Sålde bärbar dator som köparen hävdar är fel på

Permalänk
Medlem

Sålde bärbar dator som köparen hävdar är fel på

Hej!
Jag sålde min bärbara dator på blocket. I annonsen skrev jag att datorn var i fint skick, vilket den enligt mig också var. Köparen kommer samma dag, kontrollerar datorn under några minuter, betalar mig och vi skakar hand. 30 minuter senare ringer han upp mig och säger att det är två mindre sprickor där bak (där locket fälls upp). Jag säger att jag aldrig observerat några sprickor (Vilket jag aldrig har). Han vill att jag ska ta tillbaka datorn och ringer mig flera gånger. Jag säger att jag sålde den fungerande, att han kollade igenom den och godkände. Men han är envis, och väldigt dålig på svenska så det är lite svårt att kommunicera med honom.
Inget kvitto skrev, en snabb och smidig affär bara. priset var 2700 kr.
Han säger att jag gjort något olagligt som sålt en dator med småsårickor utan att meddela och att han tänker kontakta blocket och driva detta vidare. Jag svarade med att det lika gärna kan varit han som tappat den efter köpet. Jag orkar inte med strul, men vad kommer hända? Har jag gjort något fel?

Permalänk
Medlem

Har han kollat igenom datorn och sett den innan köp, så är det han som får stå för det.
Sprickor på utsidan är ju inget man missar.........

Mer troligt att han tappat den eller hade en likadan, som han på ett smidigt sätt ville byta ut.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kortsvarat: Nej det är lugnt inte kommer och hända.

Visa signatur

I'm dreaming of a technical christmas, just like the ones at webhallen. I'm dreaming of the good christmas, when sweclockers will come byyy.

Permalänk

Finns alltid folk som vill jävlas med dig. Bara han förlorade på att inte skriva kvitto!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Precis, låter som en jäkla tomte, han godkände ju köpet. Låt honom gå vidare om han vill.

Permalänk
Medlem

Det är luuuungt

Dock så finns det väldigt många hobby advokater på swec som kan komplicera allting , bara vänta några timmar så kommer väl någon antagligen..:)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Nej, de där sprickorna kunde han sett om han inspekterat datorn ordentligt.

Så du kan med ro i sinne be honom fara och flyga.

Eller bara säga att det är upp till honom att besiktiga och inspektera varan innan han bestämmer sig.

Speciellt när det kommer till sådana saker som lätt kan upptäckas.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du verkar dessutom inte överprisat den, så att det finns någon skavank på en dator för 2700:- känns inte som en nyhet.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rocklets:

Du verkar dessutom inte överprisat den, så att det finns någon skavank på en dator för 2700:- känns inte som en nyhet.

Hur vet du vilken dator det rör sig om? Jag har en bärbar från 2004 och en från 1997 tror jag, inget fel på någon av dem och inga skavanker heller. Ska vi säga 5300 kr för båda?

Permalänk
Medlem

Har personen kollat datorn och sedan köpt den så får han/hon stå sitt kast.

Permalänk
Medlem

Varan såldes ju i befintligt skick och köparen var medveten om att den var begagnad. Då han har dessutom undersökt varan personligen innan köpet, så är det hans problem, inte ditt. Be honom studsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Varan såldes ju i befintligt skick och köparen var medveten om att den var begagnad. Då han har dessutom undersökt varan personligen innan köpet, så är det hans problem, inte ditt. Be honom studsa.

^ What he said.

Permalänk
Medlem

Köplag (1990:931) - 20 §

Citat:

Undersökning av varan före köpet
Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Och där har du det i klartext.

Permalänk
Medlem

Senaste nytt:
Blev uppringd av honom idag, och han krävde att jag skulle köpa tillbaka datorn.
Han hade ringt blocket och enligt honom sa blocket att jag hade gjort fel som inte skrev att det fanns småsprickor. Han fick uppmaningen att lösa det med mig, men jag sa att jag inte tänkte köpa tillbaka datorn, att han fick undersöka den bäst han ville innan köp (vilket han gjorde).
När jag inte var samarbetsvillig sa han att han skulle göra en polisanmälan och kort därefter slutade vårt samtal.

* Idag på blocket såg jag att någon (utan att ange sitt namn som säljare) lagt ut en precis likadan dator fast med högre pris. Specen är på pricken, samt att det är samma skrivbordsbild som jag hade ställt in innan jag sålde den till honom. Känns ju som en väldigt märklig tillfälligt om det skulle vara någon annan... För övrigt har han i annonsen skrivit att den är i mycket gott skick (och inte anget några sprickor).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gereis:

Senaste nytt:
Blev uppringd av honom idag, och han krävde att jag skulle köpa tillbaka datorn.
Han hade ringt blocket och enligt honom sa blocket att jag hade gjort fel som inte skrev att det fanns småsprickor. Han fick uppmaningen att lösa det med mig, men jag sa att jag inte tänkte köpa tillbaka datorn, att han fick undersöka den bäst han ville innan köp (vilket han gjorde).
När jag inte var samarbetsvillig sa han att han skulle göra en polisanmälan och kort därefter slutade vårt samtal.

* Idag på blocket såg jag att någon (utan att ange sitt namn som säljare) lagt ut en precis likadan dator fast med högre pris. Specen är på pricken, samt att det är samma skrivbordsbild som jag hade ställt in innan jag sålde den till honom. Känns ju som en väldigt märklig tillfälligt om det skulle vara någon annan... För övrigt har han i annonsen skrivit att den är i mycket gott skick (och inte anget några sprickor).

Slå till och köp den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gereis:

Senaste nytt:
Blev uppringd av honom idag, och han krävde att jag skulle köpa tillbaka datorn.
Han hade ringt blocket och enligt honom sa blocket att jag hade gjort fel som inte skrev att det fanns småsprickor. Han fick uppmaningen att lösa det med mig, men jag sa att jag inte tänkte köpa tillbaka datorn, att han fick undersöka den bäst han ville innan köp (vilket han gjorde).
När jag inte var samarbetsvillig sa han att han skulle göra en polisanmälan och kort därefter slutade vårt samtal.

* Idag på blocket såg jag att någon (utan att ange sitt namn som säljare) lagt ut en precis likadan dator fast med högre pris. Specen är på pricken, samt att det är samma skrivbordsbild som jag hade ställt in innan jag sålde den till honom. Känns ju som en väldigt märklig tillfälligt om det skulle vara någon annan... För övrigt har han i annonsen skrivit att den är i mycket gott skick (och inte anget några sprickor).

Ring upp han med annat telefonnummer och se om det är samma. Eller köp datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ring upp han med annat telefonnummer och se om det är samma. Eller köp datorn...

Jag ringde upp med mitt nummer 2 gånger (tänkte att han inte memorerade numret i huvudet) men han svarade inte. Men när jag mejlade med annat namn fanns den kvar och var i perfekt skick tydligen. Ja detta är skumt, han pratar länge och upprepar allt också.
Och nej jag vill inte köpa tillbaka datorn, jag tycker själv inte jag gjort något fel. Vill han polisanmäla så får han göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Slå till och köp den

Ja ett fantastiskt klipp! Men han skickar tydligen inte med fodralet som han fick med av mig :(:( haha

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan ring upp honom med annat nummer och kolla vem som svarar

Permalänk
Medlem

Varför inte kontakta Blocket och ge dem denna information?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Den där killen gjorde sprickorna och nu försöker han sälja den. Så klart han gör det!
Han fick inte sina pengar tillbaka nu vill han ha det för mer än 2700kr. Är du säker på att det är din dator?
När han gjorde jag tror för att han kan ha lagt i ett virus och du ska va på banken eller så vill han jävlas med dig.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Kan du vara snäll och länka annonsen, tack.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan du vara helt lugn juridiskt och hot med polisanmälan och kontakt med Blocket är bara för att typer som han är van att få som han vill med diverse hot. Även om du har rätt är det jobbigt att bråka med folk. Stå på dig och lycka till!

Permalänk
Medlem

Du har inga skyldigheter iom att han sett datorn innan köp. Att han skulle ringt blocket och fått dena information är en ren lögn då blocket inte har någon telefonsupport och inte lägger sig i ärenden där kunder inte använt deras begagnatgaranti.
Jag tycker att du ska sluta svara när han ringer. Det är uppenbart att personen antingen inte vet vad han pratar om eller försöker lura dig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Hoppas han inte tog illa vid sig. Under dagens samtal, si så där efter 15 minuters tjatande om att jag ska köpa tillbaka den, klargjorde jag för honom vilka regler som gäller här i Sverige. Jag sa också att han var oförskämd som tog av min tid och upprepade saker trots att jag många gånger vänligt försökt förklara vart jag står i detta. Han har inte bott i Sverige länge, och pratar mycket dålig svenska eftersom han ursprungligen kommer från Mellanöstern. Han upprepade nämligen polisen många gånger efter jag började brusa upp där. Hoppas han inte tyckte jag lät nedvärderande, men jag ville bara förklara för honom hur det svenska systemet fungerar och att man inte kan kräva i efterhand osv. Jag vill liksom undvika problem, och han verkar väldigt intensiv. Mitt telefonnummer är registrerat på eniro, så han hittar enkelt min adress om han inte ger sig och väljer att gå ännu längre.

Permalänk
Medlem

Hade datorn varit skickad, hade jag kunnat förstått köparen. Men nu kom han hem till dig, gjorde en affär mellan alla fyra ögon, inspektera datorn och betalade dig. Det är hans skyldighet att åtminstone kolla kosmetiska skador, såsom sprickor, borde vara lätt och se på en gång.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Säg åt na o tatohålltjäftna. Sen låser du dörren typ alltid, så när han kommer o knackar på så låtsas du att inte är hemma.
Vad annars liksom.
(Du bör nog öppna om polisen står utanför dörren)

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gereis:

* Idag på blocket såg jag att någon (utan att ange sitt namn som säljare) lagt ut en precis likadan dator fast med högre pris. Specen är på pricken, samt att det är samma skrivbordsbild som jag hade ställt in innan jag sålde den till honom. Känns ju som en väldigt märklig tillfälligt om det skulle vara någon annan... För övrigt har han i annonsen skrivit att den är i mycket gott skick (och inte anget några sprickor).

Låter som om han hade redan från början tänkt att sälja den vidare. En köpa/sälj person, ungefär som en "Day-trader".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gereis:

Senaste nytt:
Blev uppringd av honom idag, och han krävde att jag skulle köpa tillbaka datorn.
Han hade ringt blocket och enligt honom sa blocket att jag hade gjort fel som inte skrev att det fanns småsprickor. Han fick uppmaningen att lösa det med mig, men jag sa att jag inte tänkte köpa tillbaka datorn, att han fick undersöka den bäst han ville innan köp (vilket han gjorde).
När jag inte var samarbetsvillig sa han att han skulle göra en polisanmälan och kort därefter slutade vårt samtal.

* Idag på blocket såg jag att någon (utan att ange sitt namn som säljare) lagt ut en precis likadan dator fast med högre pris. Specen är på pricken, samt att det är samma skrivbordsbild som jag hade ställt in innan jag sålde den till honom. Känns ju som en väldigt märklig tillfälligt om det skulle vara någon annan... För övrigt har han i annonsen skrivit att den är i mycket gott skick (och inte anget några sprickor).

Skrivet av Ferrat:

Varför inte kontakta Blocket och ge dem denna information?

Skrivet av Nasra:

Kan du vara snäll och länka annonsen, tack.

Länka annonsen! Så man vet vilken man ska akta sig för!

Om han nu kontaktat blocket, ring upp dem och dubbelkolla, passa på att ge ut infon om annonsen då också. Berätta gärna hela historien för dem, tror de uppskattar det!

Annars om han inte slutar ringa till dig, "hota" med att du tänker polisanmäla honom om han fortsätter, tror det finns någon lag om att man inte får ringa och trakassera folk och hota dem som han gjort.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Är dealen sealad så är den det. Jag rekommenderar att du använder ett oreggat kontantkort framöver när du säljer saker på Blocket. Då slipper du sådant som du är med om nu.

Skickades från m.sweclockers.com