Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Användes med ASUS XONAR STX -> O2 -> HD650.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

http://i.imgur.com/nH9E7V5.jpg

Användes med ASUS XONAR STX -> O2 -> HD650.

Någon större skillnad jämfört med inbyggda lurstärkaren på STX-kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

http://i.imgur.com/nH9E7V5.jpg

Användes med ASUS XONAR STX -> O2 -> HD650.

Den var ruskigt gulligt och fin. Sedan har du en också något till höger, hoppas hörlursförstärkaren också är bra. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikEast:

Blir inte klok på om den "seriösa" kabeln till Denon AH-D600 har 6.3mm jack eller ej, finns bilder och reviews som tyder på båda. Har inte vart inne i nån butik ännu och kikat på dom så man får ju förlita sig på det som står på the internet men kan någon bekräfta detta? xD

http://www.denon.co.uk/uk/Product/Pages/Product-Detail.aspx?C...

Citat:

Integrated cable connections on the ear cups enable the use of detachable hi-fi quality cables

Hi-fi quality, three metre OFC cable with 1/8" gold-plated connector and 1/4" adapter
On-the-go cable with integrated remote and microphone

Svar på frågan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Calle:

Någon större skillnad jämfört med inbyggda lurstärkaren på STX-kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det tycker jag nog att det är ändå. Jag kör RCA ut och med Soft Rock som equalizer. Basen framförallt kom fram mycket mer, än då jag körde likadan setup 600Ohm med hörlursförstärkaren på kortet. Basgångar hörs bättre och ljudet överlag upplever jag som "större".

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Hah typ, men grejen är den att på Denons amerikanska hemsida stod det att den skulle ha en 1/4" connector på 10 feet kabeln och även Hi-Fi klubben skriver det så man är inte precis säker. Aja slängde iväg en beställning på tyska Amazon, 2000 spänn! xD Är det 3.5mm jack äre ju inte så brottom med att fixa en hörlursförstärkare iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikEast:

Hah typ, men grejen är den att på Denons amerikanska hemsida stod det att den skulle ha en 1/4" connector på 10 feet kabeln

Hmm...
http://usa.denon.com/us/product/pages/productdetail.aspx?pcat...
Gå till "Specifications / Miscellaneous".

Citat:

3 foot long audio cable with in-line remote & microphone, with 3.5mm audio jack,
10 foot long OFC mesh, covered audio cable with 3.5mm audio jack, ¼” gold-plated adapter jack

Verkar vara samma kabel?

Men jo, kollar man bilden på alla tillbehör från amerikanska sidan så ser långa kabeln ut att vara 1/4"??
http://usa.denon.com/Assets/images/products/AH-D600/EL_AH-D60...

Jag gissar specen är rätt, men det lär märkas

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikEast:

Hah typ, men grejen är den att på Denons amerikanska hemsida stod det att den skulle ha en 1/4" connector på 10 feet kabeln och även Hi-Fi klubben skriver det så man är inte precis säker. Aja slängde iväg en beställning på tyska Amazon, 2000 spänn! xD Är det 3.5mm jack äre ju inte så brottom med att fixa en hörlursförstärkare iaf.

Återkom gärna med bilder och en liten review!

Förresten, hur är det att köpa därifrån, är det som ebay eller? Allt står ju på tyska. :/ Går det att på nått sätt söka på vanliga amerikanska Amazon men att man får upp tyska/europeiska säljare?

Permalänk

Min matrix m stage låter helt sjukt bra med Audio Technica ATH-M50, skulle faktiskt vilja säga mycket bättre än akg 701 i många låtar.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Min matrix m stage låter helt sjukt bra med Audio Technica ATH-M50, skulle faktiskt vilja säga mycket bättre än akg 701 i många låtar.

Håller med om att ATH-M50 är bra. Är riktigt nöjd med mina nu. I början tyckte jag toppen var lite hård eller något men det har faktiskt blivit väldigt mycket bättre efter en lång inspelningsperiod. Använder de just nu med mitt studiokort: Presonus Firestudio Mobile, men har även ett Xonar DX i datorn som jag inte använder. De låter bättre i Firestudion än i Xonar-kortet. Skulle vara kul att skaffa en "riktig" hörlursförstärkare någon gång dock..

Har alltid tyckt att komforten varit toppen, men det beror nog på mitt lilla huvud. Om man tycker att de trycker för hårt antar jag att man kan försöka töja ut metallbandet lite på huvudbandet. Kan bli lite varma, men för mig är det inget stort problem.

Kvaliteten på basen är väldigt bra imo, i början tyckte jag den var lite slapp men även det tycker jag har blivit ganska mycket bättre. Nu tycker jag basen är snabb, precis men samtidigt lagom mäktig. Jag tycker att mellanregistret är bra det med, för att vara stängd lur antar jag att det är väldigt bra. Fortfarande inte riktigt kompis med diskanten, ibland lite hårda ess-ljud, men är inte det lite standard när man pratar om slutna lurar?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av FL3JM:

Återkom gärna med bilder och en liten review!

Förresten, hur är det att köpa därifrån, är det som ebay eller? Allt står ju på tyska. :/ Går det att på nått sätt söka på vanliga amerikanska Amazon men att man får upp tyska/europeiska säljare?

Köpta mina Denon D2000 från tyska Amazon. Inga problem, använd Google translate bara.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Håller med om att ATH-M50 är bra. Är riktigt nöjd med mina nu. I början tyckte jag toppen var lite hård eller något men det har faktiskt blivit väldigt mycket bättre efter en lång inspelningsperiod. Använder de just nu med mitt studiokort: Presonus Firestudio Mobile, men har även ett Xonar DX i datorn som jag inte använder. De låter bättre i Firestudion än i Xonar-kortet. Skulle vara kul att skaffa en "riktig" hörlursförstärkare någon gång dock..

Har alltid tyckt att komforten varit toppen, men det beror nog på mitt lilla huvud. Om man tycker att de trycker för hårt antar jag att man kan försöka töja ut metallbandet lite på huvudbandet. Kan bli lite varma, men för mig är det inget stort problem.

Kvaliteten på basen är väldigt bra imo, i början tyckte jag den var lite slapp men även det tycker jag har blivit ganska mycket bättre. Nu tycker jag basen är snabb, precis men samtidigt lagom mäktig. Jag tycker att mellanregistret är bra det med, för att vara stängd lur antar jag att det är väldigt bra. Fortfarande inte riktigt kompis med diskanten, ibland lite hårda ess-ljud, men är inte det lite standard när man pratar om slutna lurar?

Ja det är min uppfattning också, det är bara diskanten som inte är bra, ljudbilden blev bättre med matrix också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Brukar hörlursförstärkare ha en inspelnings tid innan dom når sin fulla potential?

Min matrix m stage tog bort nästan allt brus jag hade innan vilket är skönt, dock tycker jag fortfarande att det låter bättre när jag kopplar direkt till ljudkortet, både när det gäller mina ath 50 och Akg 701, vilket är lite märkligt.

Jag kör på 10 gain, borde jag ha 0 gain?

Kör med

en sådan kabel borde jag köra med

?? på min enda dator och på min dator med Asus d2 kan jag koppla S/PDIF till stärkaren på något sett?

ursäkta mina dumma frågor

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Brukar hörlursförstärkare ha en inspelnings tid innan dom når sin fulla potential?

Min matrix m stage tog bort nästan allt brus jag hade innan vilket är skönt, dock tycker jag fortfarande att det låter bättre när jag kopplar direkt till ljudkortet, både när det gäller mina ath 50 och Akg 701, vilket är lite märkligt.

Jag kör på 10 gain, borde jag ha 0 gain?

Kör med http://www.electronicamostoles.com/WebRoot/Store/Shops/electr...

en sådan kabel borde jag köra med https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBNb4Kv...
?? på min enda dator och på min dator med Asus d2 kan jag koppla S/PDIF till stärkaren på något sett?

ursäkta mina dumma frågor

Jag tror att inspelning på förstärkare kan bli en subjektiv fråga. SS är jag osäker på, men jag kan tänka mig att det finns lite i det. Märktes faktiskt på rörförstärkare, men då är det nog mer rören än komponenterna i förstärkaren som ändras.

Jag tycker du bör köra med RCA-RCA, tror inte att D2 har RCA ut, men STX har det i alla fall. S/PDIF kan du inte koppla direkt till en förstärkare eftersom det är en digital koppling. Du behöver därför en D/A omvandlare, men då använder du inte längre ljudkortets DAC eftersom du skickar en digital signal.

Angående gain så är det rekommenderat att ha lägst om du inte vill ha högre volymer och på så vis vrida mindre på volymkontrollen. 10dB är dock normalt på M-Stage för dom flesta hörlurarna. Men även det är en subjektiv fråga - du får köra med det du tycker passar dig bäst.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Rekordmedlem

Rör kan påverkas lite granna av inspelning eftersom det kan påverka hur mycket syre det finns i röret, det finns metalldelar som oxiderar lite och det kan ta några timmar innan det är stabiliserat.
Annars så är det mest uppvärmning det handlar om för både rör och halvledare, vissa konstruktioner har temperaturdrift men när allt är genomvarmt så händer det inget mer, men uppvärmningscykeln börjar om varje gång man stängt av och låtit prylarna kallna så det är väl egentligen fel att kalla den inspelning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Getter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Jag tycker du bör köra med RCA-RCA,

Tack för era svar, så det blir alltså en viss skillnad om jag kör RCA-RCA då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Brukar hörlursförstärkare ha en inspelnings tid innan dom når sin fulla potential?

Min matrix m stage tog bort nästan allt brus jag hade innan vilket är skönt, dock tycker jag fortfarande att det låter bättre när jag kopplar direkt till ljudkortet, både när det gäller mina ath 50 och Akg 701, vilket är lite märkligt.

Jag kör på 10 gain, borde jag ha 0 gain?

Kör med http://www.electronicamostoles.com/WebRoot/Store/Shops/electr...

en sådan kabel borde jag köra med https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRBNb4Kv...
?? på min enda dator och på min dator med Asus d2 kan jag koppla S/PDIF till stärkaren på något sett?

ursäkta mina dumma frågor

Det är ju analog ut från ljudkortet, en signal som du sedan förstärker. Det bästa är om du kan ha digital-till-analog-omvandlingen precis vid förstärkaren. Så det bästa är att antingen ha ett ljudkort i datorn med riktigt bra DAC och förstärkare, ELLER föra över ljudet (fortfarande digitalt) till en extern DAC med förstärkare. Man ska tänka lite så att du vill hålla signalen digital så långt ut som möjligt i ledet, det är precis innan högtalarna/lurarna du vill få det omvandlat till analogt.

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Det är ju analog ut från ljudkortet, en signal som du sedan förstärker. Det bästa är om du kan ha digital-till-analog-omvandlingen precis vid förstärkaren. Så det bästa är att antingen ha ett ljudkort i datorn med riktigt bra DAC och förstärkare, ELLER föra över ljudet (fortfarande digitalt) till en extern DAC med förstärkare. Man ska tänka lite så att du vill hålla signalen digital så långt ut som möjligt i ledet, det är precis innan högtalarna/lurarna du vill få det omvandlat till analogt.

Får väl kolla på en dac också då, tror det blir någon större skillnad då?

Har faktiskt kollat lite på en Standalone ODAC.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Får väl kolla på en dac också då, tror det blir någon större skillnad då?

Har faktiskt kollat lite på en Standalone ODAC.

Det finns nog nån skillnad mellan just D2 och ODAC, men generellt är det inte så jättestor skillnad mellan DACar.

Notera att om du ska köra med ODAC så kan du inte koppla den via Optisk/Coaxial S/PDIF eftersom den enbart är USB. Och du kan därför sälja ditt ljudkort om du skulle införskaffa en ODAC.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Tjo, sitter med ett par sennheiser HD598, supersköna och allt det där! Problemet är att jag för tillfället använder laptopen ganska mycket och ljudet blir då inte det bästa. Eftersom jag är helt lost i denna värld av ljud behöver jag hjälp med vad jag borde införskaffa för att få det där extra lilla (blir antagligen skitstor skillnad mot laptopkortet).

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av wooprat:

Tjo, sitter med ett par sennheiser HD598, supersköna och allt det där! Problemet är att jag för tillfället använder laptopen ganska mycket och ljudet blir då inte det bästa. Eftersom jag är helt lost i denna värld av ljud behöver jag hjälp med vad jag borde införskaffa för att få det där extra lilla (blir antagligen skitstor skillnad mot laptopkortet).

Lite tips beroende på vad du vill betala:
HRT Headstreamer
HRT Microstreamer
O2 + ODAC
Och kanske Meridian Explorer, men vänta tills nya versionen med under 5ohm utgångsimpedans finns i butik. Första batchen låg kring 47ohm och kommer ej spela väl med dina lurar.

Kör just nu HD555 (med 595 mod) som bör vara hyggligt lika dina HD598 i ljudkaraktär. Dom låter fint med både HRT Headstreamer och O2 + ODAC. De sistnämnda finns på Head N Hifi och Epiphany Acoustics

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par AKG K242HD och hoppas jag blir nöjd. Kostade 1290 på Netonnet, sedan höjdes de till 1490 dagen efter

Permalänk
Medlem

Är dessa något att ha till telefonen? de har 32 ohm. jag har en samsung galaxy s2.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=767597#extra

snabbt svar tack! rean försvinner 22.00 idag

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Är dessa något att ha till telefonen? de har 32 ohm. jag har en samsung galaxy s2.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=767597#extra

snabbt svar tack! rean försvinner 22.00 idag

De känns ju som att de är till telefon nästan.
Testa.

Tror det funkar. Har haft mina 35 ohm headset (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=27754) till HTC Gratia och nu en HTC One S.
Visserligen bra ljudchip i min mobil, men det funkar säkert till din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

De känns ju som att de är till telefon nästan.
Testa.

testa?
115dB/mW är ju ganska lättdrivet väl?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

testa?
115dB/mW är ju ganska lättdrivet väl?

Du kan ju skicka tillbaka dem annars hehe.

Kolla det jag redigerade i mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Du kan ju skicka tillbaka dem annars hehe.

Kolla det jag redigerade i mitt inlägg.

ja dom var ju 104dB/mW "bara", så dom är ju lite mer tungdrivna.

var rätt så dyr frakt, så känns inte som att jag vill beställa o skicka tbx på en gång heller

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Du kan ju skicka tillbaka dem annars hehe.

Kolla det jag redigerade i mitt inlägg.

blev ett par beställde nu iaf får väl se om dom är bra. dom borde ju verkligen vara bättre än mina nuvarande telefonlurar sony mdr-v150

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Har nyligen beställt ett par HD650 som jag sitter och väntar spänt på. Sitter för nuvarande med en Denon PMA-520AE förstärkare som jag driver mina högtalare med. Jag hade även tänkt driva mina hörlurar med denna, men går jag miste om något ljud genom att köra det på detta sättet istället för att köpa en hörlursförstärkare?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

blev ett par beställde nu iaf får väl se om dom är bra. dom borde ju verkligen vara bättre än mina nuvarande telefonlurar sony mdr-v150

Gött, det var ju fint pris på dem