Permalänk
Medlem

USB powerpack och LED slinga

Tjena!

Har bestämt mig för att bygga ett usb powerpack så jag kan ladda min IPod. Nu är det så att jag inte kan så mycket hur regulator osv fungerar. Min plan är att det ska drivas av ett 9v batteri som sedan ska ha en 5v regulator. Är det några fler komponenter som behövs utöver en spänningsregulator? Läste att man bör ha en kondensator är detta sant och av vilken anledning ska jag ha en sådan?

Spänningsregulatorn:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/spann...

Vill också bygga en LED slinga till datorn med vita dioder. Ska alltså kopplas till molex. Behöver jag några motstånd eller liknande? Ska dioderna seriekopplas?

Dessa dioder hade jag tänkt mig:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

Någon som har ork att göra ett litet schema hur det ska kopplas?

Mvh

Permalänk

läs på lite mer om dom komponenter som finns.. grundkurs i elektronik finns här http://www.lernia.se/Global/Tech/Kursbeskrivningar%20e-kurser...

ja motstånd behövs till dioderna... men ska man räkna ut det så kommer man tillbaks på ruta ett grundkurs i elektronik för att förstå det du kanske räknat ut

kondensatorer finns redan på http://www.kjell.com/sortiment/el/el...-ua7805-p90061 men det står ingenstans att man kan använda 9V

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

lkondensatorer finns redan på http://www.kjell.com/sortiment/el/el...-ua7805-p90061 men det står ingenstans att man kan använda 9V

Informationen om UA7805 säger inte bara att det ska fungera, men att man även kan få ut 1.5A.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Informationen om UA7805 säger inte bara att det ska fungera, men att man även kan få ut 1.5A.

man kan inte få ut 1.5A 5V från den regulatorn om den ens funkar med ett 9V batteri. sänker man volten 9V till 5V så ökas Amperen men eftersom batteriet bara kan ge 150-300 Milliampere så är det tekniskt sett omöjligt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
99:e percentilen

Reservation för fel. Jag är ingen elektriker. Detta är vad som har funkat för mig.

Lysdioderna ska seriekopplas, men summan av deras spänning måste understiga 12 V (molex, gul kabel). Om du ska ha fler än vad som "får plats" i 12 V måste du parallellkoppla slingorna.

Jag har byggt en LED-list med 15 stycken röda dioder. Varje diod ska ha 2 V och 10 mA. Jag har gjort tre separata seriekopplade slingor med fem dioder och ett motstånd i varje. Dessa slingor är sedan parallellkopplade.

För att räkna ut resistansen på vart och ett av de totalt tre motstånden gjorde jag så här:

U = RI

U = det önskade spänningsfallet = (spänningskällans spänning – (antalet dioder * diodens spänning) = 12 V – (5 * 2 V) = 2 V
R = motståndets resistans
I = strömmen som dioden vill ha = 10 mA = 0,01 A

R = U/I
R = 2/0,01 = 200

Varje enskild slinga (bestående av fem dioder) behövde alltså ett motstånd med en resistans på minst 200 Ohm (och helst ganska nära 200), så jag valde 270 Ohm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan säga hur jag har kopplat en LED-slinga som jag byggde precis.
3 dioder i serie med ett 120 Ohms motstånd, sedan har jag parallellkopplat 4 av dessa "sektioner". Drivs av en 12V-adapter, alltså samma som molex.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

9 v-batteri låter som en dum idé: dyrt och låg kapacitet. Tänk också på att en Ipod vill ha lite värden på dataportarna för att ta emot laddning. Det handlar om två motstånd, inget superavancerat.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

man kan inte få ut 1.5A 5V från den regulatorn om den ens funkar med ett 9V batteri. sänker man volten 9V till 5V så ökas Amperen men eftersom batteriet bara kan ge 150-300 Milliampere så är det tekniskt sett omöjligt

Jag har aldrig yttrat mig om hur mycket man kan få ut av ett 9V batteri, jag bara skrev vad kretsen är maximalt byggt för. När jag skrev att det ska fungera menade jag växlingen från 9V till 5V.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Det blir billigare att köpa allt färdigt från t.ex. ebay.

LADDARE under 10kr.
LEDLIST under 10kr.
Total kostnad max 20kr.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

man kan inte få ut 1.5A 5V från den regulatorn om den ens funkar med ett 9V batteri. sänker man volten 9V till 5V så ökas Amperen men eftersom batteriet bara kan ge 150-300 Milliampere så är det tekniskt sett omöjligt

Hur ökar strömmen när man sänker spänningen från 9 till 5 volt i en linjär spänningsregulator?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Hur ökar strömmen när man sänker spänningen från 9 till 5 volt i en linjär spänningsregulator?

strömmen sänks från 9V till 5V om spänningen är 150mAmpere på 9V så ökar A med lika många procent som volten går ner... ca:45% upp
ja orkar inte göra beräkningarna just nu,kommit hem från stressigt på jobbet. kolla med *HurMycket* han verkar ha koll på det där

men som sagt är du totalt grön så ska du nog inte pilla med strömmen från nätagg LÄS PÅ grundkurs i elektronik!!!

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

strömmen sänks från 9V till 5V om spänningen är 150mAmpere på 9V så ökar A med lika många procent som volten går ner... ca:45% upp
ja orkar inte göra beräkningarna just nu,kommit hem från stressigt på jobbet. kolla med *HurMycket* han verkar ha koll på det där

men som sagt är du totalt grön så ska du nog inte pilla med strömmen från nätagg LÄS PÅ grundkurs i elektronik!!!

Sista raden skrev du nog till TS.

Tror du kastat om spänning U (V) med ström I (A)
Det jag vill komma fram till är att med en linjär regulatorkrets så kommer den spänningskillnad som i teorin med lågt inre motstånd i batteriet skulle vara 4 volt måste "försvinna", om man kör 1A belastning med 5V så blir det 5W i effekt, spänningskällan har 9V och strömmen är ju densamma eller i teorin någon mA högre pga egenförbrukningen hos 7805, så effekten som tas ut ur det optimala batteriet är 9W, således omvandlas skillnaden i spänning till värme (4W) i regulatorn (som måste kylas för att inte överhettas).

I switchade regulatorer med någon form av spole så kan man omvandla till en lägre eller högre spänning med en ganska bra verkningsgrad, dvs ingen större effektförlust som i en linjär regulator.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Reservation för fel. Jag är ingen elektriker. Detta är vad som har funkat för mig.

Lysdioderna ska seriekopplas, men summan av deras spänning måste understiga 12 V (molex, gul kabel). Om du ska ha fler än vad som "får plats" i 12 V måste du parallellkoppla slingorna.

Jag har byggt en LED-list med 15 stycken röda dioder. Varje diod ska ha 2 V och 10 mA. Jag har gjort tre separata seriekopplade slingor med fem dioder och ett motstånd i varje. Dessa slingor är sedan parallellkopplade.

För att räkna ut resistansen på vart och ett av de totalt tre motstånden gjorde jag så här:

U = RI

U = det önskade spänningsfallet = (spänningskällans spänning – (antalet dioder * diodens spänning) = 12 V – (5 * 2 V) = 2 V
R = motståndets resistans
I = strömmen som dioden vill ha = 10 mA = 0,01 A

R = U/I
R = 2/0,01 = 200

Varje enskild slinga (bestående av fem dioder) behövde alltså ett motstånd med en resistans på minst 200 Ohm (och helst ganska nära 200), så jag valde 270 Ohm.

Tack, nu är jag ganska säker på hut jag ska bygga led slingan

Skrivet av blomqvist:

9 v-batteri låter som en dum idé: dyrt och låg kapacitet. Tänk också på att en Ipod vill ha lite värden på dataportarna för att ta emot laddning. Det handlar om två motstånd, inget superavancerat.

Kanske AA batterier är bättre då.

Hittade den här på instructables http://www.instructables.com/id/MintyBoost!---Small-battery-p...

4 stycken aa batterier och en spännings regulator borde funka?

Permalänk
Skrivet av Mackiin:

Tack, nu är jag ganska säker på hut jag ska bygga led slingan

Kanske AA batterier är bättre då.

Hittade den här på instructables http://www.instructables.com/id/MintyBoost!---Small-battery-p...

4 stycken aa batterier och en spännings regulator borde funka?

Beror lite på hur du kör dom. 4 AA i serie blir 6 volt, alternativt 4,8 volt om det är laddningsbara. Mitt råd vore att gå på 4 AA med två i serie parallellt med två till i serie. Du ska alltså få 2x3 V/2x2,4 V. Därifrån, precis som med MintyBoost, kör du en DC-DC konverterare så du får upp spänningen. Kul projekt, även om det inte har speciellt mycket kräm.

En extra finess skulle kunna vara att ladda den via USB också - bör inte vara allt för svårt. Kanske till och med går att lägga 5 V/500 mA direkt över batterierna i ovan beskriven konfiguration. Varje batteri får 125 mA vilket bör vara helt okej. Lite manuell övervakning kanske kan behövas Finns nog kretsar som sköter det där annars.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Beror lite på hur du kör dom. 4 AA i serie blir 6 volt, alternativt 4,8 volt om det är laddningsbara. Mitt råd vore att gå på 4 AA med två i serie parallellt med två till i serie. Du ska alltså få 2x3 V/2x2,4 V. Därifrån, precis som med MintyBoost, kör du en DC-DC konverterare så du får upp spänningen. Kul projekt, även om det inte har speciellt mycket kräm.

En extra finess skulle kunna vara att ladda den via USB också - bör inte vara allt för svårt. Kanske till och med går att lägga 5 V/500 mA direkt över batterierna i ovan beskriven konfiguration. Varje batteri får 125 mA vilket bör vara helt okej. Lite manuell övervakning kanske kan behövas Finns nog kretsar som sköter det där annars.

Ett NiMh batteri behöver upp till 1,45-1,50 volt för att laddas, så man måste även ha en step-up converter för att ladda från USB.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Ett NiMh batteri behöver upp till 1,45-1,50 volt för att laddas, så man måste även ha en step-up converter för att ladda från USB.

1,5 V + 1,5 V = 3 V. USB ger 5 V. Närmast isåfall är step down.

Vad jag förstår verkar laddningsspänningen inte vara i närheten av lika kritisk som strömstyrkan. Därför tänkte jag att det då skulle gå att ladda direkt från USB.

Å andra sidan bör det då gå att ladda 3 laddningsbara AA kopplade i serie från en USB-port. Det blir runt 1,7 V per batteri vilket bör vara lugnt!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

1,5 V + 1,5 V = 3 V. USB ger 5 V. Närmast isåfall är step down.

Vad jag förstår verkar laddningsspänningen inte vara i närheten av lika kritisk som strömstyrkan. Därför tänkte jag att det då skulle gå att ladda direkt från USB.

Å andra sidan bör det då gå att ladda 3 laddningsbara AA kopplade i serie från en USB-port. Det blir runt 1,7 V per batteri vilket bör vara lugnt!

Jag hängde inte riktigt med i det där med fyra serie/parallell AA-batterierna, och 1,5V laddningsbara batterier? Normala NiMh batterier brukar ha 1,2V cellspänning och laddningsspänningen är ganska kritisk, 1,2v så tar de ingen laddning och 1,7 så blir laddstömmen skrämmande hög, så en konstantströmsladdning på 0,1C under 14h brukar vara lämpligt, vid högre strömmar måste man använda delta-V metod gärna tillsammans med tempsensor.

0,1C är en tiondel av batteriets kapacitet, ett 2700mAh batteri laddas med 270mA = 0,1C

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av foppson:

Jag hängde inte riktigt med i det där med fyra serie/parallell AA-batterierna, och 1,5V laddningsbara batterier? Normala NiMh batterier brukar ha 1,2V cellspänning och laddningsspänningen är ganska kritisk, 1,2v så tar de ingen laddning och 1,7 så blir laddstömmen skrämmande hög, så en konstantströmsladdning på 0,1C under 14h brukar vara lämpligt, vid högre strömmar måste man använda delta-V metod gärna tillsammans med tempsensor.

0,1C är en tiondel av batteriets kapacitet, ett 2700mAh batteri laddas med 270mA = 0,1C

Förklarade måhända lite luddigt.

Men 5 volt över 3 st 1,2 voltsbatterier ger straxt under 1,7 volt, dock 500 mA över dessa.
3 st i serie parallellt två gånger ger dock 250 mA per batteri vilket måste vara helt lämpligt!

- === + - === +

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Mackiin:

Tack, nu är jag ganska säker på hut jag ska bygga led slingan

Kanske AA batterier är bättre då.

Hittade den här på instructables http://www.instructables.com/id/MintyBoost!---Small-battery-p...

4 stycken aa batterier och en spännings regulator borde funka?

finns billiga här http://www.ebay.co.uk/itm/2-AA-Battery-Emergency-USB-Charger-...
ta isär dom fixa ny batterihållare för 4st AAA batt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Har redan köpt allt. Fast när jag kom hem märkte jag att jag fick fel spänningsregulator fast jag gav dom artikelnumret :(.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Kopplat ihop allt nu men får felet laddning med det här tillbehöret stöds ej när jag försöker ladda min IPod. Kopplade två stycken 150ohm motstånd till data portarna som jag läste att det behövdes för att ladda en ipod. Någon som har någon ide om vad det kan vara? Har 4 stycken aa batterier som ström till den.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Mackiin:

Kopplat ihop allt nu men får felet laddning med det här tillbehöret stöds ej när jag försöker ladda min IPod. Kopplade två stycken 150ohm motstånd till data portarna som jag läste att det behövdes för att ladda en ipod. Någon som har någon ide om vad det kan vara? Har 4 stycken aa batterier som ström till den.

Mvh

om du mäter datorportarna så ska dom så ska dom ha nånstans mellan 2.8V-3-7v på data+ (kommer inte ihåg vad) då känner ipoden igen att den är rätt sorts laddare.. varför göra det svårt du kan köpa ett färdigt från ebay för 2dollar styck länken fanns där.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

För att det är roligare att bygga en själv och jag vill träna på att löda Hittade felet minimum input volt var 7v

Permalänk
Skrivet av Mackiin:

För att det är roligare att bygga en själv och jag vill träna på att löda Hittade felet minimum input volt var 7v

använd en sån här så går det enklare att lära sig elektronik

tycker du om att meka själv så kan du ju gå kvällskurs för Radioamatör då får du grundläggande kunskaper i elektronik. plus att man kan lära sig bygga egna antenner för allt från Wifi, comradio, prata med dom på rymdstationen ISS, bland annat

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644