Musikanläggning till laptop

Permalänk
Medlem

Musikanläggning till laptop

Hej!
För ca 1 år sedan hjälpte jag min far att köpa hans första laptop. Great success. Men det han gillar mest är att lyssna på musik och laptops är säll speciellt bra på detta. Så nu har han bett mig titta på att köpa en stationär dator och ett par datorhögtalare till en budget på 6-7000.

Men jag tänker att det borde finnas ett sätt att lägga majoriteten av de pengarna på att skapa lite bra ljud och spela upp från laptopen.

Så jag söker en lösning där han får ett hyfsat ljud (behöver inte vara perfekt, men en förstärkare och ett par ok högtalare) och trådlös uppspelning från hans laptop. Eftersom det är en budgetdator så är ljudkortet där efter så om det finns lösningar som kan ge bättre ljud än det vore det bra.

Det jag sett är det sonos som har någon trådlös variant. Men det verkar väldigt dyrt? Själva högtalarna behöver inte vara trådlösa som jag ser det, utan bara det som tar emot ljud trådlöst från datorn och fraktar till förstärkaren, helst via WLAN.
Finns det ens en sån här lösning? Är jag helt ute och cyklar och borde bara göra en minimalistisk dator med bra ljudkort?

Summering.

  • Förstärkare + Högtalare

  • Trådlös mottagare av ljud från datorn till förstärkare, helst via WLAN.

  • Budget: MAX 7000

  • Så bra ljud som möjligt utifrån budget

Om jag har hamnat helt fel och det här är fel sub för den här sortens frågor ber jag om ursäkt.
Tack på förhand!

PS. Off topic, gillar att chrome vill ersätta laptops med toppless när jag kör stavningskontroll. Det är som den kan läsa vad jag egentligen vill tänka på. DS.

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra ljud så är det bästa att ansluta hörlursutgången till line-in på en stereoförstärkare och köra med stereoförstärkaren och riktiga högtalare.

Permalänk
Medlem

Sonos är ett bra alternativ om man vill kunna bygga ut i framtiden.
http://www.hifiklubben.se/produkter/streaming/sonos/

Ett annat alternativ är att köpa en trådlös dac
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/nad_... och högtalare/stärkare för resten av pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Vill du ha bra ljud så är det bästa att ansluta hörlursutgången till line-in på en stereoförstärkare och köra med stereoförstärkaren och riktiga högtalare.

No shit Sherlok.
Nej men seriöst,på vilket sätt är det bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Vill du ha bra ljud så är det bästa att ansluta hörlursutgången till line-in på en stereoförstärkare och köra med stereoförstärkaren och riktiga högtalare.

Stämmer inte, 3,5mm kontakten är värdelös och full av störningar. Man behöver en vettig DAC om man ska göra på det viset och då är det RCA som gäller.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Rekordmedlem

Valfri nätverksspelare och aktiva högtalare eller nån förstärkare och lösa högtalare, med en så pass vettig budget handlar det nog mycket om hur man vill att högtalarna ska se ut och om man vill koppla in nått annat än datorn som signalkälla, ta reda på det.
Använder man en nätverksspelare så används inte ljudkortet i datorn alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bäst ljud borde det bli genom receiver och riktiga högtalare, vet ej om det finns sådana som stöder ljud via wlan (eller går att komplettera med sticka?) annars kan du alltid kolla om du har HDMI utgång på din bärbara.´

Permalänk
Medlem

Bara tips

http://www.hifiklubben.se/produkter/streaming/produkter-med-s...
Verkar vara ett nice litet paket och sedan kan man uppgradera med en Sub eftersom den även har en sådan utgång.

http://www.hifiklubben.se/produkter/streaming/produkter-med-s...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, kollar vidare utifrån det här. Dök upp ett roligt alternativ i form av en bluetooth-mottagare som jag ska kolla vidare på tror jag.