Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Konstigt att det är 2 veckor. En annan order hade inte ens Import Gateway Acceptance utan gick direkt till International Hub.

2013/1/3 20:00:00 SHANGHAI Despatched from Shanghai Yanwen Sorting Center
2013-01-04 18:32 WDM Online
2013-01-09 23:32 International Hub Received and processed

Det var iaf lite mer än 1 dag jämfört med förrut. Det varierar väl antar jag.

Ah mina saker kanske inte fanns i lager då. Nu kom det upp "International Hub Received and processed" för mig också, kanske får det den här veckan då

Min hund har varit och tugga lite på kabeln till mina akg 701 (glömde dom vid stereon så klart), så är lite orolig att dom inte låter som dom ska, märker inget direkt så där (säkert bara jag som nojjar mig). Men har sett att många har bytt kabel på sina akg 701 blir det bättre ljud då? Och vilka är duktiga på att byta på sätta dit nya kabel, gärna någon butik i Stockholm.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ah mina saker kanske inte fanns i lager då. Nu kom det upp "International Hub Received and processed" för mig också, kanske får det den här veckan då

Min hund har varit och tugga lite på kabeln till mina akg 701 (glömde dom vid stereon så klart), så är lite orolig att dom inte låter som dom ska, märker inget direkt så där (säkert bara jag som nojjar mig). Men har sett att många har bytt kabel på sina akg 701 blir det bättre ljud då? Och vilka är duktiga på att byta på sätta dit nya kabel, gärna någon butik i Stockholm.

Det är mycket tveksamt om ett kabelbyte ger bättre ljud om det inte rör sig om en skadad kabel, det är bara att mäta på hörlurskontakten så ser du om originalkabeln är hel, ca 55 Ohm per driver mot jord och 110 Ohm om du mäter mellan L & R bör det vara på en frisk 701a

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Yamaha EPH-100 funkar fint för House och är mycket prisvärda här
http://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/horlurar-2/in...

Även Sony MH1C om du vill ha (ännu mer) bas
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1201474

Ruggigt bra pris. De ligger redan i min kandidatlista, låg som billigast för 1500kr på prisjakt så de ligger numera som högst intressanta. Är dock lite orolig gällande utformningen. Har väldigt trånga hörselgångar och använder alltid minsta storleken, har du provat dem?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Moderator
Moderator

Köpråd på hörlur, <5k samt ev övrig utrustning

Tjena gott folk,

Nu tänkte jag utveckla min audiofilism. Jag är tämligen okunning men jag har tröttnat på att köpa värdelösa gaming headsets utan nu tänker jag satsa på kvalitet som håller och glädjer. Dessa lurar kommer att användas dagligen till datorspelande (ingen begränsning i smak av spel, allätare), musiklyssnande (både på dator och gammal go skivspelare), filmtittande med mera. Jag har redan lagt en beställning på ett par Modmics (köpte två, gillar jag dem så sparar jag helt enkelt den ena eller säljer den till en kompis som också är intresserad av en).

I datorn sitter en Xonar Phoebus som jag köpte mest på prov men överväger att byta, vi får se. Vad mer skulle man kunna tänkas behöva för att driva ett par riktigt bra lurar? I vardagsrummet har jag en trevlig gammal anläggning så där behöver vi inte fundera (inte för stunden).

För att ge dimension, jag såg ett par sidor bakåt i tråden ett frestande tips på Denons AH D-7100 men jag har väldigt dålig koll på lurar, vilket jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Ge mig några förslag, gärna också om jag behöver något mer kraftfullt till datorn för att driva dem. Jag spenderar rätt mycket tid vid burken med musik i samband med mina forumsplikter om vi säger så.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tjena gott folk,

Nu tänkte jag utveckla min audiofilism. Jag är tämligen okunning men jag har tröttnat på att köpa värdelösa gaming headsets utan nu tänker jag satsa på kvalitet som håller och glädjer. Dessa lurar kommer att användas dagligen till datorspelande (ingen begränsning i smak av spel, allätare), musiklyssnande (både på dator och gammal go skivspelare), filmtittande med mera. Jag har redan lagt en beställning på ett par Modmics (köpte två, gillar jag dem så sparar jag helt enkelt den ena eller säljer den till en kompis som också är intresserad av en).

I datorn sitter en Xonar Phoebus som jag köpte mest på prov men överväger att byta, vi får se. Vad mer skulle man kunna tänkas behöva för att driva ett par riktigt bra lurar? I vardagsrummet har jag en trevlig gammal anläggning så där behöver vi inte fundera (inte för stunden).

För att ge dimension, jag såg ett par sidor bakåt i tråden ett frestande tips på Denons AH D-7100 men jag har väldigt dålig koll på lurar, vilket jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Ge mig några förslag, gärna också om jag behöver något mer kraftfullt till datorn för att driva dem. Jag spenderar rätt mycket tid vid burken med musik i samband med mina forumsplikter om vi säger så.

Är ju bra att veta vilket typ av sound du gillar,neutralt eller lite färgat,sen är det ju såklart bäst att provlyssna lite själv.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oyegie:

Är ju bra att veta vilket typ av sound du gillar,neutralt eller lite färgat,sen är det ju såklart bäst att provlyssna lite själv.

Eftersom jag är allätare på musikfronten så tar jag neutralt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Eftersom jag är allätare på musikfronten så tar jag neutralt.

AKG-k701 kan jag tipsa om,dock inget för dem som är basnördar och lyssnar på rock,annars en väldig bra lur,kan påpeka att det är öppen konstruktion så det läcker som fan och isolerar dåligt mot omgivande ljud.
Dessa kostar under 2000kr på thomann så de är hyffsat billiga,kräver en bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Permalänk

Japp Akg K701 är bra lurar, tydligen säger folk att Q701 ska ha mer bas, jag som trodde att det var samma lurar....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av oyegie:

AKG-k701 kan jag tipsa om,dock inget för dem som är basnördar och lyssnar på rock,annars en väldig bra lur,kan påpeka att det är öppen konstruktion så det läcker som fan och isolerar dåligt mot omgivande ljud.
Dessa kostar under 2000kr på thomann så de är hyffsat billiga,kräver en bra förstärkare för att komma till sin rätt.

Skrivet av blue eyed devil:

Japp Akg K701 är bra lurar, tydligen säger folk att Q701 ska ha mer bas, jag som trodde att det var samma lurar....

Jo, AKG har dykt upp i mina efterforskningar hitills väldigt ofta.

Då har vi ett förslag, AKG-K701 - ska snoka lite på reviews och jämförelser mellan andra lurar. Bra startpunkt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Jo, AKG har dykt upp i mina efterforskningar hitills väldigt ofta.

Då har vi ett förslag, AKG-K701 - ska snoka lite på reviews och jämförelser mellan andra lurar. Bra startpunkt.

Grejen med Akg 701 är att du kan få dom från Tyskland för 1700 kr. I Sverige kostar dom 3500 och liknande lurar like mycket. Så man får myket lur för pengarna om man har en bra förstärkare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Proffsmobbare

Angående K/Q701; Många verkar störa sig på kuddarna längs huvudbandet, säkert väldigt individuellt men verkar vara frekvent. Kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Jo, AKG har dykt upp i mina efterforskningar hitills väldigt ofta.

Då har vi ett förslag, AKG-K701 - ska snoka lite på reviews och jämförelser mellan andra lurar. Bra startpunkt.

K701, K702 och Q701. Vad jag vet så är det i stort sett samma ljud och hörlur (vissa påstår att Q701 skulle ha lite mer bas), så när det kommer till de hörlurarna är det lika bra att ta den av dem som är billigast (Vilket nog iofs. är K701, men likväl värt att nämnas).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laine:

Angående K/Q701; Många verkar störa sig på kuddarna längs huvudbandet, säkert väldigt individuellt men verkar vara frekvent. Kan vara värt att kolla upp.

Jag stör mig, det är tydligen en del som monterar isär dem och vänder på bandet så knölarna hamnar uppåt, men det är även en del som uppskattar dem för att det inte blir lika varmt, det beror nog mycket på huvudformen om det passar med knölarna eller inte.

Guide:
http://www.head-fi.org/forum/thread/495152/akg-k701-k601-head...

701 som modmick headset

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag störde mig på kuddarna på K701. Inte så bekväma i längden. Bra idé att vända på bandet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Kan någon förklara lite snabbt det här med ohm impedans på STX kortet?
För läste mig till att det har för hög eller nåt sånt, vilket ställer till det för många hörlurar med låg ohm.

Men förstår inte riktigt det där.

Va ja förstod dock så är Lösningen att helt enkelt strunta i dess amp, och använda Högtalar utgången (vilket ja antar är RCA på det kortet) och sen köra en egen amp.

Som uppföljning på detta så är detta nog ett bra praktiskt exempel på vad som händer med för hög utgångsimpedans på stärkaren:
http://www.innerfidelity.com/content/meridian-explorer-case-s...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Jag störde mig på kuddarna på K701. Inte så bekväma i längden. Bra idé att vända på bandet.

Jag stör mig inte alls på dom, väldigt sköna lurar att ha på sig, känns som luft.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Fick ett paket idag

Måste bara köpa en ny förstärkare nu

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Fick ett paket idag

Vad är det för lurar? Har sett dom förut någonstans men minns inte

Skrivet av Estatus:

Måste bara köpa en ny förstärkare nu

Och ändra i din signatur

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vad är det för lurar? Har sett dom förut någonstans men minns inte

Audeze LCD-2

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Audeze LCD-2

Oj, dom kostade pengar Dom var riktigt fina!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Fick ett paket idag

http://i.imgur.com/GhI5wQE.jpg

http://i.imgur.com/9rGWbJf.jpg

Måste bara köpa en ny förstärkare nu

Najs hur låter dom med din stärkare nu då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Najs hur låter dom med din stärkare nu då?

Inte jätte illa, men jag kommer inte åt höga volymer med den. 900mw/32ohm är det högsta. Jag tyckte V200 med Rev 2 lät väldigt bra, men jag vill ha ut lite öppnare ljudbild så jag tänkte kanske Sabre A18 eller WA6SE - båda ska sitta väldigt bra med LCD-2.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Grattis mycket trevlig lur

900 mw i 32ohm då borde du kunna få volym om det inte är någon ren fantasisiffra. Är gain satt väldigt lågt?

C-2.1 är den förstärkare där jag fått bäst djup med LCD-2n. Just ljudbilden är inte därför jag diggar den så mycket dock. Sitter med DX 1000 nu och den har en smått kuslig rumskänsla ofta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tack.
D100 är egentligen en väldigt bra DAC och är inte menad att användas som förstärkare även om den har en inbyggd, den har ingen justerbar gain. Jag har kollat in Audio-gd men verkar inte vara jätteförtjust till HP:s. C 2.1 har väl också utgått? Dom har en ny som heter Compass 2 vet inte hur den skiljer sig, men den har 2W/50ohm vilket är ungefär lika mycket som Sabre A18.

Gillar också hur Sabre A18 och D100/D18 stackar på varann.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

På tal om Sabre, ni har väl sett Matrix Audios nya X-Sabre dac?
http://www.head-fi.org/t/650686/new-flagship-dac-from-matrix-...
Den CNC-utfrästa interiören är rätt porrig!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av simonw:

Ruggigt bra pris. De ligger redan i min kandidatlista, låg som billigast för 1500kr på prisjakt så de ligger numera som högst intressanta. Är dock lite orolig gällande utformningen. Har väldigt trånga hörselgångar och använder alltid minsta storleken, har du provat dem?

Ja, äger båda. Yamaha är mycket liten och bör inte vara något problem. Men prova först så dom passar.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Får se om jag lycikas posta något jag får tack för att du inloggar hela tiden???

Lådbyggena är det jag gillar allra minst med Audio GD. Stora och otympliga.

C-2.1 har utgått liksom C-2.2. Compass 2 hade jag för mig var en gammal modell men det var väl Compass.
Det är en annan sak Audio GD är typ Kinas svar på 6moons. De gör allt för att finta bort en.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

På tal om Sabre, ni har väl sett Matrix Audios nya X-Sabre dac?
http://www.head-fi.org/t/650686/new-flagship-dac-from-matrix-...
Den CNC-utfrästa interiören är rätt porrig!

Är den första som svarade i tråden har alltid följt upp på Matrix och Yulongs produkter. Den ser väldigt frärs ut internt, men som sagt så saknar den optisk input vilket är negativt på min sida, om man bortser från priset som är ~$1000

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tjena gott folk,

Nu tänkte jag utveckla min audiofilism. Jag är tämligen okunning men jag har tröttnat på att köpa värdelösa gaming headsets utan nu tänker jag satsa på kvalitet som håller och glädjer. Dessa lurar kommer att användas dagligen till datorspelande (ingen begränsning i smak av spel, allätare), musiklyssnande (både på dator och gammal go skivspelare), filmtittande med mera. Jag har redan lagt en beställning på ett par Modmics (köpte två, gillar jag dem så sparar jag helt enkelt den ena eller säljer den till en kompis som också är intresserad av en).

I datorn sitter en Xonar Phoebus som jag köpte mest på prov men överväger att byta, vi får se. Vad mer skulle man kunna tänkas behöva för att driva ett par riktigt bra lurar? I vardagsrummet har jag en trevlig gammal anläggning så där behöver vi inte fundera (inte för stunden).

För att ge dimension, jag såg ett par sidor bakåt i tråden ett frestande tips på Denons AH D-7100 men jag har väldigt dålig koll på lurar, vilket jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Ge mig några förslag, gärna också om jag behöver något mer kraftfullt till datorn för att driva dem. Jag spenderar rätt mycket tid vid burken med musik i samband med mina forumsplikter om vi säger så.

Kan varmt rekommendera Denon-lurarna jag tipsade om, du hittar nog inget mer prisvärt i närheten iaf!
Jag har ett par Denon AH-D2000, är extremt nöjd med mina, kostade 3500:- och värda varenda krona! Det som fick mig att välja dom var att dom hade kristallklart ljud med perfekt mjuk mullrig THX-bas men framför allt var det dom skönaste lurarna jag haft på huvet.
Dom nya denon-lurarna ska vara ännu skönare och ha ännu mer mysig bas, det kliar i mina köp-fingrar, är så otroligt sugen på ett par AH-D600!

Dra till en HiFi-klubbenbutik och testa dom!

Angående ditt ljudkort så kommer det funka helt perfekt, behåll det! Den där nouse-cancelling tekniken är extremt bra, kommer sitta perfekt tillsammans med din ModMic!

Permalänk
Medlem

Byggde klart en tredje O2+Odac combo idag. Steg-för-steg bygg-guide kommer upp på bloggen inom några dagar!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare