Nvidia ger grönt ljus för skräddarsydda Geforce GTX Titan

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Kan dom inte ge grönt ljus för en rejält prissänkning också?

Lugn. Nvidia kort har en förmåga att sjunka i pris efter lanseringshysterin. Räkna med 15-25% under de närmsta 3 månaderna.

Skrivet av swecop:

Det luktar Asus MARS III !

Var min spontana tanke när jag läste rubriken.

Skrivet av McKain:

Man kan ju hoppas på att nån släpper ett Titan kort med sluten vatten kylning.

Är nästan villiga att sätta pengar på prototyper till sluten vattenkylning kommer att visas upp på CBIT.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Ny trevlig version från EVGA hade varit schysst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjölk:

Frågan är ju hur länge skulle man få vänta innan dessa förbättrade versioner kommer ut på marknaden, i Sommar? Man blir ju frestad och invänta helt klart, men ja har fått ett bra pris för mitt ASUS TITAN, 7 800kr. Dom förbättrade versionerna kanske kostar 10 000 eller nått i starten? Låter det rimligt? och har något bättre kylning och 5 - 15% bättre prestanda, sen som ni nämnde bättre strömförsjning osv? Hum..

Om korten kommer ut i sommar så garanterar jag dig att det vanliga TItan isåfall inte kommer kosta mer än de gör just nu.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

hehe, fast 924 är ju ingen riktig Porsche så det argumentet faller även det

Tänkte exakt samma sak

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Lugn. Nvidia kort har en förmåga att sjunka i pris efter lanseringshysterin. Räkna med 15-25% under de närmsta 3 månaderna. CBIT.

vad kosta gtx 690 när det lanserades vs pris nu???

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Gärna dubbelt minne till mitt CS 640x480...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Snusfri

Frågan är egentligen om detta behövs.
Ref-kylaren på Titan är mycket bra och tyst vilket alla tester och recensioner visar, samt oerhört läcker.
Visst, du kanske kan sänka tempen med 1-2c med en DC2 eller liknande kylare, men är det värt det?

Vattenkylda varianter kan jag förstå för dem som kör det, men annars känns det tyvärr lite onödigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Frågan är egentligen om detta behövs.
Ref-kylaren på Titan är mycket bra och tyst vilket alla tester och recensioner visar, samt oerhört läcker.
Visst, du kanske kan sänka tempen med 1-2c med en DC2 eller liknande kylare, men är det värt det?

Vattenkylda varianter kan jag förstå för dem som kör det, men annars känns det tyvärr lite onödigt.

Jag vill se Lightning-varianten innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Frågan är egentligen om detta behövs.
Ref-kylaren på Titan är mycket bra och tyst vilket alla tester och recensioner visar, samt oerhört läcker.
Visst, du kanske kan sänka tempen med 1-2c med en DC2 eller liknande kylare, men är det värt det?

Kan tänka mig argumentet...

"Hm, ska jag skaffa den här Geforce Titan XXX Mega Super Edition för 9200:- eller Geforce Titan stock för 9000:-? Fan det är inte värt dom där 200 spännen!"

Permalänk
Skrivet av Diabolus1978:

vad kosta gtx 690 när det lanserades vs pris nu???

Start ca 9300:- ner till idag ca 8000:-. ca 14% . Mindre prisfall än vanligt. Dock är GTX690 lite speciellt. 2 st GTX 680 i SLI är oftast en bättre lösning OM man har möjlighet. Och bara referensdesign.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det som vissa misstänker är snedöversättningar nån stans i kedjan, lösa tolkningar eller rent BS som gör att det tolkas som grönt ljus.
http://www.overclock.net/t/1365374/videocardz-msi-preparing-g...
Originalet där MSI Lightning ryktet kommer från:
http://www.techpowerup.com/180699/MSI-Teases-Gaming-Series-Mo...
Generös och halvegen omtolkning av den första:
http://wccftech.com/msi-set-unveil-geforce-gtx-titan-lightnin...

Har han rätt så är det inget att vänta på då allt annat än referenskylaren är nedgradering, varför betala 8-10k för kort förfulat med överdimensionerad gräddvisp med sämre kylförmåga än det som kortet säljs med från början. Vore kylaren samma skrot och korn som budgetseriena vore det en annan femma.
http://www.overclock.net/t/1363440/nvidia-geforce-gtx-titan-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Det luktar Asus MARS III !

There you go!
http://videocardz.com/34592/asus-mars-iii-and-ares-ii-details...

Du menar nog fyran skulle jag tro

Permalänk

Ser alla som har 680 eller 690 /7970 och pratar om dom som om dom vore inget och att Titan blir deras nästa köp. Och här sitter jag,med 650 Ti och beundrar 670..... (._.) Däremot så förstår jag inte varför man köper dessa monster då 650Ti fungerar utmärkt till dens ändamål.....på en viss grafik

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bideberg92:

Gigabyte med sin Windforce Cooler!!!

GOGoGo

Dom har inte kylning på minnena eller nån vidare kylning på Voltregulatorn på PCb'n...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av 420GBGlass:

Ser alla som har 680 eller 690 /7970 och pratar om dom som om dom vore inget och att Titan blir deras nästa köp. Och här sitter jag,med 650 Ti och beundrar 670..... (._.) Däremot så förstår jag inte varför man köper dessa monster då 650Ti fungerar utmärkt till dens ändamål.....på en viss grafik

Se på det såhär: Det finns utan tvekan någon sitter och gärna hade haft ditt 650 Ti.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av dr. Dunkel:

Se på det såhär: Det finns utan tvekan någon sitter och gärna hade haft ditt 650 Ti.

Jo,jag vet....fast e man på Sweclockers så känner man sig liten Min kompis,t.ex skulle gärna smygit sig in och tagit mitt 650Ti

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Skrivet av 420GBGlass:

Jo,jag vet....fast e man på Sweclockers så känner man sig liten Min kompis,t.ex skulle gärna smygit sig in och tagit mitt 650Ti

Då är det fel på forumet, inte på dig.

Själv velar jag väldigt mycket just nu. Ville ha Titan, var helt bestämd på det (på samma sätt som jag bestämt mig för 690 när jag sålt mitt 680) men vill samtidigt ha en fåtölj Nu blev det, i och med den här nyheten, ännu svårare!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som om Titan är nya 700 serien om jag ska vara ärlig.
För vilket kort i 700 serien kommer att prestera högre än Titan och prisklassen också?
Med 1 GPU!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Porsche för 16000:-? Sure

Det får man annars en anekdot som en gång var varje arkitekt, designer och hbts första val när det gällde 900:an. http://www.imcdb.org/vehicle_9582-SAAB-900-Cabrio.html

Trevligt med flera olika titankort.

Permalänk
Skrivet av haoko:

Den släpptes aldrig. Var bara läckor. Skulle gissa på att Asus inte fick tillstånd av Nvidia eller att man inte ville konkurera med sin Ares II.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Dom har inte kylning på minnena eller nån vidare kylning på Voltregulatorn på PCb'n...

Du har fel

Cooling duties are provided by Gigabyte's Windforce 3X cooler. This features a massive aluminium heatsink, through which heat is transferred thanks to three copper heatpipes. Each memory chip makes direct contact with the heatsink too, thanks to some foam-like heat transfer material. This same material is used on the small heatsink which provides direct cooling for the VRMs of the GPU power phases

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

DC2!? Är ni helt galna eller? Jag köper nog den eventuella Phantom-versionen

Äger både ett DC2 (gtx570) och ett Phantom (gtx580). Phantom är tystare i idle, men DC2 är MYCKET tystare under load.
Men visst, Phantom är ju jäkligt snyggt också

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Du borde avbeställa pga ASUS pissdåliga packetering av kortet. Knappt några tillbehör, ingen introduktionsguide till hur man ska kunna styra lampan eller låsa upp volt (om de ens låter en göra det!?). Köpte själv ett ASUS. Inte så att jag går och lämnar tillbaka det men pisstråkig presentation var det. Kunde jag backa tiden hade jag satsat på EVGA's istället.

Nvidia låter inte partnertillverkarna ha möjlighet för upplåst volt (iaf inte för gtx680) längre (inte ens med evbot), vill du ha upplåst volt måste du eller använda bios editor eller hårdmodda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Platinumtoad:

Nvidia låter inte partnertillverkarna ha möjlighet för upplåst volt (iaf inte för gtx680) längre (inte ens med evbot), vill du ha upplåst volt måste du eller använda bios editor eller hårdmodda.

Titan ska kunna ha "upplåst" volt till den grad att det ska finna möjlighet att öka den med +37mV. Men det är upp till partnertillverkarna att tillåta eller ej.

Med tanke på att det inte dykt upp något uppror eller artikel på nätet så måste jag anta att det visst går att öka spänningen på ASUS titan också. Bara jag som varit för snabb i testningen. Jag kan öka spänningen i MSI AB, ASUS OC etc, men spontant såg jag ingen skillnad på vilken klock jag kunde nå.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

En sak som inte kommer ske oavsett custom PCB whatever added är att dom tillåter högre volt på kortet än referens.
MSI har åkt dit på detta med 660Ti och 670 så där är hemligheten bakom det kortet, EVGA med 680 Classified v1 som hade EVbot kontakt och idag är raritet värd betydligt mera än dagens stympade 680 Classified.
Lightning/Classified whatever kommer därmed bli mediokra överklockare om tex basklockan ligger på 950MHz men alla Titan mer eller mindre når 1100MHz från vanillas basklockan 837MHz.
Faktum är att det gör vanilla versioner till dom bästa överklockarna och superversionerna dom särklass sämsta öven om dom i MHz når 1-10Mhz högre än vanilla.
Är fortfarnade långt ifrån övertygad om att nvidia kommer vara lika förstående som förra gången MSI och EVGA åkte dit med högre volt än tillåtet sådessa två kommer akta sig noga för att trampa över igen om dom vill fortsätta leverera dom gröna kortena.
OM inte kylaren på Titan varit toppklass så hade det varit argument för tex Lightning men då allal lösningar med gräddvisp är sämre än referens så är det solklart nerköp mot stilrena originalkylaren och köper man Lightning för att sen vattenkyla det bör man gå till huvuddoktonr för vme med sina sinnens fulla bruk köper ett kort betydligt dyrare, sen tar bort det som är finessen med det och man betalt dyrt för och ersätter m ed vattenblock?
Det är där man köper vanilla versioner och spar in på pengar då det ioim Titan inte kommer vara några hysteriska övervlothistorier som gör specialare köpvärda ur överklockningsperspektivet.
OM man köper det för luftkylning så bör man fundera två gånger extra just pga kylarens kapacitet då det inte är som budgetkylarna på äldre kort pre 690.

Skrivet av Sebastian R:

Det känns ju som om Titan är nya 700 serien om jag ska vara ärlig.
För vilket kort i 700 serien kommer att prestera högre än Titan och prisklassen också?
Med 1 GPU!

Ingen kommer klå Titan ur 7-serien.
OM TSMC hoppar över 22nm noden vilket många rykten och fåglar kvittrat om sen över 2 år bakåt i tiden så blir ju den givna GTX780 dvs GK114 inte av som skulle presterat ca 15-25% bättre än GTX680.
Mycket tyder på att TSMC gör som när dom skippade 32nm noden och börjar om med 20nm och innan volymer finns är vi vid Maxwell 2014.
Då kommer vi rimligen se ett nytt kort vid namn GTX685 som är 5-10% snabbare än GTX680 pga förfiningar på existerande nod och alla kort hoppar up en 5:a till 675, 665, 655 osv för att underhålla köpare och i avsaknad av AMD under 2013 behöver Nvidia inte göra nåt alls då man redan har 690 samt Titan på topp i prestigesegmentet. Ev kan dom tweeka 690 att trumfa OM AMD "Malta" aka officiella 7990 blir nåt annat än samma flopp som AresII vad gäller konsevent prestanda som varit antingen bra eller katastof vs 7970.
Finns ingen anledning att slösa på 700-serien då med så små förändringar och det är inte helt uppåt väggarna om man hoppar över 700-serien helt och kör på 800-serien med Maxwell om man inte inte helt skippar nummerserier i framtida versioner.

Frågan är om ens Maxwell kommer slå Titan för "gaming"/konsumentkortet blir ju med nya filosofin ett stympat GM104 mot Titans eller Teslas ersättare GM100/110.
ALLT har med hur AMD gör med HD8000-serien för enda sättet att undvika vad som skett med 8800 Ultra och nu Titan är att AMD levererar en kanonprodukt som presterar så Nvidia bara har ett val och det är att kasta in toppGPU:n för att kunna matcha och inte ha trumfkortet kvar på hand för att sen när refresh rimligen bör släppas så kommer det en ny killer i 10000kr klassen med mellanklassen orörd utan refresh i brist på konkurrans och man kan diktera priserna efter eget tycke och smak då Titans enda motsvarighet är just 8800 Ultra.

EDIT:Nu går det ju dock i BOISET att öka 106% gränsen men än har vi inte sett var den riktiga gränsvärdet ligger innan komponenter går sönder och det kommer ta ett tag innan det klarläggs då det krävs lite tid samt att nån hönshjärna testar det på sitt dyra Titan då garantin inte täcker detta så att ta reda på detta kostar 8-10000.

En annan nackdel är ju att fler fläktar tar av dom 265W kortet maximalt får dra och med inga planer på att släppa den gränsen så är så få fläktar som möjligt önskvärt och ingen fläkt, dvs vattenkylning optimalt så all effekt går till kortets prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Äger både ett DC2 (gtx570) och ett Phantom (gtx580). Phantom är tystare i idle, men DC2 är MYCKET tystare under load.
Men visst, Phantom är ju jäkligt snyggt också

Men DC2or är jobbigt att köra SLI på

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Titan ska kunna ha "upplåst" volt till den grad att det ska finna möjlighet att öka den med +37mV. Men det är upp till partnertillverkarna att tillåta eller ej.

Med tanke på att det inte dykt upp något uppror eller artikel på nätet så måste jag anta att det visst går att öka spänningen på ASUS titan också. Bara jag som varit för snabb i testningen. Jag kan öka spänningen i MSI AB, ASUS OC etc, men spontant såg jag ingen skillnad på vilken klock jag kunde nå.

0.037v big ups! Kan man inte höja med åtminstone 0.5v (500mv dvs 10ggr mer......) kan man ju lika gärna ha låsta frekvenser också (iofs gillar jag biosmoddar bättre än 3dje partsprogram) Bara googla, så finns massor med artiklar om 680s stympning (på order av nVidia.), men du kanske inte besöker så många entusiastsidor. Anledningen till att det saknas den här gången är för att alla redan vet att nVidia inte vill ha upplåst volt längre......

tror dock ingen gjort ngt att modda volt i bios med än, så man tvingas till hardmods om man har ett titan....

läs #85 den sammanfattar det hela Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Porsche för 16000:-? Sure

finns betydligt dyrare

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync