Permalänk
Inaktiv

Läs manualen så kommer du snart på att IP numret ändras när du bryggar

Permalänk
Skrivet av Spagh1i:

Hallå, jag har också lite problem med router+cg3100

Det verkar också vara omöjligt att logga in i cg3100 när denna är bryggad (kanske beror på att wifi är avslagen?)

Skrivet av anon76929:

Läs manualen så kommer du snart på att IP numret ändras när du bryggar

Eller så säger man direkt vad den nya IP adressen är när man bryggar/stänger av NAT?
Som svar på det så är den nya adressen 192.168.100.1

Angående resten så vet jag inte vad problemet med dina laggspikes beror på. CG3100 är inte en bra router så har man en annan att brygga till är det bra. Däremot så vet jag inte heller om den Belkin routern du använder är speciellt mycket bättre, den är ju typ 10 år gammal. Du kan ju testa köpa en ny router, Netgear WNR3500L är en relativt billig och väldigt bra router (bl.a. eftersom du kan slänga in en custom firmware) eller så finns Asus RT-N56U för någon hundring mer som också är väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidson:

Hej!

Jag funderar på att skaffa Com Hem 100mbit. Men skulle vilja få svar på några frågor först:

Hur är pingen med Com Hem bredband?
Kommer jag få hastigheten jag är utlovad?
Hur snabbt kommer den ladda ner ifall jag får runt 50mbit/s? (byte)
Fungerar routern som kommer med bra trådlöst? (Netgear CG3100) Eller är kan man koppla in sin gamla router som fungerar utmärkt?

Sen har jag en annan fråga som inte har med det att göra:

När man går in nätverket i datorn så står det att anslutningen är ca 150mbit/s hela tiden men går upp emot 300 ibland. Betyder det att den kan få så mycket från det trådlösa eller kommer det fortfarande att försvinna lite hastighet för att jag använder trådlöst?

Tack på förhand!

Gör det inte, du kommer att förbanna dagen du beställde Internet genom combort.

Skrivet av Dreadjesus:

Hej. Mitt problem är säkert något som redan gåtts igenom men har inte kunnat hitta ngt specefikt, det gäller dock endast när jag spelar som jag märkt något.

Att jag tappar all koppling till nätet så jag ramlar ut ur spelen. Dock bara under en kort stund men väldigt regelbundet. kör med sladdat, kollat så att brandväggen i routern är avstängd, ip flood detection är avstängt. Någon som har några tips? tänkte brygga comhems router men som jag förstått är det bara för det trådlösa det skulle göra någon nytta? 100 lina btw.

hoppas på svar
Mvh
Dreadjesus

Jag hade liknande problem med avbrott flera gånger per dag. Jag fick en ny router, de laddade upp ny firmware osv, ingen skillnad.. avbrott på avbrott varje dag.

- Om vi måste skicka nån och så hittar vi inget fel så får du betala.. Tack för det hotet.

Mailen tog alltid 10 dygn att få svar på , 10 dygn! Hade du ringt däremellan, vilket man givetvis har gjort med de felen på nätet så var svaret på mailen " jag ser att någon tittat på ärendet så jag skriver av detta nu". Givetvis var inget åtgärdat.
IDIOTER!

Föga förvånande så "vinner" Combort tävlingen om sämst kundservice bland internetoperatörerna år efter år, de har en rak "segersvit" sen 2007 (jag har lagt upp länkar om detta tidigare).

Det enda som hjälper är att byta leverantör!

Säg upp skiten och vägra uppsägningstid då du inte får den tjänst du betalar för.

Jag har inte haft ett problem sen jag fick tele2 fiber så det var inte min dator det var fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Eller så säger man direkt vad den nya IP adressen är när man bryggar/stänger av NAT?
Som svar på det så är den nya adressen 192.168.100.1

Angående resten så vet jag inte vad problemet med dina laggspikes beror på. CG3100 är inte en bra router så har man en annan att brygga till är det bra. Däremot så vet jag inte heller om den Belkin routern du använder är speciellt mycket bättre, den är ju typ 10 år gammal. Du kan ju testa köpa en ny router, Netgear WNR3500L är en relativt billig och väldigt bra router (bl.a. eftersom du kan slänga in en custom firmware) eller så finns Asus RT-N56U för någon hundring mer som också är väldigt bra.

