Permalänk
Medlem
Skrivet av R-DP:

Baraför mig som servrarna fuckar? Jag har inte kunnat spela på några timmar nu...

Jag köpte just spelet. Det funkar alltså bara om inte så många spelar, med andra ord ett multiplayerspel som bara fungerar om det inte är så mycket multiplayer.

EU West 4 funkar inte. Provar Antarctica.

Update: Antarctica fungerade direkt. Kuhlan på Origin

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Skrivet av Fissure:

Orkar inte med detta jävla spelet längre. Har återigen börjat om på ny server. Verkligen försökt få det att fungera med trafiken och planera i förväg. Men pathfindingen är bara så jävla korkad att det går inte. Många som får trafiken att fungure kör tydligen något som de börjat kalla snakeroad genom regionen. Dvs man väljer en region där motorvägen passerar igenom hela regionen den har alltså två anslutningar. Sen tar man bort vägen mellan och sen bygger man alla sina byggnader på en väg som slingrar sig genom hela zonen. Inga avstickare eller korsningar alls. Men hur jävla snyggt och kreativt känns det egentligen.

Sen har vi det här med industrin. Jag vill köra industri i en separat stad. Men commuting fungerar helt enkelt inte som den skall. I min region med bostäder och affärer gnälls det och strejkas konstant om att där inte är några jobb och RCI mätaren är på max. Jag går till min industristad precis brevid och även där är RCI mätaren för region baserad industri maxxad. Jag zonar industri och de kommer fram. Men när det är dags för commute så kommer det alldeles för lite bilar. Så inte ens hälften av industrierna får arbetare. ÄNDÅ gnäller den andra staden om för lite industri. Så sjukt jävla efterblivet.

Jag har exakt samma problem... Kör med två städer.. ena med bara Gröna och Blåa zoner... sen en med enbart industri, I min industristad finns ju
typ 1500lediga jobb..dock är detta sim klass 3 jobb..dvs grovjobb.. o i min populationsstad har jag inga arbetslösa i den klassen.. dock är klass 2 massa arbetslösa.. är det någon som vet om klass2 medborgare jobbar i klass3 jobb.. commuting funkar inte så bra.. typ 20-70pers som pendlar.. fick lösa det med att tillfälligt slänga in lite bostäder i min industristad..fast det är ju ingen slutgiltig lösning.. blir att få upp industri en klass.. vetefan hur dock .. någon med förslag?

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk

Hur gör man för att minska bacillnivån? Tycker inte mina sjukhus hjälper...

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk

Inte ha avloppen på bristgränsen, bra sophämtning och återvinningsstation. Sen stadstrafiken går väl inte göra så mycket åt då jag tycker path för trafiken inte funkar så bra

Permalänk
Medlem

Någon som kommer in i Europe West 2?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moleskin:

Om man har överskott av el eller vatten, erbjuds det då automatiskt för export till grannstäderna eller måste jag först godkänna nåt för att de ska kunna importera det?

Skrivet av amoha:

Har samma fråga! Jag har för mycket el i en av städerna i regionen men när jag är i den andra staden står det att det inte finns någon el tillgänglig. Spelar för övrigt ensam i en privat region.

Det erbjuds automatisk om det finns väg anslutningar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Hur gör man för att minska bacillnivån? Tycker inte mina sjukhus hjälper...

Skrivet av Kribba68:

Inte ha avloppen på bristgränsen, bra sophämtning och återvinningsstation. Sen stadstrafiken går väl inte göra så mycket åt då jag tycker path för trafiken inte funkar så bra

Utöver detta så sprider inte utbildade invånare baciller på samma sätt som de outbildade så se till att ha tillräckligt med skolplats i staden.

Skrivet av Fade-swe:

Nix, e nog första gången sen spelet släpptes som jag faktiskt inte kommer in. Övriga funkar bra dock

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Nej nu har jag tröttnat, det är ju för liten yta att bygga på.. Så fort man ska utöka så är det helt enkelt bara att börja riva.. Sen riva, utöka.. Sen är det faan fullt. Stör mig som fasiken på det, ska man slå upp ett sjukhus någonstans så får man ju lätt riva halva kartan. Visst kan flera städer fungera i symbios.. Kartorna skulle jag vilja ha minst dubbelt så stora.

Sen det där med trafiken, hur man än gör så blir det ju fullt tillslut och inget man kan göra.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Hmm står tillgänglig men kommer inte in alls Sista 2 dagarna har det funkat hyfsat bra annars

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man hittar diamantparken som man skulle få när man beställde Limited Edition via Origin?

Kan inte se den någonstans i spelet och den syns inte heller i infotabben för Sim CIty i Origin.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Här är en snubbe som streamar det, om ni är intresserade:http://sv.twitch.tv/orb/new

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Nej nu har jag tröttnat, det är ju för liten yta att bygga på.. Så fort man ska utöka så är det helt enkelt bara att börja riva.. Sen riva, utöka.. Sen är det faan fullt. Stör mig som fasiken på det, ska man slå upp ett sjukhus någonstans så får man ju lätt riva halva kartan. Visst kan flera städer fungera i symbios.. Kartorna skulle jag vilja ha minst dubbelt så stora.

Sen det där med trafiken, hur man än gör så blir det ju fullt tillslut och inget man kan göra.

Amen, broder. Skriver under allt, med tillägget att den värdelösa pathfindingen - där man har en stor fin orörd spårvagnsaveny men alla trafikanter väljer att köa i den enfiliga för att de sparar en centimeters bilfärd på den - förstör otroligt mycket. Det borde iofs med enkelhet kunna patchas bort.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Skrivet av Kribba68:

Hmm står tillgänglig men kommer inte in alls Sista 2 dagarna har det funkat hyfsat bra annars

Står på EAs sida att dom utför hårdvaru uppgraderings på EU väst 2 nu, är nog därför.

Visa signatur

G750JX - Processor: i7-4700HQ - Memory: 16384MB RAM - NVIDIA GeForce GTX 770M

Permalänk
Medlem

Söker efter seriösa spelare som man kan spela med. Har kunskap så det räcker gott och väl.
Adda Sneakybastar och hör av er om ni vill spela. Vill helst börja på en ny, stor region där alla hjälper varrandra samt satsar på "great works".

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bon:

Står på EAs sida att dom utför hårdvaru uppgraderings på EU väst 2 nu, är nog därför.

Missade den delen av posten helt, då kan man ju sluta hammra på West2 en stund då

Edit: Är ju lite dumt att servern står som Available i serverlistan dock om den faktiskt är offline för uppgraderingar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

För er som har Geforce och vill ha AA, använd "Antialiasing compatibility" 0x004412C1 i Nvidia inspector. Använder 2x Sparse Grid Supersampling och det funkar bra.

Men du, Sparse grid är bara något du kan använda för transparancy antialiasing. Har testat det du sagt men det fungerar INTE.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Någon som vet vart man hittar diamantparken som man skulle få när man beställde Limited Edition via Origin?

Kan inte se den någonstans i spelet och den syns inte heller i infotabben för Sim CIty i Origin.

Finns längst bak i torg $$$ delen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk

Ingen som har fått detta att fungera med Nvidia Optimus?
Har en laptop med ett Nvidia grafikkort + ett Intel grafikkort men datorn "switchar" inte till Nvidia-kortet när jag spelar?
Kollat i "Preferences" och Sim City 5 har "högpresterande nvidia processor", väljer jag "automatiskt" är det också Nvidia-kortet men oavsett så startar inte det när spelet startar.
Även manuellt lagt till "origin.exe" och "originclientserver.exe" men inget händer där heller.

Edit: Installerade om datorn igår så drog ner de senaste grafikkortsdrivrutinerna (314.07 har jag och det bör vara det senaste)

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Den lilla kartan kan jag leva med, stör mig faktiskt mycket mindre på den än vad jag trodde.

AI'n däremot, som var den "stora grejer" med SimCity 5, dom hade jobbat med motorn i 5 år osv. Alla servicetjänster (polis, sopbilar osv) är ju fan stendumma, man blir så jävla trött. Alla bilar också, folk som "besöker" staden åker in 10 meter, blir fast i en korsning i två minuter och sen sticker, tack för den liksom. Nä usch, dom får jobba med AI'n rejält, orkar inte sitta med ett sånt här spel länge till, man blir ju bara förbannad på dom.

+ Snygg grafik
+ Fin design

- AI'n
- SimCity-nätverket (blir väl förhoppningsvis bättre snart, men lite väl mycket disconnects just nu)

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Funkade fint att köra FXAA-injector på spelet, körde samma som jag kört för skyrim

Utan
http://i5.minus.com/ib0TdrGstBeXHp.png

http://i5.minus.com/is6m43aTpLpv6.png

http://i3.minus.com/ibxXvL8cgpzdMx.png

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Kul att vänta 19 min, och sedan få server inte online försök igen. Fast den är grön och är tillgänglig. Så kör dom underhåll NU!...bra där EA.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

jag funderar köpa spelrt snart men jag är osäker på om det kommer att matcha min spelglädje jag hade för simcity 4 vad tycker ni? jag testade betan men orka knappt spela igenom del
lilla man kunde
.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av q0xzii:

Här är en snubbe som streamar det, om ni är intresserade:http://sv.twitch.tv/orb/new

Tittar på hans stream, är detta maximala (den ända) storleken på staden? Om ja ser det tragiskt lite ut.

