Bästa möjliga ljud från HTPC till receiver/förstärkare

Permalänk
Medlem

Bästa möjliga ljud från HTPC till receiver/förstärkare

Hola!

Jag är på jakt efter en htpc -> ljudlösning, men vet inte hur man på vettigaste sätt skickar ljudet från datorn till högtalare (via receiver/förstärkare?).

Ska man skaffa ljudkort med SPDIF? Optisk? skippa eget ljudkort och köra med moderkortets inbyggda? Ljudkortet behöver vara PCI Expres x1 och som det ser ut idag kommer det bli ett 5.1-system.

Har varken förstärkare, högtalare eller ljudkortet ännu, så om ni har några förslag på totala lösningar är det bara att slänga ut det!

Budget, kanske 1000 spänn för ett ljudkort? Jag har inget emot att lägga lite extra stålar på det om man får bra ljud, men om det inte är nödvändigt..? not so much.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ska du köpa bioreceiver så kopplar du bara med hdmi-sladd,lägg inte pengar på nåt onödigt ljudkort om det skall vara digital överföring.

Permalänk
Medlem

Men ifall jag ska skicka bild direkt till TV via HDMI, hur gör jag med ljudet då? (tack för svar!)

Permalänk

htpc-receiver-tv

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

HDMI från HTPC till Receivern. HDMI från Receivern till TV:n.

Receivern länkar av ljudet och skickar bilden vidare till TV:n.

- Vissa receivrar kanske skickar både bild och ljud vidare.
- Vissa stödjer pass-through av bild/ljud även i avstängt läge om man vill ha det.
- Nyare receivrar stödjer ofta även sk audio-return-channel via HDMI vilket gör att TV:n kan skicka ljud (tillbaka) till receivern också (om man behöver det).

Permalänk
Medlem

Jag kör helt enkelt PC/PS3 (via HDMI) > TV > Receiver (via optisk TOSLINK), funkar finfint det också om man inte har någon HDMI på sin receiver/förstärkare och TVn stöder digital output.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

I see..!

Har ni några förslag på bra receivrar? Det finns så jäkla många, svårt att hitta någon utan att veta precis vad man borde leta efter (bra märken osv?)

Ett par tusen kan jag säkert punga ut, ifall det gör stor skillnad?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du är ute efter en billig budgetreceiver så tror jag att Onkyon Elgiganten kör en kampanj på just nu är ett vettigt val, tx sr 313, eller vad menar du med ett par tusen ?
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/receiver-och-forst...
Men går du upp till melllanklass, säg från 5-6 000 kr så blir det bättre saker och mera funktioner.
Det beror ju på hur bra slutsteg du behöver beroende på högtalarna och vilka funktioner du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

onkyo är populär bra och billig. Finns i diverse modeller och priser från 1300kr. Har en äldre modell 608 själv.

Permalänk
Medlem

Har du någon apple-pryl så är det jättesmidigt att ha en förstärkare med air-play, jag använder det varje dag, helt perfekt!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen apple-pryl, men bluetooth-stöd måste receivern ha iaf så att man kan spela upp musik trådlöst!

Tack för förslagen, gott folk! Jag får se vad jag hittar!