Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Skrivet av betan:

Finns en lista med appar som har tillåtelse att köra i bakgrunden.
Kan var värt att blockera appar där...

Jo, men även om man blockerar allt där så verkar saker kunna ligga i bakgrunden för mitt batteri tömdes ändå tills jag avinstallerade diverse appar.

Man borde verkligen blocka allt som ligger kvar 2 minuter efter att skärmen släckts såvida inte användaren aktivt valt att det ska fortsätta vara igång. Eller att appen är extremt noga kontrollerad och konstaterat batterieffektiv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frelleX:

Jag har ingen större lust att bläddra igenom 273 sidor med inlägg så jag ställer en fråga och om den nu redan kommit upp så säg vad ni vill.

Jag sitter för tillfället på datorer med Windows 8 och i slutet av februari månad kommer jag ha en Nokia Lumia 920. Vad jag undrar är ifall man på något sätt kan synka appen "Meddelanden" i Windows 8 med mina meddelanden i telefonen?

Mvh.

Det kommer att ske helt automagiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det kommer att ske helt automagiskt

Nja inte sms men alla andra meddelanden. Skulle dock önskat att sms fanns på datorn också hoppas dem utökar synkningen mellan wp8 och w8 jag vill att det i princip ska bete sig som en enhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här med batteritid är svårt att riktigt veta hur det egentligen ligger till och jämföra eftersom alla "mäter" lite hur de vill, några har aldrig bluetooth på några har ej 4g eller så har man allt på och använder telefonen sporadiskt under dagen eller tvärtom. Det enda vore om man gjorde en lista på vad som ska vara påkopplat och vilket slags användning under så många timmar, exakt. Om några stycken gjorde det kanske det gick att få en uppfattning om batteriet och om 920 enheterna är sig lika eller skiljer sig åt.

Dag 1:
10 timmar med allt påkopplat (bt, 4g, wifi) måttligt/sporadiskt (!) användande
Dag 2
10 timmar med allt påkopplat (bt, 4g, wifi) hård belastning, 30 min, 15 min video

Dag 3:
10 timmar utan bt, endast med 2g måttligt/sporadiskt (!) användande
Dag 4:
10 timmar utan bt, endast med 2g hård belastning, surfande 30min, 15 min video

annars är det helt disparata skillnader i användning, det är svårt att förmå sig att ägna 4 dagar åt sånt testande som privatperson dock...

Här är en ny intressant artikel angående tänket kring datahastighet och batteriförbrukning:

Why 4G and 3.5G are completely irrelevant 99% of the time
http://allaboutwindowsphone.com/features/item/16816_99_of_the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskarwilly:

Är det någon annan förutom jag som har problem med att parkoppla bluetooth med andra telefoner?

Finns det en app som gör att jag kan stänga av/slå på wifi, data, bluetooth etc med ett enkelt knapptryck på livetilen idag? Sitter och bläddrar lite på marketplace, men hittar således inget. Dvs inte som "connectivityshortcuts" och liknande.

Connectivity tiles kan du lägga på startskärmen

ec

Permalänk
Skrivet av Erik508:

Connectivity tiles kan du lägga på startskärmen

ec

Jo, men de leder bara till menyn. Jag tror inte att appar får ändra dessa inställningar i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på telefon och telefon!
Från i fredags på Dada Lifes spelning @ Münchenbryggeriet.

Random telefon (troligtvis en iPhone, dömt av majoriteten av de jag såg )

EN RIKTIG TELEFON (min Lumia 920)

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Haha, jävlar vilken skillnad!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har testat att skicka bilder till en annan mobiltelefon (ej Lumia 920) genom NFC och får det att fungera?
Jag har testat mot en Samsung S3 samt en Sony experia V och får inte till det att bilden kan tas emot. Det plingar till lite kort (dvs att dom får kontakt och fil skickas) men det kommer upp ett meddelande på mobilen (något kryptiskt kommer inte ihåg nu) lite snabbt sen så händer det inget mer, dvs ingen bild kan tas emot när jag skickar, kan heller inte ta emot någon bild.
Och JA jag har NFC och Blåtand igång.

Någon som har testat och får det att fungera? Så jag vet om jag ska felsöka vidare eller lägga ner
Har Porterico.

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Bara lumia till lumia kan du flytta filer/bilder genom NFC. Du kan skicka kontakter och länkar till andra icke lumia telefoner.
Samma gäller när du gör tvärtom. S3 kan inte skicka bild till Lumia men kan till S3.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha nice vid, ska köpa ett par jag med men ska nog försöka vänta på dom vita om dom inte dröj allt för länge

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Jo, men de leder bara till menyn. Jag tror inte att appar får ändra dessa inställningar i dagsläget.

Den leder ju till genvägar från startskärmen så att du med endast två tryck och noll scroll kan on/off. Via menyn blir vägen klart längre, därav poängen med appen som skapar genvägar.

Bluetooth Mode är en annan som också leder en till alla fyra på endast två tryck och utan scroll. Den är snyggare tycker jag. Men oavsett val av app så ger dem smidiga genvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Så förbannat smart och snyggt gjort. Du går och plockar fram Mr. Ljud och får honom att seriöst bedöma det du/vi så jävla gärna skulle vilja att en av hans kaliber skulle bedöma, För hur gott är det inte att faktiskt få veta vad en man med hans erfarenhet anser om lurar som du snart ska köpa över nätet?

Dessutom gör du det i en skön avslappnad humoristisk form, vilket imponerar mer än hörlurarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Du skulle kunna använda Beem så länge. Det är en WP-klient till di.fm.

Den där appen var ju klockren. Fan vilka guldkorn det trots allt ändå finns i store som man inte har en aning om. Dunder att forum likt dessa finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tummen upp!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Risvall:

Haha nice vid, ska köpa ett par jag med men ska nog försöka vänta på dom vita om dom inte dröj allt för länge

Vänta är ju nåt som vi Lumianer är vana vid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Så förbannat smart och snyggt gjort. Du går och plockar fram Mr. Ljud och får honom att seriöst bedöma det du/vi så jävla gärna skulle vilja att en av hans kaliber skulle bedöma, För hur gott är det inte att faktiskt få veta vad en man med hans erfarenhet anser om lurar som du snart ska köpa över nätet?

Dessutom gör du det i en skön avslappnad humoristisk form, vilket imponerar mer än hörlurarna

Tack,
Ja det där med ljud är ju lite känsligt ämne och svårt när alla har så olika referens och budget. Men han var på riktigt jävligt impad och köpte ett par till sig själv.
Beyerdynamics-lurarna som är erkänt fantastiska tyckte han hade lite bättre mellanregister, men att det vägde Monster-lurarna upp med bättre bas och som han beskrev det "Mer tryck i ljudet" utan att ha lurar som halvt pressar sönder huvet på en (för de är faktiskt riktigt bekväma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tack,
Ja det där med ljud är ju lite känsligt ämne och svårt när alla har så olika referens och budget. Men han var på riktigt jävligt impad och köpte ett par till sig själv.
Beyerdynamics-lurarna som är erkänt fantastiska tyckte han hade lite bättre mellanregister, men att det vägde Monster-lurarna upp med bättre bas och som han beskrev det "Mer tryck i ljudet" utan att ha lurar som halvt pressar sönder huvet på en (för de är faktiskt riktigt bekväma).

Ska köpa de röda, blir grymt passande att Nokia Music+ släpps snart också. Inga lurar man kanske springer med ute, men hemma med de andra röda familjemedlemmarna så blir det perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ska köpa de röda, blir grymt passande att Nokia Music+ släpps snart också. Inga lurar man kanske springer med ute, men hemma med de andra röda familjemedlemmarna så blir det perfekt.

Jag tänker ha dom till lite allt möjligt typ datorn o iPaden, skype, om jag ska redigera eller vill kolla på film utan o störa osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag har haft sjukt bra batteritid innan med min Lumia 920, efter en dag (12 timmar) med normalt användande så brukar jag ligga på ca 50% batteri. Jag har allt påslaget, bluetooth, wifi, sync mm.
Men idag fick jag mitt 4G aktiverat och helveteete vad batteri de suger, nu efter 10 timmar har jag 20% kvar, fast nu har jag bluetooth avaktiverat samt inte rört telefonen jätte mycket idag.

Sen så har folk problem med att komma fram till mig. Jag tappar mottagning ofta och när jag ska ringa någon så tar de väldigt lång tid för samtalet att koppla upp, om de ens lyckas koppla upp.

Nä de här med 4G var inte så roligt som jag trodde...

Jag har alltid 4G på och upplever inte att det skulle suga ur mitt batteri. Jag antar att det kan bero på hur bra/dålig 4G-täckning man har där man råkar befinna sig.

Skrivet av Dravond:

Tja det var väl lite dumt skrivet av mig Eller i alla fall lätt att missuppfatta.
Det jag menade var mer att använder man den hårt (spelar/film/surfar/ringer/osv) mycket under dagen så håller den inte "hela dagen" (vilket jag kallar minst 12h och inte 8 som vissa...)
Men jämfört med högprestanda telefonerna är den däremot ju klart godkänd.
Efter att ha surfat etc i >2h mail osv och legat i fickan där jag av misstag kommer åt knapparna lite då och då... så ligger den på ~60% (10h sen laddning) vilket är ju klar godkänt men då har jag ju som sagt enbart lätt användning.

Men de är väl mer att jag drömmer om det magiska batteriet som ger en snabb telefon batteri i en vecka... Och inte kommer med en extra släpvagn för batteriet...
(Min så här tycker jag är uppdaterad för att bättre spegla vad jag menar...)

Jag skulle inte säga att 2 h (av totalt 10 h) surf/mejl är "lätt användning", snarare mer normal användning. Dessa godtyckliga definitioner är en sak som gör batteriprestanda så svår att jämföra.

Jag vill också säga att det är ganska så orättvist att bedöma batteritiden utifrån att du skulle vilja ha en telefon som du inte behöver ladda på en vecka. Man måste jämföra med likvärdiga produkter. Men det verkar du ju redan ha kommit på.

För mig är batteriet helt ok. Jag har alltid 25-50% kvar när jag lägger mig. Vid mycket lätt användning kan batteriet räcka i två dagar, precis.
Det enda som jag har varit tvungen att slå av för att det drog så mycket batteri är "barnhörnan". Jag har inte provat den efter portico-uppdateringen, den kanske är bättre nu...

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag tänker ha dom till lite allt möjligt typ datorn o iPaden, skype, om jag ska redigera eller vill kolla på film utan o störa osv.

Jag satt just o funderade på om dom skulle vara ett bra alternativ som gaming headset. Men väntar nog och hoppas det kommer med virtual surround, eller har dessa det ? Hade ju vart riktigt skönt med ett par lurar som funkar till allt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fin film som vanligt.
Jag uppskattar att du kunde ha med en bedömning från en auktoritet. Jag har också beställt ett par och hoppas att jag kan hämta ut dem idag. Hur som helst så känner jag mig redan nöjd då Hans tyckte ljudkvaliteten var på samma nivå som Beyerdynamic DT 770.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

Så trött jag börjar bli, de ena problemet avlöser det andra!
Och jag tvivlar på det är min Lumia 920 som spökar nu.

Fick efter mycket om och men igång mitt 4G nät igår efter tjat på tele2 kundtjänst att de inte aktiverat de. När de insåg sitt misstag så aktiverade de 4G.
Nu är telefonen nästan obrukbar! 50% av alla samtal jag försöker göra går inte fram utan de kopplar bara ner. ca 50% av gångerna folk ringer till mig så kommer dom inte fram. De låter som vanligt i deras ände att signaler går fram men min telefon kopplar inte upp.

Ringde Tele2 kundtjänst som bad mig skriva ner alla tidpunkter då det inte gick att ringa. Tog ju inte så lång tid att samla en lista då hälften av alla samtal inte kopplar upp.
Ringer tillbaka till Tele2 kundtjänst och då är det helt plötsligt fel på min telefon. Jag försöker förklara att den fungerade utmärkt innan 4G aktiverades men de fatta dom tydligen inte, utan jag skulle hålla uppsikt efter mjukvaruuppdatering till min telefon.....

Berättade även att jag får ungefär samma hastigheter på speedtest nu med 4G som innan med 3G. Då sa dom bara att man måste ha bra mottagning. Jag berättade då att jag bor i Malmö och har full 4G mottagning och provat på olika ställe, men ÄNDÅ så stod jag på fel ställe eller liknande.

De blir till att avaktivera 4G nätet igen. Frågan är bara vad i helsike ska jag göra, dom skyller bara ifrån sig på kundtjänsten.
Vad är de för fel på Tele2??? Kan dom inget annat än skylla ifrån sig??
Förstår att detta blev lite oftopic men behövde skriva av mig lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Frågan är bara vad i helsike ska jag göra, dom skyller bara ifrån sig på kundtjänsten.

Bege dig till närmsta Tele2-butik och låta dem se det med egna ögon? Då kan de kanske jämföra med en annan 920 och felsöka det fullt ut. Finns en annan 920 inne så får du till 100% säkerhet reda på om den är din mobil eller din uppkoppling som strular.

Permalänk

Nu har jag fått en märklig bug. Om jag förstått det rätt så ska applistan ha 45 eller fler appar för att dessa bokstavssymboler för snabbsökning bland appar ska komma fram. Jag har färre än 45 appar (hade 43 tror jag) och igår såg allt helt normalt ut men idag då jag vaknade så hade dessa bokstavssymboler dykt upp på min applista. Jag deletade appar tills jag var nere på totalt 37 men bokstäverna är fortfarande kvar.

Någon annan som råkat ut för detta? Skulle gärna hitta en lösning på detta som inte innebär fabriksåterställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tack,

Fungerar lurarna mot andra smartphones och även andra enheter?

Æ

Permalänk
Medlem

Diskussionen om avsaknaden av mini hdmi var uppe på tapeten strax innan luren släpptes om jag inte minns fel. Är det någon som har koll påett substitut för det jag tänkte då på Micro USB - hdmi funkar det och vad där upplösning kan du få ut?

Skrivet av Nisse-Tuta:

jäkligt fin recension du fått till creds till dig. Hur går det med youtube kanal förresten, börjar du få någon dragnings kraft? Du har väl ändå få bra många tusen fler views på ganska kort tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Jag satt just o funderade på om dom skulle vara ett bra alternativ som gaming headset. Men väntar nog och hoppas det kommer med virtual surround, eller har dessa det ? Hade ju vart riktigt skönt med ett par lurar som funkar till allt

Jag tror de funkar bra som gaiminglurar i vart fall för mig, men jag är sjuuukt okunnig på sånt där eftersom jag är konsollkille.
Hans hälsar att de nog inte har virtual sorround eftersom det är gjort antingen med mjukvara eller lurar som har fyra element

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyclone:

Fungerar lurarna mot andra smartphones och även andra enheter?

Æ

Vi provade med en iPhone 5 och det funka kanon, svara, lägga på, röststyrning osv.