Permalänk
Medlem

Prisvärd dator till en yngre

Hej!

Har en bror som är 12 år nu, han sitter med en gammal hp dator som inte orkar med riktigt längre. Så det är dags för en ny!
Tanken är att den ska vara så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt, han gillar f2p spel och spelar mycket minecraft, Tf2 osv. men datorn han har nu klarar inte några nyare spel på annat än kanske low instälningar eller inte alls, vilket inte räcker. Satte ihopp ett paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/3081125/2013-03-09 Men det är lite väl dyrt.

Så jag behöver hjälp med att få ner priset så mycket som möjligt men ändå ha en framtid säker dator som klarar ny spel 3 år framåt på vettiga inställningar eller åtminstone vara lätt att uppgradera dvs. ha en väldigt bra och påkostad processor som räcker länge men ett sämre grafikkort som bara är att byta ut om några år när det skulle behövas utan att processorn skulle flaskhalsa.

Skärm, operativsystem och dvd brännare/läsare ska vara med. Den ska även se lite fräsig ut så chassit och nätaggregatet vill jag helst inte byta bort.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Hej!

Har en bror som är 12 år nu, han sitter med en gammal hp dator som inte orkar med riktigt längre. Så det är dags för en ny!
Tanken är att den ska vara så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt, han gillar f2p spel och spelar mycket minecraft, Tf2 osv. men datorn han har nu klarar inte några nyare spel på annat än kanske low instälningar eller inte alls, vilket inte räcker. Satte ihopp ett paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/3081125/2013-03-09 Men det är lite väl dyrt.

Så jag behöver hjälp med att få ner priset så mycket som möjligt men ändå ha en framtid säker dator som klarar ny spel 3 år framåt på vettiga inställningar eller åtminstone vara lätt att uppgradera dvs. ha en väldigt bra och påkostad processor som räcker länge men ett sämre grafikkort som bara är att byta ut om några år när det skulle behövas utan att processorn skulle flaskhalsa.

Skärm, operativsystem och dvd brännare/läsare ska vara med. Den ska även se lite fräsig ut så chassit och nätaggregatet vill jag helst inte byta bort.

Vad har han för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Vad har han för budget?

Som sagt, ingen riktigt bestämd. bara det blir billigare än min kundvagn men ändå är i samma "klass" av datorer. Så inte dyrare än 11k gärna runt 9k med skärm och allt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Snålat lite här och där jämfört med din, men utan att sänka prestanda. Behöll chassi, men går nog hitta billigare:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3081685/2013-03-09
samt HD7950: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=769162&cks=ASS&assoc=...

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem

Tror jag fått ihop ett paket som funkar nu utan att kompromissa för mycket, så vad tycks? http://www.inet.se/kundvagn/visa/3081209/2013-03-09

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

du får ju en mycket mer "framtids säker" dator med en 8 kärnig amd processor.
en 8350/8320 +16 gb ram och ett 7970 så kommer du slakta minecraft och tf2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Det bästa vore nog att köpa en i5 processor nu och kanske uppdradera till i7 i framtiden!
Det kan man också göra med dom andra komponenterna som te.x ram och graffekortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anledningen att man ska köpa intel är att processorn ger "oftast" mer prestanda i olika spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta kommer lugnt kunna användas till att spela spel och är "framtids säker" http://www.inet.se/kundvagn/visa/3083853/2013-03-10 la också till en HDD med 1TB minne

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MizmyIT:

Detta kommer lugnt kunna användas till att spela spel och är "framtids säker" http://www.inet.se/kundvagn/visa/3083853/2013-03-10 la också till en HDD med 1TB minne

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju inget grafikkort.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av zZerf:

du får ju en mycket mer "framtids säker" dator med en 8 kärnig amd processor.
en 8350/8320 +16 gb ram och ett 7970 så kommer du slakta minecraft och tf2

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja det får han ju, hihi exakt det jag ska köpa
riktikt bra saker ^^ men det blir ju lite dyrare.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MizmyIT:

Anledningen att man ska köpa intel är att processorn ger "oftast" mer prestanda i olika spel.

Skickades från m.sweclockers.com

inte om du vill ha en "framtids säker" dator då om några år så kommer spel börja använda 4 kärnor och då kommer det vara bra med 4 extra kärnor som kan jobba på något annat.

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

intel och prisvärt går inte riktigt ihop , Sätt ihop en dator med AMD grafik och CPU så får du mer för pengarna

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Intel har bättre inbyggt grafik

Permalänk
Medlem

Angående gående AMD, några säger ju att det är mer prisvärt. Har själv noll koll på vad som gäller när man pratar om det, dvs. vilket chipset man ska ha, vilken processor som passar bäst med moderkort mm. Så skulle någon vänlig själ kunna sätta ihopp ett paket med amd? gärna lite billigare än mitt tidigare paket på 9k om amd är så prisvärt.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Angående gående AMD, några säger ju att det är mer prisvärt. Har själv noll koll på vad som gäller när man pratar om det, dvs. vilket chipset man ska ha, vilken processor som passar bäst med moderkort mm. Så skulle någon vänlig själ kunna sätta ihopp ett paket med amd? gärna lite billigare än mitt tidigare paket på 9k om amd är så prisvärt.

om du ska vara så stöddig vet jag inte om jag tänker sätta ihop en dator åt dig, paket på 9k?? hade du DVD? hur många hårddiskar??? du måste utveckla allt mer!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

om du ska vara så stöddig vet jag inte om jag tänker sätta ihop en dator åt dig, paket på 9k?? hade du DVD? hur många hårddiskar??? du måste utveckla allt mer!

Utan att göra påhopp (moderatorer, banna mig inte är ni snälla) så är det sådana personer som du som gör forum otrevliga. Han var inte stöddig alls, han skrev själv att han vet ingenting om slaget mellan de blåa och de röda. Han bad tillomed snällt ifall någon kunde sätta ihop ett paket med AMD till honom, som exempel. Gör alla en tjänst och var inte så ohövlig.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

om du ska vara så stöddig vet jag inte om jag tänker sätta ihop en dator åt dig, paket på 9k?? hade du DVD? hur många hårddiskar??? du måste utveckla allt mer!

Vaa? tyckte jag uttryckte mig lagom tydligt när jag länkade ett paket och sedan bad efter råd för att få ner priset utan att dra ner allt för mycket på spelprestanda, det som fanns där ska ju uppenbarligen vara med på ett eller annat sätt fast för lägre pris om möjligt var vad jag bad om, jag hade ju inte lagt till dvd där ifall jag ändå inte skulle behöva en i mitt paket. Så läs tidigare inlägg så att du förstår dem innan du skriver dessa lite halvdumma inläggen

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM