Permalänk
Medlem

Värt att byta chassi?

Hejsan!

Undrar lite kort här om det skulle vara värt att byta ut mitt Fractal Design Arc chassi mot ett ljuddämpat chassi i samma storlek?

Är ute efter att få tyst på datorn, börjar störa mig en hel del på att den flåsar på hela tiden. Har redan beställt en fläktkontroller och en ny tredje-parts kylare till mitt grafikkort, och undrar nu som sagt om det finns något att vinna på att köpa ett till exempel FD R4 eller liknande chassi?

För närvarande kör jag två stycken Gentle Typhoon 1450 RPM fläktar (H60) samt resten av fläktplatserna i chassit är upptagna av Fractal Designs egna fläktar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

vad är det som låter mest?

Permalänk
Medlem

Jag bytade till ett R4 för ungefär 6 mån sen och tycker mycket om chassit, det dämpar väldigt bra.

Dock så har jag ett Corsair GS600 V1 som låter ganska mycket och chassit kan ju inte riktigt dämpa nätaggets ljud.

Tycker du ska börja med att testa bara med fläcktkontrollern.

Visa signatur

DIY, Or at least have a go at it first. - James May

Permalänk
Medlem

Som ovan sade:) köp en fläktkontroller (Y)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippomania:

vad är det som låter mest?

Grafikkortet. Men har som sagt köpt en ny Arctic Cooling kylare till den.

Skrivet av Moggster:

Jag bytade till ett R4 för ungefär 6 mån sen och tycker mycket om chassit, det dämpar väldigt bra.

Dock så har jag ett Corsair GS600 V1 som låter ganska mycket och chassit kan ju inte riktigt dämpa nätaggets ljud.

Tycker du ska börja med att testa bara med fläcktkontrollern.

Lutar åt att göra så jag med.

Skrivet av Tawen:

Som ovan sade:) köp en fläktkontroller (Y)

Har redan gjort det, den är på väg med Posten

Tänkte mest på om någon som visste om det var någon större skilldnad eller ej. Kommer så klart att testa i veckan innan jag eventuellt byter chassi, men tänkte om någon här redan gjort ett liknande byte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hejsan!

Undrar lite kort här om det skulle vara värt att byta ut mitt Fractal Design Arc chassi mot ett ljuddämpat chassi i samma storlek?

Är ute efter att få tyst på datorn, börjar störa mig en hel del på att den flåsar på hela tiden. Har redan beställt en fläktkontroller och en ny tredje-parts kylare till mitt grafikkort, och undrar nu som sagt om det finns något att vinna på att köpa ett till exempel FD R4 eller liknande chassi?

För närvarande kör jag två stycken Gentle Typhoon 1450 RPM fläktar (H60) samt resten av fläktplatserna i chassit är upptagna av Fractal Designs egna fläktar.

Nanoxia Deep Silence 1 är tystare än Fractal Design R4 och nu även billigare.

Den har även 2 stycken stegande fläktkontrollers inbyggt.

Bra test finns här:
http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

Så50 kr billigare så får du ett tystare och svalare chassi. Du får 3 fläktar med från start också istället för 2 och dessa har fått väldigt bra omdöme.

R4 är såklart ett riktigt bra chassi men DS1 är utan tvekan bättre när det nu är billigare.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Nanoxia Deep Silence 1 är tystare än Fractal Design R4 och nu även billigare.

Den har även 2 stycken stegande fläktkontrollers inbyggt.

Bra test finns här:
http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

Så50 kr billigare så får du ett tystare och svalare chassi. Du får 3 fläktar med från start också istället för 2 och dessa har fått väldigt bra omdöme.

R4 är såklart ett riktigt bra chassi men DS1 är utan tvekan bättre när det nu är billigare.

Har sett att du rekommenderat det där chassit en hel del här. Så noterat det, men är mer inne på Fractal Design, Antec eller Corsair som val om jag ska vara helt ärlig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Har sett att du rekommenderat det där chassit en hel del här. Så noterat det, men är mer inne på Fractal Design, Antec eller Corsair som val om jag ska vara helt ärlig.

Lugnt

Ja jag tycker det är så pass mycket tystare än R4 så därför är jag rätt nitisk....R4 har redan 5000000 beundrare

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att byta från ARC skulle vara en dröm, sjukt jobbiga design missar.

Tittat på Define xl r2? Ska tydligen vara en av de tystaste chassina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Att byta från ARC skulle vara en dröm, sjukt jobbiga design missar.

Tittat på Define xl r2? Ska tydligen vara en av de tystaste chassina.

Missar som vad?

Men XL är alldeles för stor!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Missar som vad?

Men XL är alldeles för stor!

Inte riktigt missar, men negativa saker jag har märkt:
- Går inte att ta bort front fläktfiltret på ett bra sätt
- Helt öppet på sidopanelen (ingen "moduvent etc")
- Fläktfiltret i botten skramlar (måste sätta något under som håller still filtret)
- Dålig fläktkontroll (fixat på r4/xl r2)
- fronten släpper in för lite luft, tagit bort gallret som håller fast fläktfiltret och då blev det bättre.
- båda hårddisk burarna går inte att ta bort