Permalänk

Hur framtids säker är min i5 3450 ?

Undrar hur länge en i5 3450 kommer att hålla Och om ni känner för det så kan ni gärna bedöma hur framtids säker min dator är överhuvudtaget Fast just nu så undrar jag nest över processorn

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem

Bror ju helt på vad du gör på datorn och vilka krav du har.

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, oklockat ligger den ju rätt ok men det är ju ingen racer. Dessutom är den ju låst vilket ju inte gör den "lättrimmad". Dock bör du utan större problem kunna köra ett snabbare graffe typ HD7950 eller GTX660 Ti. Sedan är ju frågan vad du vill att den ska klara?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur länge processorn kommer att hålla? Ja minst 8-9 år i alla fall, beroende på hur mycket du använder datorn. Nu kan du ju inte överklocka den heller så den kommer säkert hålla mycket längre än så.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Säkert i många år ännu. Den är tillräckligt kraftig för att du ska kunna kombinera den med ett grafikkort med minst lika bra prestanda som ett GTX Titan.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jo,glömde säga att jag spelar ca. 4 timmar per dag+ surf. Fast som det ser ut så klarar den sig i ett tag

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

skaffa minst 60gb SSD - fort som fan!

Är det verkligen så viktigt? Min dator är tyst och snabb utan en SSD?

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vikham:

Hur länge processorn kommer att hålla? Ja minst 8-9 år i alla fall, beroende på hur mycket du använder datorn. Nu kan du ju inte överklocka den heller så den kommer säkert hålla mycket längre än så.

Skrivet av fantomsmurfen:

Säkert i många år ännu. Den är tillräckligt kraftig för att du ska kunna kombinera den med ett grafikkort med minst lika bra prestanda som ett GTX Titan.

Jag hoppas ni bara menar väl med era uttalanden för inget av det ni säger är speciellt relevant för TS.
Att CPU:n håller livslängdsmässigt var ju inte det TS undrade över och inte heller att High End kort skulle spela bra med hans prolle, så om ni har något ordentligt att tillägga kan ni ju göra det för TS skull.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag hoppas ni bara menar väl med era uttalanden för inget av det ni säger är speciellt relevant för TS.
Att CPU:n håller livslängdsmässigt var ju inte det TS undrade över och inte heller att High End kort skulle spela bra med hans prolle, så om ni har något ordentligt att tillägga kan ni ju göra det för TS skull.

Jo, det var exakt så frågan löd. Han undrade hur länge en i5 3450 kommer att hålla, och det var det jag svarade på. Man kan ju ifrågasätta varför du tolkade frågan på ett annat sätt, med tanke på att han inte nämnde någonting alls om spel eller grafikkort.

Om nu så är fallet att TS undrade just det du svarade på, anser jag att han får vara mer specifik med sin fråga nästa gång.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vikham:

Jo, det var exakt så frågan löd. Han undrade hur länge en i5 3450 kommer att hålla, och det var det jag svarade på. Man kan ju ifrågasätta varför du tolkade frågan på ett annat sätt, med tanke på att han inte nämnde någonting alls om spel eller grafikkort.

Om nu så är fallet att TS undrade just det du svarade på, anser jag att han får vara mer specifik med sin fråga nästa gång.

Så framtidssäker säger inte mycket tycker du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Är det verkligen så viktigt? Min dator är tyst och snabb utan en SSD?

En SSD är inte viktigt, men skillnad gör den...
Jag trodde min dator va snabb förut med en mekanisk..
Köpte en SSD...Har idag inte ens en mekanisk datorn..
Lagrar allt på externa..
Starta windows på 7-10 sekunder, från BIOS loggan till att du är inne i Sweclockers, 12-15 sekunder...Slår din mekaniska det :p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så framtidssäker säger inte mycket tycker du?

Framtidssäker för vad? Om inget anges tar jag för givet att det handlar om produkten i sig, alltså hur länge den kommer hålla (Livslängd).

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Framtidssäker för vad? Om inget anges tar jag för givet att det handlar om produkten i sig, alltså hur länge den kommer hålla (Livslängd).

Ge dig...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Hagge:

En SSD är inte viktigt, men skillnad gör den...
Jag trodde min dator va snabb förut med en mekanisk..
Köpte en SSD...Har idag inte ens en mekanisk datorn..
Lagrar allt på externa..
Starta windows på 7-10 sekunder, från BIOS loggan till att du är inne i Sweclockers, 12-15 sekunder...Slår din mekaniska det :p?

precis! låter otroligt att det finns folk här på sweclockers som inte har testat en dator men SSD
för mig så är alla datorer utan SSD föråldrade.

att fråga om dator är framtidsäker och inte ha SSD..
mitt svar är enkelt, skaffa en SSD och välkommen till framtiden!

Permalänk
Skrivet av vikham:

Framtidssäker för vad? Om inget anges tar jag för givet att det handlar om produkten i sig, alltså hur länge den kommer hålla (Livslängd).

Har man något innanför pannbenet så begriper man vad TS menade när han undrade om hans cpu är "framtidssäker", Han kanske skulle kunnat vara lite mer specifik men dom flesta (förutom du) begriper ändå vad han menar.

On topic så tror jag att det kommer dröja ett bra tag innan din 3450 börjar flaska, Du kommer iaf behöva byta ditt grafikkort långt innan cpu, Och när du känner att cpu kraften inte riktigt räcker till längre så kan du ju alltid klocka lite

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Hagge:

En SSD är inte viktigt, men skillnad gör den...
Jag trodde min dator va snabb förut med en mekanisk..
Köpte en SSD...Har idag inte ens en mekanisk datorn..
Lagrar allt på externa..
Starta windows på 7-10 sekunder, från BIOS loggan till att du är inne i Sweclockers, 12-15 sekunder...Slår din mekaniska det :p?

Nja,när datorn var ny=ja. Nu=nej,men bara 4 sekunder ifrån. Och med det får jag 1TB utrymme istället för 128GB. Budgeten var hyfsat sträng när jag köpte datorn för 3 månader sen. Hade inte riktigt råd med en SSD hur jag än fixade och donade med inköpslistan. Kom fram till att SSD skulle ge mig en sämre GPU än den jag har just nu :/

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Har man något innanför pannbenet så begriper man vad TS menade när han undrade om hans cpu är "framtidssäker", Han kanske skulle kunnat vara lite mer specifik men dom flesta (förutom du) begriper ändå vad han menar.

Är det nödvändigt att behöva göra personliga påhopp? Jag tolkade bara TS fråga på ett annat sätt. Han kunde lika gärna ha undrat precis över det jag svarade på.

Vi vet dock fortfarande inte vilken tolkning som är den korrekta. Däremot skrev han hur mycket han använde datorn dagligen vilket påverkar svaret för livslängden på processorn, vilket indikerar på att det var det han undrade över. Så jag antar att min tolkning av frågan fortfarande stämmer.

Skrivet av sj6:

Ge dig...

Missförstå mig inte, jag förklarade bara för Jalle64 hur jag menade. Jag menade inget illa med det.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Är det nödvändigt att behöva göra personliga påhopp? Jag tolkade bara TS fråga på ett annat sätt. Han kunde lika gärna ha undrat precis över det jag svarade på.

Vi vet dock fortfarande inte vilken tolkning som är den korrekta. Däremot skrev han hur mycket han använde datorn dagligen vilket påverkar svaret för livslängden på processorn, vilket indikerar på att det var det han undrade över. Så jag antar att min tolkning av frågan fortfarande stämmer.

Missförstå mig inte, jag förklarade bara för Jalle64 hur jag menade. Jag menade inget illa med det.

Jag undrade livslängden samt om den kommer klara sig i framtiden med kraftigare spel m.m.
Jag må har varit lite otydlig,sorry

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Nja,när datorn var ny=ja. Nu=nej,men bara 4 sekunder ifrån. Och med det får jag 1TB utrymme istället för 128GB. Budgeten var hyfsat sträng när jag köpte datorn för 3 månader sen. Hade inte riktigt råd med en SSD hur jag än fixade och donade med inköpslistan. Kom fram till att SSD skulle ge mig en sämre GPU än den jag har just nu :/

Som tidigare sagts..Spara hellre pengar till en SSD istället för att fundera kring en processor.
Din processor räcker.

Låt mig säga de såhär...
Är du ute efter en upgrade som märks...Köp SSD...
Du kommer knappast få märkvärdig prestanda ifall du byter processor för spelande...

Permalänk
Medlem

kör på ssd disk som de andra sagt fick min dator och kännas mkt piggare ^^
ska kanske köpa en till eller fixa bättre cpu som klockar bättre (amd fx kikar jag på lite grann :3)
kör mest tf2 och bf3 just nu

min cpu räcker gott och väl till dem två när jag kör den som 4 kärnig med blandade inställningar jag gjort på diverse spel ^^
ditt grafikkort är inte någon höjdare direkt heh klarar dock dagens spel helt ok på lägre inställningar i 1080p (prestandan i ditt kort är lite bättre än gtx 460) spara ihop till en ssd samt ett bättre grafikkort så blir det lite mer detaljer i spel och samtidigt får din cpu jobba lite mer. och såklart tiden det tar att starta saker minskar enormt :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 2500K och ett HD6870 (visserligen 16 GB RAM men det gör ingen stor skillnad) och jag har inga problem med något spel överhuvudtaget. Maxar i princip allt, men det ska kanske nämnas att jag kör i 1680*1050.
Hur som helst, den kommer att hålla ett bra tag till om du inte kräver extreme på alla spel. Tillsammans med ett saftigt grafikkort har du ännu mindre skäl att behöva uppgradera.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av 420GBGlass:

Jag undrade livslängden samt om den kommer klara sig i framtiden med kraftigare spel m.m.
Jag må har varit lite otydlig,sorry

Inga problem! Då tolkade jag dig rätt då. Tråkigt att man ska behöva ta skit från andra medlemmar som drar förhastade slutsatser.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kör på ssd disk som de andra sagt fick min dator och kännas mkt piggare ^^
ska kanske köpa en till eller fixa bättre cpu som klockar bättre (amd fx kikar jag på lite grann :3)
kör mest tf2 och bf3 just nu

min cpu räcker gott och väl till dem två när jag kör den som 4 kärnig med blandade inställningar jag gjort på diverse spel ^^
ditt grafikkort är inte någon höjdare direkt heh klarar dock dagens spel helt ok på lägre inställningar i 1080p (prestandan i ditt kort är lite bättre än gtx 460) spara ihop till en ssd samt ett bättre grafikkort så blir det lite mer detaljer i spel och samtidigt får din cpu jobba lite mer. och såklart tiden det tar att starta saker minskar enormt :3

Jo,jag vet att min GPU inte är den kraftfullaste och oftast räcker medium alternativt high på de spel jag spelar (Ja,jag räknar fps) Innan memory leaken slog till i Planetside 2 kunde jag köra på max inställningar med 50fps. not bad för ett kort för 1.4k. Och en upgrade blir det någon gång. Fast det var inte det tråden hanldlade om Fast just nu känner jag inte för någon gpu upgrade.

Visa signatur

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED