Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Öppna powershell genom högerklick-menyn, med inställningar?

Permalänk

Öppna powershell genom högerklick-menyn, med inställningar?

Jag har börjat använda powershell mer och mer i windows. Det är fortfarande långt ifrån så användbart som en terminal är i linux, men ändå ett bra komplement till utforskaren.

Jag skulle vilja kunna högerklicka i en katalog i utforskaren och öppna powershell i denna katalog. Det går lätt att fixa. Men då får man någon form av standardinställningar, bland annat kan man inte klippa och klistra text utan att först byta till "snabbredigeringsläge".

Det verkar inte som att det går att ändra dessa inställningar som argument.

Gör man å andra sidan en vanlig genväg till powershell kan man i dess egenskaper ändra en mängd inställningar; fonter, färger och detta magiska snabbredigeringsläge.

Jag undrar om man kan få dessa inställningar även när jag startar via högerklickmenyn på något sätt?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Laddar den inte in din profil?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Hm, profil, det visste jag inte att det fanns. Tack för det! Har även hittat standardvärden i menyn som kommer upp då man klickar på ikonen längst upp till vänster i fönstret, vilket verkar lovande.