Microsoft Surface Pro släpps i februari

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Surface Pro släpps i februari

Microsofts hårdvarudivision lyfter på locket och avslöjar att den x86-baserade surfplattan Surface Pro släpps på andra sidan Atlanten i februari. Samtidigt framkommer det att Surface RT dyker upp i Sverige inom en snar framtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Vill gärna ha en! Men priset är lite avskräckande för min del.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

kan lika bra köpa en ny gaming dator för de priset.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Wow, 100% där M$, släpp RT versionen som man inte vill ha ett halvår efter lanseringen i Sverige och inte ett ord om när Pro (som man vill ha) kommer. Faaan

Permalänk
Medlem

Meningslös. Då köper jag hellre en vanlig laptop istället. Vill jag ha en surfplatta så köper jag en ren surfplatta, Android eller IOS.

Permalänk
Medlem

Tar nog hellre RT då jag inte är i behov av några särskilda program "on the go" Behöver mest en soffkompis

Pro känns inte lika smidig och har ju framförallt inte batterikapaciteten. Dock är upplösningen på RT en nackdel... Sedan är den ju inte jättetunn heller..

Så jag är inte riktigt övertygad över huvud taget Men dyker RT upp till ett bra pris blir det nog svårt att hålla sig.

Vore kul att höra lite om Nokias kommande tablets... Eller är det bara rykten?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Usch, svindyrt. Finns ju betydligt bättre alternativ för lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Usch, svindyrt. Finns ju betydligt bättre alternativ för lägre pris.

Du får gärna visa om du hittar bättre alternativ för dom pengarna.
En platta/ultrabook med i5, 4GB RAM, 128GB SSD, Stylus, hyffsad batteritid, 10 point multitouch skärm, 1080p, bra byggkvalite och materialval...visa billigare alternativ med dom specsen.

Permalänk
Medlem

Nämen oj vilken överraskning.

Hoppas den är riktigt bra nu, får helt klart testa den i alla fall.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Du får gärna visa om du hittar bättre alternativ för dom pengarna.
En platta/ultrabook med i5, 4GB RAM, 128GB SSD, Stylus, hyffsad batteritid, 10 point multitouch skärm, 1080p, bra byggkvalite och materialval...visa billigare alternativ med dom specsen.

Det enda man skall behöva specifiera är att den klarar x86 vilket många inte har förstått.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows RT.....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Om den klarar Active Directory, vilket den bör göra eftersom det är "Pro"-version så kan den säkert ersätta en del iPads ute på företagen, och även om jag inte direkt är någon fan av Windows 8 som sådant så skulle det ändå kännas bättre än att, som idag, behöva anpassa IT-miljön till diverse apple-produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls valet av RT, handlar det bara om att komma ner lite i vikt? Jag hade utan veckan valt en platta som köra Windows 8 rakt av, kanske : Lenovo ThinkPad Tablet 2

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Förstår inte alls valet av RT, handlar det bara om att komma ner lite i vikt? Jag hade utan veckan valt en platta som köra Windows 8 rakt av, kanske : Lenovo ThinkPad Tablet 2

Microsoft vill väl förmodligen vara med och leka i tabletsegmentet liknande iOS och Android, men med RT så fattas ju "Man kan köra vanliga Windowsprogram" från säljargumenten, och när det inte finns har jag svårt att se vad Windows RT-plattor har som inte plattor med iOS eller Android har, och vad gäller pro så kan man ju lika gärna köpa en vanlig laptop i så fall, tycker jag... Så jag har svårt att se vilket glapp de försöker fylla med Surface-plattorna egentligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Förstår inte alls valet av RT, handlar det bara om att komma ner lite i vikt? Jag hade utan veckan valt en platta som köra Windows 8 rakt av, kanske : Lenovo ThinkPad Tablet 2

Det handlar väl om att få in ARM processorer i Windows ekosystemet då antagligen Microsoft tycker att Intel tar för mycket betalt för sina Atom processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Meningslös. Då köper jag hellre en vanlig laptop istället. Vill jag ha en surfplatta så köper jag en ren surfplatta, Android eller IOS.

Jag tror att det är fler som väntat på Surface Pro än vanliga Surface med Windows RT, så direkt meningslös är den väl inte. Vill man ha en traditionell platta så finns som sagt vanliga Surface.

Skrivet av SnowJim:

Förstår inte alls valet av RT, handlar det bara om att komma ner lite i vikt? Jag hade utan veckan valt en platta som köra Windows 8 rakt av, kanske : Lenovo ThinkPad Tablet 2

Vanliga Surface med Windows RT är klart billigare än den Lenovo-plattan, så jag tror att det finns en marknad för båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft vill väl förmodligen vara med och leka i tabletsegmentet liknande iOS och Android, men med RT så fattas ju "Man kan köra vanliga Windowsprogram" från säljargumenten, och när det inte finns har jag svårt att se vad Windows RT-plattor har som inte plattor med iOS eller Android har, och vad gäller pro så kan man ju lika gärna köpa en vanlig laptop i så fall, tycker jag... Så jag har svårt att se vilket glapp de försöker fylla med Surface-plattorna egentligen.

Skillnaden är att Windows RT är ett "riktigt" OS, iOS och Android är smartphone operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Skillnaden är att Windows RT är ett "riktigt" OS, iOS och Android är smartphone operativsystem.

Precis. Jag vill ha en surfplatta med Windows som naturligtvis har bäst potential att bäst integrera med PC, laptop, kommande xbox samt mobiltelefonen.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Skillnaden är att Windows RT är ett "riktigt" OS, iOS och Android är smartphone operativsystem.

Då är det något jag har missat. Jag trodde att RT INTE var ett "riktigt" OS utan endast kunde användas på i princip samma sätt som Android och iOS, fast med Microsofts Store-lösning. Så vad är i så fall skillnaden? Jag pratar alltså inte om Pro utan om RT-versionen som körs på ARM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är det något jag har missat. Jag trodde att RT INTE var ett "riktigt" OS utan endast kunde användas på i princip samma sätt som Android och iOS, fast med Microsofts Store-lösning. Så vad är i så fall skillnaden? Jag pratar alltså inte om Pro utan om RT-versionen som körs på ARM.

Det ända som skiljer är väll egentligen spären som MS lagt in för vilka program som kan köras? Vad jag förstår ska någon ha lyckats låsa upp den spären dessutom, problem är bara att batteriet går åt lite snabbare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Det ända som skiljer är väll egentligen spären som MS lagt in för vilka program som kan köras? Vad jag förstår ska någon ha lyckats låsa upp den spären dessutom, problem är bara att batteriet går åt lite snabbare.

Fast det gälde väl RT-desktop vs RT-platta... alltså fortfarande RT-arkitektur. Det är mig veterligen omöjligt att "låsa upp" så att man kan köra x86-program på en platta med ARM-arkitektur.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har haft min Samsung Slate nu i ett år, och det är "föregångaren" till Microsoft Pro så att säga. (Hade gärna haft deras lösning på tangentbordet!) Lätt det bästa köpet jag någonsin gjort inom datorvärlden. Jag betalade rutn 11000 från USA. Jag är grafiker och konstnär, och den fyller mina behov perfekt. Det blir inga laptops eller surfplattor för mig, det är här framtiden ligger! Det enda jag skulle önska var att Slaten hade SIMkortsplats och bättre batteritid, större HDD, men det kommer väl i nästa generation, nu var jag early adopter så det får man dras med några år till. Tutade i WIN 8 igår för 279 spänn, och det tar sin tid att vänja sig med, men än så länge känns det bra. Det kommer ett par intressanta hybrider snart, tex Leonovos Yoga och Dells XPS 12, men jag gillar 13mm tjocklek! Slaten kör med Wacom tech, det är därför som Pro inte blir ett köp för mig ännu.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då är det något jag har missat. Jag trodde att RT INTE var ett "riktigt" OS utan endast kunde användas på i princip samma sätt som Android och iOS, fast med Microsofts Store-lösning. Så vad är i så fall skillnaden? Jag pratar alltså inte om Pro utan om RT-versionen som körs på ARM.

Med ett riktigt OS menar jag att Windows RT och x86 har samma kernel, samma drivrutiner, samma utforskare, stöder flash, samma utvecklings miljö etc...Det du nämner är en artificiell begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Med ett riktigt OS menar jag att Windows RT och x86 har samma kernel, samma drivrutiner, samma utforskare, stöder flash, samma utvecklings miljö etc...Det du nämner är en artificiell begränsning.

Likväl är det ju en begränsning i så fall. Skillnaden är väl att RT-appar man har på sin desktop kanske går att synka med plattan, eller något. Hur som helst så är det ingen större skillnad om man jämför platta med platta i sådanna fall,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av holmberg:

Tar nog hellre RT då jag inte är i behov av några särskilda program "on the go" Behöver mest en soffkompis

Pro känns inte lika smidig och har ju framförallt inte batterikapaciteten. Dock är upplösningen på RT en nackdel... Sedan är den ju inte jättetunn heller..

