP sen ett par till som ligger bakom CGNAT.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Köp ny utrustning. Ex UniFi så din brandvägg finns i hallen och acesspunkter med WiFi ansluten med kabel där det är möjligt.

Det har ju redan framgått i tråden att frun inte accepterar någon router i hallen. Eller är UniFi sexigare till utseendet? Bättre då att bege sig till IKEA och införskaffa en snygg router-förvaringsmöbel. En liten skohurts t.ex. där en white-box diskret kan gömma nuvarande router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det har ju redan framgått i tråden att frun inte accepterar någon router i hallen. Eller är UniFi sexigare till utseendet? Bättre då att bege sig till IKEA och införskaffa en snygg router-förvaringsmöbel. En liten skohurts t.ex. där en white-box diskret kan gömma nuvarande router.

Unifi finns smått som är mindre än en switch.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det jag tänker är att du får köpa en router som är mindre helt enkelt och sedan en accesspunkt till det, som placeras på en annan plats.

Alternativt dra en extra kabel

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det är svårt för vissa att läsa första inlägget och svara på det jag efterfrågar istället för att komma med oönskade lösningar.

Har ställt frågan till chatgtp och fick bra lösningar:

ChatGPT 4o
För att inkludera din stationära dator i ditt hemnätverk utan att flytta routern till hallen kan du använda följande tekniska lösningar:

Powerline-adaptrar: Dessa använder ditt elnät för att överföra nätverkssignalen. Du kopplar en adapter till eluttaget nära routern och ansluter den med en Ethernet-kabel. Sedan placerar du en annan adapter vid din stationära dator och ansluter den på samma sätt. Detta gör att din dator blir en del av nätverket via elnätet.

WiFi-extender med Ethernet-port: Installera en WiFi-extender nära din stationära dator. Extendern tar emot trådlös signal från routern och du ansluter din dator till extendern med en Ethernet-kabel.

Mesh-nätverk: Byt ut din nuvarande router mot ett mesh-system som består av flera enheter. En enhet placeras vid fiberingången och de andra i olika rum. Mesh-systemet skapar ett sömlöst nätverk över hela huset, och du kan ansluta din stationära dator med en Ethernet-kabel till närmaste mesh-enhet.

Vilken metod som passar bäst beror på din bostads storlek, väggarnas tjocklek och hur stabilt du vill att nätverket ska vara. Powerline-adaptrar är ofta enkla att installera och kan ge stabil prestanda om ditt elnät är bra. Mesh-nätverk är mer avancerade och kan ge bättre täckning och prestanda i större bostäder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

Förstår inte varför det är svårt för vissa att läsa första inlägget och svara på det jag efterfrågar istället för att komma med oönskade lösningar.

Har ställt frågan till chatgtp och fick bra lösningar:

ChatGPT 4o
För att inkludera din stationära dator i ditt hemnätverk utan att flytta routern till hallen kan du använda följande tekniska lösningar:

Powerline-adaptrar: Dessa använder ditt elnät för att överföra nätverkssignalen. Du kopplar en adapter till eluttaget nära routern och ansluter den med en Ethernet-kabel. Sedan placerar du en annan adapter vid din stationära dator och ansluter den på samma sätt. Detta gör att din dator blir en del av nätverket via elnätet.

WiFi-extender med Ethernet-port: Installera en WiFi-extender nära din stationära dator. Extendern tar emot trådlös signal från routern och du ansluter din dator till extendern med en Ethernet-kabel.

Mesh-nätverk: Byt ut din nuvarande router mot ett mesh-system som består av flera enheter. En enhet placeras vid fiberingången och de andra i olika rum. Mesh-systemet skapar ett sömlöst nätverk över hela huset, och du kan ansluta din stationära dator med en Ethernet-kabel till närmaste mesh-enhet.

Vilken metod som passar bäst beror på din bostads storlek, väggarnas tjocklek och hur stabilt du vill att nätverket ska vara. Powerline-adaptrar är ofta enkla att installera och kan ge stabil prestanda om ditt elnät är bra. Mesh-nätverk är mer avancerade och kan ge bättre täckning och prestanda i större bostäder.

Powerline kan fungera bra men kan också fungera uselt om dom ligger på olika slingor i lägenheten.

wifi extender med ethernertport - du kan lika gärna köpa ett wifi-nätverkskort i sådana fall.

mesh - samma som ovan men dyrare

Jag skulle föreslå t.ex. mikrotik router till skåpet i hallen sen sätter du den gamla routern i AP-läge så kommer wifi fungera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

Förstår inte varför det är svårt för vissa att läsa första inlägget och svara på det jag efterfrågar istället för att komma med oönskade lösningar.

