Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Rör kan påverkas lite granna av inspelning eftersom det kan påverka hur mycket syre det finns i röret, det finns metalldelar som oxiderar lite och det kan ta några timmar innan det är stabiliserat.
Annars så är det mest uppvärmning det handlar om för både rör och halvledare, vissa konstruktioner har temperaturdrift men när allt är genomvarmt så händer det inget mer, men uppvärmningscykeln börjar om varje gång man stängt av och låtit prylarna kallna så det är väl egentligen fel att kalla den inspelning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Getter

Har märkt att allt låter skit, när jag startar upp min matrix mage stage, ungefär som en hinna som ligger över och diskanten låter konstigt. Men låter jag allt stå på 4-5 timmar låter det mycket bra när jag kommer tillbaka och lyssnar igen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Köpte Sennheiser momentum igår efter lite provlyssningar i Apple Store samt hos kompis. Måste säga att detta är en riktigt härlig hörlur som gör allt bra. En riktigt trevlig allrounder

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av IntelAti:

Köpte Sennheiser momentum igår efter lite provlyssningar i Apple Store samt hos kompis. Måste säga att detta är en riktigt härlig hörlur som gör allt bra. En riktigt trevlig allrounder

Yes dom är fina. Ser att du har AKG K167, vad tycker du om dem?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har märkt att allt låter skit, när jag startar upp min matrix mage stage, ungefär som en hinna som ligger över och diskanten låter konstigt. Men låter jag allt stå på 4-5 timmar låter det mycket bra när jag kommer tillbaka och lyssnar igen.

Det är troligare uppvärmningen, rören tappar inte vakuum och töms igen i cykler men det kan ta en bra stund innan allt är uppvärmt så pass att det är stabiliserat i ett rörsteg, minst 20 minuter är en vanlig uppvärmningstid, en del konstruktioner har haft förvärmning i "stand by" då man bara haft glöden igång på en lägre effekt än vid drift just för att man snabbt ska kunna nå full prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Yes dom är fina. Ser att du har AKG K167, vad tycker du om dem?

Dåligt byggda, tok för mjuka kuddar och för vass diskant för min smak. Låter ansträngda i basen när de försöker gå djupt.

Det med dåliga bygget är pga sprickor i plasten.

Permalänk

En fråga bara. Jag vet att med rock/metal ska jag leta efter ordet mellanregister. Ordet diskant ser jag ofta och har kollat vad det betyder. Men är det bra med vass diskant vid rock/metal? Vilka ord ska jag leta efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

En fråga bara. Jag vet att med rock/metal ska jag leta efter ordet mellanregister. Ordet diskant ser jag ofta och har kollat vad det betyder. Men är det bra med vass diskant vid rock/metal? Vilka ord ska jag leta efter?

Är en smaksak om man gillar vass diskant eller ej i övrigt fattr jag inte vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

En fråga bara. Jag vet att med rock/metal ska jag leta efter ordet mellanregister. Ordet diskant ser jag ofta och har kollat vad det betyder. Men är det bra med vass diskant vid rock/metal? Vilka ord ska jag leta efter?

Personligen gillar jag bra bas med fint mellanregister och mer avslappnad diskant för rock.

Har svårt för folket som rekommenderar Marshall för rock då dessa hörlurar byggs av företag utan noll koll här i sverige.

Aldrig sett maken till hemskare diskant i ett par hörlurar. (Förvisso ska Ultrasone Edition 10 vara värre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Eftersom tjejen råkar tillhöra eliten i just kategorin flickvänner så blev det visst ett par Beyerdynamic DT770 250Ohm i julklapp Passar mycket bra med D1'an och är utomordentligt nöjd.

http://i.imgur.com/MvfpS.jpg

EDIT: Stavning.

Dold text

Tydligen fortsätter ljudtemat även till födelsedagar

De låter mycket bra. Stor uppgradering jämfört mot mina nuforce NE-700X. Väldigt klara och raka med en viss betoning i de lägre frekvenserna, precis som jag vill ha det. Inte lyssnat många timmar och tyckte först de verkade något vassa för min smak, låter dock bättre redan efter 10h~.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

tjena! tänkte göra en lite "recension", eller närmare sagt en jämförelse.

