Skivspelare (LP för förtydligande) för liten budget

Permalänk

Skivspelare (LP för förtydligande) för liten budget

Tjenare Sweclockers.
Min käre far fyller 60 år i maj och skulle nog bli väldigt glad över en skivspelare. På hans gamla B&O Soundmaster har nålen slutat fungera och det går tyvärr inte att få tag på nya.

Budgeten är LITEN. Så liten som möjligt det vill säga så länge ljudet är ganska bra.

Vill gärna att den är snygg också då den ska stå i vårt vardagsrum.

Ljudet behöver inte vara väldigt audiophile för systemet som ska spela upp skivorna är ett Bose-system och inget jättebra ljud.

Vill mest ha skivspelare för känslan av att spela LP.

Har kollat på Rega RP 1 http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1991&menu=1

Den är snygg, stilren liksom. Är den bra? Är det något man ska köra på?

Tack för hjälpen, feel free to kapa den här tråden om andra också vill köpa skivspelare.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Rega är bra skit, tycker du ska köra på den.

Men du får be farsan kasta ut bose-systemet, det kan man inte sitta med

Permalänk
Medlem

Jag har inte lyssnat på Regan, men de brukar prestera bra. En annan aktör som gör prisvärda spelare i de lite lägre prisklasserna är Project. Deras "Debut"-serie anses bland de mer prisvärda, men är nog något dyrare än Rega RP1.
Annars är ju begagnat ett alternativ om man vill pressa priset. Man skulle säkert kunna hitta Dual 505 i någon version för 1000-1500kr, tex.

Men går det inte att byta pickup:en på hans spelare? Det går ju kanske att hitta en vettig pickup som man kan få tag på nålar till, menar jag...

Permalänk

Jag läste på en del om vinyler i julas, innan jag själva skaffade en. Rega är uppskattat, men just RP 1 verkar långt under kvalitetsnivån på deras övriga spelare, har läst rätt mycket negativt om den. Dock vet jag inte hur "nya och förbättrade versionen" förändrar läget.

Vart iallafall en Pro-ject Debut Carbon för min del. Ganska lik Regan i utförandet. Folk brukar klaga på problem med motorvibrationer på den modellen, jag har inte hunnit använda min mycket nog för att uttala mig ännu.

Men iallafall. helt manuella spelare, som dessa kan jag absolut rekommendera om man vill ner i prisklasserna.
Det är lite mer pill med att spela, men man släpper lägga budget på massa mekanik, och framförallt slipper man massa potentiella felkällor.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något väldigt billigt men väldigt prisvärt så finns klassikern Pioneer PL-12D

Rega RP1 är ett aning bättre alternativ dock, men kostar också en del mer (men är man seriös och insatt så äre RP3 man ska köra på). Mycket bra om du kan hitta ett begagnat. Och om du är ute efter begagnat kan jag också rekommendera Technics SL-1200 MKII+

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Rega är bra skit, tycker du ska köra på den.

Men du får be farsan kasta ut bose-systemet, det kan man inte sitta med

Jo, det skulle jag nog vilja också men han gillar att kolla på film en del och morsan vill inte ha "fula högtalare" så det minimala bose-systemet är ganska bra för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Men går det inte att byta pickup:en på hans spelare? Det går ju kanske att hitta en vettig pickup som man kan få tag på nålar till, menar jag...

Osäker om det går på gamla b&o-spelare, ska kolla upp det.

(Sorry för dubbelpost men är på mobilen så..)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Billigaste är ju garanterat att köpa en ny pickup förutsatt att det går att byta på den modellen. Kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon lite exklusivare vinylspelare som det inte gått att göra på, men B&O tenderar ju att tänka lite utanför lådan ibland så man vet ju aldrig. Dom kanske har någon hemmasnickrad specialvariant, har faktiskt noll koll på just den modellen.

Men om det ska köpas nytt är som tidigare nämnts Pro-Ject Debut eller Debut Carbon prisvärda instegsvarianter. Alternativt om man har lite flyt så kanske man kan hitta något bättre än så begagnat till samma pris.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Om pickupen är av dynamisk typ så skulle jag tro att reservx kan ta fram nålen åt dig. Ev kan du bli tvungen att höra av dig men de har mycket i sitt visade sortiment också.
Skule det vara keramisk så tror jag inte att det går men kan vara värt ett försök.
http://www.reservex.se/

Kolla även svalander, de har en hel del nålar, även till B&O.
http://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/p...

B&O är B&O och det går inte så lätt att byta till andra fabrikat men det är hyfsad hemma-kvalitet så det ska inte gör något.

Permalänk
Medlem