Apple sänker priserna på Macbook Pro Retina

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det inte kommit så mycket nya komponenter sedan de släppte sina bärbara macar och detta är ett sätt att hålla uppe försäljningen tills nästa generation komponenter kommer? Hade det suttit ett riktigt grafikkort i MBPR 13-tum hade jag starkt funderat på att köpa en sådan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Det kan inte vara så att det inte kommit så mycket nya komponenter sedan de släppte sina bärbara macar och detta är ett sätt att hålla uppe försäljningen tills nästa generation komponenter kommer? Hade det suttit ett riktigt grafikkort i MBPR 13-tum hade jag starkt funderat på att köpa en sådan.

Apple brukar normalt sett refresha (biffa upp) sina datorer runt 6 månader efter lanseringen i vänta på nya processorer och grafikkort.... Med andra ord är allt som det brukar vara.

Skrivet av Orici:

99mac.se nyhet?

Man behöver inte läsa nyheterna om man inte är intresserad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

ehh... priserna är fortfarande i det närmaste astronomiska. 3k är vad jag är villig att lägga på en laptop totalt lol.

Har hört att man får riktigt fin kvalitet och samma komponenter för 3k..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Har hört att man får riktigt fin kvalitet och samma komponenter för 3k..

min hp530 som klarar av programmering, matlab, gimp, ordbehandling, surf, pdf-läsning i 5 år nu som jag dessutom uppgraderat med en ssd och känns riktigt kvick... ska man bränna så mycket på en onödigt speccad laptop kan man lika gärna göra nåt kul för pengarna.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

min hp530 som klarar av programmering, matlab, gimp, ordbehandling, surf, pdf-läsning i 5 år nu som jag dessutom uppgraderat med en ssd och känns riktigt kvick... ska man bränna så mycket på en onödigt speccad laptop kan man lika gärna göra nåt kul för pengarna.

Wow. Din hp klarar verkligen program så som notepad, adobe reader, kanske tunga program som chrome och word också? Amazing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

min hp530 som klarar av programmering, matlab, gimp, ordbehandling, surf, pdf-läsning i 5 år nu som jag dessutom uppgraderat med en ssd och känns riktigt kvick... ska man bränna så mycket på en onödigt speccad laptop kan man lika gärna göra nåt kul för pengarna.

Bättre att du hade köpt dig en gammal Pentium från 90-talet och därmed sparat en massa pengar och gjort något annat kul för pengarna. En gammal Pentium klarar också av programmering, matlab, ordbehandling, pdf-läsning etc.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ak-47:

Man ser ändå inte pixlarna....DPI'n är så pass hög på den andra ''billigare'' skärmen, så ''Retina'' är bara en E-penis...

Eller hur var det nu Apple-boy's?! Va allt över 200-DPI onödigt, eller va det bara på mobil-fronten det gällde?!

Bara för att man inte kan se pixlarna betyder det inte att den inte upplevs som skarpare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Man ser ändå inte pixlarna....DPI'n är så pass hög på den andra ''billigare'' skärmen, så ''Retina'' är bara en E-penis...

Eller hur var det nu Apple-boy's?! Va allt över 200-DPI onödigt, eller va det bara på mobil-fronten det gällde?!

Jag kommer ju lätt köra W8 i bootcamp å köra full upplösning isf Å sen köra OSx till annat

Men nu kostar ju vanliga Mac Book Pro - ej retina. typ 11, är ju samma prestanda i övrigt. Så det är också ett alternativ. 13" Air är inte så dum den heller.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Riktigt nice då jag funderat på att inhandla mej en!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Underbart om det hade varit mSATA. Men det är istället en propreitär lösning som bara någon tredjepart lyckats immitera. Det är svindyrt att byta ut själv och tydligen så förlorar man batteritid på det också.

SSD:er i 2.5 tums hårddiskformfaktor är bara att glömma på sådana här tunnisar.

Skillnaden i prestanda, byggdesign, panelkvalitet och OS spelar förstås inte in överhuvudtaget? Klart Apple tar ett prispremium, det ser ju vem som helst. Men det är inte alltid med DEN stora marginalen som många "haters" vill få det att låta som.

Haters? Jag vet inte vilken ålder du ligger inne med, men med den vokabulären kan jag förstå att du inte begriper att alla inte har samma åsikter om saker och ting. Apple är för mig ett skitmärke med usel support och garanti, överprisade produkter där vartenda detalj och funktion är hämtat från någon annan (du får gärna lista ett par saker som ursprungligen kommer från Apple).

Respektera andras åsikter, utan att kalla motparten för "hater", "fanboi" och "troll", så kan jag garantera dig att stämningen blir genast mycket trevligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Då har du ju råd till det!

Ja men det är aldrig fel att spara lite pengar..

Permalänk
Medlem

Trevligt att se för en gångs skull.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Haters? Jag vet inte vilken ålder du ligger inne med, men med den vokabulären kan jag förstå att du inte begriper att alla inte har samma åsikter om saker och ting. Apple är för mig ett skitmärke med usel support och garanti, överprisade produkter där vartenda detalj och funktion är hämtat från någon annan (du får gärna lista ett par saker som ursprungligen kommer från Apple).

Respektera andras åsikter, utan att kalla motparten för "hater", "fanboi" och "troll", så kan jag garantera dig att stämningen blir genast mycket trevligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är då varför i helskotta du klickar in den i nyheten för att sedan uttrycka dina negativa åsikter om äpplet som absolut ingen frågat om?
Tycker du att Apple är ett skitmärke och överprisade produkter visst, håll den åsikten för dig själv, eller är du här för att försöka övertala alla om att det inte är nån skillnad mellan volvo och mercedes bara för dem kör lika snabbt?

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Haters? Jag vet inte vilken ålder du ligger inne med, men med den vokabulären kan jag förstå att du inte begriper att alla inte har samma åsikter om saker och ting. Apple är för mig ett skitmärke med usel support och garanti, överprisade produkter där vartenda detalj och funktion är hämtat från någon annan (du får gärna lista ett par saker som ursprungligen kommer från Apple).

Respektera andras åsikter, utan att kalla motparten för "hater", "fanboi" och "troll", så kan jag garantera dig att stämningen blir genast mycket trevligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket absurt svar du kommer med. Jag kallade först och främst ingen för hater. Jag nämnde haters, det finns ju gott om dem. Klart, du bevisade för mig här och nu att du nog är en sådan. Du kommer med absolut inga bevis för dina argument men begär bevis från motparten. Som om man har energi till detta.

Tråkigt att du måste hålla på så här.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davitto:

Frågan är då varför i helskotta du klickar in den i nyheten för att sedan uttrycka dina negativa åsikter om äpplet som absolut ingen frågat om?
Tycker du att Apple är ett skitmärke och överprisade produkter visst, håll den åsikten för dig själv, eller är du här för att försöka övertala alla om att det inte är nån skillnad mellan volvo och mercedes bara för dem kör lika snabbt?

Den sedvanliga jämförelsen, bilar. En åsikt är en åsikt, att du tolkar det negativt bevisar ju att den krockar med din egen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, men jag ska nog vänta på den andra iterationen av MBPr. Fortfarande för dyrt om man inte nöjer sig med sämsta specifikationera. Tråkigt att det fortfarande inte finns några konkurrenter som har kommit i närheten av dess prestanda/volymenhet och skärmupplösning.

Permalänk
Medlem

ca 10 000kr för mycket för mig !

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Jag trodde aldrig jag skulle säga det... Good Guy Apple.

Först rånar de dig och sen i viss mån av ångest ger de tillbaka 5%. Så ser jag på det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

Prissänkning på MBA känns ju rimligt, nu när det faktiskt finns några värdiga konkurrenter. Retinabooken, däremot, trodde jag inte de skulle sänka priserna på, då det inte finns någon direkt konkurrens där.

Jag har sagt det förut och säger det igen - ni som tycker att Apple har för höga priser borde tänka på att Apple, som de flesta andra företag - är ute efter att maximera sin vinst. Det är marknaden och konkurrenterna som "bestämmer" priserna! De verkar ju ha hittat en ganska bra modell här - mindre volymer och större marginaler, så varför sluta med ett vinnande koncept? Om priserna faktiskt hade varit för höga hade den modellen inte fungerat.

Permalänk
Medlem

Haha var fanimej på tiden att dom sänker sina hutlösa priser. Tycker dock fortfarande att man får helt för lite prestanda för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Datavetare
Skrivet av widL:

Jag har sagt det förut och säger det igen - ni som tycker att Apple har för höga priser borde tänka på att Apple, som de flesta andra företag - är ute efter att maximera sin vinst. Det är marknaden och konkurrenterna som "bestämmer" priserna! De verkar ju ha hittat en ganska bra modell här - mindre volymer och större marginaler, så varför sluta med ett vinnande koncept? Om priserna faktiskt hade varit för höga hade den modellen inte fungerat.

Håller helt med. Är rätt säker på att de som klagar på höga priser på MBP aldrig använt en sådan för verkligt arbete. Det är mycket mer än bara en snygg dator, det är en otroligt genomtänkt produkt med väldigt bra kvalité.

Grejen med MBP är att den saknar svaga delar, på enskilda punkter kan man nog i de flesta fall hitta någon annan dator som är bättre men personligen har jag inte hittat någon annan dator där helheten är bättre. Skärmen på rMBP samt touchplattan under OSX (fungera klart sämre under Windows) ligger just nu rejält före någon annan dator jag testat.

När man har en av de bästa produkter som går att hitta så kan man hålla rätt höga priser då det finns en hel del personer som är beredd att betala rätt mycket för att få det system de tycker är bäst. Som jag förstått så har 15" rMBP inte sålt speciellt mycket, så kanske man hittat gränsen för just hur mycket folk är beredd att betala.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag har sagt det förut och säger det igen - ni som tycker att Apple har för höga priser borde tänka på att Apple, som de flesta andra företag - är ute efter att maximera sin vinst.

Varfrö i hela fridens namn skall jag tänka på Apple? Som konsument är jag - som de flesta andra konsumenter - intresserad av att betala så lite som möjligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dr.Mabuse:

Varfrö i hela fridens namn skall jag tänka på Apple? Som konsument är jag - som de flesta andra konsumenter - intresserad av att betala så lite som möjligt.

Som konsument är det du själv i egenskap av kritiskt granskade individ nog är den enda som tänker på dig. Ingen tvingar dig att betala "överpriser" så det är bara att låta bli att köpa MBP om du upplever att de är för dyra / för långsamma / för grå etc. Men tydligen är det rätt många som anser att Apples produkter är tillräckligt bra för att motivera priset.

Börsbolag har en skyldighet att maximera avkastningen för sina aktieägares räkning, något Apple var väldigt framgångsrika med fram till senhösten/vintern 2012/2013. Så det vore rätt korkat att sänka priset om de inte behövs, men tydligen anser man att försäljningen av rMBP begränsats så pass mycket av sin prislapp att men tror sig kunna tjäna mer pengar genom att sänka priset.

Är ju väldigt ovanligt av Apple att sänka priset på existerande modeller, ofta har priset justerats i samband med modelluppgradering. Så gissningsvis säljer rMBP under förväntan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Man ser ändå inte pixlarna....DPI'n är så pass hög på den andra ''billigare'' skärmen, så ''Retina'' är bara en E-penis...

Eller hur var det nu Apple-boy's?! Va allt över 200-DPI onödigt, eller va det bara på mobil-fronten det gällde?!

Det är ju 300PPI som man brukar snacka om då skillnaden uppåt inte märks av särskilt väl. Så Macbookens upplösning är inte bara "E-penis". Men om du behöver säga det för att få in ditt dagliga applehat och må bra så får du väl klaga på bra upplösning.

Ibland undrar jag fan om folk lider av något tiks på detta forum som gör att de måste klaga på Apple i varje tråd om dem, även om det är en tråd om något positivt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Läste först "Den billigste varianten trillar ner på 300 kr" The sadness when it wasn't true...

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Fan vad imponerande! Them jokes. skulle jag lägga såpassm ycket pengar på en dator så skulle jag nog satsa på något lite mer modernt.

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Varfrö i hela fridens namn skall jag tänka på Apple? Som konsument är jag - som de flesta andra konsumenter - intresserad av att betala så lite som möjligt.

Jag tror inte du förstår vad jag menar. Självklart är jag som konsument också ute efter att betala så lite som möjligt för produkt X (oavsett vem som tillverkar den). Det jag menar är att de som tycker att rMBP är för dyr köper ingen - om tillräckligt många tycker att den är för dyr tvingas Apple sänka priset, vilket har hänt i detta fall. Tror du att alla andra datortillverkare har lägre priser än Apple för att de vill vara så "snälla" mot konsumenterna?

Jag har inga som helst siffror, men precis som virtual void tror jag att smärtgränsen för vad folk är beredda att betala för en dator har överskridits med 15" rMBP, därav prissänkningen. Med tanke på avsaknaden av konkurrens så måste det bero på bristande säljvolymer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Varfrö i hela fridens namn skall jag tänka på Apple? Som konsument är jag - som de flesta andra konsumenter - intresserad av att betala så lite som möjligt.

Om du bara visste hur galet fel du har i det påståendet.

Pris är aldrig en avgörande faktor i ett köp såvida du inte jämför två identiska produkter med varandra. Då är priset avgörande men annars är det högst individuella faktorer som spelar roll.

Det finns t.ex inte en chans i hela världen att jag skulle köpa en laptop från Asus eller Dell med samma specs som en maxad rMBP men för halva priset vad en rMBP kostar. Varför? För att jag har väldigt dålig erfarenhet av både Asus och Dell med kass prestanda trots dyra high end-maskiner, usel byggkvalitet, dålig support m.m.

Vet du vad du som konsument är ute efter när du köper något? En bra efterkänsla. En känsla av att du har gjort ett bra köp, att ditt köp har varit prisvärt och att ditt köp har uppfyllt det behovet du hade innan köpet. Får du den känslan så spelar det ingen som helst roll vad produkten eller tjänsten har kostat dig.

Tittar du på Apples laptops och struntar i byggkvaliteten, skärmarna, designen, operativsystemet och ekosystemet runt Apples produkter och endast kollar på specsen så kommer du aldrig att uppleva Apples laptops som prisvärda. Då kommer du att få en bättre efterkänsla av att ha köpt en plastig laptop från Asus för halva priset med samma specs.

Priset är inte den avgörande faktorn för de flesta konsumenter.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Är väll helt naturligt att priserna sänks pga billigare tillverkning och större tillgång, var ju ändå 8 månader sen retinan släpptes, något annat skulle vara dumt.

Angående skärmen så har man blivit frälst av pixeltätheten, går aldrig tillbaka till något lägre.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Fan vad imponerande! Them jokes. skulle jag lägga såpassm ycket pengar på en dator så skulle jag nog satsa på något lite mer modernt.

Och det lite mer moderna skulle vara vad då exakt? Med tanke på att varken Intel, AMD eller Nvidia har något nyare ute än det som redan idag sitter i maskinerna så har jag svårt att se vad detta skulle vara...