Så jag är inte riktigt övertygad över huvud taget Men dyker RT upp till ett bra pris blir det nog svårt att hålla sig.

Vore kul att höra lite om Nokias kommande tablets... Eller är det bara rykten?

Fast frågan är varför man skulle välja RT om man bara är ute efter en soffkompis? Plattor som iPad4 och Nexus 10 är billigare, betydligt snabbare, har skärmar som är överlägsna Surface (att ha hög upplösning är helt underbart när man läser text) och har långt fler program.

Det Microsoft behöver se till att något tillverkar, och det snabbt, är en Atom/Jaguar baserad platta med "retina"-skärm. Vi har redan sett att de Atom-baserade plattorna är CPU-mässigt snabbare än "Surface" (runt 30-50% beroende på vad man gör) och de drar även mindre stöm.

Med Win8 har man möjligheten att koppla på skärm+tangentbord och få en (långsam) dator som kan köra alla dagens Windows-program, något som definitivt är en fördel jämfört med iOS/Android plattor.

Surface Pro är på vissa sätt en interessant produkt, men skulle nog hävda att det inte riktigt är samma typ av produkt som dagens pekplattor. Det är mer en laptop som normalt används som pekplatta. Fördelen är en prestanda som är många många gånger högre än även iPad4 och Nexus 10, men nackdelen är klart sämre batteritid och hög vikt och högt pris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Arie:

Skillnaden är att Windows RT är ett "riktigt" OS, iOS och Android är smartphone operativsystem.

Det där är lika korrekt som att säga att Android och iOS är riktigt OS då det första bygger på Linux och det andra kör en kärna som är väldigt lik den som används i OSX.

Windows RT är lika begränsat som iOS/Android för Microsoft tillåter inte 3:e-parts tillverkare att använda win32 APIet (som ÄR tillgängligt). För svensson är det enda smidiga sättet att installera appar på RT via Microsoft butik.

Det går överhuvudtaget inte att jämföra med hur saker och ting fungerar på Win8, OSX eller "vanliga" Linux installationer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Med ett riktigt OS menar jag att Windows RT och x86 har samma kernel, samma drivrutiner, samma utforskare, stöder flash, samma utvecklings miljö etc...Det du nämner är en artificiell begränsning.

Men vänta nu, är det inte just som är grejen att RT inte kan exekvera eller installera x86 program? Utan istället "appar" som man köper genom MS Store är nån form av HTML5 (?) skal ovanpå gemensamma komponenter inuti OS, så är det en RT maskin så är det ARM versionen av core filerna som körs, är det Pro så är det x86 precis som på min Windows 8 dator hemma. Och som konsekvens av det kan Pro och Windows 8 datorer köra x86 program som vanligt som till exempel alla vanliga windowsprogram, men RT kan det inte. Så om vad jag skriver stämmer så är begränsningen av största dignitet!

Resultatet blir att "apparna" SER HELT likadana ut, och fungerar på samma sätt.

Eller?!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där är lika korrekt som att säga att Android och iOS är riktigt OS då det första bygger på Linux och det andra kör en kärna som är väldigt lik den som används i OSX.

Windows RT är lika begränsat som iOS/Android för Microsoft tillåter inte 3:e-parts tillverkare att använda win32 APIet (som ÄR tillgängligt). För svensson är det enda smidiga sättet att installera appar på RT via Microsoft butik.

Det går överhuvudtaget inte att jämföra med hur saker och ting fungerar på Win8, OSX eller "vanliga" Linux installationer.

I teorin så kan du köra Photoshop WinRT på samma sätt som photoshop x86. Begränsningarna är inte där för att OS:et har tillkortakommanden. Du skulle kunna få x86 kompabilitet genom att översätta binärakoden tex. Som sagt så är Windows RT begränsat artificiellt.

Windows RT finns för att dels få Intel som du säger tillverka bättre SoC, dels är det ett sätt för Micrsosoft att bli av med legacy support berget som man dras med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

... dels är det ett sätt för Micrsosoft att bli av med legacy support berget som man dras med.

Exakt, skulle inte bli det minsta förvånad om de på BUILD2013 visar api för att bygga WinRT desktop applikationer om de inte gör det så tycker jag att det är otroligt korkat att de ens har med desktop i WindowsRT.

Om det blir som jag tror så är jag väldigt sugen på en surface 2 rt med kanske a15 eller vad nu qualcomm lyckas koka ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant å se hur den står sig mot andriod och ipad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc