"Bästa" programmeringsspråket för projektarbetet

Permalänk

"Bästa" programmeringsspråket för projektarbetet

Projektarbetet i gymnasiet har dykt upp och det ser ut att bli det typiska spelprogrammerandet.

Jag kan:

  • GameMaker (ingen D&D)

  • Java

  • HTML5

  • JavaScript

  • Smakprov på C# & AS3

För att kunna fokusera mer på själva kodningen behövs ett program som enkelt ritar grafik och placerar objekt i programutrymmet.
Som jämförelse fanns en inbyggd level editor i GameMaker där jag busenkelt kunde placera min spelare och dekorera kartan med en tile-uppsättning. Däremot lämnade jag programmet för ett par år på grund av kodstrukturens enkelhet.
De övriga språken har endast varit textbaserade exkluderande HTML5.

Till själva frågan - vilket språk passar bäst för det här arbetet?
Är det av intresse har jag kikat på Unity och Python samt C# & AS3 som nämndes ovan.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att allt hänger på vilken typ av spel du ska göra, är det ett spel som skulle gå spela i en webbläsare så går väl HTML/JavaScript ganska smidigt. Möjligen Java eller C# annars. Vill du ge dig på en lätt dock något mer avancerad spelmotor i C++ så finns http://hge.relishgames.com/

Permalänk

C# är väl ett bra val då du har XNA då och kan enkelt implementera grafik osv, dock så har jag inga andra erfarenheter än XML/C# och kan inte säga annat än så.

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

C# är väl ett bra val då du har XNA då och kan enkelt implementera grafik osv, dock så har jag inga andra erfarenheter än XML/C# och kan inte säga annat än så.

Finns det någon programvara eller plug-in där jag enkelt kan tillägga objekt & texturer på banan?

Permalänk
Skrivet av Varmperonsplitt:

Finns det någon programvara eller plug-in där jag enkelt kan tillägga objekt & texturer på banan?

Det är ju ditt eget spel, då får du skriva verktyget själv.

Visa signatur

CPU: i7 930@3,2GHz | MOBO: Rampage III Extreme | RAM: Corsair 6GB Dominator GT 1866MHz CL7 | GPU: ASUS GTX 570 Direct CUII SLI | PSU: Be Quiet Dark Power Pro 1200W

Permalänk
Skrivet av qwertyasdabc:

Det är ju ditt eget spel, då får du skriva verktyget själv.

Inte om han har XNA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varmperonsplitt:

Finns det någon programvara eller plug-in där jag enkelt kan tillägga objekt & texturer på banan?

Nej, XNA är ett API för just hårdvaru accelererad grafik. XNA är just gjort för att vara så simpelt som möjligt att komma igång med men du får skriva allt själv. Kan du inte mycket C# eller har mycket tid över för projektet så är detta nog inte bästa valet men om du genomför det så lär du ha hyffsat bra betyg efter.

Beräkna dock att det kommer ta dig massvis med timmar att lära sig samt utveckla men om du gillar sådant lär du ha rejält kul under tiden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Om du använder Unity kan du scripta i antingen C# eller JavaScript. Är otroligt smidigt och finns mycket hjälp och tips från andra utvecklare.

En annan ide vore ju att göra ett mycket enkelt multiplayer i HTML5 / JavaScript med t.ex. node.js som server. Att kunna rita ut två rutor på ett spelbräde som spelare kan flytta samtidigt från en webbläsare är ganska häftigt, samt man lär sig om basala grunder för spelutveckling, t.ex. game heartbeat o.s.v.

När du väl kan göra det, kan du sen bygga enkelt racingspel, typ Nintendos Pro Am, eller köra deathmatch mellan fyrkanterna med laser, etc etc. Möjligheterna är oändliga och är mycket, mycket tuffare att göra sitt eget spel än att lasta på en fördig spelmotor.

Problemet för många programmerare är att när man ger sig in i 3D-världen kommer massa nya problem med modeller - Att bygga falsk 3D eller 2D med nätverk är mer "programmering", medan att bygga spel i t.ex. Unity, går ju otroligt mycket tid åt till det grafiska. När funktionen ligger där och spelet kan spelas, ja, då kan man ju animera sina fyrkanter etc.

Permalänk
Medlem

När jag själv skulle testa på spelprogrammering så använda jag mig utav C# XNA och utav hemsidanhttp://csharpskolan.se

De har en en del guider så du lätt och snabbt kan komma igång och börja göra dina egna spel och verktyg. Dock så får du komplettera med några andra guider då csharpskolan kan missa vissa detaljer här och där.

Glöm bara inte att dokumentera allt. För grafiska spel brukar ha en jäkla massa kod och då kan det bli lite rörigt om du inte har något att gå efter.

Permalänk
Medlem

Hur många timmar/veckor har du på dig?
Det som passar bäst är det som du tror du hinner med och känner att du behärskar.
Hur mycket har du jobbat med objekt orienterad programmering, skapa klasser etc ?

Ett tips kan ju vara att du arbetar med GameMaker som du kan för att göra din scene/world, sen gör du en egen parser i GM som parsar ut din värld i fil(er) i lämplig uppbyggnad och format.
Sen läser du bara in världen i det språk du känner att du vill arbeta i, bilder har du ju redan färdigt från GameMaker antar jag.

Känner du att du klara av och behärskar Java kör på det, känner du att du kan lägga lite extra tid och vilja testa C# XNA, C/C++ med SDL/SFML eller dylikt.
Men att göra ett spel tar ALLTID längre tid än vad man tror speciellt om man är nybörjare.

Sen beror det på vad du ska göra för spel också.

//NP^

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Skippa grafiken och gör ett spel för blinda?

Visa signatur

...

var fri

...