Permalänk
Medlem

Har ca 10% packetloss med pingtest...är detta normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

pingtest.net? Har för mig vissa inställningar i modemet kan få det att verkar som man har loss på den siten. Får du bra hastighet på linan? För om du får det är det något i modemet pingtest stör sig på och som egentligen inte bör störa något annat. Testa inaktivera grejjer under "services" i modemet så lär lossen i så fall försvinna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Som student får man bredband 200 från ComHem för 250kr/mån, och bredband 100 från BBB för 199kr/mån Vilket skulle ni rekommendera bortsett från hastigheten? Vill ha en stabil uppkoppling med stabil hastighet!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

pingtest.net? Har för mig vissa inställningar i modemet kan få det att verkar som man har loss på den siten. Får du bra hastighet på linan? För om du får det är det något i modemet pingtest stör sig på och som egentligen inte bör störa något annat. Testa inaktivera grejjer under "services" i modemet så lär lossen i så fall försvinna.

Jag kör webping tester mot www.google.com och får massor med packetloss.
hastigheten är normal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Jag kör webping tester mot www.google.com och får massor med packetloss.
hastigheten är normal.

Slå av firewallen i modemet (under services) eller testa med NAT avslaget så lär det se normalt ut.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Slå av firewallen i modemet (under services) eller testa med NAT avslaget så lär det se normalt ut.

NAT är avslagen då jag kör med en Netgear R6300

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Som student får man bredband 200 från ComHem för 250kr/mån, och bredband 100 från BBB för 199kr/mån Vilket skulle ni rekommendera bortsett från hastigheten? Vill ha en stabil uppkoppling med stabil hastighet!

det beror på vad du får för kabel in, comhem har inte fiber "än" så du blir drabbad av att om tex tankar filer och spelar så kan du få högre ms, medan med fiber så bör man inte märka någon större skillnad för jag har comhems 200Mbit nu i lägenheten, hade 100/100Mbit telia fiber hos farsan och kan säga att man märker dock YTTERST liten skillnad att MSen springer iväg ibland men inte drasitskt medans när jag borde hos far min så blev det ingen skillnad alls även fast man maxxade ut linnan i nerladdning

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

För att vara Comhem så ja det är helt normalt. Comhem är sämst när det kommer till stabil lina. Jag lirar mycket quakeworld och det finns _ingen_ som kör comhem som inte har packet loss. Så gott som ingen annan med någon annan typ av uppkoppling (fiber/adsl) i Sverige har packet loss vanligtvis, bara Comhem som misslyckas fatalt.

Skrivet av Supermotard:

Skulle inte rekommendera Comhem till någon, speciellt inte om du spelar. Om du enbart tankar mycket så fine, har du tur får du ut några Mbit mer än BBB.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

För att vara Comhem så ja det är helt normalt. Comhem är sämst när det kommer till stabil lina. Jag lirar mycket quakeworld och det finns _ingen_ som kör comhem som inte har packet loss. Så gott som ingen annan med någon annan typ av uppkoppling (fiber/adsl) i Sverige har packet loss vanligtvis, bara Comhem som misslyckas fatalt.

Skulle inte rekommendera Comhem till någon, speciellt inte om du spelar. Om du enbart tankar mycket så fine, har du tur får du ut några Mbit mer än BBB.

Totalt intetsägande. Det 99% av dom som klagar på loss i comhem's nät kollar på är nedprioritering av direktping mot deras backboneroutrar. Inget som orsakar något som helst fel. Finns inga generella problem med ping och comhem. Lokala variationer kan förekomma såklart.

jorgen69: Direktkoppla till modemet med NAT av och kolla igen i så fall. Är det loss med pingtest.net med NAT av och direktkoppling till modemet? Vet inte riktigt vad du gör för test med börjar testet direktpinga comhem's backboneroutrar kommer det se ut som du har loss. Det är omöjligt att du har bra hastighet och 10% riktiga loss så det är egentligen något du kan ignorera.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Kör comhem student 200/10 men då kör jag utan NAT och med router netgear 3500Lv2 och får ut ca 205/12 så comhem funkar jättebra med extern router. Spelar en hel del, laddar ner samt streamar och funkar skit bra. Routern fanns på dustin för 278kr med student konto

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Totalt intetsägande. Det 99% av dom som klagar på loss i comhem's nät kollar på är nedprioritering av direktping mot deras backboneroutrar. Inget som orsakar något som helst fel. Finns inga generella problem med ping och comhem. Lokala variationer kan förekomma såklart.

Inte alls. Jag har kommentarer/åsikter/fakta från minst ett 20-tal källor i olika lokala delar av Sverige. Svarstiderna är ojämna och kan variera kraftigt under en mätning. När det kommer till QW så är det fakta att det är så gott som uteslutande (inom Sverige) Comhem som har problem med packetloss. Har ett 20-tal källor här också, inklusive mig själv. Dels så droppas en hel del UDP-paket, vilket är tillåtet enligt RFC:n, men inte direkt acceptabelt i verkligheten. Dessutom anländer en stor del av dem i fel ordning mot vad de skickades, vilket i QW-fallet enbart kan förklaras med att de fastnar någonstans på vägen och levereras "för sent".

Återigen, detta är problem som så gott som uteslutande drabbar Comhem-användare i QW (med undantag för överbelastade nät/kass hårdvara).

Man kan ju dividera huruvida det är fel att droppa paket som enligt spec. får droppas, eller att de ej anländer i ordning när de ej är garanterade att göra det. Ser man till praktiken dock så ska det inte behöva ske och sker inte heller i normalfallet (Comhem undantaget). Jag anser dock att det är ett problem hos just Comhem. (Har själv haft uppåt ett tiotal olika leverantörer, modem, ADSL, fiber i alla möjliga olika hastigheter på olika orter, ingen av dessa har betett sig som Comhems uppkoppling).

Hade jag pallat hade jag skickat en Wireshark-trace, men jag anser inte att jag ska behöva bara för att på nått sätt bevisa vad jag precis skrivit, det bör räcka.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

jorgen69: Direktkoppla till modemet med NAT av och kolla igen i så fall. Är det loss med pingtest.net med NAT av och direktkoppling till modemet? Vet inte riktigt vad du gör för test med börjar testet direktpinga comhem's backboneroutrar kommer det se ut som du har loss. Det är omöjligt att du har bra hastighet och 10% riktiga loss så det är egentligen något du kan ignorera.

Jag har kopplat direkt mot modemet med både NAT och wifi avstängt...men det är samma packetloss mot www.google.com med WebPingTester (ett program)

Permalänk
Medlem

Jag har riktigt stora problem just nu med att komma någon vart alls på internet. Från det att jag har skrivit in adressen tills att sidan dyker upp är det cirka 20-30 sekunder. Efter det så tar det vad som känns som en halv eon av tid att uppdatera sidan igen. Spel är bara att glömma då jag bara förlorar kontakten med servern. Hade detta problem igår också men nu är det värre än någonsin. Har ett cisco epc2425 men jag använder inte det trådlösa.

Inget blir direkt bättre heller utav att webbläsaren tuggar "ansluter..." i ungefär 15 sekunder bara för att förhandsgranska detta inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

Inte alls. Jag har kommentarer/åsikter/fakta från minst ett 20-tal källor i olika lokala delar av Sverige. Svarstiderna är ojämna och kan variera kraftigt under en mätning. När det kommer till QW så är det fakta att det är så gott som uteslutande (inom Sverige) Comhem som har problem med packetloss. Har ett 20-tal källor här också, inklusive mig själv. Dels så droppas en hel del UDP-paket, vilket är tillåtet enligt RFC:n, men inte direkt acceptabelt i verkligheten. Dessutom anländer en stor del av dem i fel ordning mot vad de skickades, vilket i QW-fallet enbart kan förklaras med att de fastnar någonstans på vägen och levereras "för sent".

Återigen, detta är problem som så gott som uteslutande drabbar Comhem-användare i QW (med undantag för överbelastade nät/kass hårdvara).

Man kan ju dividera huruvida det är fel att droppa paket som enligt spec. får droppas, eller att de ej anländer i ordning när de ej är garanterade att göra det. Ser man till praktiken dock så ska det inte behöva ske och sker inte heller i normalfallet (Comhem undantaget). Jag anser dock att det är ett problem hos just Comhem. (Har själv haft uppåt ett tiotal olika leverantörer, modem, ADSL, fiber i alla möjliga olika hastigheter på olika orter, ingen av dessa har betett sig som Comhems uppkoppling).

Hade jag pallat hade jag skickat en Wireshark-trace, men jag anser inte att jag ska behöva bara för att på nått sätt bevisa vad jag precis skrivit, det bör räcka.

Det är faktiskt helt ok att droppa ICMP packet och att UDP paket droppas är också ok beroende på destination. Skulle du inte kunna visa, tillsammans med dina 20 kompisar hur det ser ut när det droppas en massa packet?

Att ping paket inte anländer i fel ordning spelar väl ingen roll? Att riktiga packet anländer i fel ordning är inte troligt om de inte fragmenteras pga för dålig MTU på vägen, i så fall är det antaligen ditt nätverkskort som är trasigt eller det i andra ändan och då drabbar det ju andra ISPer också.

Jag spelar rätt mycket spel (BF2/BF3, och lite cs) och brukar aldrig ligga över 10ms inom sverige och 40-50 inom europa (någon annanstans kan man ju inte spela) och tycker comhem har helt ok nät, det enda som var bättre var Bredbandsbolaget (låg på 1-2ms till våra egna spelservrar)

Kör inte Comhems modem som router då den suger, kör PFSense i Linux istället (vmware) med separata VLAN för att minimera broadcast på LAN då jag segmenterat de olika näten, är riktigt nöjd med hastigheten och latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Det är faktiskt helt ok att droppa ICMP packet och att UDP paket droppas är också ok beroende på destination. Skulle du inte kunna visa, tillsammans med dina 20 kompisar hur det ser ut när det droppas en massa packet?

Vilket är precis vad jag skrev: Det är enligt RFC:n ingen garanti att UDP-paket anländer. Vad vill du ha sagt? Hur det ser ut? Jo det anländer färre paket än vad servern skickat, tänk dig en bild på wireshark men det fattas några nummer i en annars jämn serie....

Skrivet av studiox_swe:

Att ping paket inte anländer i fel ordning spelar väl ingen roll? Att riktiga packet anländer i fel ordning är inte troligt om de inte fragmenteras pga för dålig MTU på vägen, i så fall är det antaligen ditt nätverkskort som är trasigt eller det i andra ändan och då drabbar det ju andra ISPer också.

Det spelar stor roll i QW framförallt för det innebär bland annat att paketen anländer med ojämn timing och att det paket som är fördröjt innehåller gammal information som inte är relevant längre. Paket 1 anländer, inget paket 2 men paket 3 dyker upp, det innebär att uppdateringen däremellan uteblir....

Jag har svårt att tro att det finns en enhet med lägre MTU än 1450 på vägen, i så fall ligger det inom Comhems nät, dvs Comhems fuckups. Kan nästan garantera att det inte är fallet eller problemet. Snarare någon form av shaping eller balansering, information om detta hade varit relevant.

Mitt Intel-NIC fungerar utmärkt...

Seriöst, när du uppenbarligen inte har något vettigt att komma med så fundera på om du borde posta något alls nästa gång. Läs även igenom det du citerat, det stämmer.

Skrivet av studiox_swe:

Jag spelar rätt mycket spel (BF2/BF3, och lite cs) och brukar aldrig ligga över 10ms inom sverige och 40-50 inom europa (någon annanstans kan man ju inte spela) och tycker comhem har helt ok nät, det enda som var bättre var Bredbandsbolaget (låg på 1-2ms till våra egna spelservrar)

Couldn't care less om vad du tycker. Om du inte insett pratar vi om deras nät via kabel-tv (coax), dessutom bor du i sthlm eller norrut kommer du inte under 10ms mot södra skåne (i normalfallet).

Skrivet av studiox_swe:

Kör inte Comhems modem som router då den suger, kör PFSense i Linux istället (vmware) med separata VLAN för att minimera broadcast på LAN då jag segmenterat de olika näten, är riktigt nöjd med hastigheten och latency.

Grattis. Jag kör inte deras router heller, det är dock inte den lokala routern som är problemet.

Kom med något vettigt och värdefullt nästa gång om du ska ifrågasätta något av det jag skrivit.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Frid och fröjd?
http://www.comhembloggen.se/2013/02/25/bra-svarstider-i-kabel...
"Com Hem har alltid hastighetsgaranti på våra bredband. Om du har Bredband 200 som har hastighetsintervallet 100-200 Mbit/s och får under 100 Mbit/s har du rätt att istället betala för den lägre hastigheten."
Undrar just hur de gör om man har bra hastighet på morgonen och dålig på kvällen...

Permalänk
Medlem

Hej!

Har en Netgear cg3100 som jag fick av comhem.

Grejen är att det inte går att logga in på själva routern längre. Självklart fungerar det om jag nollställer allt men finns det inget annat att göra så jag slipper skriva in alla inställingar?

Mvh

Permalänk
Skrivet av asteak:

Hej!

Grejen är att det inte går att logga in på själva routern längre. Självklart fungerar det om jag nollställer allt men finns det inget annat att göra så jag slipper skriva in alla inställingar?

Mvh

Varför skulle det inte gå att logga in? Du vet att IP_adressen ändras om man byter till/från NAT va?

NAT på: http://192.168.100.1
NAT av: http://192.168.1.1

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av asteak:

Hej!

Mvh

Skriva in alla inställningar?
Inställningarna du pratar om är?

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Vill bara börja med att jag har haft comhem sen dom kom med deras första 0.512/mbits. Vilket är ett tag.

Tycker det är fruktansvärt dåligt av comhem att man inte ens kan få minsta lilla hjälp vid flytt till bostad utan comhem under bindningstid.
Utan får endast till svar av kundtjänst att det är bara att betala.
Jag menar,det var knappast "planerad" seperation,flytt.
Jämför med elbolag? Där sägs elavtal upp vid flytt.
Efter att jag suttit och läst omdömen om er så är jag verkligen inte den enda att vara missnöjd med er som företag.
Kommer verkligen avråda vänner,släkt,familj att skaffa comhem.
jag kommer även råda bekanta som har det att byta.
Tack och hej från mig.!

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Skrivet av InTrance:

Vill bara börja med att jag har haft comhem sen dom kom med deras första 0.512/mbits. Vilket är ett tag.

Tycker det är fruktansvärt dåligt av comhem att man inte ens kan få minsta lilla hjälp vid flytt till bostad utan comhem under bindningstid.
Efter att jag suttit och läst omdömen om er så är jag verkligen inte den enda att vara missnöjd med er som företag.
Tack och hej från mig.!

Du får i så fall avråda dina vänner från att skaffa xDSL eller mobilt bredband med bindningstid. Samma sak brukar gälla där från andra operatörer.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Varför skulle det inte gå att logga in? Du vet att IP_adressen ändras om man byter till/från NAT va?

NAT på: http://192.168.100.1
NAT av: http://192.168.1.1

Jag har ingen aning varför det inte går att logga in, därför jag skapade inlägget.

Har redan testat båda adresserna men det är ingen som fungerar.

Skrivet av NukeDuke:

Skriva in alla inställningar?
Inställningarna du pratar om är?

Det är väl egentligen ett I-landsproblem, men ack så drygt.

Tänker mest på alla portar jag har öppnat, tex, xboxet, ps3, Utorrent etc.

När jag kör ipconfig så får jag upp detta iaf:

IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.0.14
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.0.1<---- Det ska ju vara den adressen men icke..

Permalänk
Skrivet av asteak:

Jag har ingen aning varför det inte går att logga in, därför jag skapade inlägget.

Ett alternativ förutom att du gör en factoryreset och gör om allt är att testa ringa Com Hems support för att se om de kommer åt modemet per remote från sig. Det skall de kunna göra utan problem. Om de lyckas så kanske de kan spara ned inställningsfilen och skicka över till dig, eller nåt. Vet inte riktigt hur djupt de vill supportera men kanske kan vara värt? Om inte supporten kommer åt modemet, ens efter en factoryreset, så kanske det är hårdvarufel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Ett alternativ förutom att du gör en factoryreset och gör om allt är att testa ringa Com Hems support för att se om de kommer åt modemet per remote från sig. Det skall de kunna göra utan problem. Om de lyckas så kanske de kan spara ned inställningsfilen och skicka över till dig, eller nåt. Vet inte riktigt hur djupt de vill supportera men kanske kan vara värt? Om inte supporten kommer åt modemet, ens efter en factoryreset, så kanske det är hårdvarufel?

Okej kanske borde testa ditt tips. Iof det kanske finns en funktion där man själv kan spara ner en backup av routern? Får luska lite imorgon.

Annars är nöjd, allting rullar på riktigt bra med router och internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Kör comhem student 200/10 men då kör jag utan NAT och med router netgear 3500Lv2 och får ut ca 205/12 så comhem funkar jättebra med extern router. Spelar en hel del, laddar ner samt streamar och funkar skit bra. Routern fanns på dustin för 278kr med student konto

Då har du väl bara fyra IP-adresser?

Permalänk
Skrivet av asteak:

Har redan testat båda adresserna men det är ingen som fungerar.

Alltså, när du inte ens beskriver ditt fel så blir det ju omöjligt för oss att svara på varför det inte funkar för dig. Kommer du inte fram till login-sidan? Misslyckas inloggningen? Vad får du för fel?

Av det du skrivit hittills gissar jag på att du inte får kontakt med routern alls, dvs 404 när du går till IP-adresserna? Provat med/utan https? Kör du trådat från datorn direkt in i routern eller sitter du med trådlöst eller kanske switch mellan dator och router?

Jag antar att routern lever, du har aktiv Internetkoppling men kommer inte åt routerns gränssnitt? Har du provat alla portar?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

kör du windows 7 så öpnna nätverk o delnings center välj nätverk så får du upp modemet välj sedan egenskaper där står modemets websida. Klicka på den o du är inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTrance:

Tack och hej från mig.!

Citat:

Om du fortfarande har bindningstid kvar på abonnemanget och flyttar till en adress som inte är ansluten till Com Hem, betalar du en slutavgift motsvarande abonnemangsavgiften för de månader som återstår av bindningstiden. Du har också möjlighet att överlåta ditt abonnemang till en annan person, exempelvis till den som flyttar in i lägenheten efter dig. Om du abonnerar på vår Telefonitjänst tar du med dig ditt nummer vid flytt

https://www.comhem.se/comhem/kundservice/faktura-och-abonnema...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Betalar för 100/10 och den hastigheten har jag haft dem senaste dagarna. Orkar inte ringa er support då det enda man får höra är, starta om routern, stäng av mediaboxen, flushdns och renewip.
Tänkte kolla här med er ifall ni vet vad jag kan göra.

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Skrivet av shadowjolt:

Betalar för 100/10 och den hastigheten har jag haft dem senaste dagarna. Orkar inte ringa er support då det enda man får höra är, starta om routern, stäng av mediaboxen, flushdns och renewip.
http://i48.tinypic.com/dxoaiq.jpg

Ja, för renewip lär ju lösa ett hastighetsproblem ja...
Jag tror du överdriver gällande supportbiten men får iallafall hoppas att felet löser sig, eller vad du nu vill få fram/diskutera med detta inlägg. Wifi?