Optiska läsare på utgång i datorindustrin

Permalänk
Medlem

jag använder fortfarande dvd till att installera windows

Permalänk
Medlem

de skivorna jag ofta kommer använda gör jag en ISO av och lägger på datorn istället, sen kan man parkera skivan i någon låda.

oftas så kan man alltid fixa saker utan att använda dvdläsaren. enda gången jag behövt dvd läsaren senaste 2 åren var när jag installerade windows på flickvännens nya dator, utan läsare. så tryckte in mig och installerade.

inte ens det behöver man göra egentligen då man kan göra om USB minnen så att man kan installera med dem.

min nästa dator jag köper (om 1-2 år kanske) kommer inte ha någon ny optisk enhet. (eventuellt den jag har nu, men troligen ingen alls)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

Har de flesta filmer på antingen BD eller DVD skivor. Kör XBMC på datorn kopplad till tvn. Kan inte se att mitt behov av optiskläsare försvinner på många år.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk

Underbara nyheter! Själv har jag inte haft en i snart 5 år, har aldrig behövt. Personligen tycker jag optiska läsare är sjukt slöa och låter som fan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Länge sedan jag såg sådant skitsnack, det är snarare tvärtom, bättre ljudkvalité i filformat.
Om du har haft personliga erfaranheter med dåligt ljudkvalité på ljudfiler så beror det på låg bitrate etc. på just de filerna.

Tycker det är mest du som snackar skit. Jag råkar föredra fysiska produkter, varför är det svårt för dig att förstå det? Är du rädd för dem som inte tvunget måste gilla alla de senaste trenderna? (Det sistnämna menat som en fråga, inte ett påhopp.)

Jag kommer alltid att föredra fysiska produkter.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Tycker att chassitillverkarna designar chassin med plats för en sådan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772597 istället.
Litet, smidigt, slimmat. Perfekt för de som vill spara på utrymmet, men samtidigt ha kvar möjligheten. T.ex jag.

Visa signatur

QC7

Permalänk

Med tanke på att internetanslutningar kan brytas så är jag djävligt skeptisk till att vara beroende av molntjänster dyl. Vill kunna se en film eller spela ett spel trots att internet ligger nere och då behövs det optisk läsare. Spelar rätt ofta gamla klassiska spel som kräver skiva så ta bort optiska läsaren är enligt mig som att skjuta sig själv i foten.
Bara för att verka ännu mera stofil så saknar jag ibland Floppyn

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Tycker det är mest du som snackar skit. Jag råkar föredra fysiska produkter, varför är det svårt för dig att förstå det? Antar att du bara är rädd för dem som inte tvunget måste gilla alla de senaste trenderna.

Cd-skivan har fortfarande bäst ljudkvalité, om än knappt jämfört med de bästa filformaten. Jag kommer alltid att föredra fysiska produkter.

Om du nu hävdar att en cd-skiva har bättre ljudkvalitet än valfritt lossless format så får du vara så god och bevisa detta.
Vilka mätningar har du tagit del av som styrker ditt påstående?

Sen att du råkar föredra fysisk media det får stå för dig, men kom inte och påstå saker som helt enkelt är osanna.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Inte haft optisk läsare på nästan tio år. I början så lånade man en vid installation av XP. På senare år så har man ju installerat från USB.

Väntar bara på att chassitillverkare ska sluta kasta in massa 5"25 platser i varenda modell.

Permalänk
Medlem

Köpte en Blu-ray för att kunna ta backup på alla foton från digitalkameran. Sen är det kanon när man vill rensa lite på hårddisken, men inte har bestämt sig för om man vill spara en del grejer, så kan man mata ut 25GB lite snabbt på en skiva, så får man lite längre betänketid

Annars är det ju väldigt sällan man använder det just för att stödet för USB-minnen har blivit så bra och priset på flashminnen har gått ner såpass mycket.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Cd-skivan har fortfarande bäst ljudkvalité, om än knappt jämfört med de bästa filformaten. Jag kommer alltid att föredra fysiska produkter.