Tack för tipsen. Ska kika på routrarna du tipsade om, belkinroutern var en nödlösning

Permalänk
Medlem

Med 317 sidor tänkte jag göra det enkelt för mig
Finns det en bra guide för hur man får ut maximalt med hastighet (har 200mbit abbonemang) och tänkte köra trådlöst via min Airport Extreme?

1. Vad skall göras med Comhem modemet? (brygga, stänga av, sätta på...etc.)
2. Behövs nya inställningar i Airport? (tidigare kört Telia 100/100 fiber med 5ghz)

Tacksam för hjälp (eller hänvisning)

Permalänk
Skrivet av concepta:

Finns det en bra guide för hur man får ut maximalt med hastighet (har 200mbit abbonemang) och tänkte köra trådlöst via min Airport Extreme?

Om du ska köra med Airporten så kan du stänga av NAT i Com Hems modem genom att:
1) Koppla upp dig mot modemet (http://192.168.0.1) med nätverkskabel.
2) När du är inloggad, anvnamn är admin och lösen är password, så klickar du på NAT i vänstermenyn.
3) Bocka ur NAT och klicka på Apply (ditt modem startas nu om och startar upp utan routerfunktionen)
4) Koppla in nätverkskabeln mellan modemet och din externa enhet, surfa in på den och kolla att den får en korrekt IP-adress av modemets DHCP (ska börja på 83.xx, 193.xx, 213.xx eller 80.xx). Om den inte får någon IP så kan du testa starta om Airporten och se till att den erhåller IP automatiskt så att du inte hade någon fast IP inställd när du hade fiber. Testa därefter lite olika trådlösa inställningar/placeringar på routern.

Om du vill komma åt Com Hems modem igen så når du den på 192.168.100.1 när den har NAT av.

Permalänk
Medlem

FF...STORT TACK!!
Ser OK ut nu...

176mbit upp , 11mbit ner...med Airport Express
Får man väl vara nöjd med när man går wireless!

Mvh // Niklas

Skrivet av FinurligFilur:

Om du ska köra med Airporten så kan du stänga av NAT i Com Hems modem genom att:
1) Koppla upp dig mot modemet (http://192.168.0.1) med nätverkskabel.
2) När du är inloggad, anvnamn är admin och lösen är password, så klickar du på NAT i vänstermenyn.
3) Bocka ur NAT och klicka på Apply (ditt modem startas nu om och startar upp utan routerfunktionen)
4) Koppla in nätverkskabeln mellan modemet och din externa enhet, surfa in på den och kolla att den får en korrekt IP-adress av modemets DHCP (ska börja på 83.xx, 193.xx, 213.xx eller 80.xx). Om den inte får någon IP så kan du testa starta om Airporten och se till att den erhåller IP automatiskt så att du inte hade någon fast IP inställd när du hade fiber. Testa därefter lite olika trådlösa inställningar/placeringar på routern.

Om du vill komma åt Com Hems modem igen så når du den på 192.168.100.1 när den har NAT av.

Permalänk
Medlem

...fast det var en gång...nu snurrar den runt 70-80mbit

Vad är den ultimata inställningen på AE?
Kör på:
Routerläge; DHCP & NAT
Radioläge; 802,11n endast 5ghz
Kanal; auto

Hls Nik

Skrivet av concepta:

FF...STORT TACK!!
Ser OK ut nu...

176mbit upp , 11mbit ner...med Airport Express
Får man väl vara nöjd med när man går wireless!

Mvh // Niklas

Permalänk
Medlem

Precis startat upp på Nordhemsgatan...samma problem.
Har 200 lina men ligger mestadels runt 50-70mbit
Körde Telia fiber tidigare (100/100)..låg alltid t o m över 100...

Skrivet av fredrik_wendt:

Modemets routerfunktioner är ett skämt - räkna med att skaffa egen sådan om du vill ha klanderfri funktionalitet. Jag kunde påvisa hur modemet stängde ned anslutningar (POP/IMAP-snören med låg trafik över tid) och begärde ersättning för de funktioner som inte levererats (routerfunktionaliteten).

Som mediakonverterare har jag inte kunnat se någon brist alls. Bor i ganska nybyggt hus (1998) i Majorna, Göteborg, så kabelkvalitet och -nät är ingen efterkonstruktion utan ger nog bra signalkvalitet. Jag har haft väldigt varierande kapacitet levererad, dock aldrig under 30 mbit/s. Jag har idag 200 mbit/s-tjänsten och fick initialt över 110 i bredbandskolltest under flera veckors tid, men de senaste veckorna har detta ramlat tillbaka ner till 30-40 mbit/s igen. Har inte kontaktat ComHem om detta - jag skulle vilja ha ett automatiserat sätt att mäta detta som inte kräver manuell insats varje gång. (T ex wget/curl mot av ComHem utpekade blobbar om säg 10 MB, 100 MB och 1 GB, som man kan dra 5 gånger vardera fyra gånger per dag.)

Permalänk
Skrivet av concepta:

...fast det var en gång...nu snurrar den runt 70-80mbit

Kika först att det inte är något strul med nätet. Så koppla en nätverkskabel direkt mellan Com Hems modem och din dator och mät hastigheten. Brukar ju inte vara så galet trångt på 5GHz-bandet. Vad är det för väggmaterial mellan Airporten och datorn? Får du bra wifispeed om du har datorn någon meter från routern?

Permalänk
Medlem

Kika först att det inte är något strul med nätet. Så koppla en nätverkskabel direkt mellan Com Hems modem och din dator och mät hastigheten. Brukar ju inte vara så galet trångt på 5GHz-bandet. Vad är det för väggmaterial mellan Airporten och datorn? Får du bra wifispeed om du har datorn någon meter från routern?

07.03: 201mbit upp med wifi
Har datorn ca 1m från routern som står i ett fönster (i e ..inga väggar mellan)
Samma position av dator vid alla mätningar.
Otroligt svajjigt.....

Permalänk
Skrivet av concepta:

07.03: 201mbit upp med wifi

Men när hastigheten dyker, gör den det även med kabel? Måste kikas upp innan man tittar på wifiinställningar.

Permalänk
Medlem

Såja, nu har hastigheten börjat krångla igen, d.v.s. ett par månader till med en kundtjänst som fattar noll.
Där de första 27 samtalen kommer bli: "Har du startat om modemet?"

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

skit

Comhem är det största scamföretaget som någonsin funnits, skäms på er era jävla sopor.
Mitt ärende som legat igång sen nov-dec 2012 har ni fortfarande inte löst och det bli bara värre. Det går för fan knappt logga in på sweclockers längre.

200/100

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Såja, nu har hastigheten börjat krångla igen, d.v.s. ett par månader till med en kundtjänst som fattar noll.
Där de första 27 samtalen kommer bli: "Har du startat om modemet?"

http://img96.imageshack.us/img96/8877/bbkresultat20130318.jpg

Har dom ens nämnt per telefon eller via sms att det skulle fungerat sedan du klagade i tråden och hos comhem förra gången? För annars kan du läsa mitt förra svar. Detdär låter som kapacitetsproblem och så länge du har ett aktivt ärende som inte stängts så är det ju bara rent flyt om du vissa dagar får bra hastighet kvällstid. Det betyder inte alls att comhem har löst något för att du mäter godkänt 3 kvällar på rad. Dessa dagar kanske inte alla grannar tankade massa nya releaser på pbay lixom.

Det finns inget någon här i tråden kan tipsa om som löser hastighetsproblem som uppstår kvällstid om nu så är fallet. Har man felanmält får man vänta på lösning, nedgradera eller säga upp.

beavy: 200/100? Är det via itux? Där finns väl inget som hindrar att du byter till annan lev? Är det samma fel då har itux byggt nätet väldigt dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Ser att många i södra sverige ha problem, hur är det med Stockholm?
Flyttar in i ett comhem hus imorgon, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Omöjligt att säga eftersom både kapacitetsproblem och kvalite'problem oftast bara berör max 1 stadsdel oavsett vilken ort man bor på. 1 som klagar från malmö och 1 från helsingborg betyder egentligen ingenting. Det är i 99,999% av fallen inte samma felorsak. Ungefär lika liten chans att det är samma felorsak ens på samma ort om man inte bor nära varandra. I sth är nätet så stort så man kan inte jämföra vad en person upplever ett halvt t-banestopp bort. Dom enda som kan svara på detta är grannarna i samma hus dit du flyttar. Ett tips är ju att inte nappa på 200mbit utan hålla dig till 100/10 vilket comhem brukar kunna leverera. Alt tar du 200 men fungerar det dåligt kan du få lägga endel tid i tfn med supporten.

Rent generellt: ta inte högsta hastigheten och slå av NAT när du får hem modemet och koppla in vettig router.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Omöjligt att säga eftersom både kapacitetsproblem och kvalite'problem oftast bara berör max 1 stadsdel oavsett vilken ort man bor på. 1 som klagar från malmö och 1 från helsingborg betyder egentligen ingenting. Det är i 99,999% av fallen inte samma felorsak. Ungefär lika liten chans att det är samma felorsak ens på samma ort om man inte bor nära varandra. I sth är nätet så stort så man kan inte jämföra vad en person upplever ett halvt t-banestopp bort. Dom enda som kan svara på detta är grannarna i samma hus dit du flyttar. Ett tips är ju att inte nappa på 200mbit utan hålla dig till 100/10 vilket comhem brukar kunna leverera. Alt tar du 200 men fungerar det dåligt kan du få lägga endel tid i tfn med supporten.

Rent generellt: ta inte högsta hastigheten och slå av NAT när du får hem modemet och koppla in vettig router.

Tack så mycket, får helt enkelt testa. Ångerrätt finns just alltid om de inte funkar som de ska.

Permalänk
Medlem

Mmm, får se vad de säger om bindningstiden. Nu har mitt ärende legat så pass länge utan att lösas iofs. Jag hade comhem -05 till -06 och det var så jävla dåligt då med, men nu trodde jag att de hade blivit bättre och sen hade de schysst erbjudande för studenter men icke.
Har du annat alternativ än comhem så ta det för allt i världen, undvik comhem som pesten.

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem

Något som har haft sitt CG3300 nollställt övernatten.
Jag märket att på kvällen var ok dagen efter wifi kom inte upp då upptäckte jag att CG3300 var nollställ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Har 200/10, på speedtest får kanske upp till 80 max. supporten påstår att vid mättningar till modemet får upp till 155.
O andra sidan på visa nerladdningar mot en annan server har jag fått upp till 145.
Så jag vet ej. Känns som att man ska stanna på 100/10 ifall, precis som andra skriver om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spagh1i:

Hallå, jag har också lite problem med router+cg3100

Det började med att jag hade smp laggspikes i cs, jag läste på och förstod att routerfunktionen i cg3100 va lite halvtaskig.
Jag inaktiverade routerfunktionen i cg3100 och bryggade den till en belkin F5D8236-4. Trots detta och modifikation i routern så har jag kvar dessa laggspikes.

Det verkar också vara omöjligt att logga in i cg3100 när denna är bryggad (kanske beror på att wifi är avslagen?)

Är inställningarna på cg3100 irrelevanta nu där det är bryggat?

Nuvarande inställningar på belkinroutern:

wireless channel 13
extension channel 2
wireless mode 802.11b & 802.11g & 802.11n
bandtwidth 20mhz only
QoS off

Är det tvärkört och bara pallra sig iväg och skaffa ny router eller går det att göra något?

Jag har nu gjort lite research och det verkar helt enkelt som om det är en ny router jag behöver och kanske ett nytt wifi-kort till datorn. Tack för era svar och tips!

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig skaffa comhem igen, har inte haft annat än problem. Ringde supporten 3 dagar efter jag skaffade bredbandet för jag fick inte den hastighet jag blev lovad... detta var i aug-sep 2012. Har ringt runt 10-20ggr under den perioden och varje gång så ska dom kolla på problemet och höra av sig senare samma dag eller dagen efter 1 utan 20 ggr har dom ringt upp och då sa dom att det ska längre tid att undersöka och att dom skulle höra av sig om någon dag. Dock kom det aldrig något samtal. Är så jävla förbannad så imorgon ska jag säga upp abonnemanget och sen aldrig skaffa comhem igen, har aldrig varit med om en så dålig kundservice! Så om ni funderar på att skaffa comhem, gör det inte det är bättre att vara utan internet än att vara kund hos comhem!

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Nyss fått igång mitt Comhem xxl 200/mibt.

Tyvärr har jag fått problem direkt och det är min trådlösa hastighet. Med sladd kommer jag upp i 170-180 mibt men när jag kör med trådlös kommer jag upp i 30 som max. Har Netgear CG3100. All utrustning är ny och tillräckligt bra, router och dator står bredvid var andra.

Någon som har tips? Har provat lite olika inställningar utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Någon som har tips?

Köp en annan router.

Dålig hastighet får man på CG3100. Dessutom är det sämsta enheten i hushållet som drar ner allt annat.

Köp dig istället en router som har dual band.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Kommer aldrig skaffa comhem igen, har inte haft annat än problem. Ringde supporten 3 dagar efter jag skaffade bredbandet för jag fick inte den hastighet jag blev lovad... detta var i aug-sep 2012. Har ringt runt 10-20ggr under den perioden och varje gång så ska dom kolla på problemet och höra av sig senare samma dag eller dagen efter 1 utan 20 ggr har dom ringt upp och då sa dom att det ska längre tid att undersöka och att dom skulle höra av sig om någon dag. Dock kom det aldrig något samtal. Är så jävla förbannad så imorgon ska jag säga upp abonnemanget och sen aldrig skaffa comhem igen, har aldrig varit med om en så dålig kundservice! Så om ni funderar på att skaffa comhem, gör det inte det är bättre att vara utan internet än att vara kund hos comhem!

Words!!

Du är inte den enda som känner så. Om inte Bostadsbolaget i Göteborg haft ekonomiska intressen ( kanske enskilda arbetstagare hos bostadsbolaget ) i att förhindra en uppkoppling emot Itux (jag vet att det är Comhem oxo men inte samma kickback mot ansvariga hos bostadsbolaget i Göteborg (vem sa Muteborg??) )
Fly Comhem om du kan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Köp en annan router.

Dålig hastighet får man på CG3100. Dessutom är det sämsta enheten i hushållet som drar ner allt annat.

Köp dig istället en router som har dual band.

Hej, nyss kommit fram till samma sak. Lyckades tweaka upp den till 60.

Nu är det så att jag har en fin Asus nt-u66. Vad behöver jag ställa in för att köra netgear som brygga, mer än att stänga av NAT? Vad behöver jag ställa in i asus routern?

Permalänk
Skrivet av Dvärgen:

Vad behöver jag ställa in för att köra netgear som brygga, mer än att stänga av NAT? Vad behöver jag ställa in i asus routern?

Om du stängt av NAT så är Netgearen bryggad. Om du har inställt i Asusroutern att den skall erhålla IP via DHCP så kommer den då att få en publik IP från Com Hem (börjar på 80, 83, 213 eller 193 om jag inte minns fel). Möjligen krävs en strömomstart av produkterna innan korrekt IP mottages.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Words!!

Du är inte den enda som känner så. Om inte Bostadsbolaget i Göteborg haft ekonomiska intressen ( kanske enskilda arbetstagare hos bostadsbolaget ) i att förhindra en uppkoppling emot Itux (jag vet att det är Comhem oxo men inte samma kickback mot ansvariga hos bostadsbolaget i Göteborg (vem sa Muteborg??) )
Fly Comhem om du kan!

Testar nu har 0,96/1,2 mbit till tyskland, och jag ska ha 100/100

Visa signatur

PC - AR X870E-Nova | 98003DX 5.2GHz | 32GB | RTX5090 | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 9900K 5GHz | 64GB | LSI9211 | 80TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Om du stängt av NAT så är Netgearen bryggad. Om du har inställt i Asusroutern att den skall erhålla IP via DHCP så kommer den då att få en publik IP från Com Hem (börjar på 80, 83, 213 eller 193 om jag inte minns fel). Möjligen krävs en strömomstart av produkterna innan korrekt IP mottages.

Får testa, brukar inte IP via DHCP vara automatiska inställningen?