Permalänk

4770k eller 4670k för Gaming

Jag vill uppgradera min CPU till en av de nya Haswellarna i sommar, men funderar på vilken. 4770k eller 4670k? Jag ska bara använda den till tung gaming på 1440p upplösning. Många säger att HP gör intgenting spel-mässigt, stämmer detta? Hjälp! D:

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB @ 3200MHz | Moderkort: MSI Z390I | GPU: EVGA Geforce RTX 2080ti 11gb | CPU: Intel i5 9600k @ 3.7 GHz | PSU: Corsair SF850 | Lagring: x2 Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 i RAID 0

Permalänk
Medlem

4670K alla dagar i veckan. Enda skillnaden mellan i7 och i5 är hyperthreading och det kommer inte hjälpa dig i spel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

4670k är ett bättre val för det är samma prestana (i spel) och den är billigare. Men en 3570k/2500k/3850 klara också jobbet galant.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

4670K. Hyperthreading hjälper inte i spel ändå.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

4670K alla dagar i veckan. Enda skillnaden mellan i7 och i5 är hyperthreading och det kommer inte hjälpa dig i spel.

Man kan ju applicera "AMD argumentet" på det.
D.v.s "8 kärnor är jättebra för att alla spel kommer göras till PS4".

Innan Haswell faktiskt släppts så kan vi ju bara gissa.
Men blir det samma som för SB och IB så kommer i5 varianten vara betydligt billigare och klocka aningens sämre.

Permalänk
Medlem

Håller nog med resten om att 4670k är ett bättre val om spel är det primära man ska hålla på med.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Man kan ju applicera "AMD argumentet" på det.
D.v.s "8 kärnor är jättebra för att alla spel kommer göras till PS4".

Det kommer nog dröja ett litet tag innan 8 kärnor kan utnyttjas optimalt men om branchen nu iom PS4 och Xbox720 får 8 kärnor att tillgå som standard så kan det nog gå fortare än man tror. Jag skulle gått på 4770k.

Permalänk
Medlem

Så länge priset skiljer så mycket så är i5an definitivt vettigare.

Permalänk
Medlem

Vad kommer prisskillnaden ligga på?
Hyperthreading kan hjälpa med några FPS i nyare spel, men en del äldre kan till och med reagera negativt på det. Om du har pengarna och vill ha lite extra kraft så ta 4770k CPUn. Men vill du ha det mest prisvärda så ska du nog ta 4670k.

Här är en sida som kanske hjälper dig komma till klarhet:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2274887

Hoppas det hjälpte!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vad kommer prisskillnaden ligga på?
Hyperthreading kan hjälpa med några FPS i nyare spel, men en del äldre kan till och med reagera negativt på det. Om du har pengarna och vill ha lite extra kraft så ta 4770k CPUn. Men vill du ha det mest prisvärda så ska du nog ta 4670k.

Här är en sida som kanske hjälper dig komma till klarhet:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2274887

Hoppas det hjälpte!

Skickades från m.sweclockers.com

Gissningsvis som ivy bridges prisskillnad (800-1000kr)