Har ställt frågan till chatgtp och fick bra lösningar:

ChatGPT 4o
För att inkludera din stationära dator i ditt hemnätverk utan att flytta routern till hallen kan du använda följande tekniska lösningar:

Powerline-adaptrar: Dessa använder ditt elnät för att överföra nätverkssignalen. Du kopplar en adapter till eluttaget nära routern och ansluter den med en Ethernet-kabel. Sedan placerar du en annan adapter vid din stationära dator och ansluter den på samma sätt. Detta gör att din dator blir en del av nätverket via elnätet.

WiFi-extender med Ethernet-port: Installera en WiFi-extender nära din stationära dator. Extendern tar emot trådlös signal från routern och du ansluter din dator till extendern med en Ethernet-kabel.

Mesh-nätverk: Byt ut din nuvarande router mot ett mesh-system som består av flera enheter. En enhet placeras vid fiberingången och de andra i olika rum. Mesh-systemet skapar ett sömlöst nätverk över hela huset, och du kan ansluta din stationära dator med en Ethernet-kabel till närmaste mesh-enhet.

Vilken metod som passar bäst beror på din bostads storlek, väggarnas tjocklek och hur stabilt du vill att nätverket ska vara. Powerline-adaptrar är ofta enkla att installera och kan ge stabil prestanda om ditt elnät är bra. Mesh-nätverk är mer avancerade och kan ge bättre täckning och prestanda i större bostäder.

Alla de lösningarna kommer inte ge den prestanda som en kabel ger. Och speciellt när det finns en kabel och utrustningen bara är placerad i fel ordning, tar det emot att inte använda kabeln

Sedan är det också skillnad på vilken lösning man väljer beroende på vad som är viktigast, priset, prestandan, funktionen, att det är snyggt osv.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa två maneged switchar och separera internet på ett vlan och ditt lan till ett annat vlan.

Säg att du excluderar port 1 på switchen i hallen från vlan 1 och sätter den på vlan 999, sätter en annan port till en trunk port. Sen på switchen nära routern så gör du samma sak, kopplar trunk portarna till varandra och sen port 1 i hallen till fibern och port 1 vid routern till WLAN.

Ser olika ut på olika switchar men så här ställer man in på en zyxel switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Powerline kan fungera bra men kan också fungera uselt om dom ligger på olika slingor i lägenheten.

wifi extender med ethernertport - du kan lika gärna köpa ett wifi-nätverkskort i sådana fall.

mesh - samma som ovan men dyrare

Jag skulle föreslå t.ex. mikrotik router till skåpet i hallen sen sätter du den gamla routern i AP-läge så kommer wifi fungera också.

Mikrotiken har nästan samma dimensioner som min switch. Kan ersätta switchen med en sådan och köra den befintliga routern i AP-läge som du skrev. Problem solved. Tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Köp en wife-approved router med Wi-Fi eller en utan Wi-Fi och placera i hallen.

Köp sedan en ny switch med PoE eller återanvänd din befintliga och en AP med PoE som du kompletterar med PoE-adapter och placerar på valfri plats.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Trodde det va rätt vanligt. Speciellt nu med CGNAT.
Typ en som man kan ha publikt IP sen ett par till som ligger bakom CGNAT.

Det tror jag knappast. De ISP:er som kör CGNAT brukar inte dela ut någon publik IP till sina kunder som standard. Hela poängen är ju att inte behöva ge varje kund en publik IP eftersom de inte har tillräckligt med IP-adresser.

Kunderna skulle heller inte vinna något på en sådan lösning som du beskriver eftersom allt skulle fungera sämre bakom CGNAT än om kunden bara använde sin enda publika IP och körde NAT i sin router.

Sedan finns det ju en del större ISP:er som har massvis med IPv4-adresser som därmed har råd att ge kunder massvis med publika sådana. De brukar dock inte beblanda sig med CGNAT, annat än möjligen för mobilnätet.

Skrivet av mc68000:

Det har ju redan framgått i tråden att frun inte accepterar någon router i hallen. Eller är UniFi sexigare till utseendet?

Ja, enheter i Unifi-serien brukar se betydligt bättre ut.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekkan11:

Förstår inte varför det är svårt för vissa att läsa första inlägget och svara på det jag efterfrågar istället för att komma med oönskade lösningar.

Har ställt frågan till chatgtp och fick bra lösningar:

ChatGPT 4o
För att inkludera din stationära dator i ditt hemnätverk utan att flytta routern till hallen kan du använda följande tekniska lösningar:

Powerline-adaptrar: Dessa använder ditt elnät för att överföra nätverkssignalen. Du kopplar en adapter till eluttaget nära routern och ansluter den med en Ethernet-kabel. Sedan placerar du en annan adapter vid din stationära dator och ansluter den på samma sätt. Detta gör att din dator blir en del av nätverket via elnätet.

WiFi-extender med Ethernet-port: Installera en WiFi-extender nära din stationära dator. Extendern tar emot trådlös signal från routern och du ansluter din dator till extendern med en Ethernet-kabel.

