Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

datorn bootar inte, automatic repair fungerar inte

Permalänk
Medlem

datorn bootar inte, automatic repair fungerar inte

Det är så att min pappas dator inte vill starta, den kommer till där den normalt skulle börja läsa in windows men istället påbörjas en "automatic repair". Efter att den analyserat datorn efter problem så står det "automatic repair couldnt repair your PC" och man får ett par alternativ.

Jag har prövat att återställa till en tidigare tidpunkt, vilket inte fungerade. Jag har också prövat att starta i felsäkert läge, vilket inte heller fungerade. Ett annat alternativ är att använda en refresh. Dom säger att refresh inte ska ta bort personliga filer med mera, program osv. bryr han inte sig så mycket om eftersom det bara är att installera om dessa.

Men vad han är orolig för är att förlora data som är sparat i t.ex. Outlook, dvs. mail och liknande. Även bokföring som är gjord i något program oroar han sig för. Så hur är det? kommer filer som dessa att gå förlorade? det är alltså filer som är sparade i själva programmapparna.

Om ja, hur ska jag gå tillväga för att lösa problemen men inte förlora data?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att koppla in disken i en annan dator och ta backup på allt då?

Jag har aldrig kört Win 8, men i 7an så efter att den har försökt att reparera så fick man upp "System Recovery Options", och då kunde man starta en CMD-ruta och köra "chkdsk c: /r"
Testa det

//Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svajmon:

Du kan ju alltid prova att koppla in disken i en annan dator och ta backup på allt då?

Jag har aldrig kört Win 8, men i 7an så efter att den har försökt att reparera så fick man upp "System Recovery Options", och då kunde man starta en CMD-ruta och köra "chkdsk c: /r"
Testa det

//Simon

Det gick att starta en CMD-ruta, så jag testade chkdsk. Den hittade några fel som den reparerade men datorn har fortfarande samma problem.