Permalänk
Medlem

Trevligt fynd.
Du vet om att du kan ta screenshots med "c" va?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sposckis:

jag funderar köpa spelrt snart men jag är osäker på om det kommer att matcha min spelglädje jag hade för simcity 4 vad tycker ni? jag testade betan men orka knappt spela igenom del
lilla man kunde
.

Som det ser ut idag uppmuntrar jag allmänheten att undvika SimCity 5 likt pesten.
Om du inte känner att det är väl värt ett par timlöner att få vänta på en serverplats i ett fullprisspels DRM - och samtidigt låta dina pengar uppmuntra EA och resten av industrin att göra precis likadant.

Permalänk
Medlem

KÖP INTE SPELET, hur sugen du än är.
Ja gjorde misstaget, blev så jävla sugen på att lira men fan vilken besvikelse 30minuters väntetid plus drop outs ur gameat så ens stad blir rollbackad. Pengarna i sjön.

Vänta tills de uppdaterar och fixar AIn buggarna, spela SimCity 4 så länge.

Visa signatur

🐯 En Svensk Tiger – VOIP, kaos & taktik
🌐 svensktiger.com

Permalänk
Medlem

Hej! Är ny på forumet och skulle behöva lite hjälp.
Tankade SimCity 5 genom Origin och hade nog samma problem som de flesta att komma in på en server så lade spelet på is ett tag. Jag körde dock igenom tutorialn och allt fungerade klockrent där.
När jag prövade de idag så är allting svart! Jag kan endast se sträckade konturer på regionen. Pratbubblor och verktygsfältet är dock framme.

Funderar på om de är grafikkortet som inte pallar (körde alltså tutorialn första gången utan problem)

Setup:
CPU: AMD Athlon II X4 640 3,0 GHz
RAM: 4 GB
Grafik: Nvidia Geforce 7900 GTX

Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundert:

Hej! Är ny på forumet och skulle behöva lite hjälp.
Tankade SimCity 5 genom Origin och hade nog samma problem som de flesta att komma in på en server så lade spelet på is ett tag. Jag körde dock igenom tutorialn och allt fungerade klockrent där.
När jag prövade de idag så är allting svart! Jag kan endast se sträckade konturer på regionen. Pratbubblor och verktygsfältet är dock framme.

Funderar på om de är grafikkortet som inte pallar (körde alltså tutorialn första gången utan problem)

Setup:
CPU: AMD Athlon II X4 640 3,0 GHz
RAM: 4 GB
Grafik: Nvidia Geforce 7900 GTX

Någon som har någon idé?

Troligtvis en bugg. Men simcity är ganska krävande, Sc4 drar mycket processor kraft så en
processor på 3.6ghz är att rekommendera samt mycket ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Troligtvis en bugg. Men simcity är ganska krävande, Sc4 drar mycket processor kraft så en
processor på 3.6ghz är att rekommendera samt mycket ram.

Så att slänga in en ny processor till nästa gång rekommenderas alltså. Men de svarta är kvar på vilken server jag än går in på, är så sjukt irriterande att jag inte har en aning om vad de kan vara. Verkar inte vara någon annan som upplevt detta heller vad jag kan finna.

Permalänk
Medlem

Hur spelet hanterar vatten är ju helt tokigt.
Blev tvungen att bygga kärnkraftverk för att få ut el.
Kärnkraftverk i sin tur kräver en hel del vatten, byggde en vattenpumpsanläggning och lite punpar, efter ett tag började vattnet sina så jag fick desperat försöka hitta en ny plats för vatten, byggde vattenpumpar där och lät den först anläggningen få helt slut sen rev jag den och zonade om den platsen.
Vad händer, då börjar den andra anläggnigen jag byggde få slut på vatten så jag fick bygga en tredje jävla anläggning.
Nu kan jag inte få ut mer vatten ur min stad för där det finns är det antingen smutsigt eller har viktiga byggnader.
Det ska tilläggas att jag har 15 vanliga "vattentorn" också och att en av anläggningarna låg vid en jävla flod ÄNDÅ får den slut på vatten!

Sen verkar AI:n kring sophanteringen vara helt trasig...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >