Apple sänker priserna på Macbook Pro Retina

Permalänk
Medlem

Köpte en i butik idag, trevlig dator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvjohn:

Fan vad imponerande! Them jokes. skulle jag lägga såpassm ycket pengar på en dator så skulle jag nog satsa på något lite mer modernt.

Länka gärna till något du anser vara "modernare" än en toppresterande laptop med 2880x1800 pixlars upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Varfrö i hela fridens namn skall jag tänka på Apple? Som konsument är jag - som de flesta andra konsumenter - intresserad av att betala så lite som möjligt.

Dra till kina och fynda då? Kvalité och allt annat vitalt skiter du ju i

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Trevligt att priserna kommer ner lite. Om det kommer en macbook air till sommarn med retina-display så har den förhoppningsvis ett behagligare pris då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Man ser ändå inte pixlarna....DPI'n är så pass hög på den andra ''billigare'' skärmen, så ''Retina'' är bara en E-penis...

Eller hur var det nu Apple-boy's?! Va allt över 200-DPI onödigt, eller va det bara på mobil-fronten det gällde?!

Jag kanske missförstår dig men poängen med de högupplösta skärmarna är ju att du inte ska kunna urskilja pixlarna på normalt avstånd.
Dessutom är väl upplösning ett lika bra kvalitetsmått som Mpixlar på digitalkameror.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Är det bara i Sverige de sänkt eller gäller det fler länder som t.ex. USA?

Edit:
Gäller USA också.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.492107/apple-sanker-priset-pa...

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Haters? Jag vet inte vilken ålder du ligger inne med, men med den vokabulären kan jag förstå att du inte begriper att alla inte har samma åsikter om saker och ting. Apple är för mig ett skitmärke med usel support och garanti, överprisade produkter där vartenda detalj och funktion är hämtat från någon annan (du får gärna lista ett par saker som ursprungligen kommer från Apple).

Respektera andras åsikter, utan att kalla motparten för "hater", "fanboi" och "troll", så kan jag garantera dig att stämningen blir genast mycket trevligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså använt Apples produkter tillräckligt mycket för att tycka att det är "ett skitmärke med usel support och garanti, överprisade produkter där vartenda detalj och funktion är hämtat från någon annan", men har missat att deras produkter lirar eget operativsystem?

För övrigt så behöver ingen berätta för någon att du är en hater, du fixar det tillräckligt bra själv.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Skrivet av Segas:

(du får gärna lista ett par saker som ursprungligen kommer från Apple)

Inte Apple som tillverkat, men du kan tacka dom för USB och Thunderbolt. Få företag som pushat ut funktioner och standarder som Apple.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag tror inte du förstår vad jag menar. Självklart är jag som konsument också ute efter att betala så lite som möjligt för produkt X (oavsett vem som tillverkar den). Det jag menar är att de som tycker att rMBP är för dyr köper ingen...

Du fick det att låta som om det var synd om Apple (ja, min tolkning) och påtalade det självklara utan egentlig anledning så jag förstod inte syftet. Det har knappast undgått någon att vi lever i ett konsumtionssamhälle och att kapitalister är giriga

Skrivet av pixelpuke:

Om du bara visste hur galet fel du har i det påståendet. Pris är aldrig en avgörande faktor i ett köp .

Efter dessa rader slutade jag läsa. Generaliseringar och antaganden utan relevans är så osakliga att det faller utanför ämnet.

Skrivet av davitto:

Dra till kina och fynda då? Kvalité och allt annat vitalt skiter du ju i

Förstår inte hur du tänker nu, om du tänker över huvudtaget, men du begår ett klassiskt argumentationsfel.
Kvalité är dessutom ett kapitel för sig vilket påminner mig om att jag måste köpa en ny MagSafe...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Inte Apple som tillverkat, men du kan tacka dom för USB och Thunderbolt. Få företag som pushat ut funktioner och standarder som Apple.

Somnade nog på historielektionen om USB men var kommer Apple in i bilden? Bara undrar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av davitto:

Dra till kina och fynda då? Kvalité och allt annat vitalt skiter du ju i

Tillverkas inte dom flesta av Apples produkter i just kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Tillverkas inte dom flesta av Apples produkter i just kina?

Jo det och typ 95% av all annan elektronik samt det mesta annat så vart vill du komma ? Det som skiljer dom åt är dock kvalitets kontroller m.m

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

En snabb reflektion

Man förstår ju vilken trevliga marginaler dem har när de kan sänka med 3000 utan vidare

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nja. En Asus Zenbook Prime kostar ju ändå över 10K (samma pris som en Mac Book Pro ej retina) och då får du inte lika bra skärm och inte riktigt lika bra byggkvalite. Dock fortfarande 3500kr billigare än 13" retinan kostar nu. Men inga enorma summor ändå

Hur tänker du nu? Zenbook Prime har en IPS-skärm med upplösningen 1920x1080. Macbooken har en TN-skärm med upplösningen 1280x800. På vilket sätt är skärmen i Macbooken bättre?

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Underbart om det hade varit mSATA. Men det är istället en propreitär lösning som bara någon tredjepart lyckats immitera. Det är svindyrt att byta ut själv och tydligen så förlorar man batteritid på det också.

Dessutom så är väl både RAM och SSD fastlött på Mainboarden så jag tror inte det går byta ut om man inte är extremt händig.

Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nja. En Asus Zenbook Prime kostar ju ändå över 10K (samma pris som en Mac Book Pro ej retina) och då får du inte lika bra skärm och inte riktigt lika bra byggkvalite. Dock fortfarande 3500kr billigare än 13" retinan kostar nu. Men inga enorma summor ändå

Asus UX32 med i7 som är snäppet under (dvs. 24gb ssd + 500gb hdd, lite tjockare, standard HDMI, och Geforce GT620M) Zenbook Prime får du för 9000:- idag. Det som är sämre än på Mac:en är touchpaden och skärmens upplösning precis som du säger. Men "Retina"-stödet i OS X är ett skämt. Där har Windows legat före i många år. Idag är det säkert en fröjd att sitta med Retina-skärmen och Foto/Video-program men det är ju inte så kul att mycket annat är ofärdigt.

Skrivet av Leopardkungens:

Stenkoll eller en Applehatare?
Du får gärna länka till en motsvarande dator som kostar 10k mindre. Eller är det så att du drar till med ngt för att du ogillar Apple och vill spela lite ball och visa lite e-penis?
Tycker det är väldigt korkat att jämföra datorer bara utifrån ett par komponenter. I apples fall så har dom ändå ett eget OS och byggkvaliten är verkligen outstanding(nej jag har inte en Mac). Som att jämföra en Mercedes med en Volvo bara för att de kör lika snabbt och har lika många hästkrafter?

Fast resten av marknaden har ju börjat förstå varför Apple säljer. De har ju kört samma Macbook Pro design i över 5 år nu. När Acer, Asus, Sony, HP, Samsung, etc. alla kör kraftiga datorer som är likvärdigt byggda och med i vissa fall betydligt bättre skärm så är ju inte det något unikt för Apple. Retina-skärmen har jag inte testat så mycket men vanliga MBP-skärmen är väldigt svår att använda professionellt då den saknar så många steg gråa nyanser. Den är jättetrevlig att surfa på och till allmänt datoranvändande men till foto/video är den ytterst jobbig (detta gäller endast den blanka skärmen).

Kolla in Asus UX32 som jag snackade om ovan. Det är väldigt mycket dator för pengarna. Likadant så har ju Asus sin 15-tums Zenbook som är identisk hårdvara med MBP Retina förutom två saker. Retinans upplösning (kontra FHD) och det faktum att Asus kör med dubbla SSD i RAID och snittar över 900 MB/s i både läs och skriv-hastighet. Det känns för min del viktigare om jag skall sitta och redigera tungt videomaterial exempelvis.

Smaken är ju som baken. Det går inte att neka att MBPR är en präktig dator och jag vet att jag hade varit skitnöjd med en och det är ganska oväntat att Apple skulle göra så stora prissänkningar. Men att förneka att de har konkurrens går inte hem. Apple har legat steget före med design, kvalité, och formspråk men det är nu resten av marknaden är med på noterna också.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Många verkar nämna detta med byggkvalité mellan te.x. Asus och Apple.
Finns det några belägg för dessa uttalanden?
Jag vill gärna kika

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe1990:

Många verkar nämna detta med byggkvalité mellan te.x. Asus och Apple.
Finns det några belägg för dessa uttalanden?
Jag vill gärna kika

Man kan inte jämföra två tillverkare på det sättet. Man brukar däremot ofta jämföra t ex Macbook Air med Asus Zenbook i samma prisklass, och där drar Apple det längsta strået enligt mig. Jag har klämt på och testat flera Zenbook-varianter, och ingen når upp till MBA i byggkvalitet/materialkvalitet.

Vad menar du med att du gärna vill kika? Åk till någon butik och kika då!

Permalänk
Medlem

Jag har en macbook air och det är utan tvekan den bästa laptopen jag någonsin ägt. Den presterar 10 gånger bättre än alla dem andra. Jag vet att det inte går att spela på den men hade jag velat göra det hade jag inte köpt en macbook air. För spel har jag min stationära med 680 sli. Hade jag velat ha en ultrabook med likadana specs så hade jag fått betala minst 10 000. Jag betalade 12 000 för denna. Misstro mig inte, jag hatar fortfarande apple som företag, dem är riktiga idioter som stämmer alldeles för mycket och ibland helt fel företag. Speciellt när dem skjuter sig själva i foten genom att stämma folk som tillverkar tillbehör till apple-produkter som apple inte själva producerar.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Apple handlar om en mijlö där 90% an snorungar inte har råd att vara. Mindre angrepp och mindre huvudvärk. Därför är mitt PC innehav reducerat till en Alien laptop som inte används för annat än spel. Jag är så less på alla spy warez aom kommer in bara för att du surfar. Överprisat utan tvekan men konsekvent mindre tillträde till miljön, låst!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Länka gärna till något du anser vara "modernare" än en toppresterande laptop med 2880x1800 pixlars upplösning.

Jaha, så onödiga pixlar är det som gör datorn prisvärd? Varför inte istället köpa en asus zenbook med touch och windows 8, du förstår touch är något som macbooks inte har ännu och kommer förmodligen inte skaffa heller för det skulle ju innebära att datorn i sig skulle ha ett värde.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvjohn:

Jaha, så onödiga pixlar är det som gör datorn prisvärd? Varför inte istället köpa en asus zenbook med touch och windows 8, du förstår touch är något som macbooks inte har ännu och kommer förmodligen inte skaffa heller för det skulle ju innebära att datorn i sig skulle ha ett värde.

Jag sade aldrig att den var prisvärd (vilket jag faktiskt inte tycker att den är). Du förvrider mina ord för att fly diskussionen? Du borde ta en titt på en retina-MBP innan du uttalar dig om "onödiga pixlar".

Du menar alltså att pekskärm är vad som ger en bärbar dator värde? Enligt mig är det onödigt och extremt oergonomiskt med pekskärm på vanliga laptops.