Hur tunga lurar orkar asus xonar stx/st driva?

Permalänk
Skrivet av Estatus:

USB versionen har inbyggd DAC, jag vet inte hur bra den är förrutom att den klarar max 96khz. Men jag antar att den inte är bättre än ditt ljudkort.

STX skall motverka brus, den har egen strömförsörjning. Men du måste identifiera vad det är för brus, om det är bakgrundsbrus eller jordbrum.

Såg ditt svar i denna tråd: #13119399

Jag vete tusan asså vad det är för brus, men verkar vara något med grafik-kortet när det drar igång blir det störningar som speciellt mina audio technica ath-m50 lurar plockar upp, så kör med v2 siberia då är det knappt noterbart. Mitt d2 sitter så långt från gf-kortet det bara går. Men jag tror jag kan få bort detta brus med ett stx kort faktiskt eller vad vet jag.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Såg ditt svar i denna tråd: #13119399

Jag vete tusan asså vad det är för brus, men verkar vara något med grafik-kortet när det drar igång blir det störningar som speciellt mina audio technica ath-m50 lurar plockar upp, så kör med v2 siberia då är det knappt noterbart. Mitt d2 sitter så långt från gf-kortet det bara går. Men jag tror jag kan få bort detta brus med ett stx kort faktiskt eller vad vet jag.

Det är då samma som jag hade, dvs jordbrum. Anledningen till att Siberia kanske inte plockar upp det är då det inte är lika känsligt. Det finns olika sätt att motverka en sk. jordslinga. Dels kan man köra ojordat vilket är osäkrare; koppla all ljudutrustning till samma elnät; eller köpa en isolator och koppla den mellan den analoga kopplingen (en isolator kan kosta mellan 100kr, 600kr och 1500kr, och vare sig den har bra eller dålig kvalité så degraderar den ljudsignalen till en viss grad, mest märkbart i dom lägre och högre frekvenserna.) Om det nu verkligen är jordslinga så kommer den inte försvinna på en STX.

Just nu kör jag inte längre med ljudkort som DAC utan köpte en extern som kostade några hundra mer än mitt ST just för att jag köpte ett par analoga sladdar från utlandet, och ju längre dom är ju dyrare är dom. Så det passade mig bäst med att köpa den kortaste längden och ha DACen ståendes bredvid förstärkaren. Just nu kör jag Optisk ut från datorn (optisk motverkar också alla störningar som kan förekomma med jordslinga) till min ext DAC och förstärkare.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Okey tack för svaret igen Estatus.

När det gäller k701 Så är det många som skriver "Dessa lämpar sig inte till dåligt mixad eller för komprimerad musik" Jag lyssnar mycket på spotify premium på grund av det stora utbudet, jag kommer alltså inte få ut mycket ur dessa då? Tycker premium är rätt hyfsad kvailitet.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd

dessa väger 680 gram, tror den orkar driva dom, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=503253

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey tack för svaret igen Estatus.

När det gäller k701 Så är det många som skriver "Dessa lämpar sig inte till dåligt mixad eller för komprimerad musik" Jag lyssnar mycket på spotify premium på grund av det stora utbudet, jag kommer alltså inte få ut mycket ur dessa då? Tycker premium är rätt hyfsad kvailitet.

K701 duger utmärkt för spotify premium,bättre att lyssna på musiken istället för ljudet.

Skrivet av JSvanberg:

dessa väger 680 gram, tror den orkar driva dom, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=503253

Va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

K701 duger utmärkt för spotify premium,bättre att lyssna på musiken istället för ljudet.

Va?

ja TS fråga hur tunga dom orkar driva, get it? TUNGA, som i vikt

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

ja TS fråga hur tunga dom orkar driva, get it? TUNGA, som i vikt

Ja det var nästan kul, dock så har jag siberia v2 dom är rätt värdelösa för musik, dock helt okey för låtar med bass, lite som ath audio technica 50.

Fast driva = tunga som i vikt makes no sense, du har gjort bort dig

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey tack för svaret igen Estatus.

När det gäller k701 Så är det många som skriver "Dessa lämpar sig inte till dåligt mixad eller för komprimerad musik" Jag lyssnar mycket på spotify premium på grund av det stora utbudet, jag kommer alltså inte få ut mycket ur dessa då? Tycker premium är rätt hyfsad kvailitet.

320kbit MP3 duger alldeles utmärkt.

Det dom menar med dåligt mixad eller komprimerad musik är troligen "loudness war".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

320kbit MP3 duger alldeles utmärkt.

Det dom menar med dåligt mixad eller komprimerad musik är troligen "loudness war".

ah okey

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vill bara göra en sak klar: Vad folk menar med "Dessa lämpar sig inte till dåligt mixad eller för komprimerad musik" är kanske att hörlurarna är väldigt detaljerade, och det kan bli lätt att märka av operfektioner i låtar. Jag kan relatera det till mina PRO900 - när jag lyssnar med dom är det väligt svårt att lyssna på lågkvalitativa låtar utan att märka av alla fel som förekommer.

K701 är inte lika illa dock. Men sen ska man också tänka på att många kan överdriva skillnanden mellan MP3, WAV, FLAC, ALAC osv. Så länge MP3 filen inte ligger på en tok för dålig komprimering så kommer man inte märka så stor skillnad i ljudkvalité. En MP3 fil på 320kbps låter ofta lika bra som en FLAC fil på 800kbps. Och Spotify filer ligger väl ändå på 320kbps eller så?

Det mesta i mina samlingar är FLAC/ALAC och CD-skivor + LP-skivor, men jag har även några få låtar på 190 och 128kbps - och några av dom låter väldigt bra ändå. Skillnaden mellan 192kbps och 320kpbs kan vara märkbart ibland, men skillnaden mellan 320kbps och 900kpbs är mycket mindre än vad man tror, i alla fall vad jag tycker.

Så oroa dig inte för det. K701 och Spotify tror även jag kommer funka prima: njut bara av musiken.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Ja det var nästan kul, dock så har jag siberia v2 dom är rätt värdelösa för musik, dock helt okey för låtar med bass, lite som ath audio technica 50.

Fast driva = tunga som i vikt makes no sense, du har gjort bort dig

haha, visste precis vad TS menade, ville bara skojja lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Vill bara göra en sak klar: Vad folk menar med "Dessa lämpar sig inte till dåligt mixad eller för komprimerad musik" är kanske att hörlurarna är väldigt detaljerade, och det kan bli lätt att märka av operfektioner i låtar. Jag kan relatera det till mina PRO900 - när jag lyssnar med dom är det väligt svårt att lyssna på lågkvalitativa låtar utan att märka av alla fel som förekommer.

Nja, med komprimering i det här fallet menas nog inte komprimering av data utan av ljudsignalen. Mer info om detta finns på Wikipedia:

Jag antar att olika hörlurar är olika bra på att mitigera den här loudness-galenskapen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607