Begriper du vad lossless innebär? Är du sådan som ser skillnad på Deltaco HDMI-sladd och en skitdyr sladd med massa mumbojumbo också?

Permalänk
Medlem

Använder det vid alla installationer av operativsystem. Även material från skolan finns på CD-skivor. Bränner fortfarande filmer och musik på CD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Heh, plasta in dom gör inte att dom lär hålla längre, skivor håller ju bara ett visst antal år, sen äts ju lagret upp typ. Därför det är bättre om du kopierar ner det på ett separat USB-minne eller dylikt.

Jag menade faktiskt köpa 3 läsare och ha kvar dem i orginalkartong Inte att jag skulle plasta in skivorna ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag använder en del DVD skivor till datorn. Har inget emot digitala köp men helst då man själv får bränna över dom till en fysisk skiva. Mest för att jag inte är så pigg på steam/orgins priser. Titt som tätt kan ett spel va 2 eller i värsta fel 3 gånger så dyra.
249kr på steam/orgin, eller 79kr ink frakt för fysisk skiva. Tough choice? I think not.

Tänkte precis skriva ett liknande inlägg men såg att det inte behövdes.
Själv skulle jag kunna tänka mig att betala lite mer för att få ett fysiskt exemplar.
Steam brukar inte ens ha bättre priser än webhallen när dom rear...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Inte för att vara oförskämd eller så, men vad du tycker är irrelevant då åsikten är påverkad av placebo.
Du kan omöjligt säga att det inte handlar om placebo.
Fakta: musik komprimeras för att få plats på CD; musiken förlorar kvalitet.
Fakta: FLAC komprimeras "loss-less"; musiken förlorar inte kvalitet.
Resultat: om musik släpps i FLAC format av den/de som ger ut musiken så har den högre kvalitet än en CD med samma musik.

Sedan kan det dock handla om att du inte använt dig av FLAC, utan sitter med lågkvalitativa MP3 filer och jämför med CD. Det är ju knappast en rättvis jämförelse.

Nu menade jag att faktumet att jag föredrar fysiska produkter inte handlar om placebo, jag snackade inte om kvaliteten mellan formaten då. Stämmer det verkligen att de bästa flac-filerna låter bättre, eller åtminstone lika bra som cd? Om det gör det, erkänner jag såklart att jag hade fel ang. kvaliteten. Eftersom jag ogillar förändringen från fysiska produkter till allt fler digitala, så har jag inte full koll på hur de senaste filformaten låter.

Och ja, jag jämförde cd med mp3 upp till 320 khz eller vad nu maxkvaliteten är mp3 är. Har inte full koll på flac, och har haft uppfattningen att det är ung. som cd, fast lite sämre. Erkänner mitt misstag i sånt fall.

Citat:

Självklart inte, men man skall ej heller hålla sig kvar vid gamla saker bara för att man är rädd för förändring.
Det är tydligt att du är rädd för dessa förändringar mot digitala produkter istället för fysiska.

Det har du helt rätt i. Man ska köra på sin egen stil, det hade nog alla mått bäst av.
Möjligt att jag också är rädd för dessa förändringar, men det handlar mer om att jag helt enkelt inte gillar dem.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

Inte haft på två år

Permalänk
Medlem

enda gången jag använt min läsare var när jag installerade datorn för 3 år sen, när jag installerade mw2 för 2? år sen och för någon dag sen då jag kopierade en gammal teater som mina föräldrar medverkade i, men sparade den å usb minne efteråt. så 3 gånger på 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Om du nu hävdar att en cd-skiva har bättre ljudkvalitet än valfritt lossless format så får du vara så god och bevisa detta.
Vilka mätningar har du tagit del av som styrker ditt påstående?

Sen att du råkar föredra fysisk media det får stå för dig, men kom inte och påstå saker som helt enkelt är osanna.

Ok. Fair enough. Har fått en del svar från personer som säger att flac ger lika bra, om inte bättre ljud än cd, det går emot vad jag visste, men om det är så, så erkänner jag mitt misstag.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Aleshi:

Begriper du vad lossless innebär? Är du sådan som ser skillnad på Deltaco HDMI-sladd och en skitdyr sladd med massa mumbojumbo också?

