Permalänk
Medlem

Bra byte?

Tjenare!

Jag köpte ett grafikkort nyligen, nämligen MSI Radepn HD 6970 Lightning Edition. Jag fick det rätt billigt och det fungerar bra och så vidare.
Nu är det så att jag interesserat mig i nvidias grafikkort då de sägs vara tystare vilket jag gillar, korten i fråga är 500-serien.
Prestanda-sett så ligger 6970 emellan 570 och 580 och den drar mindre ström än båda. Strömförbrukningen är inget problem för mig utan det är ljud och sådant som jag bryr mig om eftersom det är det som märks.
Skulle det vara ett bra byte ifall jag fick tag på en GTX 570? Nästan omärkbar prestandaskillnad (ungefär 4-7 fps), tystare och svalare.

Innan jag fick min 6970 så har jag alltid haft nVidia, när jag spelar BF3 ibland så brukar AMDs drivrutiner sluta fungera och jag får installera om dem. Det tar onödig tid, med nVidia hade jag aldrig något sådant problem i något spel.

Men som jag frågade, skulle det vara ett bra byte? (ifall jag får tag på någon som vill byta DVS.)

Permalänk
Medlem

Skulle vara pengar i sjön enligt mig. Tror knappast det är grafikkortet som väsnas mest i datorn. Att nvidia är tystare är ganska bold att slänga ur sig. Majoriteten av kort har ju tredjepartskylning som står för oväsendet.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

nVidia själva gör inte tysta kort, egentligen det motsatta till tyst

Det är de så kallade "subvendors" som gör korten tysta, dvs Asus, MSI, Zotac, Sapphire m.m

Letar du efter ett kort med en tyst kylare så ska du kolla på Gigabytes windforce, Asus DirectCUII eller MSI Twin Frozr

Det är iaf dem jag har erfarenhet med, DirectCUII är otroligt tyst

Permalänk
Medlem

Ett 6970 Lightning spöar ett 570 alla dagar i veckan. Du kan pressa ut en jävla massa kräm ur ett 6970 Lightning med.

Så nej, byt inte.

Sincerely, 3 time 6970 owner.

Permalänk
Medlem

Då du inte säger vilket kort du vill byta till kan vi inte säga om det kommer vara tystare eller ej. Men ditt 6970 är riktigt bra och som jag ser det skulle ett byte vara en nedgradering då 1280mb VRAM förhindrar mig från att skruva upp inställningarna mer. Jag har ett 560 ti 448 som är ett 570 med avstängda beräkningsenheter.

Du ser här att 570 och 580 drar mer ström än 6970 med högre värmeutveckling som följd, med samma kylare kommer ett 6970 vara svalare och du har en av de bättre kylarna på ditt 6970. Jag tror att ett byte skulle ge sämre prestanda, högre temperaturer och ljudnivå.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag överklockar inte grafikkort riktigt än, eller jag har inte kommit till den biten än iallafall.
Mitt chassi är rätt öppet, det har 2 stora fläkt-platser som är vända mot mig (jag har inga fläktar där) och grafikkortet låter en hel del även då det är Twin Frozr III.
Tyckte tidigare att AMDs original-fläkt till CPUn lät mycket, men den överröstas av grafikkortets fläktar. Kortet håller sig hyfsat svalt under load dock, ungefär 50 grader.
Har inte haft ett ASUS eller Gigabyte grafikort tidigare, bara EVGA och MSI. Skulle vara interessant att testa på hur fläktarna låter där, skulle som sagt inte ha något emot lägre ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Har inte haft ett ASUS eller Gigabyte grafikort tidigare, bara EVGA och MSI.

Du måste vara tydligare, varje tillverkare kan ha mellan tre och sju olika kylare till samma GPU.
Hela modellnamnet eller länkar till korten du kollat på.
Dina temperaturer är sjukt bra, installera MSI afterburner och skapa en ny fläktkurva. Mina fläktar ligger på 40% hela vägen upp till 85grader och först då börjar kortet låta.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Annars kan du byta kylare, En Arctic Accellerro kylare är enormt mkt tystare än nåt annat windforce/DCU2 låter som jetplan vid en jämförelse. Kostar ca 500kr.

En annan fördel är att dom är kompatibla med det mesta, så om du uppgraderar till tex. ett 7970 så är det bara att plocka med kylaren till det.

Just kortet du har brukar ju överklocka extremt fint, över 1Ghz på GPU är inte ovanligt. Och då presterar det snäppet bättre än ett GTX580 tom.

Permalänk
Medlem

Kylningen på grafikkortet bryr jag mig inte så mycket om egentligen, bara den är tyst. Kollar på ASUS främst

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Kylningen på grafikkortet bryr jag mig inte så mycket om egentligen, bara den är tyst. Kollar på ASUS främst

Det kommer inte bli någon skillnad om du byter kort, förutom GTX Titan finns det nästan inga kort låter sig själva bli varma innan fläktarna går igång. Bra kylning betyder att du kan sänka ljudnivån utan att få problem med temperaturer.
Ändra hur snabbt fläktarna på ditt grafikkort snurrar med hjälp av programmet MSI Afterburner så kommer ditt kort bli tyst, det låter mycket för nu är fläktarna inställda på att hålla temperaturerna runt 50grader.
Programmet: http://download1.msi.com/files/downloads/uti_exe/vga/MSIAfter...
En nästan onödigt noggrann gudie: http://www.overclock.net/t/646422/how-to-adjust-your-fan-curv...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Det kommer inte bli någon skillnad om du byter kort, förutom GTX Titan finns det nästan inga kort låter sig själva bli varma innan fläktarna går igång. Bra kylning betyder att du kan sänka ljudnivån utan att få problem med temperaturer.
Ändra hur snabbt fläktarna på ditt grafikkort snurrar med hjälp av programmet MSI Afterburner så kommer ditt kort bli tyst, det låter mycket för nu är fläktarna inställda på att hålla temperaturerna runt 50grader.
Programmet: http://download1.msi.com/files/downloads/uti_exe/vga/MSIAfter...
En nästan onödigt noggrann gudie: http://www.overclock.net/t/646422/how-to-adjust-your-fan-curv...

Jag har mina fläktar på automatiska inställningar. Jag har inte ställt in något i Afterburner som säger att kortet ska hållas på en speciell temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Jag har mina fläktar på automatiska inställningar. Jag har inte ställt in något i Afterburner som säger att kortet ska hållas på en speciell temperatur.

Exakt, det är det som är problemet. De automatiska inställningarna är optimerade för låg temp med hög ljudnivå som följd.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Exakt, det är det som är problemet. De automatiska inställningarna är optimerade för låg temp med hög ljudnivå som följd.

Även då det står att fläktarna går på 40% när jag kollar medans jag spelar BF3, kanske bara är något bug med Afterburner eller med kortet. När jag inte spelar så kan jag ändra inställningarna manuellt så de låter mindre, jag kan ändra till lägsta fläkhastighet (40%) och då låter det typ ingenting. Mysko att 40% i load låter mycket mer än 40% i idle, inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Även då det står att fläktarna går på 40% när jag kollar medans jag spelar BF3, kanske bara är något bug med Afterburner eller med kortet. När jag inte spelar så kan jag ändra inställningarna manuellt så de låter mindre, jag kan ändra till lägsta fläkhastighet (40%) och då låter det typ ingenting. Mysko att 40% i load låter mycket mer än 40% i idle, inte sant?

Helt säker på att den stannar vid 40% i load? Ibland vägrade afterburner använda de manuella inställningarna för mig, du bör ha ett par grafer till höger GPU temp, GPU usage, Fan speed % och Fan RPM
Om du tar och tabbar ner när kortet låter hur ser det ut på Fan-grafen?
För att de manuella inställningarna ska gälla ska den lilla ringen i auto-knappen lysa och hela "Fan Speed %" ska vara omringad av en lysande kant(bör vara grön)

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jo jag har kollat det, verkar vara något med programmet.