Hjälp med inköp av 5.1 system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tack för tipsen!

Låter kanske som att det är bäst att vänta med subwoofern, så kan jag ju istället köpa ett Monitor Audio paket.

Skulle vilja att receivern har Dolby Digital IIz, tänkt skaffa "front-height" högtalare lite senare.

Förresten, har någon av er provat på "front-height"?

Den ser ju bra ut och har även Dolby Digital IIz!

Vad för kablar rekommenderar ni? Vet som sagt inte ens vilka kablar man behöver. Hur mycket kostar "bra" kablar generellt? Har ju redan sträckt på budgeten en del.

Du behöver högtalarkablar och subwooferkabel,hdmi osv beroende på vad du skall koppla in
Ljudmässigt kan du köpa nåt billigt på kjell&co,biltema,clas osv,sålänge de inte är trasiga så funkar de utmärkt,sen om man vill ha skitsnygga ormoljekablar med nåt coolt märke ala furutech på så får man givetvis betala.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du behöver högtalarkablar och subwooferkabel,hdmi osv beroende på vad du skall koppla in
Ljudmässigt kan du köpa nåt billigt på kjell&co,biltema,clas osv,sålänge de inte är trasiga så funkar de utmärkt,sen om man vill ha skitsnygga ormoljekablar med nåt coolt märke ala furutech på så får man givetvis betala.

HDMI-kabel vet jag självklart redan om, men tar man titt på Ljudfokus under kabelfliken så finns det flera kategorier ssom t.ex: "Ljud - 2.5/3.5/6.3 mm", "Ljud - Analog RCA" osv. De två sista kategorierna heter i alla fall "högtalarkablar" och "subwooferkablar", är det endast där i som jag ska titta? Finns det några specifika kablar som Ljudfokus har som du kan rekommendera?

Tänker i alla fall börja med ett 5.0 paket och köpa till en subwoofer senare, så jag tänkte köpa detta Monitor Audio Bronze BX5 Paket.

Receivern är det enda som jag är osäker på i nuläget, vill som sagt ha en med Dolby Digital IIz för framtida "front-height" högtalare, vilket in te Yamahas receivers har. DENON AVR-2113 rekommenderades, men jag har hört att DENON har varit lite efter när det gäller receivers.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

HDMI-kabel vet jag självklart redan om, men tar man titt på Ljudfokus under kabelfliken så finns det flera kategorier ssom t.ex: "Ljud - 2.5/3.5/6.3 mm", "Ljud - Analog RCA" osv. De två sista kategorierna heter i alla fall "högtalarkablar" och "subwooferkablar", är det endast där i som jag ska titta? Finns det några specifika kablar som Ljudfokus har som du kan rekommendera?

Tänker i alla fall börja med ett 5.0 paket och köpa till en subwoofer senare, så jag tänkte köpa detta Monitor Audio Bronze BX5 Paket.

Receivern är det enda som jag är osäker på i nuläget, vill som sagt ha en med Dolby Digital IIz för framtida "front-height" högtalare, vilket in te Yamahas receivers har. DENON AVR-2113 rekommenderades, men jag har hört att DENON har varit lite efter när det gäller receivers.

Du får köpa de kablar du behöver,jag vet inte vad du ska ha för nåt,men högtalarkabel och subwooferkabel behöver du som sagt.
Köp vilka kablar du vill,du får vara stålmannen om du ska hör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

HDMI-kabel vet jag självklart redan om, men tar man titt på Ljudfokus under kabelfliken så finns det flera kategorier ssom t.ex: "Ljud - 2.5/3.5/6.3 mm", "Ljud - Analog RCA" osv. De två sista kategorierna heter i alla fall "högtalarkablar" och "subwooferkablar", är det endast där i som jag ska titta? Finns det några specifika kablar som Ljudfokus har som du kan rekommendera?

Tänker i alla fall börja med ett 5.0 paket och köpa till en subwoofer senare, så jag tänkte köpa detta Monitor Audio Bronze BX5 Paket.

Receivern är det enda som jag är osäker på i nuläget, vill som sagt ha en med Dolby Digital IIz för framtida "front-height" högtalare, vilket in te Yamahas receivers har. DENON AVR-2113 rekommenderades, men jag har hört att DENON har varit lite efter när det gäller receivers.

Hembiobutiken.com har både MA Bronze och har onkyo nr616 som borde passa budget och har DD IIz. Ett tips kan vara är att skicka ett mail till flera säljare och be om en offert på ett helt system. När jag köpte och gjorde detta så fick jag en väldigt bra rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

HDMI-kabel vet jag självklart redan om, men tar man titt på Ljudfokus under kabelfliken så finns det flera kategorier ssom t.ex: "Ljud - 2.5/3.5/6.3 mm", "Ljud - Analog RCA" osv. De två sista kategorierna heter i alla fall "högtalarkablar" och "subwooferkablar", är det endast där i som jag ska titta? Finns det några specifika kablar som Ljudfokus har som du kan rekommendera?

"Ljud - 2.5/3.5/6.3 mm", "Ljud - Analog RCA" och några andra är signalkablar som bara behövs om du ska koppla in saker som saknar HDMI till recievern.

Högtalarkabel är bra att köpa med direkt om du handlar från ljudfokus. Ljudmässigt är det ingen skillnad (såvida du inte har extremt långa och tunna kablar, men hanteringsmässigt är det bra att inte snåla maximalt. Många biltema-kablar är ett helvete att försöka skala utan att hälvten av ledarna går av. Prosonkablarna från ljudfokus är betydligt bättre och kostar ungefär detsamma som biltemakabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Receivern är det enda som jag är osäker på i nuläget, vill som sagt ha en med Dolby Digital IIz för framtida "front-height" högtalare, vilket in te Yamahas receivers har. DENON AVR-2113 rekommenderades, men jag har hört att DENON har varit lite efter när det gäller receivers.

Jag skulle väl inte säga att Denon är "efter". Även Denon har instegsmodeller, t.ex den du tittar på. Och för det priset och sett till de funktionerna man får så är den inte ens prisvärd, enligt mig. Den är osedvanligt plastig och klingar ingen kvalité alls. Om det är viktigt eller oviktigt är ju upp till dig. Men för drygt 3500:- går det att få rejält mycket bättre och solidare grejer än Denon.

Du måste också ställa dig lite frågor; Kommer jag byta högtalare i framtiden? Kommer jag kanske behöva mer kraft? Vilka funktioner är ett måste?
Väljer du Denon 2113 kan du glömma att hänga på ett extra slutsteg. Då den saknar preout.
Jag kan fortfarande rekommendera min H/K, den har bl.a fullregister preout, d.v.s du kan utan vidare hänga på ett slutsteg för mer kraft.

Angående Dolby PL(ProLogic), så har du hakat upp dig onödigt mycket på detta. Dolby's olika Pro Logic alternativ som t.ex PLx och PLz är inget annat än "fantom"-ljud, d.v.s en form av upmixning från befintliga kanaler.
Helt värdelöst, om du frågar mig och helt "oäkta".
Vad man istället bör titta efter för att få ut maximalt av upplevelsen är akustiken i rummet samt se till att man har bra högtalare runtom. En bra och solid center som är matchad mot fronthögtalarna ger nog mer än "fantom"-ljud åla Pro LogicZ.

Min Yamaha 771 har t.ex front presence, men det är också en form av DSP / upmix eller vad man ska kalla det.
För att förklara det något enklare;
DTS-HD MA 5.1 t.ex är "vad det är"(helt lossless, som studion har tänkt sig), inget mer och inget mindre! Två front, en center, två surround samt en LFE-kanal. I 5.1 spåret existerar bara detta. Det som händer om du då väljer PLz för att få front height är att dekodern skapar "fantom"-ljud. Läser man om detta på Dolbys hemsida så är givetvis detta alldeles överjävligt bra. Dolby vill sälja, säljargument ska man vara mycket kritisk emot.

Jag personligen gillar att köra det så rent och avskalat som möjligt, Pure Direct. Tillägg av olika "scene"-lägen, DSP eller annan upmix är något jag är allergisk emot.
Slutsats;
Bestäm dig för vilka funktioner du måste ha? 2x preout sub? Räcker en HDMI ut? Hur många enheter ska kopplas in? Nätverksfunktion? Isåfall, trådat eller trådlöst? osv osv
Preout fullregister, för framtida slutsteg?
Titta mindre på vilken typ av hokus-pokus som finns i receivern, exempel på detta är Pro Logic

Permalänk

Hallå igen...

Jag testade Onkyo 616 mot både Pioneer 922 samt Yamaha 673 nu i dagarna när jag var ute och provlyssnade på Audio Pro's Blue Diamond v3.

Tyckte ljudet var bäst med Onkyo 616 och bestämde mig för inköp av denna receiver, samt det Audio Pro-paket som Elgiganten säljer. Jag valde bort bakhögtalarna i paketet då dom var på tok för stora!
Beställde ist ett par Audio Pro Allroom Sat från Fyndbörsen.

Angårende reciever så var du ute efter Airplay, något som 616 saknar, men då skulle jag köpa 673 från Yamaha utan att blinka

Högtalarkablar kommer nog köpas från Hifiklubben, då dom hade bra priser på både kabel och banankontakter. Sen måste jag ju oxå hitta fina lister till att gömma alla kablar, blir väl från Classes eller Jula skulle ja tro.

Läser man om Onkyo 616 så verkar det vara lite småstrul med HDMI-växeln för många, återkommer vad jag tycker om den när jag kört ett tag.

/Andreas

Permalänk

Har läst lite om front-height högtalare nu och kommit fram till att Yamahas receivrar har något som liknar Dolby IIz, vid namn "front presence". Var flera som även rekommenderade front-presence över Dolby IIz.

Det största problemet med Onkyo 616 är avsaknaden av AirPlay (vilket däremot kanske kan lösas när jag skaffar en Apple TV pga streammöjligheten mellan den och andra Apple enheter).

Tittade på Yamaha receivrarna och jag har fastnat mellan dessa tre: Yamaha RX-V771, Yamaha RX-V673 och Yamaha RX-V773.

Så vilken skulle ni rekommendera mellan de tre ovannämnda Yamaha receivrarna och Onkyo 616?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Har läst lite om front-height högtalare nu och kommit fram till att Yamahas receivrar har något som liknar Dolby IIz, vid namn "front presence". Var flera som även rekommenderade front-presence över Dolby IIz.

Läser du ens vad jag skriver? Det var ju det jag skrev ett par inlägg upp...

Skrivet av Sötpotatis:

Tittade på Yamaha receivrarna och jag har fastnat mellan dessa tre: Yamaha RX-V771, Yamaha RX-V673 och Yamaha RX-V773.

Så vilken skulle ni rekommendera mellan de tre ovannämnda Yamaha receivrarna och Onkyo 616?

Jag har haft Onkyo 616 och har just nu en 771. Svårt att välja mellan de två faktiskt måste jag säga men jag lämnade tillbaka Onkyon för att jag saknade något, vad vet jag inte. Men det känns, för min del, betydligt bättre nu med 771. 771 har bl.a fullregister preout för framtida slutsteg. Sen har Onkyo problem med sina HDMI-växlar, speciellt på 616.

Mellan 771 och 773 skiljer det på nätverksfunktionerna samt att 773 har 4K-uppskalning(helt ointressant, ett försäljningstrick bara).
773 är 2012 års modell medans 771 är från 2011, därav är den rejält billig.
Nya 775 kommer om några månader, troligen med snarlika specar som 771/773, men till ett pris bortåt 7k troligtvis.
Mest ljud och funktion för pengarna idag, ger 771, utan tvekan. 3490:- är ett fynd med tanke på att man får bl.a 2x HDMI UT, 2x preout sub, samt fullregister preout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Har läst lite om front-height högtalare nu och kommit fram till att Yamahas receivrar har något som liknar Dolby IIz, vid namn "front presence". Var flera som även rekommenderade front-presence över Dolby IIz.

Det största problemet med Onkyo 616 är avsaknaden av AirPlay (vilket däremot kanske kan lösas när jag skaffar en Apple TV pga streammöjligheten mellan den och andra Apple enheter).

Tittade på Yamaha receivrarna och jag har fastnat mellan dessa tre: Yamaha RX-V771, Yamaha RX-V673 och Yamaha RX-V773.

Så vilken skulle ni rekommendera mellan de tre ovannämnda Yamaha receivrarna och Onkyo 616?

Det viktiga som Onkyo har som inte Yamaha har är spotifyklient direkt i recievern, så om du vill ha det skulle jag ta onkyon annars så är Yamaha 771 väldigt prisvärd just nu.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Läser du ens vad jag skriver? Det var ju det jag skrev ett par inlägg upp...

Jag har haft Onkyo 616 och har just nu en 771. Svårt att välja mellan de två faktiskt måste jag säga men jag lämnade tillbaka Onkyon för att jag saknade något, vad vet jag inte. Men det känns, för min del, betydligt bättre nu med 771. 771 har bl.a fullregister preout för framtida slutsteg. Sen har Onkyo problem med sina HDMI-växlar, speciellt på 616.

Mellan 771 och 773 skiljer det på nätverksfunktionerna samt att 773 har 4K-uppskalning(helt ointressant, ett försäljningstrick bara).
773 är 2012 års modell medans 771 är från 2011, därav är den rejält billig.
Nya 775 kommer om några månader, troligen med snarlika specar som 771/773, men till ett pris bortåt 7k troligtvis.
Mest ljud och funktion för pengarna idag, ger 771, utan tvekan. 3490:- är ett fynd med tanke på att man får bl.a 2x HDMI UT, 2x preout sub, samt fullregister preout.

Sorry, missade den delen där du skrev om front-precense.

Vad är det för nätverksfunktioner som det skiljer sig emellan? Är ljudet annars likadant?
RX-V673 kostar ju lite mer än 771:an, är den bättre?

Onkyon kan vi stryka, så det står mellan Yamaha receivrarna.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Sorry, missade den delen där du skrev om front-precense.
Vad är det för nätverksfunktioner som det skiljer sig emellan? Är ljudet annars likadant?

773 stödjer Airplay, vilket 771 saknar.

Skrivet av Sötpotatis:

RX-V673 kostar ju lite mer än 771:an, är den bättre?

Nej den är inte bättre. I princip så är skillnaderna att 673 är från 2012, har 4K-uppskalning samt stödjer Airplay.
Vad 673 däremot saknar kontra 771 är preout fullregister, dessutom har 771 2x HDMI UT.

Kör på 771 säger jag, du kommer inte bli missnöjd. Och sen är den mer framtidssäker tack vare preout.
Behöver du inte nätverksfunktionerna så kan jag även fortsatt rekommendera min H/K AVR-255, även den med preout fullregister.

Annan prisvärd maskin är Marantz 5006, demo-ex nu hos Tele-Hå, går för 4995:-. Dock är kanske färgen ett problem?(silver/guld)
http://www.tele-ha.se/marantz-sr5006-p-3327.aspx?utm_source=p...

Permalänk
Skrivet av Falcon:

773 stödjer Airplay, vilket 771 saknar.

Nej den är inte bättre. I princip så är skillnaderna att 673 är från 2012, har 4K-uppskalning samt stödjer Airplay.
Vad 673 däremot saknar kontra 771 är preout fullregister, dessutom har 771 2x HDMI UT.

Kör på 771 säger jag, du kommer inte bli missnöjd. Och sen är den mer framtidssäker tack vare preout.
Behöver du inte nätverksfunktionerna så kan jag även fortsatt rekommendera min H/K AVR-255, även den med preout fullregister.

Annan prisvärd maskin är Marantz 5006, demo-ex nu hos Tele-Hå, går för 4995:-. Dock är kanske färgen ett problem?(silver/guld)
http://www.tele-ha.se/marantz-sr5006-p-3327.aspx?utm_source=p...

"Preout", menas det då att man kan koppla in en extra förstärkare?

Känns som att det är bäst med att köra på 773:an från början, så man inte ångrar sig senare. Den har ju trots allt de funktioner jag önskar (771:an saknade AirPlay).

Så då blir det ett Monitor Audio Bronze BX5 paket (får se om jag har möjligheten att köpa in subwoofern samtidigt som resten av paketet, annars får den vänta) samt en Yamaha RX-V773. Detta skall då (redan nämnt i första inlägget) kopplas ihop med PS3/Xbox 360, digitalbox, Blu-ray och Apple TV.

Det enda jag vet är att HDMI-kablar behövs mellan dessa enheter och receivern, samt att TV:n skall kopplas in via HDMI i receiverns utgång. Skulle ni kunna sätta ihop ett "bra" kabelpaket (inklusive subwooferkabel) som krävs för att allt skall funka?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

"Preout", menas det då att man kan koppla in en extra förstärkare?

Känns som att det är bäst med att köra på 773:an från början, så man inte ångrar sig senare. Den har ju trotts allt de funktioner jag önskar (771:an saknade AirPlay).

Så då blir det ett Monitor Audio Bronze BX5 paket (får se om jag har möjligheten att köpa in subwoofern samtidigt som resten av paketet, annars får den vänta) med en Yamaha RX-V773. Detta skall då (redan nämnt i första inlägget) kopplas ihop med PS3/Xbox 360, digitalbox, Blu-ray och Apple TV.

Det enda jag vet är att HDMI-kablar behövs mellan dessa enheter och receivern, samt att TV:n skall kopplas in via HDMI i receiverns utgång. Skulle ni kunna sätta ihop ett "bra" kabelpaket (inklusive subwooferkabel) som krävs för att allt skall funka?

Ja du kan koppla in extra slutsteg tex till frontarna om de är tungdrivna eller köpa en helt flerkanalssteg om man vill det.
Här har du en subkabel till att börja med http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-singel-rca-kabel-cryst...
Högtalarsladd: http://www.ljudfokus.se/produkt/hogtalarkabel-cs-2,5-mm%C2%B2... sen om tjockleken är lagom får nån annan svara på.
HDMI är digitalt så där är det skitsamma sålänge sladden inte är trasig.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ja du kan koppla in extra slutsteg tex till frontarna om de är tungdrivna eller köpa en helt flerkanalssteg om man vill det.
Här har du en subkabel till att börja med http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-singel-rca-kabel-cryst...
Högtalarsladd: http://www.ljudfokus.se/produkt/hogtalarkabel-cs-2,5-mm%C2%B2... sen om tjockleken är lagom får nån annan svara på.
HDMI är digitalt så där är det skitsamma sålänge sladden inte är trasig.

Man får väl bättre ljud med dyrare kablar? De där kändes lite väl för billiga, däremot är jag som sagt inte insatt när det gäller kablar.

Ska man ha lite tjockare kablar till de främre högtalarna och lite tunnare till de bakre?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Man får väl bättre ljud med dyrare kablar? De där kändes lite väl för billiga, däremot är jag som sagt inte insatt när det gäller kablar.

Ska man ha lite tjockare kablar till de främre högtalarna och lite tunnare till de bakre?

Svar NEJ!!!
Sålänge kabeln kan leda ström och inte är trasig så är det skitsamma,särskilt om det handlar om digital överföring,är man dock extremt mottaglig för placeboeffekten (vilket är audiofilens bästa vän) så kan du köpa dyra kablar.
Ja du kan ha lite grövre för frontarna och tunnare till de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Känns som att det är bäst med att köra på 773:an från början, så man inte ångrar sig senare. Den har ju trotts allt de funktioner jag önskar (771:an saknade AirPlay).

Givetvis ska du köpa det du behöver, behöver du ha Airplay så stödjer 773 detta. Jag fick uppfattningen av att Airplay inte var så aktuellt i ditt fall, my bad.
773 är dock inte bättre, vare sig rent kraft eller ljudmässigt.

Sen blir ju 773 betydligt mindre prisvärd än 771. Det enda du får extra är Airplay, för 1200:-. Är det värt det? Det är en fråga du får ställa dig själv.

771 har nätverksansluting, så du kan komma åt förstärkaren via Yamaha's app i telefonen och spela musik från telefonen, nätradio osv.
Jag har inte riktigt greppat hajpen kring Airplay eftersom jag bojkottar företaget bakom Airplay.

MA Bronze paketet verkar trevligt, även om jag är mycket tveksam till subbens prisvärdhet och prestanda

Hade jag varit dig hade jag kört på 5.0 paketet istället;
http://www.ljudfokus.se/produkt/monitor-audio-bronze-bx5-pake...

samt köpt en XTZ 10.16(om du vill ha en lite mindre sub) annars är 12.16 det givna valet, betydligt mer prisvärd!

Jämför de här två subbarna:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2275494&view=c

Finns ingen prisvärdhet alls i MA subben. Dessutom, vad är det med vikten? 11kg för en sub?
XTZ väger in på stadiga 31kg. Min sub från Dyna väger nästan dubbelt upp kontra MA, den kostar dock bara drygt 3k...

Nej, MA subben avråder jag starkt ifrån. För de pengarna(6k) finns det betydligt bättre grejer.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Givetvis ska du köpa det du behöver, behöver du ha Airplay så stödjer 773 detta. Jag fick uppfattningen av att Airplay inte var så aktuellt i ditt fall, my bad.
773 är dock inte bättre, vare sig rent kraft eller ljudmässigt.

Sen blir ju 773 betydligt mindre prisvärd än 771. Det enda du får extra är Airplay, för 1200:-. Är det värt det? Det är en fråga du får ställa dig själv.

771 har nätverksansluting, så du kan komma åt förstärkaren via Yamaha's app i telefonen och spela musik från telefonen, nätradio osv.
Jag har inte riktigt greppat hajpen kring Airplay eftersom jag bojkottar företaget bakom Airplay.

MA Bronze paketet verkar trevligt, även om jag är mycket tveksam till subbens prisvärdhet och prestanda

Hade jag varit dig hade jag kört på 5.0 paketet istället;
http://www.ljudfokus.se/produkt/monitor-audio-bronze-bx5-pake...

samt köpt en XTZ 10.16(om du vill ha en lite mindre sub) annars är 12.16 det givna valet, betydligt mer prisvärd!

Jämför de här två subbarna:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2275494&view=c

Finns ingen prisvärdhet alls i MA subben. Dessutom, vad är det med vikten? 11kg för en sub?
XTZ väger in på stadiga 31kg. Min sub från Dyna väger nästan dubbelt upp kontra MA, den kostar dock bara drygt 3k...

Nej, MA subben avråder jag starkt ifrån. För de pengarna(6k) finns det betydligt bättre grejer.

Tyvärr är jag en människa som ej bryr sig om prisvärdhet, utan prestanda. Har den dåliga vanan att titta på priset och anta att den kostsammaste är den bästa.

Men är XTZ 12.16 (bortsett från prisvärdheten) bättre prestandamässigt än Monitor Audion? Såg att XTZ:en saknar automatisk kalibrering, däremot fanns det ej någon information tillgängligt för MA:n angående det. Men det är väl receivern och inte subwoofern (eller någon annan högtalare för den delen) som har den funktionen?

Finns det något annat, bättre subwooferalternativ runt 6000:- istället?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tyvärr är jag en människa som ej bryr sig om prisvärdhet, utan prestanda. Har den dåliga vanan att titta på priset och anta att den kostsammaste är den bästa.

Men är XTZ 12.16 (bortsett från prisvärdheten) bättre prestandamässigt än Monitor Audion? Såg att XTZ:en saknar automatisk kalibrering, däremot fanns det ej någon information tillgängligt för MA:n angående det. Men det är väl receivern och inte subwoofern (eller någon annan högtalare för den delen) som har den funktionen?

Finns det något annat, bättre subwooferalternativ runt 6000:- istället?

Då är vi olika men det är inte för att jag är snål. Dumsnålhet är det värsta jag vet.
Jag vill ha så hög kvalité som möjligt, för min uppställda budget. Det är också därför jag har avverkat flera förstärkare innan jag valde 771. Onkyo 616, Pioneer 527/922 plus ett par modeller från Yamaha och Marantz, är några exempel på vad jag valde bort, till förmån för 771. Ett fynd, är alltid ett fynd.

Men det var kul att du tog åt dig angående subben iaf, då har jag åstadkommit något.
Det är något som inte stämmer där...

Känner du att du vill ge 6k eller känner du att det vore gött att spara 2k och ändå få en rejält mycket bättre sub än subben från MA?
För 4k säger jag > http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_9.
Fördelen med Fyndbörsen är att du har "Buy & Try" i 30 dagar, så du köper inte grisen i säcken. Är du inte nöjd eller whatever, skicka tillbaka bara.
Jag skulle nog börja med den, du kanske blir riktigt nöjd med den och då har du sparat 2k.

Men vill du uppåt 6k så har du bl.a;
http://www.referenceaudio.se/hogtalare/subwoofer/velodyne-spl...

En annan intressant pjäs, som jag själv funderar på att ta hem för test, eftersom jag har en kärlek till Heco(Denna ligger dock långt ifrån Velodyne!)
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=5977&show_spec=true

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Då är vi olika men det är inte för att jag är snål. Dumsnålhet är det värsta jag vet.
Jag vill ha så hög kvalité som möjligt, för min uppställda budget. Det är också därför jag har avverkat flera förstärkare innan jag valde 771. Onkyo 616, Pioneer 527/922 plus ett par modeller från Yamaha och Marantz, är några exempel på vad jag valde bort, till förmån för 771. Ett fynd, är alltid ett fynd.

Men det var kul att du tog åt dig angående subben iaf, då har jag åstadkommit något.
Det är något som inte stämmer där...

Känner du att du vill ge 6k eller känner du att det vore gött att spara 2k och ändå få en rejält mycket bättre sub än subben från MA?
För 4k säger jag > http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik_9.
Fördelen med Fyndbörsen är att du har "Buy & Try" i 30 dagar, så du köper inte grisen i säcken. Är du inte nöjd eller whatever, skicka tillbaka bara.
Jag skulle nog börja med den, du kanske blir riktigt nöjd med den och då har du sparat 2k.

Men vill du uppåt 6k så har du bl.a;
http://www.referenceaudio.se/hogtalare/subwoofer/velodyne-spl...

En annan intressant pjäs, som jag själv funderar på att ta hem för test, eftersom jag har en kärlek till Heco(Denna ligger dock långt ifrån Velodyne!)
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=5977&show_spec=true

Jag tror nog att jag tar XTZ:en och sparar två tusenlappar. Men för att vara på den säkra sidan, angående den automatiska kalibreringen jag skrev om i mitt föregående inlägg, det var endast receivern och inte högtalarna som har den funktionen?

Kommer receivern klara av att driva allt utan några problem? Stödjer receivern trådlöst nätverk eller kommer en adapter behövas? Tror ni om någon sorts ljuddämpning kommer behövas i rummet?

Tänkte även på att det nog blir bättre med stativ istället för väggfäste för de bakre högtalarna, ser de här stativen bra ut?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Jag tror nog att jag tar XTZ:en och sparar två tusenlappar. Men för att vara på den säkra sidan, angående den automatiska kalibreringen jag skrev om i mitt föregående inlägg, det var endast receivern och inte högtalarna som har den funktionen?

Kommer receivern klara av att driva allt utan några problem? Stödjer receivern trådlöst nätverk eller kommer en adapter behövas? Tror ni om någon sorts ljuddämpning kommer behövas i rummet?

Tänkte även på att det nog blir bättre med stativ istället för väggfäste för de bakre högtalarna, ser de här stativen bra ut?

Den automagiska kalibreringen sköter förstärkaren knappast själva högtalarna.
Om det behövs ljuddämpning kan bara du svara på,vi vet inte hur ditt rum ser ut osv,men har du helt kala väggar och golv så är svaret ett stort ja,själva basproblem fixar man dock med digital EQ,annars lär det bli väldigt trångt i rummet.
Gällande trådlöst,har inte receivern nån wifi-antenn så får man nog köpa till nån dongel och koppla in

Permalänk

Har haft lite för mycket att göra, så detta har fått vänta lite.

Jag vill fortfarande provlyssna på högtalarna innan jag genomför köpet. Ska försöka ta mig till stan under nästa helg.

Jag har ändrat lite i Monitor Audio paketet. De bakre högtalarna (BX1) bytte jag ut mot ett par Monitor Audio Bronze BX FX . De är till för självaste surroundljudet, till skillnad mot BX1.

Har tänkt även lite över frontarna. Tycker ni att jag borde satsa på ett par BX6 istället för BX5? Blir det någon märkvärdig skillnad i mitt lilla rum? Angående basen igen. Är det värt att köpa en Digital EQ till den?

Läste också tidigare i tråden om att begära en offert. Är det bara att mejla butiken om det då? Hur mycket billigare tror ni man kommer undan?

Ni får ursäkta mig om inlägget blev för luddigt. Är väldigt trött just nu.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Har haft lite för mycket att göra, så detta har fått vänta lite.

Jag vill fortfarande provlyssna på högtalarna innan jag genomför köpet. Ska försöka ta mig till stan under nästa helg.

Jag har ändrat lite i Monitor Audio paketet. De bakre högtalarna (BX1) bytte jag ut mot ett par Monitor Audio Bronze BX FX . De är till för självaste surroundljudet, till skillnad mot BX1.

Har tänkt även lite över frontarna. Tycker ni att jag borde satsa på ett par BX6 istället för BX5? Blir det någon märkvärdig skillnad i mitt lilla rum? Angående basen igen. Är det värt att köpa en Digital EQ till den?

Läste också tidigare i tråden om att begära en offert. Är det bara att mejla butiken om det då? Hur mycket billigare tror ni man kommer undan?

Ni får ursäkta mig om inlägget blev för luddigt. Är väldigt trött just nu.

Högtalare är subjetivt,vi vet inte vad som passar dig och ditt rum,vill du köpa bx6 så får du såklart göra det,kan du låna hem dem så är det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Har haft lite för mycket att göra, så detta har fått vänta lite.

Jag vill fortfarande provlyssna på högtalarna innan jag genomför köpet. Ska försöka ta mig till stan under nästa helg.

Jag har ändrat lite i Monitor Audio paketet. De bakre högtalarna (BX1) bytte jag ut mot ett par Monitor Audio Bronze BX FX . De är till för självaste surroundljudet, till skillnad mot BX1.

Har tänkt även lite över frontarna. Tycker ni att jag borde satsa på ett par BX6 istället för BX5? Blir det någon märkvärdig skillnad i mitt lilla rum? Angående basen igen. Är det värt att köpa en Digital EQ till den?

Läste också tidigare i tråden om att begära en offert. Är det bara att mejla butiken om det då? Hur mycket billigare tror ni man kommer undan?

Ni får ursäkta mig om inlägget blev för luddigt. Är väldigt trött just nu.

När jag köpte mitt system så hade jag provlyssnat och fått hjälp av flera butiker och då jag inte tyckte att den som råkade ha de grejer som jag bestämde mig för automatiskt skulle vinna så mailade jag samtliga butiker och skrev som det var. Jag vill köpa detta paket med högtalare, receiver och kablar (specificera ungefärligt vilka kablar) vad kan jag få för pris? Tänk på att några kommer inte vilja ge någon systemrabatt men det är bara att strunta i dem säljarna. Leta lite på nätet vilka som har dina grejer och skriv ett mail. När du har fått att de svarar så tar du de bästa och ser om du inte kan få lite bättre

Hoppas det var en hjälp och en rabatt på minst 10% ska du kunna få ut. För mig skiljde det 12000kr mellan högsta och lägsta offerten på ett MA silver system med receiver.

Permalänk

Tyvärr blev det ingen provlyssning under helgen. Nu är det däremot bestämt att det skall bli av på torsdagen!

Efter lite läsning så har jag kommit fram till att jag kanske borde hoppa upp lite i prisklass och välja silverserien istället. Detta är nog bäst då jag ej vill ångra mig senare.

Frontarna är jag ganska säker på att det blir RX6, då rummet ej är stort så räcker det nog gott och väl.

Surroundhögtalarna är jag däremot osäkra över. RXFX-högtalarna är bi/dipole-högtalare som är ämnade för att fästas på vägg, vilket ej är möjligt i min situation, då sittplatsen ligger i ett hörn. Det verkar inte finnas stativ för dessa högtalare heller, så hur jag ska placera dem är det jag undrar över. Annars så är det RX1/RX2 som gäller.

Även subwoofern ligger osäkert till, om jag har läst rätt så kan Monitor Audio RXW12 gå ner till 21Hz. XTZ 12.16 har jag ej hittat någon info angående hur lågt den kan gå.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tyvärr blev det ingen provlyssning under helgen. Nu är det däremot bestämt att det skall bli av på torsdagen!

Efter lite läsning så har jag kommit fram till att jag kanske borde hoppa upp lite i prisklass och välja silverserien istället. Detta är nog bäst då jag ej vill ångra mig senare.

Frontarna är jag ganska säker på att det blir RX6, då rummet ej är stort så räcker det nog gott och väl.

Surroundhögtalarna är jag däremot osäkra över. RXFX-högtalarna är bi/dipole-högtalare som är ämnade för att fästas på vägg, vilket ej är möjligt i min situation, då sittplatsen ligger i ett hörn. Det verkar inte finnas stativ för dessa högtalare heller, så hur jag ska placera dem är det jag undrar över. Annars så är det RX1/RX2 som gäller.

Även subwoofern ligger osäkert till, om jag har läst rätt så kan Monitor Audio RXW12 gå ner till 21Hz. XTZ 12.16 har jag ej hittat någon info angående hur lågt den kan gå.

Kan går ner till 20hz,men en 12tummare kanske är för litet för att det ska kunna skaka hela huset.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Kan går ner till 20hz,men en 12tummare kanske är för litet för att det ska kunna skaka hela huset.

Talar du om XTZ:an eller MA:n? Finns det någon här som har lyssnat på båda? Vad tycker ni i så fall?

Angående surroundhögtalarproblemet som jag nämnde i mitt föregående inlägg, vad säger ni om det?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Talar du om XTZ:an eller MA:n? Finns det någon här som har lyssnat på båda? Vad tycker ni i så fall?

Angående surroundhögtalarproblemet som jag nämnde i mitt föregående inlägg, vad säger ni om det?

Köp bara ett par billiga surrar och montera dem på stativ,det räcker,vill du ha bättre surround får du möblera om och köra flera surrar.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Köp bara ett par billiga surrar och montera dem på stativ,det räcker,vill du ha bättre surround får du möblera om och köra flera surrar.

Saken är att jag inte vill snåla. Det blir antingen RXFX eller RX1/RX2.

Du svarade inte angående subwoofern. Du skrev att "den" kan gå ner till 20 Hz, talade du om MA:n eller XTZ:an? Tror du XTZ:an kommer räcka? Ändamålet med subwoofern för min del är inte att den ska "skaka" huset.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Saken är att jag inte vill snåla. Det blir antingen RXFX eller RX1/RX2.

Du svarade inte angående subwoofern. Du skrev att "den" kan gå ner till 20 Hz, talade du om MA:n eller XTZ:an? Tror du XTZ:an kommer räcka? Ändamålet med subwoofern för min del är inte att den ska "skaka" huset.

Monitor audion såklart,du sa att den skulle gå ner till 21 hz men det säger ju ganska lite.
Kollar man på filmer är det ganska lite info i surrarna så där behöver man inte lägga så värst mycket,det mesta kommer ändå ur center och frontarna,viktigare är att det är lite diffust surround istället för riktat rakt mot örat men då är det möblera som gäller.