jag sitter i vanliga fall på ett par Sony MDR XB-1000 sen i julas, och dom har jag blivit kär i eftersom jag lyssnar mycket på bastung musik (hade ett par siberia v2 innan...).
men idag fick jag hem mina AKG K618 som jag köpte på kompletts rea för 400. dom var tänkta att ha till telefonen, men när jag provade så blev jag så chockad över ljudet att jag var tvungen att prova dom i datorn o jämföra med XB1000. tamejfan så jävla bra dom nya AKG låter! mycket mjukare och behagligare ljudbild än sony.
mina Sonylurar låter nu helt plötsligt extremt burkiga, och basen som jag tidigare njöt av stör mig nästan. det är nästan obehagligt ljud i dom, och det känns som att det inte finns något mellanregister alls.
Som tur var så har jag hittat några låtar som Sonylurarna låter bättre på, så jag behöver inte sälja dom i alla fall

en liten kort jämförelse... och här sitter jag med ett par lurar för 1700 som låter skit -.-

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

tjena! tänkte göra en lite "recension", eller närmare sagt en jämförelse.

jag sitter i vanliga fall på ett par Sony MDR XB-1000 sen i julas, och dom har jag blivit kär i eftersom jag lyssnar mycket på bastung musik (hade ett par siberia v2 innan...).
men idag fick jag hem mina AKG K618 som jag köpte på kompletts rea för 400. dom var tänkta att ha till telefonen, men när jag provade så blev jag så chockad över ljudet att jag var tvungen att prova dom i datorn o jämföra med XB1000. tamejfan så jävla bra dom nya AKG låter! mycket mjukare och behagligare ljudbild än sony.
mina Sonylurar låter nu helt plötsligt extremt burkiga, och basen som jag tidigare njöt av stör mig nästan. det är nästan obehagligt ljud i dom, och det känns som att det inte finns något mellanregister alls.
Som tur var så har jag hittat några låtar som Sonylurarna låter bättre på, så jag behöver inte sälja dom i alla fall

en liten kort jämförelse... och här sitter jag med ett par lurar för 1700 som låter skit -.-

http://i.imgur.com/nLvO49t.jpg

Du har vaknat upp och börjar dra dig mot välljud

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har vaknat upp och börjar dra dig mot välljud

ja, det verkar så. det läskiga är hur jag kunde tycka att det lät så bra innan, men sen när jag provade dom nya så blir det en helt ny upplevelse
men som sagt, jag har hittat några låtar/musikstilar som fortfarande låter bättre på XB1000

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tjena! tänkte göra en lite "recension", eller närmare sagt en jämförelse.

jag sitter i vanliga fall på ett par Sony MDR XB-1000 sen i julas, och dom har jag blivit kär i eftersom jag lyssnar mycket på bastung musik (hade ett par siberia v2 innan...).
men idag fick jag hem mina AKG K618 som jag köpte på kompletts rea för 400. dom var tänkta att ha till telefonen, men när jag provade så blev jag så chockad över ljudet att jag var tvungen att prova dom i datorn o jämföra med XB1000. tamejfan så jävla bra dom nya AKG låter! mycket mjukare och behagligare ljudbild än sony.
mina Sonylurar låter nu helt plötsligt extremt burkiga, och basen som jag tidigare njöt av stör mig nästan. det är nästan obehagligt ljud i dom, och det känns som att det inte finns något mellanregister alls.
Som tur var så har jag hittat några låtar som Sonylurarna låter bättre på, så jag behöver inte sälja dom i alla fall

en liten kort jämförelse... och här sitter jag med ett par lurar för 1700 som låter skit -.-

http://i.imgur.com/nLvO49t.jpg

Hade samma upplevelse när jag gick ifrån XB700 till M50. Trots att M50 inte är någon världsmästare blev man ändå mycket nöjdare med de än XB700.

Permalänk
Medlem

Så då har man fått hem Lurarna Beyerdynamic DT700 Pro 80 Ohm och DAC/Förstärkaren FiiO E10!
Skall bli kul att få lyssna på lite "bättre" ljud

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Sennheiser Momentum för två veckor sen snart och kan mer än varmt rekommendera dem. De är de i särklass snyggaste lurarna jag sett och låter extremt bra, använder de ofta vid datorn istället för mina Ultrasone 900.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 PRO | 4x4 Vengeance 1600MHz LP | ASUS 7970 DirectCUII

O2+ODAC->Ultrasone PRO 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har vaknat upp och börjar dra dig mot välljud

Men är kinte K618DJ fortsättningen på dunka dunka tortyrinstrumentet K51DJ eller K518DJ? Samma lur men AKG gillar ju att släppa samma lurar under olika namn

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Men är kinte K618DJ fortsättningen på dunka dunka tortyrinstrumentet K51DJ eller K518DJ? Samma lur men AKG gillar ju att släppa samma lurar under olika namn

Det är väl inte den mest korrekta luren på marknaden, men det var inte det jag syftade på, att gå från en "baslur" till en mer balanserad lur är ett steg åt rätt håll tycker jag, att ha mycket bas brukar maskera så väldigt mycket annat i ljudet och dessutom göra att man får mer begränsad musiksmak för att så mycket inte låter bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av simonw:
Dold text

Tydligen fortsätter ljudtemat även till födelsedagar

http://i.imgur.com/nexN7EP.jpg

De låter mycket bra. Stor uppgradering jämfört mot mina nuforce NE-700X. Väldigt klara och raka med en viss betoning i de lägre frekvenserna, precis som jag vill ha det. Inte lyssnat många timmar och tyckte först de verkade något vassa för min smak, låter dock bättre redan efter 10h~.

Hur pass basfärgade är dom om man jämför med dina DT 770?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ja, det verkar så. det läskiga är hur jag kunde tycka att det lät så bra innan, men sen när jag provade dom nya så blir det en helt ny upplevelse
men som sagt, jag har hittat några låtar/musikstilar som fortfarande låter bättre på XB1000

Känner igen det där. Ibland fastnar man i något som låter bra för stunden. Sedan märker man att det inte var så bra
Gött att de var bra då iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Hur pass basfärgade är dom om man jämför med dina DT 770?

Har svårt att jämföra in-ears med over-ears. Men skulle säga att de är väldigt likvärdiga.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Är sugen på ett par Philips Fidelio X1. Dom har fått mycket bra mottagande av experter. Någon här med personlig erfarenhet?

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Är sugen på ett par Philips Fidelio X1. Dom har fått mycket bra mottagande av experter. Någon här med personlig erfarenhet?

Har du stort huvud? Har läst väldigt många som har haft problem med just storleken, att de skulle vara små.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av patronlol:

Har nyligen beställt ett par HD650 som jag sitter och väntar spänt på. Sitter för nuvarande med en Denon PMA-520AE förstärkare som jag driver mina högtalare med. Jag hade även tänkt driva mina hörlurar med denna, men går jag miste om något ljud genom att köra det på detta sättet istället för att köpa en hörlursförstärkare?

tack på förhand

Undrar också över detta, hur brukar hörlursuttaget vara på stereoförstärkare? Och hur kopplar man ihop allt på vettigast sätt om man ska använda datorn som ljudkälla till eventuellt både hörlursförstärkare och stereoförstärkare?

Permalänk
Medlem

jaa, vad ska man säga?
nu har jag antagligen vant mig vid de nya lurarna, så nu tycker jag att mina xb1000 låter bättre igen
det är fan skumt det här...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jaa, vad ska man säga?
nu har jag antagligen vant mig vid de nya lurarna, så nu tycker jag att mina xb1000 låter bättre igen
det är fan skumt det här...

Haha, intressant detdär. Hur låter de bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Haha, intressant detdär. Hur låter de bättre?

Mycket behagligare ljud i längden. Dessutom så känns det instängt (inte burkigt) i akg. Speciellt i filmer där dom pratar mycket så låter det som att rösten inte riktigt kommer fram.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Mycket behagligare ljud i längden. Dessutom så känns det instängt (inte burkigt) i akg. Speciellt i filmer där dom pratar mycket så låter det som att rösten inte riktigt kommer fram.

Antog att du skulle nämna burkigheten. Har själv funnit flertalet av AKGs billigare lurar som burkiga.

Såg nu att du inte tyckte de var burkiga, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Undrar också över detta, hur brukar hörlursuttaget vara på stereoförstärkare? Och hur kopplar man ihop allt på vettigast sätt om man ska använda datorn som ljudkälla till eventuellt både hörlursförstärkare och stereoförstärkare?

Det varierar,antingen är det skit eller så är det helt ok,på min ena stereostärkare har jag dedikerad hörlursstärkare i klass-A,dock passar den bäst för högohmiga lurar typ AKG K701,lågohmigt funkar inte för det går inte att ha nån vettig volymnivå utan att det blir kanalobalans eller att man blir döv på kuppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Har du stort huvud? Har läst väldigt många som har haft problem med just storleken, att de skulle vara små.

Ja jag har ganska stort huvud. Det gjorde att jag köpte mig, idag, ett par HD 598, låter kanon i min Yamaha förstärkare som har bra Burr Brown DAC's. Men tror jag ska köpa mig en hörlursförstärkare/DAC kombo med rör eftersom jag gillar det varma ljudet rör generellt ger.

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Ja jag har ganska stort huvud. Det gjorde att jag köpte mig, idag, ett par HD 598, låter kanon i min Yamaha förstärkare som har bra Burr Brown DAC's. Men tror jag ska köpa mig en hörlursförstärkare/DAC kombo med rör eftersom jag gillar det varma ljudet rör generellt ger.

Roligt! Gött att du är nöjd

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50