Bärbar eller Surfplatta för 6000 kr?

Permalänk
Avstängd

Bärbar eller Surfplatta för 6000 kr?

.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Skall du bara surfa och maila så klarar du dig bra med en surfplatta.
Går ju att köpa till tangentbord om du skriver mycket.

Själv har jag min surfplatta som ett komplement till mina datorer då jag spelar och kollar film en hel del.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Om du inte skriver mycket eller vill spela PC spel så tycker jag absolut att du ska satsa på en platta.
Om det blir mycket skrivande så blir man snart vansinnig på en touchskärm, iofs finns t.ex transformer modellerna men då blir det ju dyrt.

Själv tycker jag även att 5-6000 för en platta är på tok för mycket.
Även om t.ex nexus 10 har rediga specs så kommer du att grina blod om/när du tappar den eller glömmer den på fiket.

Vad gäller bärbara så går ju gränsen för 100% plast och usla skärmar nånstans vid 4000:-.
Och för varje krona över det får man märkbart bättre grejer.
Men man måste upp på kanske 6000:- för att få laptops som både känns bra, ser bra ut och har vettiga prestanda.

Själv är jag supernöjd med min nexus 7, men nån datorersättare är det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nu senast så har jag kikat lite på iPad 4 med 64GB minne, eftersom man inte har några möjligheter till att utöka detta i efterhand... men man kanske skulle klara sig bra med 16GB-modellen för 4500 kr... för man är ju inte tvungen att ha med sig hela sitt musik- o film-bibliotek när man är ute.

Och det är väl dessutom mest troligt att jag endast kommer använda surfplattan/datorn till just skrivande/anteckningar, surfande och mail när jag inte är hemma. Då är ju lagringsutrymmet inte speciellt viktigt, eller hur?

Sedan när man är hemma och kan streama allt via nätverket så är ju lagringsutrymmet inte heller då så viktigt.

Surfplattorna är ju som sagt mycket smidigare att ta med sig.

Nexus 7 har jag kollat lite på, och provat lite också när jag var inne på Alina. Dock är det för liten skärm för mig tycker jag. Storleken iPad/Nexus 10 är perfekt.

Är iPad 4 ett bra köp i dagsläget? Eller ska man vänta lite längre ifall man inte är i något AKUT behov?

vänta lite längre du tills du även har råd med en enklare bärbar för typ 3000 kr då kan du köra på denna också
https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/lenovo_thinkpad_... den ska då klara enklare spel jag kör då need for speed pro street på skoldatorn med I5 2320 2.6 ghz med laddaren i på max turbo 3.0 ghz så flyter det på fint ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar