Dubbla windows 7 vid startup

Permalänk
Medlem

Dubbla windows 7 vid startup

Hej!
Har problemet att när jag startar datorn får jag varje gång alternativ att boota från två windows 7. Den ena är min vanliga medans den andra bara leder till felmeddelande och omstart.

Problemet ligger nog i att jag ominstallerat windows från min vanliga disk till en ssd och att då det gamla operativsystemet ligger kvar men inte kan användas. Jag har testat och gå in på diskhanteringen och ser att det ligger kvar utrymme reserverat för systemet på min gamla disk men kan inte göra något med detta.
Någon som har en bra lösning?

Permalänk
Inaktiv

run -> msconfig -> boot ->delete.

Ta inte fel

Permalänk
Medlem

Om du hade gamla hårddisken inkopplad när du installerade Windows 7 på SSDn så finns det troligen boot filer på HDD som behövs för att boota operativsystemet på SSDn, det innebär att du inte kan ta bort den reserverade partitionen eller koppla bort den gamla hårddisken.

Du kan testa att ta bort dualboot genom köra msconfig och öppna fliken Systemstart och Ta bort det inte aktuella operativsystemet, men detta löser bara problemet med dualboot alternativet vid start av datorn, om du vill fixa problemet med den reserverade partitionen på gamla hårddisken så kan du göra en ny installation av Windows 7 med endast SSDn inkopplad.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för hjälpen, det var precis vad jag behövde!
Har inga problem med att boot och diverse filer ligger på lagringsdisken, var bara detta med att antingen vänta 30 sek eller välja rätt operativsystem vid uppstart som var problemet.