Microsoft bekräftar Windows Blue i jobbannons

Permalänk
Melding Plague

Microsoft bekräftar Windows Blue i jobbannons

Uppföljaren till Windows 8 går under namnet Windows Blue, något som nu bekräftas i en jobbannons från Microsoft.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lite bättre fönsterhantering är precis vad som skulle behövas!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant! Vi får väl se om denna Windows version blir enligt "mönstret"

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Tråkigt, om de andra ryktena kring blue stämmer har vi en dyster (modern UI) framtid för Windows.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grottsten:

Lite bättre fönsterhantering är precis vad som skulle behövas!

Jag håller med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Bara de har kvar desktop så.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Låter inte bra det där. Jag vill att Windows ska vara ungefär som det varit allt från Windows 95 till Windows 7, i 17 år eller vad det blir.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hoppas nu att de även lyssnar på de som inte gillar startskärmen och dess helskärmsutförande. Det faktum att de nämner "touch" och "devices" före "PC" bådar dock inte gott.

Microsoft... Ett gratis tips. Det kanske är smartare att satsa på det man kan? Kom igen nu... Det är ingen slump att ni har 90% av PC marknaden och fjuttiga 2.5% av telefonmarknaden, trotts aggresiv marknadsföring och idel goda recensioner från media.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

windows blue = windows 8 service pack 1 xD ????

Permalänk

Ge oss ett upphottat win7, hur svårt kan det vara? Åtminstone kan vi väl få välja att slippa detta modern UI och ha kvar vår vanliga startmeny utan en massa moddande och trams....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas nu att de även lyssnar på de som inte gillar startskärmen och dess helskärmsutförande. Det faktum att de nämner "touch" och "devices" före "PC" bådar dock inte gott.

Microsoft... Ett gratis tips. Det kanske är smartare att satsa på det man kan? Kom igen nu... Det är ingen slump att ni har 90% av PC marknaden och fjuttiga 2.5% av telefonmarknaden, trotts aggresiv marknadsföring och idel goda recensioner från media.

Jag vet inte om du läst Management, troligen inte när man läser vad du skriver. Microsoft är idag i mognadsfasen. De har en mogen affärsidé och en fungerande produkt. De kan dock inte stanna kvar där. Om de gör det så kommer de börja gå neråt. De måste utvecklas frammått, det är vad de försöker göra nu. Framtiden är inte bara i pc. Framtiden är PC, surfplattor och telefoner. Om man tänker som dig att "vi har redan datormarknaden och det finns konkurrenter på surfplattesidan som vi inte kan ta så lätt. Så det är ingen idé att ens försöka" då kommer företaget inte klara sig så länge. Man måste utvecklas, och det är vad Microsoft försöker göra nu. Jag tycker inte att windows 8 är helt optimalt. Men jag tror att detta är en väg de måste gå, att försöka ta nya marknader

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

Ge oss ett upphottat win7, hur svårt kan det vara? Åtminstone kan vi väl få välja att slippa detta modern UI och ha kvar vår vanliga startmeny utan en massa moddande och trams....

Om de återinförde den valfrihet som funnits i i princip ALLA Windowsversioner tidigare är det nog många som skulle känna igen "gamla fina" Microsoft igen. Mer som "I Windows xyz har vi en ny funktion som gör ABC, men du kan inaktivera den om du vill.

Till exempel tror jag inte XP hade nått sådanna höjder om man inte kunde köra med klassisk startmeny. Jag körde med det bra länge innan jag bytte, t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan ju bli spännande, Windows 8 har jag helt hoppat över, det är kört och testat några veckor och nej tack till det.
Vi får se vad blue kan göra för att förbättra det hela.

Fast herregud windowing på modern UI, har Microsoft glämt att dom redan har ett utmärkt sådant redan, desktop och det heter Windows just för att man har kunnat använda fönster sen tidigt 90tal

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag vet inte om du läst Management, troligen inte när man läser vad du skriver. Microsoft är idag i mognadsfasen. De har en mogen affärsidé och en fungerande produkt. De kan dock inte stanna kvar där. Om de gör det så kommer de börja gå neråt. De måste utvecklas frammått, det är vad de försöker göra nu. Framtiden är inte bara i pc. Framtiden är PC, surfplattor och telefoner. Om man tänker som dig att "vi har redan datormarknaden och det finns konkurrenter på surfplattesidan som vi inte kan ta så lätt. Så det är ingen idé att ens försöka" då kommer företaget inte klara sig så länge. Man måste utvecklas, och det är vad Microsoft försöker göra nu. Jag tycker inte att windows 8 är helt optimalt. Men jag tror att detta är en väg de måste gå, att försöka ta nya marknader

Det är inget fel i att försöka ta nya marknader, det var inte så jag menade. Jag bara tycker det är frustrerande och onödigt att de är så "touch-kåta" att de slaktar ett gränssnitt som fungerar väl idag.

Nej, jag har inte läst management, men det finns ett par saker som går att räkna ut ändå:

Man tjänar inget på att förstöra befintliga produkter och göra de kunder som tidigare var nöjda till missnöjda.

Man blir inte mer sugen på att använda ett gränssnitt för att man blir påtvingad att göra det.

Folk lär knapast dra slutsatsen att en telefon som har samma gränssnitt som det de hatar till PC är en bra produkt.

Folk kommer inte börja se allt som "Devices" bara för att Microsoft tjatar om det. En PC är mer av en skaparplattform än en pekplatta eller telefon någonsin kommer vara, och formaten på sistnämnda kommer alltid lämpa sig bäst för konsumtion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara jag som är lite orolig med Microsofts nya micro-transaction system? Vill du ha en blå-hjälm till din karaktär? Bästa pris för dig kompis! 5sek. Vill du kunna ändra bakgrundsbilden pa metro skärmen? Inga problem! 50sek!

Permalänk
Medlem

Ska bli roligt att se vad MS har hittat på nu.

Permalänk
Medlem

Bara jag som direkt tänker på BSOD när jag hör "Windows" och "Blue" ihop?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Bara jag som direkt tänker på BSDO när jag hör "Windows" och "Blue" ihop?

Får en bild av havet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Bara jag som direkt tänker på BSOD när jag hör "Windows" och "Blue" ihop?

Nya bootskärmen:

Permalänk
Medlem

Kan alltid hoppas att dom släpper två versioner istället för två i en.

Windows 8 Desktop + fixa några saker = ultimata operativsystemet

--

Windows Blue - Desktop
Windows Blue - Modern

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Kan alltid hoppas att dom släpper två versioner istället för två i en.

Windows 8 Desktop + fixa några saker = ultimata operativsystemet

--

Windows Blue - Desktop
Windows Blue - Modern

Behöver inte vara 2 versioner, bara att kunna välja om man vill ha det ena eller andra vid installation, eller snarare man kan välja att välja bort modern UI gränssnittet, i så fall kommer jag nog inte ha några problem med blue.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Att ha sån hybris över en idé som windows 8 som ännu inte visat någon form av framgång är utan tvekan ett illa tecken för Microsoft.

Skrivet av Twyzz:

Kan alltid hoppas att dom släpper två versioner istället för två i en.

Windows 8 Desktop + fixa några saker = ultimata operativsystemet

--

Windows Blue - Desktop
Windows Blue - Modern

I bästa fall det eller att man kan stänga av/välja bort allt touch-skärms kraffs helt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Behöver inte vara 2 versioner, bara att kunna välja om man vill ha det ena eller andra vid installation, eller snarare man kan välja att välja bort modern UI gränssnittet, i så fall kommer jag nog inte ha några problem med blue.

Själv hoppas jag att dom tar bort Desktop och fixar Modern UI så att det faktiskt är användbart.

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Windows Sustained Engineering (WinSE)?

Brukar inte det vara teamet som är ansvarig för utvecklingen av patchar och service packs för redan lanserade versioner?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av exodeus:

Själv hoppas jag att dom tar bort Desktop och fixar Modern UI så att det faktiskt är användbart.

Ditt inlägg förtjänar många nedröstningar.

Jag kör Windows 8 och jag ser inte modernUI på något sett som någon ersättare till datorer för skrivbordsmiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Vänta nu... Windows Sustained Engineering (WinSE)?

Brukar inte det vara teamet som är ansvarig för utvecklingen av patchar och service packs för redan lanserade versioner?

Jo, det är divisionen som får ansvaret att underhålla och utveckla operativsystemet efter lansering.

Permalänk
Medlem

Windows 8 är snyggt om man kör med Start8 (vanlig startmeny) och Win 8 look. Men jag tål inte "Modern UI". Ni som gillar det.. visst. Men för oss som gillar det tycker jag ett alternativ vore fint utan tredjepartsprogram.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

OFORFS, varför kör jag windows 8 om nu nästa windows kommer bli så mkt bättre? Vad mer kan de förbättra, 8an har fullt accelererad grafik, förbättrad filhantering, snabbare uppstart...

btw, kan inte reactos gå beta snart så man kan prova det lite...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Jo, det är divisionen som får ansvaret att underhålla och utveckla operativsystemet efter lansering.

Det känns som att man i så fall bör undvika att överanalysera texten i jobbannonsen.

Min magkänsla är att någon har kryddat den med en rejäl dos buzzwords.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."