Problem med Borderlands 2

Permalänk
Medlem

Problem med Borderlands 2

Hej!

Jag och min kompis köpte i höstas varsin kopia av Borderlands 2. För mig fungerar det klockrent, men för honom startar inte ens spelet.

Efter att vi har startat spelet händer ingenting och efter ett par sekunder rebootar datorn. Väl inne i Windows igen får vi ett meddelande där det står att datorn har fått en bluescreen. Tillsammans med meddelandet följer det också med information om problemet, men den säger inte mig något.

Information om problemet:
Problemsignatur:
Problemhändelsens namn: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA80084E8508
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Filer som hjälper till att beskriva problemet:
C:\Windows\Minidump\012613-28095-01.dmp
C:\Users\Oskar\AppData\Local\Temp\WER-37097-0.sysdata.xml

Specs:
Os - Win 7 Home Premium 64-bit
Gpu - Gainward GeForce GTX 560 1GB
Cpu - AMD FX-4100
Ram - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
Mobo - Gigabyte GA-970A-UD3
Hdd - Seagate Barracuda 1TB

Vi har ominstallerat Windows och installerat de senaste drivrutinerna för moderkortet och grafikkortet.
Men inget som vi testat har hjälpt. Därför vänder vi oss till er här på Sweclockers för att få några goda råd.

Edit: Han får exakt samma problem med Saint's Row: The Third, det är samma felmeddelande.

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Medlem

Risk för att låta tjatig men har din kompis Verifierat B2?
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=2037-QEUH...
Har han dom senaste Windows uppdateringarna?

Utöver det har han haft några problem i andra tyngre spel?

----

Bara sådär utan att veta nått annat kanske det kunde vara struligt Minne.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Risk för att låta tjatig men har din kompis Verifierat B2.

Utöver det har han haft några problem i andra tyngre spel?

Ja det har han gjort, och då säger Steam att det är fel på eller saknas vissa filer. Dessa filer laddas då ner på nytt, men problemet är kvar ändå.
Han har samma problem med Saint's Row The Third.

Tack för svar!

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Medlem

Vi har kört Windows Memory Diagnostics Tool, men den har inte upptäct några problem.

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Medlem

Kör en ordentligt check på hårddisken med.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Risk för att låta tjatig men har din kompis Verifierat B2?
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=2037-QEUH...
Har han dom senaste Windows uppdateringarna?

Utöver det har han haft några problem i andra tyngre spel?

----

Bara sådär utan att veta nått annat kanske det kunde vara struligt Minne.

Han har de senaste uppdateringarna för Windows och de senaste drivrutinerna.

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk

Om ni installerat om windows och det är på flera spel låter det ju snarare som något hårdvarufel, så är väl bara att börja felsöka komponenter antar jag.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om ni installerat om windows och det är på flera spel låter det ju snarare som något hårdvarufel, så är väl bara att börja felsöka komponenter antar jag.

Hur tycker du att vi ska gå tillväga?
Ingen av oss är särskilt vana med att hantera hårdvara. Det sista vi vill göra är att öppna burken och pilla med risk för att förstöra något.

Finns det någon risk att man bryter garantin när man öppnar datorn? (Den är köpt färdigbyggd av Komplett)

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Kör en ordentligt check på hårddisken med.

Hur gör man det då? Finns det något smart program?

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Medlem

Antar han har 2x4096MB minne?

Testa plocka ut 1 av minnena testa hur det funkar då är det samma sak testa med det andra minnet enbart.
Har han fler minnen upprepa samma steg en åt gången.

Testa felsöka HDD med
http://www.hdtune.com/

Annars
Har han 2st HDD ? tabort steam från Systemdisken C: och installera på en annan t.e.x D:

Har ni tid (Obs kanske långsökt) men testa en helt annan HDD som Systemdisk.

Har ni tillgång till ett annat nättagg testa det också.

Medans vi ändå är i farten hur ser Temperaturen ut på Grafikfortet och Processorn.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Antar han har 2x4096MB minne?

Testa plocka ut 1 av minnena testa hur det funkar då är det samma sak testa med det andra minnet enbart.
Har han fler minnen upprepa samma steg en åt gången.

Testa felsöka HDD med
http://www.hdtune.com/

Annars
Har han 2st HDD ? tabort steam från Systemdisken C: och installera på en annan t.e.x D:

Har ni tid (Obs kanske långsökt) men testa en helt annan HDD som Systemdisk.

Har ni tillgång till ett annat nättagg testa det också.

Medans vi ändå är i farten hur ser Temperaturen ut på Grafikfortet och Processorn.

Han har bara en hårddisk och felsöker den just nu.
Ska det vara temperaturer i idle eller load?

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green

Permalänk
Medlem

Allt det där hjälper inte eftersom jag själv hade problemet. Det enda han kan göra är att uppdatera bios för just den cpun. Sen ska det funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Allt det där hjälper inte eftersom jag själv hade problemet. Det enda han kan göra är att uppdatera bios för just den cpun. Sen ska det funka.

Hade du samma moderkort också?

Bara för han hade likadan CPU som du så ska han riskera att uppdatera BIOS/Moderkortet,fast han inte hade samma moderkort som du?
Tror lite mer information om tillverkare/model samt BIOS version skulle underlätta i sådana fall.

(Tanken var inte dålig men lite tunt)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Nej hade jag inte eftersom det hände med det jag har nu. Men det är så att Borderlands 2 har det lilla problemet med FX processorerna så att man måste uppdatera bios.

Skrivet av _tekken_:

Hade du samma moderkort också?

Bara för han hade likadan CPU som du så ska han riskera att uppdatera BIOS/Moderkortet,fast han inte hade samma moderkort som du?
Tror lite mer information om tillverkare/model samt BIOS version skulle underlätta i sådana fall.

(Tanken var inte dålig men lite tunt)

Permalänk
Skrivet av Fragola:

Hur tycker du att vi ska gå tillväga?
Ingen av oss är särskilt vana med att hantera hårdvara. Det sista vi vill göra är att öppna burken och pilla med risk för att förstöra något.

Finns det någon risk att man bryter garantin när man öppnar datorn? (Den är köpt färdigbyggd av Komplett)

Stoppa pressarna; Om ni fortfarande HAR garanti, och det det är komplett som har byggt ihop den ska ni inte öppna den och felsöka själva, då reklamerar ni den till komplett så får dem fixa med det.

Jag trodde att ni beställt delar och byggt ihop själva, och då hade ni behövt ta reda på vilken del som är defekt och skicka in den, men har ni garanti på hela bygget så är det komplett som ansvarar för det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Stoppa pressarna; Om ni fortfarande HAR garanti, och det det är komplett som har byggt ihop den ska ni inte öppna den och felsöka själva, då reklamerar ni den till komplett så får dem fixa med det.

Jag trodde att ni beställt delar och byggt ihop själva, och då hade ni behövt ta reda på vilken del som är defekt och skicka in den, men har ni garanti på hela bygget så är det komplett som ansvarar för det

+1

Gör detta pilla inte på nått!

Trodde nämligen detsamma.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ska genast kolla upp hur det är med garantin.
Tack för ert intresse

Visa signatur

▪ 3570K @ 3,4 GHz - P8Z77-V LE - 8 GB DDR3 - GTX 660 Ti - 128 GB Samsung 830 + 2 TB WD Green