Helt onödigt med personliga påhopp. Jag begriper mer än vad du tror. Som jag skrev ovan, är det så att flac är bättre än cd, så erkänner jag mitt misstag.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Chassi-tillverkarna behöver kanske inte i framtiden göra plats för 5 stycken 5,25-platser tror dom flesta nöjer sig med en plats. Byggde ny burk i somras och ODD hoppas jag över helt men har min bärbara som jag fortfarande bränner lite cd-musik med. Annars är ju spellistor fint men av ngn anledning så ska man alltid lägga till en ny låt, ta bort en gammal, flytta ordningen lite och efter några låtar så ändrar man i spellistan igen Nä därför är de nice att bara sätta på en skiva...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Nu menade jag att faktumet att jag föredrar fysiska produkter inte handlar om placebo, jag snackade inte om kvaliteten mellan formaten då. Stämmer det verkligen att de bästa flac-filerna låter bättre, eller åtminstone lika bra som cd? Om det gör det, erkänner jag såklart att jag hade fel ang. kvaliteten. Eftersom jag ogillar förändringen från fysiska produkter till allt fler digitala, så har jag inte full koll på hur de senaste filformaten låter.

Och ja, jag jämförde cd med mp3 upp till 320 khz eller vad nu maxkvaliteten är mp3 är. Har inte full koll på flac, och har haft uppfattningen att det är ung. som cd, fast lite sämre. Erkänner mitt misstag i sånt fall.

Du var lite otydlig

FLAC är fina grejer. Jag ser till att få så mycket av min musik som möjligt i det formatet. För tillfället så gör jag det bara av framtida själ dock, eftersom mitt nuvarande ljudsystem inte är något att hänga i granen, av prismässiga själ :S

Citat:

Det har du helt rätt i. Man ska köra på sin egen stil, det hade nog alla mått bäst av.
Möjligt att jag också är rädd för dessa förändringar, men det handlar mer om att jag helt enkelt inte gillar dem.

Kul att du är ärlig med dig själv. Jag förstår varför det kan kännas skrämmande, även om jag inte är rädd. Jag har ju övertaget att jag började med digitala grejer mycket tidigt. (var la ~15 år när jag köpte mitt första spel på steam, är 21 nu)
Det är helt ok att ta det lugnt med nya tekniker, bara man har ett öppet sinne och inte är helt anti när det kommer till utveckling

En viktig sak att tänka på när det gäller digitala köp är att om du kan ladda ner filen/spelet/saken så har du den minst lika säkert som om det vore en fysisk pryl. Är det något som streamas så är det en annan sak dock.
Edit: men streamingtjänster kommer dock ofta i form av abonnemang, inte engångsköp. Så de är helt enkelt till för olika ändamål.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att köpa spel i affär för att få kunna fingra på boxen på väg hem
Är ju en del av nöjet, inte alls lika kul att köpa spel via steam och bara ladda ner.

Men skulle gärna se att man bytte ut CD skivan mot ett USB minne, men behåller kvar den härliga kartongen.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Jag gillar att köpa spel i affär för att få kunna fingra på boxen på väg hem
Är ju en del av nöjet, inte alls lika kul att köpa spel via steam och bara ladda ner.

Men skulle gärna se att man bytte ut CD skivan mot ett USB minne, men behåller kvar den härliga kartongen.

Jo, vissa gillar det.
Jag tror att någonting som SD eller microSD kort skulle kunna användas (snarare än USB minnen, då dessa är dyrare att tillverka) för att sälja spel på i framtiden. Deras storlekar räcker definitivt till och deras priser är säkert nere i BlueRay disk klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Du var lite otydlig

FLAC är fina grejer. Jag ser till att få så mycket av min musik som möjligt i det formatet. För tillfället så gör jag det bara av framtida själ dock, eftersom mitt nuvarande ljudsystem inte är något att hänga i granen, av prismässiga själ :S

Kul att du är ärlig med dig själv. Jag förstår varför det kan kännas skrämmande, även om jag inte är rädd. Jag har ju övertaget att jag började med digitala grejer mycket tidigt. (var la ~15 år när jag köpte mitt första spel på steam, är 21 nu)
Det är helt ok att ta det lugnt med nya tekniker, bara man har ett öppet sinne och inte är helt anti när det kommer till utveckling

En viktig sak att tänka på när det gäller digitala köp är att om du kan ladda ner filen/spelet/saken så har du den minst lika säkert som om det vore en fysisk pryl. Är det något som streamas så är det en annan sak dock.

Kan du utveckla lite mer?
Om steam går i graven vad händer då med dina licenser?
Sedan är det som tidigare nämnts ofta dyrare att handla via steam/origin vilket jag tycker är lite bakvänt då du betalar mer för mindre.
Samlarvärdet på en digital spelkatalog är också noll men det kanske det inte är så många som bryr sig om.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av yroll:

Lugn alla länder ligger inte så långt fram som vi gör. BR finns väl knappt än i vissa länder, DVD dominerar ju u-ländernas marknad.

Jag är kolugn vettu. Jag har idag ingen större nytta av dvdskivor t.ex, har inte ens en blurayspelare. USB minnen dominerar för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Om steam går i graven vad händer då med dina licenser?

Jag skulle nog köpa dem på nytt då priserna för digital media är mycket lägre än fysisk och då utbudet och enkelheten att införskaffa det är mycket större än att leta efter dem fysiskt.
MEN detta är en fråga om DRM.
Precis samma problem finns med många spel du köper nu. Sim City ska ha always-on DRM. Väldigt många stora spel idag kräver att du aktiverar dem online. Så går Ubisofts/EAs/andras servrar ner så kan du inte längre aktivera dina spel så du kan spela dem.
Låt oss säga att du köper ett Ubisoft spel nu och de går i konkurs. Visst har du fodralet, men det är ju värdelöst eftersom du ändå inte kan spela spelet..

Sedan finns även GOG (www.gog.com). Där erbjuder de alla spel helt DRM fritt. Så även om de skulle gå under så kan du ladda ner spelen och spara dem på ditt val av säker lagringsmedia.

Citat:

Sedan är det som tidigare nämnts ofta dyrare att handla via steam/origin vilket jag tycker är lite bakvänt då du betalar mer för mindre.

Mycket falskt påstående. Steam har ofta spelen billigare än i affärer, speciellt på reor. Det är endast ett fåtal stora AAA spel som har korkad prissättning.
Det hela beror på de som ger ut spelet. Steam (Valve) kontrollerar inte priserna på spelen, det är utgivarna som gör det. Det är därför som CoD spel är PATETISKT dyra; eftersom Activision är förjävliga..
Om du kollar på många indie spel och Valves egna spel så är dessa ofta mycket billiga. (CS:GO kostade 13€ på release, det är extremt billigt för ett såpass stort spel)
Det finns många mycket bra spel för extremt bra priser på Steam. Witcher 2 är ett prima exempel.

Permalänk
Medlem

Vilket skit. Rör inte min blu-ray!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

När jag bygger dator så skippar jag dvdläsare för att det tar onödig plats och försämre luftflödet i burken och sen använder jag det väldigt väldigt få gånger.

Dett finns ju externa läsare som är enkla att koppla i via usb.

Det är inte den optiska enheten det är fel på då, du har för liten och konstigt byggd burk, den sitter inte så den hindrar luftflödet i någon burk, i så fall kan du ta bort hårddiskarna med, de försämrar ju oxå luftflödet....för att inte tala om det feta grafikkortet som sitter i vägen och hindrar det totalt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mycket falskt påstående. Steam har ofta spelen billigare än i affärer, speciellt på reor. Det är endast ett fåtal stora AAA spel som har korkad prissättning.
Det hela beror på de som ger ut spelet. Steam (Valve) kontrollerar inte priserna på spelen, det är utgivarna som gör det. Det är därför som CoD spel är PATETISKT dyra; eftersom Activision är förjävliga..
Om du kollar på många indie spel och Valves egna spel så är dessa ofta mycket billiga. (CS:GO kostade 13€ på release, det är extremt billigt för ett såpass stort spel)
Det finns många mycket bra spel för extremt bra priser på Steam. Witcher 2 är ett prima exempel.

Vem är det som har fel?? Kanske ingen? Som vanligt, olika titlar kostar olika på olika ställen. Men min erfarenhet är att steam ofta har varit dyrare på dom titlar som jag varit intresserad av.

Exempel:
Titel - Pris på steam - pris för fysisk media - pris för digital download
Assasins Creed 3 440kr- 249kr- 199
Force unleahed 180kr- 79kr-
Force unlseashed 2 270kr- 89kr-
Arma II 135kr- 89
Witcher 2 89kr rea, 170kr ord- 324kr-
Men men, vi är väl av olika åsikt

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag skulle nog köpa dem på nytt då priserna för digital media är mycket lägre än fysisk och då utbudet och enkelheten att införskaffa det är mycket större än att leta efter dem fysiskt.
MEN detta är en fråga om DRM.
Precis samma problem finns med många spel du köper nu. Sim City ska ha always-on DRM. Väldigt många stora spel idag kräver att du aktiverar dem online. Så går Ubisofts/EAs/andras servrar ner så kan du inte längre aktivera dina spel så du kan spela dem.
Låt oss säga att du köper ett Ubisoft spel nu och de går i konkurs. Visst har du fodralet, men det är ju värdelöst eftersom du ändå inte kan spela spelet..

Sedan finns även GOG (www.gog.com). Där erbjuder de alla spel helt DRM fritt. Så även om de skulle gå under så kan du ladda ner spelen och spara dem på ditt val av säker lagringsmedia.

Mycket falskt påstående. Steam har ofta spelen billigare än i affärer, speciellt på reor. Det är endast ett fåtal stora AAA spel som har korkad prissättning.
Det hela beror på de som ger ut spelet. Steam (Valve) kontrollerar inte priserna på spelen, det är utgivarna som gör det. Det är därför som CoD spel är PATETISKT dyra; eftersom Activision är förjävliga..
Om du kollar på många indie spel och Valves egna spel så är dessa ofta mycket billiga. (CS:GO kostade 13€ på release, det är extremt billigt för ett såpass stort spel)
Det finns många mycket bra spel för extremt bra priser på Steam. Witcher 2 är ett prima exempel.

Det du har skrivit i första stycket brukar gå att lösa oavsett.
Jag vet inte var du handlar spel någonstans...

Steam (dagens växlingskurs):
Orangebox: 162,32 kr (18,99 €)
Portal 2: 170,86 kr (19,99 €)
Left 4 Dead 2: 170,86 kr (19,99 €)
Dishonored: 427,29 kr (49,99 €)
BLOPS 2: 512,76 kr (59,99 €)
Skyrim: 256,34 kr (29,99 €)
Borderlands 2: 427,29 kr (49,99 €)
Far Cry 3: 427,29 kr (49,99€)
The Witcher 2 AOKEE: 85,39 kr (9,99 €)

Webhallen:
Orangebox: 145 kr
Portal 2: 149 kr
Left 4 Dead 2: 165 kr
Dishonored: 279 kr
BLOPS 2: 399 kr
Skyrim: 249 kr
Borderlands 2: 399 kr
Far Cry 3: 299 kr
The Witcher 2 AOKEE: 329 kr

Ja the witcher var faktiskt billigare...

EDIT: I detta fallet så är den totala prisskillnaden till steams nackdel 227,4 kr och då har man betalat för luft.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det är inte den optiska enheten det är fel på då, du har för liten och konstigt byggd burk, den sitter inte så den hindrar luftflödet i någon burk, i så fall kan du ta bort hårddiskarna med, de försämrar ju oxå luftflödet....för att inte tala om det feta grafikkortet som sitter i vägen och hindrar det totalt

Skickades från m.sweclockers.com

Mindre utrymme för luften i burken att cirkulera då.
Eftersom jag sällan använder skivor till datorn, och en optiskläsare har inget med datorn prestanda att göra så vill jag varken betala pengar för det eller ta upp utrymme i chassit.

Ja jag har ett mini-itx chassi.