Permalänk
Medlem

Kryptering

Har inte hittat någon tråd här på forumet, eller på något annat forum heller som har besvarat min fråga, därför väljer jag att skapa en ny tråd om just detta.

Det har ju blivit allt mer vanligt idag att kryptera sina diskar, och även usb minnen. Har testat att köra med Truecrypt och visst är det bra, men det finns en funktion eller brist i det som jag hade önskat fanns, eller så är det jag som inte hittat hur man gör det än.

Jag saknar en smidigare funktion att kunna logga in på mina diskar, har en hel del diskar i datorn och har bra ordning på dom igenom deras enhetsbeteckning. Vad jag hade önskat är att när man krypterat disken med truecrypt, att man bara kan gå till enhetshanteraren, och som vanligt dubbelklicka på disken, men att man där får upp en ruta där man fyller i lösenordet till disken som man har satt, och sedan kommer in i den, helst att den ska behålla sin vanliga enhetsbeteckning också.

Har inte lyckats få detta att fungera med truecrypt, vet inte om det är jag som gjort något fel eller om det helt enkelt inte går med truecrypt.

Med truecrypt har jag endast lyckats kryptera disken, sen måste man in i själva programmet, mounta enheten, ge den en ny enhetsbeteckning och logga in på den via den vägen. Jag tycker helt enkelt att när man har så pass många diskar som man hoppar mellan varje dag så vill jag ha en smidigare lösning än detta, framförallt när jag även har program liggandes på andra diskar, och dom då inte går att köra, för att "grundprogrammet" som ligger på C disken inte hittar till tilläggen när det byts enhetsbeteckning hela tiden på det, blir helt enkelt för mycket jobb tycker jag att gå in och visa vägen för programmen hela tiden, och gå in i truecrypt och logga in, välja enhetsbeteckning osv varje dag på varje disk jag vill in i.

Så min fundering/undran är om det finns någon sån funktion i truecrypt som gör min önskan möjlig, eller om det finns något annat krypteringsprogram som ni känner till som innehåller dessa funktioner som jag söker.

Permalänk
Medlem

Undrar också detta=) Dock så har jag skrivit ett program som binder en speciell usb-sticka så datorn låser sig ifall usb:n inte sitter i och låser upp sig ifall man sätter in den speciella usb:n och som säkerhetsåtgärd så går det skriva in lösen ifall man tappar bort stickan

så skulle också villja skydda mina diskar mer för ännu mer säkerhet

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk

har krypterat en disk med windows inbyggda och den är så att när man försöker öppna den efter omstart ber den om ett lösenord som man skriver in

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk

vet inte om det här uppnår dina krav men när jag mountar mina diskar trycker jag på en enhetsbeteckning i truecrypt, säg r: denna gång och klickar på auto-mount devices så kommer alla mina diskar automatiskt ta en enhetsbeteckning efter r i bokstavsordning.

Detta förutsätter ju att man har samma kryptering på diskarna, vet faktiskt inte om det går annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Har inte hittat någon tråd här på forumet, eller på något annat forum heller som har besvarat min fråga, därför väljer jag att skapa en ny tråd om just detta.

Det har ju blivit allt mer vanligt idag att kryptera sina diskar, och även usb minnen. Har testat att köra med Truecrypt och visst är det bra, men det finns en funktion eller brist i det som jag hade önskat fanns, eller så är det jag som inte hittat hur man gör det än.

Jag saknar en smidigare funktion att kunna logga in på mina diskar, har en hel del diskar i datorn och har bra ordning på dom igenom deras enhetsbeteckning. Vad jag hade önskat är att när man krypterat disken med truecrypt, att man bara kan gå till enhetshanteraren, och som vanligt dubbelklicka på disken, men att man där får upp en ruta där man fyller i lösenordet till disken som man har satt, och sedan kommer in i den, helst att den ska behålla sin vanliga enhetsbeteckning också.

Har inte lyckats få detta att fungera med truecrypt, vet inte om det är jag som gjort något fel eller om det helt enkelt inte går med truecrypt.

Med truecrypt har jag endast lyckats kryptera disken, sen måste man in i själva programmet, mounta enheten, ge den en ny enhetsbeteckning och logga in på den via den vägen. Jag tycker helt enkelt att när man har så pass många diskar som man hoppar mellan varje dag så vill jag ha en smidigare lösning än detta, framförallt när jag även har program liggandes på andra diskar, och dom då inte går att köra, för att "grundprogrammet" som ligger på C disken inte hittar till tilläggen när det byts enhetsbeteckning hela tiden på det, blir helt enkelt för mycket jobb tycker jag att gå in och visa vägen för programmen hela tiden, och gå in i truecrypt och logga in, välja enhetsbeteckning osv varje dag på varje disk jag vill in i.

Så min fundering/undran är om det finns någon sån funktion i truecrypt som gör min önskan möjlig, eller om det finns något annat krypteringsprogram som ni känner till som innehåller dessa funktioner som jag söker.

Har du testat diskcryptor? Där går man in i programmet, väljer mount - knappar in lösenordet och sen mountas den på den bokstav du har tilldelat den

http://i.imgur.com/THNpmpW.png

Mina enheter lyckas i alla fall behålla samma bokstav

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur du ska göra för att kunna dubbelklicka i Windows Explorer, men om du vill sätta så att varje disk har sin egen bokstav varje gång du startar så kan du göra det genom att Gå in i TrueCrypt sedan så väljer du Favorites (mellan System och Tools) Där så kan du välja "Add Mounted Volume to Favorites" dock så måste du redan ha monterat varje disk till den bokstaven du vill ha. Här inne kan du också ställa in saker som att mounta när du loggar in eller när de blir anslutna, med mera.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är möjligt att få det att fungera på det viset. Windows kan ju inte läsa av en disk som Truecrypt krypterat så därför kan inte Windows öppna din C:-disk bara sådär, utan du måste gå via TrueCrypt som öppnar den krypterade disken och ger den en enhetsbeteckning. Om truecrypt skulle skriva över C: med den öppnade disken så skulle den inte kunna läsa av vad som finns lagrat på C:-disken.

Dock kan du ju göra en raid av dina diskar så att de får en enda gemensam enhetsbeteckning.

Permalänk
Medlem

GrezZeR:
Har du inte testat välja "Auto-Mount Devices" i TrueCrypt?
Skriv lösenordet 1 gång och alla diskar kommer upp automatiskt. Behöver INTE välja bokstav, disk osv.

SanyaIV:
Tack. Visste inte ens att det fanns favoriter. Borde vara mycket användbart.