Anmäl dig till Roborock Challenge!

Hästkött i lasagnen - är du lika upprörd som jag?

Permalänk

Hästkött i lasagnen - är du lika upprörd som jag?

Dvs inte alls?

Fattar inte riktigt hysterin. Det är ju inte som om det var nåt farligt.

Hade det varit hund eller katt eller råtta, då hade de ju i alla fall blåst en på pengar, men hästkött är bra kött och väl tillochmed dyrare än oxkött...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Den officiella orsaken är väl att innehållsförteckningen inte stämmer, och det är ju inte bra.
Inofficiellt är det väl för att hästar är "söta".

Själv bryr jag mig inte mycket, jag vill nästan få tag i en lasagne bara för att smaka. Är inte så förtjust i just lasagne dock.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att vi stoppar i oss ganska mycket konstiga saker vi inte är medvetna om..

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem

Det är en principsak - leverantörerna och konsumenterna förväntar sig nöt/fläsk, och får nöt/fläsk som visar sig inte alls vara nöt/fläsk, utan häst. Alltså blir det ett typiskt "rätt ska vara rätt"-scenario.

Själv bryr jag mig inte så mycket om att det var just hästkött då det antagligen ledde till bättre kött i lasagnen än vad det egentligen skulle ha varit, men jag förstår varför vissa blir "upprörda".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har besökt en sån där fabrik och kan vittna om att det är inte konstigt om det är något som är konstigt med den där maten.

Det är som när man bygger en dator och köper delarna till den från hela världen men inte bryr sig om människornas slavlikande förhållanden eller vidrig djurhållning.

Det enda som räknas är pris eller vinst.

Har själv bevittnat detta så allt levereras färdigt på säck. Som den där kycklingen som låg i 50 kilos säckar färdigkokt, kryddad och tärnad och fryst. Allt dom gör här i Sverige är att väga det på grammet lägga det i portioner och sätta en kartong runt där det står kyckling och ris.

Det är bara att kolla på youtube hur en kyckling föds upp och slaktas där. (asien)

Om det sen råkar vara häst eller höna i den där förpackningen saknar nog betydelse när dom ändå är späckade med antibiotika eller knappt bedövats på rätt sätt eller inte alls när den slaktas.

Själv äter jag nån sån mat nån gång per år om man vart väldigt sjuk och inte orkar så mycket och måste han nån mat i sig... men det är absolut inget man äter vardagligt. Man märker om man kroppsjobbar eller gör något att det är ju inte så mycket i av värde heller så...Sen känns det inte etiskt rätt riktigt.

Värre är det nog om någon är allergisk för då blir man sjuk eller dö om man får i sig fel saker.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Är det inte så att hästar inte finns och det bara är frukt? Alltså, folk som tror att dom är tuffa och äter kött egentligen varit vegetarianer hela tiden? Så trodde jag att det var..

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ berätta vad som hänt, utan att länka till aftonbladet?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Kan någon vänlig själ berätta vad som hänt, utan att länka till aftonbladet?

Lasange deklarerat att innehålla nötfärs innehöll hest. Skriverierna är tiotals gånger större nu än när fläsk såldes som nöt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag är inte upprörd över att det är hästkött, för hästkött är riktigt gott.

Dock är det hela med falsk innehållsförteckning och liknande. För varför har man krav på att man skall redovisa allt som finns i en förpackning om det inte efterföljs.

Det är för oss konsumenter som dessa regler finns, så man slipper peta i sig massvis med konstiga tillsatser och skumma produkter.
Jag skulle dock aldrig köpa färdig lasagne, men om man ser till andra produkter så är det bra att sådant här fusk påträffas.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Lasange deklarerat att innehålla nötfärs innehöll hest. Skriverierna är tiotals gånger större nu än när fläsk såldes som nöt.

Anledningen till skriverierna är, om jag gjort mig en korrekt bild av det, att köttet köpts i Rumänien där det märkts och sålts som nötkött.
Vem vet vad det kan vara för hästar? Sjuka, misshandlade osv. 0 kontroller när det gäller ljug-kött.

Hade Findus eller whatever medvetet köpt hästkött där de visste ursprunget och smugit ner det i lasagnen hade jag inte varit så upprörd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ok, hade det varit typ hundkött hade jag kanske tyckt att det var lite osmakligt, men hästkött är snarare en bonus.
Det är ju fint och gott kött.
Dock bör man ju givetvis ha en korrekt innehållsförteckning.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Så länge det är vad det står på förpackningen så får det vara vad som helst. Då kan man göra ett aktivt val. Däremot om det då inte stämmer, så verkar ju kontrollen på vad som verkligen används, inte vara särskilt bra, vilket är upprörande, men kanske inte helt överaskande.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker att det är helt rätt att de sätts dit för att innehållsförteckningen var fel. Den ska man inte fuska med. Att det sen råkade vara häst bryr jag mig inte ett dugg om. Alla större matvarubutiker säljer ju häst som pålägg redan så ser inte riktigt problemet.

Tycker det är hyckleri att hålla på att bli upprörd över att man äter vissa djur och inte andra. Jag kan förstå att man inte vill äta sitt eget husdjur men det beror ju på emotionella band till den specifika individen, inte arten. Det är ju inget konstigt att äta ko och kanin, så varför ska man bli upprörd över att man äter häst eller hund. Fast hund ska ju vara rätt dåligt kött vad jag hört. Rovdjur får väl rätt tråkigt kött vill jag minnas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast hund ska ju vara rätt dåligt kött vad jag hört. Rovdjur får väl rätt tråkigt kött vill jag minnas.

Jo, har också hört att det ska vara så, fast det är kanske bättre att skilja på bytesdjur/herbivorer respektive rovdjur/karnivorer, dock så klart med vissa undantag
Att bytesdjur dessutom skulle smaka bättre än rovdjur är ju rent av logiskt (Ko, gris, kyckling, torsk, vildsvin, lamm, älg, häst = nom nom. Kattdjur, vargar, björnar, gamar, ormar, krokodiler = blä)

Sen så vill man ju inte äta vissa djur av olika anledningar: Jag vill t.ex. själv inte äta katt eller hund, inte för att jag tror det är äckligt (det är det kanske), men eftersom jag helt enkelt inte vill äta hund/katt. .P

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

Inget fel på hästkött om det är kontrollerat. Problemet är att de ljugit om innehållet.

Permalänk
Medlem

När sådant här uppdagas så är min första tanke, hur många produkter av annat slag har redan slingrat sig förbi innehållsförteckningen oupptäckt lite då och då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

När sådant här uppdagas så är min första tanke, hur många produkter av annat slag har redan slingrat sig förbi innehållsförteckningen oupptäckt lite då och då?

Det vill du inte veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att det inte lär vara hästar uppfödda till att bli slaktade för deras kött utan arbetshästar, gamla ridhästar och annat man kommit över som ofta är fullproppade av mediciner osv.

Med det sagt är jag inte alls upprörd. Var ett tag sedan senaste köttskandalen så det var väl dags nu

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Grejen är väl att det inte lär vara hästar uppfödda till att bli slaktade för deras kött utan arbetshästar, gamla ridhästar och annat man kommit över som ofta är fullproppade av mediciner osv.

Med det sagt är jag inte alls upprörd. Var ett tag sedan senaste köttskandalen så det var väl dags nu

Det är just det som är det farliga.

Det står uttryckligen på många mediciner som ges till hästar att hästen inte får gå till slakt efter medicinering.

De ska alltså brännas för deras kött är riskavfall.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Jag är upprörd över att jag inte kan köpa lasagne med _bara_ hästkött i...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Första man tänkte när jag hörde det var att nu blir vår puckade svenska press skitglada över en matskandal att vältra sig i. Hästkött är knappast dåligt kött men som Nidoking skriver, riskavfall pga mediciner om man inte vet varifrån hästen kommer.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hysterin kan man ju tro att det hittats människokött i vegoburgare...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Och sen går folk glada i hågen till lokala haket och beställer presskebab som ingenting hade hänt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fast kebaben är väl nästan alltid griskött med svampig konsistens numera - skittrist, nötköttskebab eller annat är det inte ofta man får.

Att bli upprörd över att hästar äts förstår jag inte, tabut infördes av de kristna i Sverige redan på medeltiden eftersom det påminde om hednatiden, frågan är bara var alla hästar har tagit vägen genom århundraden? På Island finns inga sådana tabun, vi åt hästfilé när jag var där och det var inget som uppevdes som konstigt.

Men som sagt innehållsdeklarationerna ska vara korrekta och detta öppnar ju upp för mer misstankar. Ljuger de om nåt sånt här och inköparna har haft så dålig koll, vad ljuger de då inte mer om. Hur produceras egentligen färdigmaten i frysdisken, varifrån kommer råvarorna?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Fast kebaben är väl nästan alltid griskött med svampig konsistens numera - skittrist, nötköttskebab eller annat är det inte ofta man får.

För att citera lokala pizzabagaren när vi diskuterade presskebab: "du vill inte veta vad den innehåller.."

I denna regionen tror jag inte en enda pizzeria kör med pressade kebab, alla jag vet om kör med riktigt kött (dock fläsk men gott gjort) så att komma med presskit fungerar väl inte..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Triffid:

Skrivet av NidoKing:

Det är just det som är det farliga.

Det står uttryckligen på många mediciner som ges till hästar att hästen inte får gå till slakt efter medicinering.

De ska alltså brännas för deras kött är riskavfall.

Um, om ni är så oroliga för lite medicin i köttet så ska ni för allt i världen inte äta något kött som kommer från Danmark, Irland eller Sydamerika. Det är inte nådiga mängder penicillin och annat kul som de köttdjuren matas med.

Skrivet av Bakwetu:

Att bli upprörd över att hästar äts förstår jag inte, tabut infördes av de kristna i Sverige redan på medeltiden eftersom det påminde om hednatiden, frågan är bara var alla hästar har tagit vägen genom århundraden? På Island finns inga sådana tabun, vi åt hästfilé när jag var där och det var inget som uppevdes som konstigt.

Men som sagt innehållsdeklarationerna ska vara korrekta och detta öppnar ju upp för mer misstankar. Ljuger de om nåt sånt här och inköparna har haft så dålig koll, vad ljuger de då inte mer om. Hur produceras egentligen färdigmaten i frysdisken, varifrån kommer råvarorna?

Vanligast verkar vara fläskkarré fast originalet ska ju vara lamm. I vissa delar av Europa vet jag att de har namnskyddat dönerkebab så om det står döner är det lamm. Står det bara kebab är det troligtvis gris eller billigare. När vi ändå är inne på ämnet skulle jag gärna vilja veta vad det är för kött som påstås vara oxfilé på pizzorna. Jag kan lova att det inte är riktig filé och jag har svårt att tänka mig att det ens är rostas. Kanske någon högrev eller liknande? Man märker ju ändå inte om det är segt eftersom det är så tunna bitar.

Så mycket tabu är det inte eftersom det går att köpa hästkött som pålägg i de flesta större mataffärerna. http://www.parsons.se/produkter/hamburgerkott

Edit: Med kebab menar jag nu de där stora klossarna som de grillar och skär loss kött från. De frysta fyrkanterna är antagligen mer potatis än kött.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Musikälskare

Dåligt att de inte har skrivit ut det (vad jag förstår) men tror inte de flest bryr sig i allmänhet inklusive mig själv

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ett det är hästkött i ger jag blanka fan i. Lite dumt att det inte står på innehållsförteckningen kan jag tycka.

Sen så tycker jag inte att det är bra då det hästköttet som finns i med största sannorlikhet innehåller skumma preparat som inte är så jättenyttigt att få i sig. Hade köttet kommit från mat-hästar så hade det vart okej, men nu är ju dessa hästar som malts ned och använts för att dryga ut köttet typ gamla trötta brukshästar som har kropparna fulla med läkemedel. Säkert har de kommits över för en billig slant.

Men det här är bara mina spekulationer, jag har egentligen ingen aning.

Permalänk

Här borta började det för ett par veckor sen när det visade sig att Aldi, Lidl och ett par brittiska butiker hade en viss procent hästkött i sina färdiga hamburgare. De flesta nötburgare innehöll dessutom fläsk vilket ju inte är så bra. Jag skulle tro skandalen är ännu större här eftersom man aldrig skulle kunna tänka sig äta häst medan i sverige går det åtminstone att köpa i butik. Man har all rätt att vara upprörd men inte riktigt på den nivån som det är, det är bedrägeri men knappast äckligt.

Sen när det kommer till antibiotika så gäller diverse EU regler för vad som får användas i kött som ska till europa, det finns trots allt en anledning till att vi inte äter mycket kött från USA.

Den vanliga svenska kebabköttet smakar inte nåt speciellt och är definitivt inte lamm. Uppvuxen på svennekebab fick man sig en liten chock när man beställde en kebabtallrik här första gången och det bara smakade kofta. Numer blir det bara kycklingkebab, där ser man åtminstone att det är hela kycklingbröst dom staplat för att göra kebaben, och sen smakar den bättre. Synd att det inte går att få tag i gyrospizza här, en fantastisk svensk uppfinning. Inte ens kebabpizza går att uppbringa hos de flesta pizzabagare.

Tur man har en riktig slaktare precis utanför huset, och att han sen är mycket billigare än mataffären gör det bara bättre. Skillnaden i smak mellan färskmalen köttfärs och "förpackad i skyddande atmosfär" är enorm, samma med vanliga biffar.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Hästkött i sig har jag inget emot, men medicinrester i kött, eller kött från sjuka djur vill jag helst inte äta. Men det är inte så konstigt att det blir så här om priset allena får styra.

http://www.newsmill.se/node/49127

Visa signatur