Mesh-nätverk: Byt ut din nuvarande router mot ett mesh-system som består av flera enheter. En enhet placeras vid fiberingången och de andra i olika rum. Mesh-systemet skapar ett sömlöst nätverk över hela huset, och du kan ansluta din stationära dator med en Ethernet-kabel till närmaste mesh-enhet.

Vilken metod som passar bäst beror på din bostads storlek, väggarnas tjocklek och hur stabilt du vill att nätverket ska vara. Powerline-adaptrar är ofta enkla att installera och kan ge stabil prestanda om ditt elnät är bra. Mesh-nätverk är mer avancerade och kan ge bättre täckning och prestanda i större bostäder.

Var inte några bra råd egentligen. Du har fått bättre råd i tråden.
Bäst: Byt ut switchen mot en router som får plats i skåpet, den behöver inte ha wifi då detta kan antigen fixas via befintlig router i AP läge eller en ren AP. Detta ger 1 Gbit/s med mycket låg fördröjning.

Näst bäst: 2st VLAN switchar. Detta ger max 500 Mbit/s internet hastighet till arbetsdatorn med mycket låg fördröjning. Om du har 500 Mbit/s eller mindre i internet hastighet så blir det full fart.

Därefter kommer chatgtp lösningarna som alla ger sämre fart och större fördröjning.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Var inte några bra råd egentligen. Du har fått bättre råd i tråden.
Bäst: Byt ut switchen mot en router som får plats i skåpet, den behöver inte ha wifi då detta kan antigen fixas via befintlig router i AP läge eller en ren AP. Detta ger 1 Gbit/s med mycket låg fördröjning.

Näst bäst: 2st VLAN switchar. Detta ger max 500 Mbit/s internet hastighet till arbetsdatorn med mycket låg fördröjning. Om du har 500 Mbit/s eller mindre i internet hastighet så blir det full fart.

Därefter kommer chatgtp lösningarna som alla ger sämre fart och större fördröjning.

Har lagt en beställning på en mikrotik. Tack för ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det tror jag knappast. De ISP:er som kör CGNAT brukar inte dela ut någon publik IP till sina kunder som standard. Hela poängen är ju att inte behöva ge varje kund en publik IP eftersom de inte har tillräckligt med IP-adresser.

Kunderna skulle heller inte vinna något på en sådan lösning som du beskriver eftersom allt skulle fungera sämre bakom CGNAT än om kunden bara använde sin enda publika IP och körde NAT i sin router.

Sedan finns det ju en del större ISP:er som har massvis med IPv4-adresser som därmed har råd att ge kunder massvis med publika sådana. De brukar dock inte beblanda sig med CGNAT, annat än möjligen för mobilnätet.

Jag förklarade lite dåligt.
Nej dom ger inte ut Publikt som standard.

Jag hade hemma hos mina föräldrar en router med publikt IP som jag bad om hos bahnhof. Där allt va inkopplat. "main internet".

Sen hade jag en bahnhof router inkopplad för farsan min vill ha Hemtelefoni (SIP). Den låg bakom CGNAT. Den agerade bara telefonuppkoppling.

Funkade ypperligt.

Det jag menade va att jag trodde man fick nåra IP adresser från ISP.
Men ja det kanske inte är så. Bahnhof ger 3-4 st iaf.

Obenerwork som jag har nu ger 2 tror jag. inte säker. O dom har inte CGNAT alls.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag förklarade lite dåligt.
Nej dom ger inte ut Publikt som standard.

Jag hade hemma hos mina föräldrar en router med publikt IP som jag bad om hos bahnhof. Där allt va inkopplat. "main internet".

Sen hade jag en bahnhof router inkopplad för farsan min vill ha Hemtelefoni (SIP). Den låg bakom CGNAT. Den agerade bara telefonuppkoppling.

Funkade ypperligt.

Det jag menade va att jag trodde man fick nåra IP adresser från ISP.
Men ja det kanske inte är så. Bahnhof ger 3-4 st iaf.

Obenerwork som jag har nu ger 2 tror jag. inte säker. O dom har inte CGNAT alls.

Jaha, ja det är mycket möjligt att de ger dig ytterligare icke-publika IP-adresser inom sin adressrymd för CGNAT:en. Har aldrig ens tänkt på att det skulle vara något man vill ha då CGNAT i sig är en total dealbreaker för mig. För tjänster som IP-telefoni och TV om det fungerar någorlunda bra så kan jag förstå att det kanske är tillräckligt bra dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jaha, ja det är mycket möjligt att de ger dig ytterligare icke-publika IP-adresser inom sin adressrymd för CGNAT:en. Har aldrig ens tänkt på att det skulle vara något man vill ha då CGNAT i sig är en total dealbreaker för mig. För tjänster som IP-telefoni och TV om det fungerar någorlunda bra så kan jag förstå att det kanske är tillräckligt bra dock.

Ja jag hade så mycket problem med portforward för IP telefonin så jag prova sätta upp en switch o låta skiten sitta på eget IP. O det funka så det va ur världen. Väldigt skönt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros