Sennheiser HD598 för spel

Permalänk

Sennheiser HD598 för spel

Hej.

Jag hade tänkt köpa ett par Sennheiser HD598, men är lite skeptisk för hur de kommer prestera efter mina behov.
Jag lyssnar inte speciellt mycket på musik hemma, utan mest då jag ska någon stans, och till det har jag ett par Shure SE315. Hemma använder jag mest mina lurar för spelande. Jag tänkte dock spara lite pengar, och köpe ett par hörlurar och en lös mick, istället för ett headset, som är både dyrare och har sämre ljudkvalité. Finns det någon som har lite erfarenhet med HD598 och hur de fungerar till spelande.

TL;DR
Är Sennheiser HD598 bra för spel?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

HD598 är en öppen hörlur, vilket inte är optimalt (för andra åtminstone) om du bara kommer lyssna på musik med dom när du är på villovägar.
Några bra ställen du kan och bör kolla på är här eller leta på head-fi.org.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag Sennheiser Momentum som "portabla" lurar. De är slutna, låter bra, har låg impendans och är litet tyngre i basen än mina övriga Sennheisers. Hur bra de är på spel kan jag inte riktigt avgöra, när jag spelar har jag aldrig haft något behov av ett par lurar anpassade för spel.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Paprikum:

HD598 är en öppen hörlur, vilket inte är optimalt (för andra åtminstone) om du bara kommer lyssna på musik med dom när du är på villovägar.
Några bra ställen du kan och bör kolla på är här eller leta på head-fi.org.

Jag kommer inte använda lurarna utanför huset, till det har jag ett par andra. Dessa kommer endast att användas till spel.
Jag tror min post blev lite rörig. Det jag undrar är endast om HD598 är bra för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Hej.

Jag hade tänkt köpa ett par Sennheiser HD598, men är lite skeptisk för hur de kommer prestera efter mina behov.
Jag lyssnar inte speciellt mycket på musik hemma, utan mest då jag ska någon stans, och till det har jag ett par Shure SE315. Hemma använder jag mest mina lurar för spelande. Jag tänkte dock spara lite pengar, och köpe ett par hörlurar och en lös mick, istället för ett headset, som är både dyrare och har sämre ljudkvalité. Finns det någon som har lite erfarenhet med HD598 och hur de fungerar till spelande.

TL;DR
Är Sennheiser HD598 bra för spel?

Tack på förhand.

Dold text

Läs den här tråden.

Alltså grym för musik, mindre bra för gaming. Antar att du utseendet spelar roll också då de faktiskt är riktigt snygga. Googla efter ett par tester istället, och eftersom du endast ska använda dem hemma tycker jag åtminstone inte att utseendet ska spela roll, utan du ska endast gå på ljudkvalitet.

Kolla på Sennheisers PC-serie istället.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:
Dold text

Läs den här tråden.

Alltså grym för musik, mindre bra för gaming. Antar att du utseendet spelar roll också då de faktiskt är riktigt snygga. Googla efter ett par tester istället, och eftersom du endast ska använda dem hemma tycker jag åtminstone inte att utseendet ska spela roll, utan du ska endast gå på ljudkvalitet.

Kolla på Sennheisers PC-serie istället.

Läs den här tråden http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gami... istället ;).

Sennheisers PC serie (i alla fall PC360) Har samma drivers som 598 ;).

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av Zache_:
Dold text

Läs den här tråden.

Alltså grym för musik, mindre bra för gaming. Antar att du utseendet spelar roll också då de faktiskt är riktigt snygga. Googla efter ett par tester istället, och eftersom du endast ska använda dem hemma tycker jag åtminstone inte att utseendet ska spela roll, utan du ska endast gå på ljudkvalitet.

Kolla på Sennheisers PC-serie istället.

Tack, ska kolla tråden.

Problemet med Pc-serien är att de alldeles nyss avslutade de tidigare modellerna, PC350 och PC360. De nya modellerna, PC363D och PC350 SE finns knappt i Sverige, och de är betydligt dyrare än de tidigare lurarna. PC363D kostar 2200 kronor på Pixmania, vilket också är den enda affären som har dem i lager.

Jag tänkte därför köpa ett par HD598 istället för att spara lite pengar.

Permalänk
Medlem

Kolla om någon AFFÄR (inte onlineaffär) om dom har kvar några pc 350 / 360 !

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Kolla om någon AFFÄR (inte onlineaffär) om dom har kvar några pc 350 / 360 !

Tro mig, jag har letat

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Tack, ska kolla tråden.

Problemet med Pc-serien är att de alldeles nyss avslutade de tidigare modellerna, PC350 och PC360. De nya modellerna, PC363D och PC350 SE finns knappt i Sverige, och de är betydligt dyrare än de tidigare lurarna. PC363D kostar 2200 kronor på Pixmania, vilket också är den enda affären som har dem i lager.

Jag tänkte därför köpa ett par HD598 istället för att spara lite pengar.

Finns bara ett svar värt att läsa, och det viktiga nämnde jag här, så blir inte så mycket att kolla

Men som sagt, kolla på andra märken, corsair och logitechs grejer brukar väl rekommenderas.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Finns bara ett svar värt att läsa, och det viktiga nämnde jag här, så blir inte så mycket att kolla

Men som sagt, kolla på andra märken, corsair och logitechs grejer brukar väl rekommenderas.

Lite halvtaskiga råd måste jag säga, 598'orna låter garanterat bättre än både Corsair och Logitech.

Dom fungerar utmärkt att återge ljud. Det finns igentligen inget som säger att det är en musik eller spel hörlur.
Antingen är dom bra eller dålig och 598orna är riktigt bra i sin prisklass.

Exceptionell frekvenskurva för priset.

http://www.headphoneinfo.com/content/Sennheiser-HD-598-Over-e...

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Lite halvtaskiga råd måste jag säga, 598'orna låter garanterat bättre än både Corsair och Logitech.

Dom fungerar utmärkt att återge ljud. Det finns igentligen inget som säger att det är en musik eller spel hörlur.
Antingen är dom bra eller dålig och 598orna är riktigt bra i sin prisklass.

Exceptionell frekvenskurva för priset.

http://www.headphoneinfo.com/content/Sennheiser-HD-598-Over-e...

Att de låter bättre än Corsair och Logitech är säkert sant, men nu är det ett gamingheadset som OP vill ha, och då är det (i min mening) inte lika viktigt hur bra det låter, utan mer hur bra du kan höra din omgivning (surround bl.a).

Ska även tillägga att jag inte provat något av de headsets som varit uppe i tråden, endast läst andras erfarenheter.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Att de låter bättre än Corsair och Logitech är säkert sant, men nu är det ett gamingheadset som OP vill ha, och då är det (i min mening) inte lika viktigt hur bra det låter, utan mer hur bra du kan höra din omgivning (surround bl.a).

Ska även tillägga att jag inte provat något av de headsets som varit uppe i tråden, endast läst andras erfarenheter.

Och ändå klämmer du till med "Finns bara ett svar värt att läsa".

Jag har ägt ett par PC360 och har jämnfört med ett par moddade 558 (ska i stort sett vara exakt samma ljud som i 598).
Och den enda skillnaden är till 598'ornas fördel.

Det finns större ljudbild och renare bas, vilket i sin tur ger bättre positionering i tex fps.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Att de låter bättre än Corsair och Logitech är säkert sant, men nu är det ett gamingheadset som OP vill ha, och då är det (i min mening) inte lika viktigt hur bra det låter, utan mer hur bra du kan höra din omgivning (surround bl.a).

Ska även tillägga att jag inte provat något av de headsets som varit uppe i tråden, endast läst andras erfarenheter.

Med andra ord kommer Sennheiserlurarna vara överlägsna då de har en riktigt bra ljudbild, man hör precis varifrån ljud kommer. (Enligt både egna erfarenheter och recensioner)

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par HD595 och HD598 är väldigt lika, det du kan tänka på är att det inte är någon direkt kraftig bas i lurarna vilket kanske är att föredra i spelen du spelar?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Om du funderar på HD598 så prova dom först, själv tyckte jag att dom satt förjävligt och hade aldrig fått för mig att köpa dom just av den anledningen. Så se till att du tycker dom e sköna innan köp.

Permalänk
Medlem

Jag bytte mitt as dåliga Vencgence 1500 mot ett par 598 och jag har aldrig varit mer nöjd med mitt ljud än vad jag är nu. Har du spelat mycket med pc gaming lurar tar det lite tid innan man vänjer sig dock.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Kolla om någon AFFÄR (inte onlineaffär) om dom har kvar några pc 350 / 360 !

Skrivet av xXBaconXx:

Tro mig, jag har letat

Webhallen ska ha i Solna och Täby http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/110073-sennheiser_pc_360_g4me_headset

Jag har själv både pc360 och hd598, så jag skulle kunna smälla in hd598'an i datorn imorrn men tyvärr är jag halvdöv och har svårt för att erbjuda en rättvis bedömning där.

Skrivet av Prodigys:

Om du funderar på HD598 så prova dom först, själv tyckte jag att dom satt förjävligt och hade aldrig fått för mig att köpa dom just av den anledningen. Så se till att du tycker dom e sköna innan köp.

pc360 sitter mycket mjukare på huvudet än hd598, dock är hd598 mycket lättare så där kan man ha något att väga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Webhallen ska ha i Solna och Täby http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/110073-sennheiser_pc_360_g4me_headset

Jag har själv både pc360 och hd598, så jag skulle kunna smälla in hd598'an i datorn imorrn men tyvärr är jag halvdöv och har svårt för att erbjuda en rättvis bedömning där.

pc360 sitter mycket mjukare på huvudet än hd598, dock är hd598 mycket lättare så där kan man ha något att väga in.

Vilka av dessa rekommenderar du för användning av ps3/ps4. och hur mycket ljud läcker dem.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem

Jag har ett par sennheiser hd 598 som jag använder till spel,musik och film. Jag tycker att ljudet är neutralt och det passar syftet jättebra enligt mig. Det enda problemet jag har är att de läcker mycket/tar in mycket ljud pga att de är öppna. Men om det inte gör dig något så tycker jag, go for it!

Ps: Jag kör med en antlion modmic, den tar inte upp något av mitt ljud som läcker ut.

Permalänk
Medlem

låter bra, hur mycket låter dem ut? kan man sänka till viss nivå så de inte stör så mycket? tänkte i vissa fall då tjejen ska kolla på tv medans man själv spelar eller liknande.

och någon som har provat dessa med astros mixamp?

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Skrivet av kruxz:

låter bra, hur mycket låter dem ut? kan man sänka till viss nivå så de inte stör så mycket? tänkte i vissa fall då tjejen ska kolla på tv medans man själv spelar eller liknande.

och någon som har provat dessa med astros mixamp?

Jag har numera ett par HD598. Jag kan inte kommentera på Astros Mixamp, men jag kan säga att de läcker ut extremt mycket ljud. Andra i rummet kommer oundvikligen höra ljudet från dem, och beroende på hur högt du vill ha så kommer det ju störa olika mycket. Det spelar nästa ingen roll hur lågt du väljer att ha; om du hör det, så kommer de i din omgivning höra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXBaconXx:

Jag har numera ett par HD598. Jag kan inte kommentera på Astros Mixamp, men jag kan säga att de läcker ut extremt mycket ljud. Andra i rummet kommer oundvikligen höra ljudet från dem, och beroende på hur högt du vill ha så kommer det ju störa olika mycket. Det spelar nästa ingen roll hur lågt du väljer att ha; om du hör det, så kommer de i din omgivning höra det.

Men de låter förmodligen mindre än mitt ljudsystem hemma hoppas jag, prio ett är att inte störa grannarna, som min sub osv gör (bor i ett trä hus) vet du annars några andra bra man kan prova som då inte läcker ljud

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Skrivet av kruxz:

Men de låter förmodligen mindre än mitt ljudsystem hemma hoppas jag, prio ett är att inte störa grannarna, som min sub osv gör (bor i ett trä hus) vet du annars några andra bra man kan prova som då inte läcker ljud

Haha, riktigt så mycket läcker de nog inte ut, de läcker bara ut mycket för att vara hörlurar. Om det räcker att de inte stör grannarna så kommer det nog fungera utmärkt

Jag kan inte riktigt rekommendera något annat.

Permalänk
Skrivet av kruxz:

Vilka av dessa rekommenderar du för användning av ps3/ps4. och hur mycket ljud läcker dem.

Har aldrig provat varkens ps3 eller ps4 så jag vet ju inte ens om de maskinerna har hörlursuttag
Och hur mycket de läcker vet jag ej då jag alltid haft dem på mig när de använts dock ganska mycket enligt frugan.

Men står valet mellan dessa två så har du ju den huvudsakliga skillnaden på att ha mic eller inte. Samt att jag tvekar på att en konsol har tillräckligt starkt ljudkort (om de nu har ett) för att driva hd598 korrekt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Sennheiser HD555 som jag har haft i 8 år nu. De fungerar ypperligt till spel och när jag lirade mycket CS förr hörde man alltid vart folk var o.s.v. d.v.s. de har väldigt bra precision i ljudet. HD598 bör ju vara ännu bättre. Dessutom gillar jag ljudet även till musik. Visst, de läcker ju en del ljud, men ofta stör man ju ingen annan hemma.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Har aldrig provat varkens ps3 eller ps4 så jag vet ju inte ens om de maskinerna har hörlursuttag
Och hur mycket de läcker vet jag ej då jag alltid haft dem på mig när de använts dock ganska mycket enligt frugan.

Men står valet mellan dessa två så har du ju den huvudsakliga skillnaden på att ha mic eller inte. Samt att jag tvekar på att en konsol har tillräckligt starkt ljudkort (om de nu har ett) för att driva hd598 korrekt.

Ska köra med astros mixamp till ps4, tror det är enda lösning om ja ska ha så bra som möjligt.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem

Äger HD558, och tycker de är superbra för spel.
Dels för att de är så förbaskat bekväma, du kan LÄTT ha på dig dem i flera timmar utan att knappt märka av dem, och dels, självklart, för att de låter jättebra.

Positionering i dessa lurar är jättebra. När jag lirar Cs och jag spectatar en kompis hör jag ofta bättre än dem att det kommer en fiende från ett visst håll, och får varna dem.

Det övriga ljudet är även det super. De är ju som sagt väldigt neutrala, vilket gör att man inte missar något. Trycket vid explosioner och action finns där, men inte på bekostnad av detaljer, som tex fotsteg och annat som är viktigt för en bra ljudupplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Äger HD558, och tycker de är superbra för spel.
Dels för att de är så förbaskat bekväma, du kan LÄTT ha på dig dem i flera timmar utan att knappt märka av dem, och dels, självklart, för att de låter jättebra.

Positionering i dessa lurar är jättebra. När jag lirar Cs och jag spectatar en kompis hör jag ofta bättre än dem att det kommer en fiende från ett visst håll, och får varna dem.

Det övriga ljudet är även det super. De är ju som sagt väldigt neutrala, vilket gör att man inte missar något. Trycket vid explosioner och action finns där, men inte på bekostnad av detaljer, som tex fotsteg och annat som är viktigt för en bra ljudupplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter grymt, ska iväg till siba å provlyssna senare idag om ja kommer iväg sen, några tips på vad man kan prova hörlurarna på plats med? är ju lite svårt då ja inte har mixampen ännu och mobilen är ju inte de bästa, så kanske bara är hur dem känns att ha på sig.

Visa signatur

Rasmus Josefsson

Permalänk
Medlem

Har du vart iväg och inhandlat ett par 598, är klart nöjd, kommer dock bli ännu mer nöjd när ja får höra dem med astro mixampen tror ja! då ja inte kan göra dem rättvisa med min reciver eller mobiltelefon. dock är ljudet på datan väldigt lågt när ja ska lyssna på min laptop så de är det ja undrar just nu, och sen kabeln, om de finns en kortare som man kan köpa och ha vid andra tillfällen då man inte vill ha en 3 meter lång.

Visa signatur

Rasmus Josefsson