Macbook Pro - fel vid byte av ram-minne!

Permalänk
Medlem

Macbook Pro - fel vid byte av ram-minne!

Hej!

Är i behov av hjälp från er på Sweclockers!
Äger en Macbook Pro (13 inch, mid 2009) och vill utöka ram-minnet, idag har jag 2 GB och dessa vill jag utöka till 8 GB.
Har inhandlat ett par (se länk nedan) och försökt att installera dessa via Apples support sida, men det fungerar inte! Datorn piper 3 gånger
och fortsätter så ett tag.

Ram-minne

Vad/hur ska jag göra för att lösa problemet?

Tack på förhand!!

Permalänk

Prova en gång till, kanske kom inte en av modulerna i riktigt. Kom ihåg att knuffa in minnena hela vägen först och sedan trycka med för att spänna fast, gör det gärna med två fingrar så det inte kan bli skevt. Ta det lugnt och försiktigt så du inte skadar något annat av misstag.

Får du fortfarande besvär så prova ett minne i taget, kanske ett är defekt.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Har testat flera gånger, så fort jag installerar in de nya ram-minnen (två samtidigt eller var för sig) så hör jag 3 pip. Lägger jag tillbaka orginal ram-minnen så fungerar allt som det ska. Testat detta 10 gånger nu, får samma resultat, och ram-minnet sitter tätt och låses fast.. så vet med säkerhet att de inte sitter löst.

Permalänk
Hedersmedlem

Corsair går inte att lita på. Köp Kingston via deras konfigurator istället, fungerar alltid.

T ex http://www.dustinhome.se/page/197/kingston-konfigurator/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tanken som slog mig var att du kanske fått "för snabba" minnen, är du säker på att det är 1066MHz du har och försöker installera?

(Är nämligen så att den modellen inte stödjer snabbare än så, Source)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Tanken som slog mig var att du kanske fått "för snabba" minnen, är du säker på att det är 1066MHz du har och försöker installera?

(Är nämligen så att den modellen inte stödjer snabbare än så)

Det tror jag inte. Jag har haft 2x2 GB 1333 Mhz i min 2009 och det fungerade utan problem. Dock snurrade de bara i 1067 MHz. Jag tror att ena sticken är defekt. TS, har du provat att testa en sticka åt gången? I och med att det är dual channel ger en sticka bara halva bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Det tror jag inte. Jag har haft 2x2 GB 1333 Mhz i min 2009 och det fungerade utan problem. Dock snurrade de bara i 1067 MHz. Jag tror att ena sticken är defekt. TS, har du provat att testa en sticka åt gången? I och med att det är dual channel ger en sticka bara halva bandbredden.

Har gjort samma sak själv, men inte i den modellen. Givetvis kan det vara så att ena eller t o m båda modulerna är defekta, skit händer som det heter. Men eftersom han skall ha köpt 1066MHz stickor och den modellen inte är bekväm med snabbare än så, så skulle det kunna vara en bra idé för TS att dubbelkolla om det inte är så att ena eller båda stickorna är 1333MHz eller t o m 1600MHz och är det så att bara ena är snabbare och den andra är just 1066MHz. Ja, då skulle det vara bra om TS testade just men en sticka i taget för att främst se om den ena kanske är defekt, men också för att kolla (om fallet är att den ena skulle ha fel utmärkt hastighet) om datorn krånglar med snabbare sticka än vad kontrollern klarar. /rant

(Sen när jag nu dubbelkollar i tråden så säger även TS att han redan har testat både med båda stickorna och var för sig ett flertal gånger och dessutom stoppat tillbaka de gamla stickorna, då det dessutom funkat med de gamla stickorna och ingen av de nya stickorna funkar öht så råder jag TS återigen att kolla hastigheterna på minnena men också att ta kontakt med butiken du köpt minnena av då risken finns att de är defekta)

Permalänk
Medlem

Det lutar mot att båda stickorna är defekta. Även om de är av olika storlek och olika frekvens bör maskinen vara körbar. Kanske inte fungerar om stickorna är större än angiven maxstorlek dvs, 4 GB.

Nollställning av PRAM bör inte hjälpa, men kan vara värt att testa.

http://support.apple.com/kb/HT2538

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Corsair går inte att lita på. Köp Kingston via deras konfigurator istället, fungerar alltid.

T ex http://www.dustinhome.se/page/197/kingston-konfigurator/

Klart Corsair går att lite på, de är i stort sett marknadens bästa. Dessutom är de till och med Apple-certade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Klart Corsair går att lite på, de är i stort sett marknadens bästa. Dessutom är de till och med Apple-certade.

Corsair är med bred marginal de stickor som jag haft mest problem med, både kompatibilitet och hur många som är DOA.

Marknadens bästa? Nja, möjligen gällande marknadsföring, men det är inget jag håller speciellt högt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Corsair är med bred marginal de stickor som jag haft mest problem med, både kompatibilitet och hur många som är DOA.

Marknadens bästa? Nja, möjligen gällande marknadsföring, men det är inget jag håller speciellt högt.

Happ, jaja Kingston är de som jag har haft mest problem med. Så det är ju en helt personlig uppfattning. Jag har inte haft ett enda dåligt Corsair-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayrin:

Tanken som slog mig var att du kanske fått "för snabba" minnen, är du säker på att det är 1066MHz du har och försöker installera?

(Är nämligen så att den modellen inte stödjer snabbare än så, Source)

Minnen jag köpt via Inet, och är precis de jag beställde är DDR3 1066MHz CL7. De jag kör idag (originalen) är likadana fast i lägre storlek och från ett annat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Det lutar mot att båda stickorna är defekta. Även om de är av olika storlek och olika frekvens bör maskinen vara körbar. Kanske inte fungerar om stickorna är större än angiven maxstorlek dvs, 4 GB.

Nollställning av PRAM bör inte hjälpa, men kan vara värt att testa.

http://support.apple.com/kb/HT2538

Har felanmält ram-minnet nu, väntar på svar från Inet.

Permalänk
Medlem

Köpte exakt samma minne till en gammal macbook och det fungerade inte alls utan pep 3 gånger. Felanmälde hos Webhallen och fick Kingstonminnen som fungerade utmärkt i macbooken. Så aldrig mer Corsair för min del.

Visa signatur

Gravitation can not be held responsible for people falling in love"