Ska köpa en ssd för först gången

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Widholm:

Jo medveten om att det finns många nöjda ssd kunder men tack för tipset ska leta!

Edit: En grej till bara.. Hur mycket ungefär är en beggat ssd värd? är det 20%ish eller vad går ni efter?

Beror väl på ålder och märke. Men kring 400-600 skulle du kunna få en begagnad SSD för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Beror väl på ålder och märke. Men kring 400-600 skulle du kunna få en begagnad SSD för.

Jo det förstår jag väl! Var lite otydlig, tänkte om du hade något värde om man drog av ungefär 20% från nypris men jag förstår, de är olika gamla och slitna så får helt enkelt se mig fram

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Jo det förstår jag väl! Var lite otydlig, tänkte om du hade något värde om man drog av ungefär 20% från nypris men jag förstår, de är olika gamla och slitna så får helt enkelt se mig fram

Om du ska köpa en begagnad SSD så bör du få se informationen från SMART... så du kan se drifttid, antal data skrivet/läst mm. Att köpa en begagnad SSD som den "tidigare" ägaren har, t.ex. benchmarkat ett 10-tal gånger så är livslängden avsevärd mycket kortare än normalt.

Jag tycker inte SSD är något man ska köpa begagnat (om den inte är relativt oanvänd), det är ändå relativt billigt idag jämfört med vad det var för 1-2 år sedan och prestandan är oslagbar.. ett måste att ha SSD som systemdisk!

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Skrivet av flaxehytt:

Om du ska köpa en begagnad SSD så bör du få se informationen från SMART... så du kan se drifttid, antal data skrivet/läst mm. Att köpa en begagnad SSD som den "tidigare" ägaren har, t.ex. benchmarkat ett 10-tal gånger så är livslängden avsevärd mycket lägre än normalt.

tack det var något sådant jag sökte

Skrivet av flaxehytt:

Jag tycker inte SSD är något man ska köpa begagnat (om den inte är relativt oanvänd), det är ändå relativt billigt idag jämfört med vad det var för 1-2 år sedan och prestandan är oslagbar.. ett måste att ha SSD som systemdisk!

Jo men jag tjänar inte precis några pengar så måste komma undan så billigt som möjligt med mina grejer

Permalänk
Medlem

Tycker man märker störst skillnad i Windows med SSD, datorn känns alltid nyformaterad om man säger så.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att SSD är en lyxvara?
I praktiken så är det väl bara värt det om man redan har allt annat eller inte spelar?
Kanske kan vara värt det om man helt kan slopa mekanisk disk och enbart köra med en liten och billig SSD.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 20kr:

Är det bara jag som tycker att SSD är en lyxvara?
I praktiken så är det väl bara värt det om man redan har allt annat eller inte spelar?
Kanske kan vara värt det om man helt kan slopa mekanisk disk och enbart köra med en liten och billig SSD.

Att ha en dator är en lyxvara.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Min dator startar snabbare än min förra skärm, SSD woho.