Hemmabio paket för 40 tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Vem vill köpa ett "begagnat" hemmabio-paket?? de gör man bara inte.

Man får sjukt mycket för pengarna när det kommer till begagnad HiFi. Jag köper aldrig begagnade saker! Men just HiFi och högtalare är den kategorin som är väldigt intressant när det kommer till andra hand.

Äckligt blir det när man köper begagnad säng, kläder och dylikt.
Inte HiFi och talare.

Skrivet av ukelele:

Begagnat i all ära om man sitter på en stram budget, men nytt är alltid nytt. Känslan att öppna kartongen och känna doften av ny hemelektronik är nästan erotisk

Stram budget eller ej, oavsett om du har 10k eller 40k så får du mycket mer för pengarna om du köper begagnat. Förstärkare och elektronik däremot köper jag helst nytt p.g.a garantier. Med högtalare finns inte det problemet på samma sätt.

Skrivet av DaBone:

Högtalare är färskvara.. då de torkar med tiden. Därför köper inte jag begagnat..

Nja. Man behöver ju inte köpa högtalare som är 10-20 år gamla heller. Det är väl först bortåt den tiden som de eventuellt börjar torka och då i kombination med att högtalarna har varit placerade i direkt solljus. Det går dessutom att kanta om element. Så det du beskriver är ett icke problem, faktiskt.

Man måste försöka förstå vad det handlar om. Man kan inte likna begagnade högtalare med kläder, för då håller jag med om att det blir äckligt på riktigt.
Dessutom får man en annan fördel av begagnade högtalare, de är inspelade och klara.

Kolla in t.ex rehifi.se som erbjuder öppet köp om man inte är nöjd.
Ta valfri(i stort sett) golvhögtalare i deras sortiment i prisklassen 6-12k och jämför detta med nya högtalare i samma prisklass. Man måste nästan upp i prisklasser kring 20k innan man når ens i närheten av samma kvalité och dynamik, som man får med den betydligt billigare, begagnade högtalaren.

Ni underskattar begagnade högtalare, jag lovar er. Och med öppet köp hos t.ex rehifi kan det inte gå fel.

Vill man inte ha begagnat är det givetvis helt ok, men man ska inte dissa det utan att ha testat. Återigen så är begagnade högtalare inte samma sak som begagnad soffa, säng eller dylikt! Prestandan är i många fall t.om bättre på en begagnad högtalare.

Till TS kan jag bara säga, ska du lägga den typen av pengar på elektronik och ljud så måste du ut och lyssna. Och med fördel så lånar du hem grejer och lyssnar på det där det ska användas. En provlyssning ute i butik kan ge en fingervisning, men oftast är rummen i den här typen av butiker rejält akustiskt optimerade. Den typen av optimering har du troligtvis inte hemma. Så för 40k skulle jag råda dig att lägga runt 20k på talare, 10-15k elektronik/kablar samt kanske 5-10k på akustikfix i rummet. Finns olika typer av akustiska hjälpmedel, absorbenter, i form av snygga tavlor t.ex som kan göra underverk. Dock ligger problemet ofta i frekvensområdet 25-120Hz, d.v.s det lågfrekventa.(bastoner) Och dessa avhjälps inte av enkla tavlor...

Permalänk
Skrivet av saindrenan:

Läs på lite mer...
Här har du lite bra länkar och info:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=275756

Antar att du är en sån person som tror att en hdmi kabel kan göra under på bild och ljud

Läs på lite mer...

Den där tråden hade jag kunnat tänka mig att posta, om någon hade frågat efter källa.
Du läste väl innehållet i den?
Nej, dum fråga, klart du inte gjorde, då hade du knappast länkat den.

Och för att fortsätta på ditt totala of-topic spår så har jag en HDMIkabel utan känt fabrikat från DX.com, resten från Deltaco, det enda som gjort att jag betalat upp mot 150kr styck för vissa är att få rätt längd och rätt vinkling på kontakten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

TS du kommer inte få något vettigt svar utan åk och lyssna istället.

Permalänk
Medlem

Ska det vara till film så kanske man bör satsa på rundstålande surrar eller som vissa gör parallell/seriekoppla flera stycken,så blir det inte så riktat ljud utan mer omslutande,detta förutsätter att du har vettigt möblerat dvs ingen soffa mot bakväggen och helst symetriskt placerad,utnyttja hela rummet och inte bara en del av det.

Permalänk
Medlem

Ljud: Lyssna i butik

Förstärkare: NAD är prisvärda. Annars high-end Onkyo eller valfri Integra då dessa brukar matcha high-end Onkyo utan problem,
Samma märken men Onkyo är mer konsumentinriktat medans Integra är installationsinriktat.

Bilduppspelare: Helt klart Oppo av modell du tycker är rimligt prissatt. Du kan köpa fjolårets modell utan att skämmas om du får bra pris eller bara köpa senaste. Alt. komplettera med en mediaspelare, kan rekommendera DUNE där. Deras senaste har dessutom stöd för BD-3D

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nejnej. Det stora skillnaden mellan blurayspelare är hur dom påverkar just bildsignalen.
Man skulle kunna tro att dom billiga spelarna påverkar bilden minst, men så är det oftast inte. Så nej, dyr spelare till film, billig till musik.

hmm, vet inte om jag kan hålla med dig faktiskt. Det var ett test för några år sedan, i samband med lanseringen av PS3, har jag för mig. Där det testades då just en PS3, som av någon anledning alltid varit lite hatad av "videophiles", och den fick motstånd av flera dyrare apparater som bl.a Marantz eller Denon, jag kommer inte riktigt ihåg och jag hittar inte länken heller tyvärr. Men Sony vann och då pratar vi om ett motstånd med spelare som var rejält mycket dyrare.

Bluray som bluray, kan jag tycka. Men ska erkänna att jag inte testat några nyare standalone apparater på senare tid heller. Jag kör med min PS3 "Phat".
Man kanske skulle roa sig med att undersöka/jämföra lite standalone spelare nu under helgen?

En länk som egentligen säger att det kvittar om du lägger $100 eller $500 på en spelare. Vad det handlar om är funktioner, utseende och hur snabba läsarna är i princip. Jag tror det blir mycket mycket svårt att se någon större skillnad(blindtest) mellan en dyr apparat och en billig testvinnare som Sony eller Panasonic.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397234,00.asp

Men men, vi kan vara överens om att vi inte är överens, tillsvidare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falcon:

Jag tror det blir mycket mycket svårt att se någon större skillnad(blindtest) mellan en dyr apparat och en billig testvinnare

Jag tror också att det är svårt att SE skillnad vid BLINDTEST ......... (billig ordvits, kunde inte låta bli )
Det finns däremot väldigt mycket olika inställnigar för bilden och man behöver egentligen kalibrera den för att veta vad man jämför, inställningar eller verkliga kvalitetsskillnader/brister.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

En länk som egentligen säger att det kvittar om du lägger $100 eller $500 på en spelare. Vad det handlar om är funktioner, utseende och hur snabba läsarna är i princip. Jag tror det blir mycket mycket svårt att se någon större skillnad(blindtest) mellan en dyr apparat och en billig testvinnare som Sony eller Panasonic.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2397234,00.asp

Jag får väl säga samma sak som i post 38 då, läser folk inte sina egna länkar innan dom försöker ha dom som stöd?
testet i sig jämför ju enbart just snabbhet och funktioner, och ingenting om ren visuell prestanda.
Kikar man däremot på dom individuella testerna av modellerna så tycks ingen prestera så bra som den dyraste.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror också att det är svårt att SE skillnad vid BLINDTEST ......... (billig ordvits, kunde inte låta bli )
Det finns däremot väldigt mycket olika inställnigar för bilden och man behöver egentligen kalibrera den för att veta vad man jämför, inställningar eller verkliga kvalitetsskillnader/brister.

Njae, det är lite det som är problemet också, billigare spelare brukar vara väldigt avskalade när det kommer till inställningar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror också att det är svårt att SE skillnad vid BLINDTEST ......... (billig ordvits, kunde inte låta bli )
Det finns däremot väldigt mycket olika inställnigar för bilden och man behöver egentligen kalibrera den för att veta vad man jämför, inställningar eller verkliga kvalitetsskillnader/brister.

Den bjöd jag på så här inför helgen Alf!

Givetvis kan det finnas en hel del funktioner i en dyrare spelare för att "justera" bilden. Men varför skulle dessa "justeringar", bildförbättringar, vara bättre i en dyrare spelare? Är det inte bättre att stänga av allt sådant, jag menar det gör vi ju med alla våra andra apparater. TV, projektor, förstärkare t.ex.
Vi vill ju ha det så rent och så nära originalet som möjligt. En riktig kalibrering för bildvisare och spelare är ett givet inslag. Frågan är då om skillnaderna blir så stora i slutändan. Jag frågar, jag vet inte. För som sagt, jag har inte testat på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Njae, det är lite det som är problemet också, billigare spelare brukar vara väldigt avskalade när det kommer till inställningar.

Se mitt svar ovan, då jag tycker ditt uttalande är mycket intressant!
I en spelare vill och ska vi alltså använda oss av "bildförbättringar", som vi i vanliga fall hatar?
Vid kalibrering så stänger man väl av "allt man kan" i form av "förbättringar" på samtliga inblandade enheter?(TV/Proj, förstärkare samt spelare) För att därefter justera färgrymd och andra viktiga värden och balanser, dessa justeringar gör man väl bäst i bildvisaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Högtalare är färskvara.. då de torkar med tiden. Därför köper inte jag begagnat..

Detta är absolut inte fallet med kvalitets-högtalare tillverkade de senaste tio åren. Förr när basarna hade skum-upphängning torkade de ut med tiden.

Att köpa högtalare begagnat är inga problem nu för tiden så länge man inte köper grisen i säcken, gärna en provlyssning innan affär.

Förstärkare/receivers är mycket mer färskvara än högtalarna då det kommer nya gränssnitt och ljudstandarder.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Måste hålla med alla de som skrivit att man kan handla begagnat. Det är helt klart det bästa sättet att få så mycket för pengarna som möjligt. Elektronik däremot, speciellt när det gäller hemmabio, köper jag helst nytt då de nya receivrarna har stöd för 4k och 3D samt de senaste ljudformaten, vilket kan vara att föredra. Slutsteg och dylikt kan man dock köpa begagnat sålänge de fungerar som de ska. Stora anledningen till att många inte vill köpa begagnat kan vara för att designen ofta inte är den senaste, i alla fall är det så för mig. Många av de lite äldre hifihögtalarna har ju dock rätt retro design som kan bli ritkigt snygga med en lackering för en tusing.

En annan sak att tänka på är att de tyska märkena (Canton, Klipsch, Elac osv) är rejält mycket billigare i tyskland och kan med fördel beställas över nätet och på så sätt spara några tusenlappar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Högtalare är färskvara.. då de torkar med tiden. Därför köper inte jag begagnat..

Nja skum upphägning åldras en del och kan ha livstid på runt 10-20 år gummi upphägning har runt 5-10 års längre livslängd, detta beror givetvis på materialet som används då det finns många olika och även hur högtalarna har förvarats umder åren (tex solljus gör att det åldras fortare vämre har en liten inverkan,fuktighet likaså).

Pappers upphägning däremot har många,många år längre livstid (det enda farliga är ju fukt) det finns gott om element från 20-30 talet med papper som funkar lika bra idag om då.

Till TS så kan jag bara fråga vad vill du ha för sorts ljud? bas tryck så huset rasar om drar på för fullt heller ingen bas alls? mittimellan? en rap bas? en bummlig bas? hur ska diskanterna låta? höga? lågmälda? osv,osv,osv,osv,osv.
Sen spelar givetvis rummets storlek och form in även material i väggar,tak,golv och eventuell inredning och dess material samt var ska du placera högtalarna och var ska du sitta (ja detta kan vara skillnaden mellan ingen bas heller bra bas) heller kan du prova olika ställen att placera högtalare och sittplats på?

Med andra ord ett system som låter som en dröm för mina öron kan i dina öron låta skit och även om det skulle låta bra med det systemet för dig i "mitt" rum så kan det låta skit för dig i "ditt" rum.
Samma sak om du åker runt och provlyssnar om inte rummet du provlyssnar i är nästintill exakt lika (inom dm i storlek på alla mått BxHxL) stort,samma möblering,samma material i vägg,tak,golv (och det i alla olika butikerna du provlyssnar i) så KOMMER det att låta anorlunda hemma i ditt rum.
Tex provlyssna i en ellada som elgiganten är inte ens värt försöket det skiljer så otroligt mycket i ljudet så du vet inte alls hur det kommer låta hemma i en butik med ett mindre och "vanligt" rum så kan det i alla fall ge en finngervisning om hur det kanske kommer låta i ditt rum.

Detta vet såklart dom flesta mer renomerade butikerna om så det brukar gå bra att låna hem saker som man provlyssnar i ett par dar,en vecka och detta är ju det absolut bästa.

Och HawkHo Klipsch är inte tyskt utan USA men dom är trots det billigare i tyskland,etc.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Gillar själv Focals högtalare (gamla Jm Lab) ur chorus-serien med tillhörande center & sorroundhögtalare. För att uppnå klangmatchning så är högtalare av samma fabrikat/serie att föredra. Sen när det gäller subwoofern så gillar jag Rel:s subbasar men de är ruskigt dyra

Kanske en Harman Kardon AVR 760 kan vara något för dig när det gäller receiver?

Här är en butik www.ultimate.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Högtalare är färskvara.. då de torkar med tiden. Därför köper inte jag begagnat..

Har ett högtalarpar jag köpte på lopps med stärkare för inga pengar alls, de är från sent 1970-tal, i mint condition, låter helt ok och inga kantproblem.
Måste dock spelas en liten stund innan de ger sitt rätta jag, kan även vara stärkaren som vill bli lite varmare.

Ett annat högtalarpar jag har är från samma tid eller något år nyare, köpte beg av farsan och har hängt med hela min uppväxt, plågats en hel del, inga problem med kanterna där heller.

Sen har vi i spelrummet en gammal orgel med två högtalare i som har många år på nacken, levererar ljudtryck som möblerar om utan bekymmer, en tolva med leslie är fett !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och HawkHo Klipsch är inte tyskt utan USA men dom är trots det billigare i tyskland,etc.

Du har helt rätt! Kom själv på det ett tag efter jag hade postat. Men som sagt, flera märken är billigare att beställa ifrån Tyskland, om man står ut med lite längre frakttid.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Måste dock spelas en liten stund innan de ger sitt rätta jag, kan även vara stärkaren som vill bli lite varmare.

Är det rör så är det ju inte ovanligt att dom behöver 30-60min uppvärmining innan dom börjar låta som bäst.
Klass A steg brukar även dom låta lite krasst när dom är kalla med, AB kan även dom (i sällsynta fall) behöva lite värme.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Kan inte göra annat än att rekommendera Onkyo förstärkarna!

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk

Jag har en Pioneer Lx75 som surroundförstärkare och klipsch rf82 II frontar, förstärkaren med dessa frontar ger ett mycket mysigt ljud i mina öron, min tanke är att bygga ut surroundet med center och bakhögtalare i samma serie. Detta paket kommer att kosta som din budget ungefär.

Permalänk
Medlem

Fullständigt idiotiskt att köra optisk spelare (blu-ray) i mitt tycke, varför skall man köra på utdaterad hårdvara? Det kommer ju försvinna inom några år. Lägg pengarna på bättre ljud istället!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nejnej.
Det stora skillnaden mellan blurayspelare är hur dom påverkar just bildsignalen. CD spelas ju oftas bitperfekt över HDMI numera, och där duger vilken spelare som helst.
Bild däremot, påverkar olika mycket eller lite av olika spelare.
Man skulle kunna tro att dom billiga spelarna påverkar bilden minst, men så är det oftast inte. Så nej, dyr spelare till film, billig till musik.

Håller med i mycket... Men det är väldigt olika hur olika spelare pillar med bilden, och prislappen verkar sällan vara en tydlig indikation. (utom möjligen på oppo-spelarna) Bäst är om man kan läsa lite ordentliga tester!

Som det nämndes i den där minhembiotråden så är generellt krånglet minst på 24p blurays, men så fort det ska in interlace eller omskalning eller liknande, så blir skillnaderna större.. Och vissa spelare gör bildmanipulation (förstärker skärpan mm) på sätt som inte går att stänga av!

Att bara köpa billigast möjliga bluray är en chansning. Ska man bränna 40k på anläggningen bör man försöka forska fram en som sköter sig bra! (vilket inte nödvändigtvis innebär en speciellt dyr spelare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Njae, det är lite det som är problemet också, billigare spelare brukar vara väldigt avskalade när det kommer till inställningar.

Jag citerade dig för ett par dagar sedan, utan något svar. Antingen klämde jag åt dig eller så har du bara missat att svara.
Jag är väldigt nyfiken kring ditt resonemang ovan.

I en spelare vill och ska vi alltså använda oss av "bildförbättringar", som vi i vanliga fall hatar? För vilka andra inställningar är det egentligen du pratar om?
Vid kalibrering så stänger man väl av "allt man kan" i form av "förbättringar", på samtliga inblandade enheter?(TV/Proj, förstärkare samt spelare) För att därefter justera färgrymd och andra viktiga värden och parametrar såsom ljus/kontrast, gamma etc, dessa justeringar gör man väl ändå bäst i bildvisaren?

Permalänk
Medlem

Bäst bo i hus då samt att rummet är modell större om man ska ha för 40k. Kan man inte använda det fullt ut är det en totalt onödig prisnivå att lägga sig på.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Jag citerade dig för ett par dagar sedan, utan något svar. Antingen klämde jag åt dig eller så har du bara missat att svara.
Jag är väldigt nyfiken kring ditt resonemang ovan.

I en spelare vill och ska vi alltså använda oss av "bildförbättringar", som vi i vanliga fall hatar? För vilka andra inställningar är det egentligen du pratar om?
Vid kalibrering så stänger man väl av "allt man kan" i form av "förbättringar", på samtliga inblandade enheter?(TV/Proj, förstärkare samt spelare) För att därefter justera färgrymd och andra viktiga värden och parametrar såsom ljus/kontrast, gamma etc, dessa justeringar gör man väl ändå bäst i bildvisaren?

Sorry, missade förra posten.
Nej, håller med om att man vill ha neutralt fram till TV'n, vilket är just det som kan ställa till det. På min förra budgetspelare kunde jag inte göra mer avancerade inställningar än att välja visningsläge mellan "Standard", "Cimena" och liknande, och inget av lägena upplevdes som speciellt neutralt.

Avsaknad av bildförbättringar är tyvärr inte så självklart som man kan tro.

Jag vet inte exakt hur en bluray-avkodning går till rent tekniskt, men jag för för mig att de kan påverka bilden på olika vis beroende på hur den är implementerad, så det behöver inte nödvändigtvis vara "extrasteg" som ger oneutral bild.
Detta bör dock mer ses som spekulationer än som försök till fakta.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/NSF700PK...

Detta paketet har riktigt saftiga högtalare! spelar på sjukt bra gör dem

Visa signatur

System
Intel i5 3570K @ 4.1 GHz| Asus P8Z77-V | Corsair 8GB DDR3 | Sapphire 7870 Crossfire | Kingston 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Nej, håller med om att man vill ha neutralt fram till TV'n, vilket är just det som kan ställa till det. På min förra budgetspelare kunde jag inte göra mer avancerade inställningar än att välja visningsläge mellan "Standard", "Cimena" och liknande, och inget av lägena upplevdes som speciellt neutralt.

Avsaknad av bildförbättringar är tyvärr inte så självklart som man kan tro.

Nja, jag tror du snurrar till det lite.
Hurvida en dyr eller billig BD-spelare är bättre eller ej, rent bildmässigt, kan diskuteras. Även om jag tror att skillnaderna är väldigt, väldigt små.

Angående inställningar/funktioner hos en dyrare BD-spelare så tror jag absolut att du har rätt, en dyrare har oftast lite mer features, är kanske lite snabbare men ofta betalar man mycket för märket. Men inget som gör bilden "bättre", det är en digital skiva som skickar ut ljud samt bild via en HDMI. Inget mer, i princip.
Då skulle det med ditt resonemang i princip vara skillnad mellan ljudspåren också? Om man jämför billig mot dyr.
Hur nu t.ex lossless DTS-HD MA skulle kunna vara något annat än just det?

Det fanns en tråd på Minhembio som tar upp fenomenet "dyra apparater, med billigt innehåll".
Ett exempel därifrån är en dyr spelare från NAD, bara det att hela innehållet var från en LG BDP. Omdömena på diverse forum och prisjakt på den här spelaren var TOP NOTCH. Vilken otrolig bild! Vilket lyft! etc etc.
Rent skitsnack och inget annat än ett tydligt exempel på placeboeffekten.

Det var en billig LG maskin!
NAD kostar nästan 14k medans LGn var en BPD-390 för knappt 3000:- (NADen för 14k säljer HiFi Klubben än idag...)
De som hade uttalat sig sjönk rätt djupt ner i sina skor...

Det finns fler såna här "roliga" och nästan skrämmande exempel, jag går in på dessa i en annan tråd.

Kanske är detta en anledning till att jag är kritisk till vissa "dyr grejer". Givetvis är inte alla "dyr grejer" ljug och båg. Oppo t.ex är ett varumärke som jag respekterar högt. Även om jag själv aldrig skulle lägga 5-10k+ på en BD-spelare.

Inställningsmässigt kan jag inte se någon fördel med en dyrare apparat. Det ska vara så rent som möjligt, helst inga inställningar alls, iaf inga som påverkar bilden från spelaren.
Därför att de slutgiltiga inställningarna ska/bör göras endast i bildvisaren. Att blanda in t.ex spelare, förstärkare och TV/proj är inte bra. Det bästa vore om allt bara skickades vidare "som det är", utan att passera filter och annat förstörande. Så är inte fallet, givetvis, men att en billigare spelare skulle klara det sämre per automatik bara för att den är just billig finns det egentligen inga belägg för.

Då säger du kanske, men har man en dyrare spelare kan man göra finjusteringar. Vilket var i princip det du skrev tidigare, som jag citerade.
Måhända att man faktiskt kan göra det, men har du en fin/dyr spelare så ska du också ha satsat på en minst lika fin TV/proj, annars kan du ju ändå i princip inte få ut "full effekt" så att säga. Då blir ju TV/proj en "flaskhals", eller hur?

Med inställningar menar jag inte olika förstörande "cinema" eller "standard"-lägen. Utan givetvis mer avancerade grejer, som kommer med en dyrare bildvisare. Allt ifrån rena ISF-historier, till avancerad gamma osv.

Titta på en sådan enkel BD-skiva som DVE HD Basics, den ska man inte underskatta! I all sin enkelhet(när man väl greppat hur och vad man ska göra) så är den ovärderlig som en grund, om man inte har råd med en riktig kalibrering. Den kan lyfta anläggningar till oanade nivåer faktiskt. Poängen jag har är att man kan, även med en billig spelare, justera väldigt många parametrar. Alldeles oberoende av spelare, dyr eller billig. Givet att man har en något så när kvalitativ bildvisare såklart.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Nja, jag tror du snurrar till det lite.

Hurvida en dyr eller billig BD-spelare är bättre eller ej, rent bildmässigt, kan diskuteras. Även om jag tror att skillnaderna är väldigt, väldigt små.

Angående inställningar/funktioner hos en dyrare BD-spelare så tror jag absolut att du har rätt, en dyrare har oftast lite mer features, är kanske lite snabbare men ofta betalar man mycket för märket. Men inget som gör bilden "bättre", det är en digital skiva som skickar ut ljud samt bild via en HDMI. Inget mer, i princip.
Då skulle det med ditt resonemang i princip vara skillnad mellan ljudspåren också? Om man jämför billig mot dyr.
Hur nu t.ex lossless DTS-HD MA skulle kunna vara något annat än just det?

Det fanns en tråd på Minhembio som tar upp fenomenet "dyra apparater, med billigt innehåll".
Ett exempel därifrån är en dyr spelare från NAD, bara det att hela innehållet var från en LG BDP. Omdömena på diverse forum och prisjakt på den här spelaren var TOP NOTCH. Vilken otrolig bild! Vilket lyft! etc etc.
Rent skitsnack och inget annat än ett tydligt exempel på placeboeffekten.

Det var en billig LG maskin!
NAD kostar nästan 14k medans LGn var en BPD-390 för knappt 3000:- (NADen för 14k säljer HiFi Klubben än idag...)
De som hade uttalat sig sjönk rätt djupt ner i sina skor...

Det finns fler såna här "roliga" och nästan skrämmande exempel, jag går in på dessa i en annan tråd.

Kanske är detta en anledning till att jag är kritisk till vissa "dyr grejer". Givetvis är inte alla "dyr grejer" ljug och båg. Oppo t.ex är ett varumärke som jag respekterar högt. Även om jag själv aldrig skulle lägga 5-10k+ på en BD-spelare.

Inställningsmässigt kan jag inte se någon fördel med en dyrare apparat. Det ska vara så rent som möjligt, helst inga inställningar alls, iaf inga som påverkar bilden från spelaren.
Därför att de slutgiltiga inställningarna ska/bör göras endast i bildvisaren. Att blanda in t.ex spelare, förstärkare och TV/proj är inte bra. Det bästa vore om allt bara skickades vidare "som det är", utan att passera filter och annat förstörande. Så är inte fallet, givetvis, men att en billigare spelare skulle klara det sämre per automatik bara för att den är just billig finns det egentligen inga belägg för.

Då säger du kanske, men har man en dyrare spelare kan man göra finjusteringar. Vilket var i princip det du skrev tidigare, som jag citerade.
Måhända att man faktiskt kan göra det, men har du en fin/dyr spelare så ska du också ha satsat på en minst lika fin TV/proj, annars kan du ju ändå i princip inte få ut "full effekt" så att säga. Då blir ju TV/proj en "flaskhals", eller hur?

Med inställningar menar jag inte olika förstörande "cinema" eller "standard"-lägen. Utan givetvis mer avancerade grejer, som kommer med en dyrare bildvisare. Allt ifrån rena ISF-historier, till avancerad gamma osv.

Titta på en sådan enkel BD-skiva som DVE HD Basics, den ska man inte underskatta! I all sin enkelhet(när man väl greppat hur och vad man ska göra) så är den ovärderlig som en grund, om man inte har råd med en riktig kalibrering. Den kan lyfta anläggningar till oanade nivåer faktiskt. Poängen jag har är att man kan, även med en billig spelare, justera väldigt många parametrar. Alldeles oberoende av spelare, dyr eller billig. Givet att man har en något så när kvalitativ bildvisare såklart.

Dold text

Mycket text. Det mesta kan jag bara hålla med om, Nad's lilla LG-historia känner jag till sedan tidigare, men njae, om jag snurrar till något så får jag väl bara känna mig välkommen i klubben då

Det handlar ju fortfarande inte om billiga vs dyra spelare, utan snarare om att man bara inte ska plocka vilken bilspelare som helst.
Och nej, det handlar inte om att dom prefererade spelarna kan trimma bilden till att bli "finare".

Lossless DTS-HD MA är ju just lossless. En digitalt ansluten spelare behöver inte göra något mer avancerad än att packa upp strömmen till LPCM, eller ens det. All data finns redan i strömmen, inga konstigheter.
Filmformaten på bluray är däremot väldigt komprimerade, spelarna behöver helt enkelt återskapa en massa data som inte finns. Klart mer kritisk process som man måste "göra rätt" på. Filmformaten har ingen "passtrough" som ljudformaten har.

Det är antagligen i den processen som dom hopplöst oneutrala spelarna får sin karaktär, för jag tror som sagt inte att tillverkarna anstränger sig med extraprocesser för sådant.

Har du ens pelare där svärtan klipper, oavsett vilket av dom obligatoriska förstörande bildlägena du valt, då kan varken DVE eller en professionell kalibreringskonsult återskapa det i bildvisaren.

Det är mycket möjligt att trådskaparen har en bildvisare i sig som blir flaskhalsen för det mesta i spelarväg, men det känns dumt att anta. Speciellt om man ser till den tilltänkta prislappen på ljudsystemet.

Och angående dyr/billig, LG/NAD, så räknar jag helt klart 3k som en "dyr" spelare i sammanhanget. Fantasisummorna som NAD och andra märken vill ta ut för sina får inte ens vara med på min skala

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Mycket text. Det mesta kan jag bara hålla med om, Nad's lilla LG-historia känner jag till sedan tidigare, men njae, om jag snurrar till något så får jag väl bara känna mig välkommen i klubben då

Det handlar ju fortfarande inte om billiga vs dyra spelare, utan snarare om att man bara inte ska plocka vilken bilspelare som helst.
Och nej, det handlar inte om att dom prefererade spelarna kan trimma bilden till att bli "finare".

Lossless DTS-HD MA är ju just lossless. En digitalt ansluten spelare behöver inte göra något mer avancerad än att packa upp strömmen till LPCM, eller ens det. All data finns redan i strömmen, inga konstigheter.
Filmformaten på bluray är däremot väldigt komprimerade, spelarna behöver helt enkelt återskapa en massa data som inte finns. Klart mer kritisk process som man måste "göra rätt" på. Filmformaten har ingen "passtrough" som ljudformaten har.

Det är antagligen i den processen som dom hopplöst oneutrala spelarna får sin karaktär, för jag tror som sagt inte att tillverkarna anstränger sig med extraprocesser för sådant.

Har du ens pelare där svärtan klipper, oavsett vilket av dom obligatoriska förstörande bildlägena du valt, då kan varken DVE eller en professionell kalibreringskonsult återskapa det i bildvisaren.

Det är mycket möjligt att trådskaparen har en bildvisare i sig som blir flaskhalsen för det mesta i spelarväg, men det känns dumt att anta. Speciellt om man ser till den tilltänkta prislappen på ljudsystemet.

Och angående dyr/billig, LG/NAD, så räknar jag helt klart 3k som en "dyr" spelare i sammanhanget. Fantasisummorna som NAD och andra märken vill ta ut för sina får inte ens vara med på min skala

Du har givetvis helt rätt angående lossless spåren, det var lite ironiskt sagt, för att reta dig. Kul att du kände till NAD / LG grejen. Visst är 3k för en spelare rätt dyrt, men just den modellen, BDP-390 var då en fullmatad maskin som kunde en massa grejer.

Inte ens min gamla PS3 klipper bort BTB. För mig har DVE HD Basics gjort väldigt mycket för bilden om man jämför hur det såg ut "out of the box".

Men vi avslutar väl detta här och är fortsatt något oense.

Btw, är du på MHB? Tråden jag pratade om finns under Off-topic på MHB, jag startade den för något år sedan.

Primare's BD32 spelare t.ex är nästan en fullständig rip-off på Oppo's BD93. Skillnaden mellan NAD och Primare är att Primare inte ens försöker dölja det. Dock säger Primare att den har finare "ljudegenskaper". Tveksamt...

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2245882&view=c

http://www.primare.net/assets/_managed/products/files/BD32Des...

Permalänk
Medlem

Jag har läst denna tråd med intresse. Dock noterar jag att ingen har nämnt de mekaniska delarna och hur viktiga de är för kvalitén på bild och ljud. Alla former av mekaniska störningar som påverkar skivan vid uppspelningen gör att det blir bitfel vid avläsningen. Sker detta går felkorrigeringskretsar in och "gissar" vad för information som försvann. Vissa spelare har inte ens felkorrigering. För att få bästa bild och ljud krävs därför att allt mekaniskt som handhar något med avläsningen av skivan är så bra som möjligt. Sedan är olika kretsar som sköter felkorrigering olika bra på att lösa fel som uppstår. Det är bl.a. därför många audiofiler köper dyra specialbord, speciella plattor etc som de placerar sina cd- och vinylspelare på.

Jag läste tidigare någon som skämtsamt nämnde att ifall man har en dyr spelare i datorn så blir programmen bättre. Uppspelning av bild och ljud sker inte på samma sätt som läsning av data från skivan. Uppstår ett avläsningsfel när du installerar ett program läses den delen som är fel om, det hela tar bara lite längre tid men till slut är all data överförd. Om det är ett permanent fel som t.ex. en repa i skivan som gör att det blir avläsningsfel kommer det mest troligt inte gå att installera programmet. Vid uppspelning av ljud och bild sker detta i realtid och då går det inte att vänta på att ett fel skall läsas om för då skulle det bli mikropauser eller att t.ex. en bildruta som inte blev inläst korrekt kastas in i filmen på fel ställe när den blivit korrekt inläst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.