Nätaggregatet orsakade kortslutning, nu får jag ingen bild

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet orsakade kortslutning, nu får jag ingen bild

Hej!
Som titeln säger så började mina problem med att min dator spontant slocknade, visade sig att proppen hade gått. Efter en hel del felsökande kom jag fram till att det var mitt nätaggregat som var orsaken. (Nätaggregatet är av typen Corsair CX600 (http://www.corsair.com/builder-series-cx600.html))

Jag bytte då ut nätaggregatet till ett annat som jag hade liggandes som jag vet fungerar. Detta löste mitt första problem då min dator inte längre får proppar att gå. Men nu får jag ingen bild ifrån datorn, alla fläktar verkar gå som de ska. Datorn startar i några sekunder för att sedan starta om, efter det så är den igång tills jag stänger av den manuellt.
Har provat följande saker:
Bytt grafikkort (ifall det andra nätagget inte kunde driva mitt nuvarande)
Provat mitt nuvarande grafikkort och RAM-minnen i min polares dator för att se om de fungerar, vilket de gjorde.

För övrigt kan jag nämna att DRAM LED lyser rött vilket enligt moderkortets manual tyder på att något är fel.

Kan det här felet orsakas av processorn, eller är det moderkortet jag borde byta ut?

Tack på förhand!

Datorns specifikationer:
Moderkort: P8P67 LE
Processor: Intel Core i5 2500K
Processorkylare: Intel Standard
Grafikkort: Nvidia 560 GTX
RAM: Corsair Simm DDR3 PC1600 4GB x2

Permalänk
Medlem

Snarare minnessticka/stickor som är körda! Prova en sticka i taget i olika slots ifall det är moderkortets minneslots som fått en känga!
Edit: Såg nu att minnet funkade i din polares dator, det kan ju tyda på moderkortet men prova återställ c-mos på moderkortet enligt moderkortsmanualen bara för att säkerställa att minnesstickorna inte har fel inställning i BIOS/UEFI. Kan även vara värt att kolla med en lånad sticka för säkerhets skull! CPU brukar sällan ta skada även om det är möjligt!

Permalänk
Medlem

Nu startar datorn igen !

Men den verkar bara fungera när jag har en enda sticka i, ska jag anta att det är moderkortet som är trasigt? Båda minnen fungerade som sagt bra när de satt i min polares dator, han kunde hitta dem i BIOS osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille881:

Nu startar datorn igen !

Men den verkar bara fungera när jag har en enda sticka i, ska jag anta att det är moderkortet som är trasigt? Båda minnen fungerade som sagt bra när de satt i min polares dator, han kunde hitta dem i BIOS osv.

Har du provat båda stickorna ensamma och i olika slots?

Minnesstickor kan vara kluriga, finns det ett mindre fel på dem kan de fungera ena stunden och den andra bryter de ihop fullständigt! Jag tycker du skall låna ett par stickor av din polare och testa dem i din dator! Normalt sätter man inte in fungerande komponenter i vad man misstänker kan vara en trasig komponent (tänker på ditt moderkortet) då detta kan skada de hela komponenterna. Å andra sidan är minnen billiga och detta kan ju bli ett test som utesluter skada på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Har du provat båda stickorna ensamma och i olika slots?

Minnesstickor kan vara kluriga, finns det ett mindre fel på dem kan de fungera ena stunden och den andra bryter de ihop fullständigt! Jag tycker du skall låna ett par stickor av din polare och testa dem i din dator! Normalt sätter man inte in fungerande komponenter i vad man misstänker kan vara en trasig komponent (tänker på ditt moderkortet) då detta kan skada de hela komponenterna. Å andra sidan är minnen billiga och detta kan ju bli ett test som utesluter skada på moderkortet.

Har provat en väldig massa olika kombinationer
En sticka i taget i alla 4 olika ingångar (bara den jag har i nu fungerar), har även provat alla kombinationer av två stickor i samtidigt. Har också provat mina stickor i den fungerande ingången i moderkortet och båda stickorna fungerar.
Har kunnat använda datorn igen idag och igår kväll men då förstås med 4gb RAM istället för 8 och den verkar fungera igen nu. Beställde förstås ett nytt moderkort dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille881:

Har provat en väldig massa olika kombinationer
En sticka i taget i alla 4 olika ingångar (bara den jag har i nu fungerar), har även provat alla kombinationer av två stickor i samtidigt. Har också provat mina stickor i den fungerande ingången i moderkortet och båda stickorna fungerar.
Har kunnat använda datorn igen idag och igår kväll men då förstås med 4gb RAM istället för 8 och den verkar fungera igen nu. Beställde förstås ett nytt moderkort dock..

Ja då verkar det ju definitivt som moderkortet har fått skador på någon minneskanal/slot! Det där kan även orsakas av trasig CPU men risken för att den tar skada är betydligt mindre (håller tummarna för dig)!

Intressant att PSU dog, har du någon Garanti kvar på den så borde du försöka få den utbytt mot en bättre PSU typ XFX om du inte vill lägga pengar emellan! Kommer ihåg att vår PSU-Guru Multiman förutspådde att vi skulle få se många Corsair-CX agg som klappade ihop något/några år efter release och han verkar haft helt rätt i det! Vill minnas att man ser trådar allt oftare rörande just knas på CX seriens PSU´s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ja då verkar det ju definitivt som moderkortet har fått skador på någon minneskanal/slot! Det där kan även orsakas av trasig CPU men risken för att den tar skada är betydligt mindre (håller tummarna för dig)!

Intressant att PSU dog, har du någon Garanti kvar på den så borde du försöka få den utbytt mot en bättre PSU typ XFX om du inte vill lägga pengar emellan! Kommer ihåg att vår PSU-Guru Multiman förutspådde att vi skulle få se många Corsair-CX agg som klappade ihop något/några år efter release och han verkar haft helt rätt i det! Vill minnas att man ser trådar allt oftare rörande just knas på CX seriens PSU´s.

Har garanti kvar på både moderkort och PSU, skickade iväg PSU'n igår och då de slutat sälja den modellen där jag köpte den så ser det ut som pengarna tillbaka, så jag hoppas på det. Förhoppningsvis kan jag även få en liknande deal på mitt moderkort men har inte fått något svar ifrån återförsäljare ännu.
Då hoppas jag med att det är moderkortet som det är fel på nu.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille881:

Har garanti kvar på både moderkort och PSU, skickade iväg PSU'n igår och då de slutat sälja den modellen där jag köpte den så ser det ut som pengarna tillbaka, så jag hoppas på det. Förhoppningsvis kan jag även få en liknande deal på mitt moderkort men har inte fått något svar ifrån återförsäljare ännu.
Då hoppas jag med att det är moderkortet som det är fel på nu.
Tack för hjälpen!

NP! Hoppas det löser sig till det bästa för dig!