WD 120 går inte att formatera

Permalänk
Medlem

WD 120 går inte att formatera

Jag har kört fdisk och gjort en primär dospartion, men under system där det borde stå fat 32 står det okänd.
När jag startar om datorn och ska formatera står det invalid.... nånting.
Disken är på 120 GB men fdisk ser den som 48 GB.
Datorn är precis monterad och aldrig körd, om det har någon betydelse.

Permalänk

Så var det den historian om stödet för stora diskar, det är säkert det du råkat ut för, prova att partionera disken med ett program som heter Ranis Part mycket lättandvänt och finns på webben för nedladning.

Permalänk

RE: WD 120 går inte att formatera

Samma för mig.
Men jag gjorde den till 1 partion sedan formaterade jag den å vips så blev den på den data den skulle.
Är nog din bios som är för gammal

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att problemet är fdisk som inte klarar av en så stor hårddisk. Om Du kör Win XP så föreslår jag att Du formaterar disken därifrån, då bör det bli rätt storlek på disken. Skall Du ha disken som start disk, kan Du formatera o skapa partitoner under installationen av Windows (gäller Win XP i alla fall). En annan möjlighet är att Din dator är så gammal att Din BIOS inte klarar av disken, men det verkar inte troligt då Du skriver att datorn precis är monterad. Det tolkar jag som att Du har en ny dator, och då skall en disk på 120 gb inte vara något problem. Däremot är det troligt att det är fdisk som inte klarar av en så stor disk.

Visa signatur

Kuusamo

Permalänk
Medlem

skaffa partition magic 8

Permalänk
Medlem

testat att konvertera till NTFS? (eller du kanske har win9x/ME)

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/te...