Får ej igång mikrofon siberia

Permalänk

Får ej igång mikrofon siberia

Hej!

Har enorma problem med mitt headset, siberia v2 - får inte mikrofonen att fungera! Lyckades igår kväll för första gången spela in ljud via "Ljudinspelaren" men idag går det inte! Så sjukt frustrerande, ska inte sånt här fungera automatiskt bara genom att sätta i kontakten? Vad kan vara fel och vad kan jag göra?

Ej USB.

Permalänk
Inaktiv

Kolla muteknappen på kabeln Annars om du kör Windows 7 eller bättre; Högerklicka på ljudikonen i "systray" breve klockan (där du ställer in volymen). Välj "Default recording device"/"Standard inspelningsenhet" eller liknande. Markera din mikrofon/headset/line in eller något i listan, tryck "Set Default" och prova. Prova alla du har i listan, någon ska funka.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Kolla muteknappen på kabeln Annars om du kör Windows 7 eller bättre; Högerklicka på ljudikonen i "systray" breve klockan (där du ställer in volymen). Välj "Default recording device"/"Standard inspelningsenhet" eller liknande. Markera din mikrofon/headset/line in eller något i listan, tryck "Set Default" och prova. Prova alla du har i listan, någon ska funka.

Den har jag koll på

Grejen är att det enda jag får upp är "Mikrofon (Realtek HD Audio)", Line In (ej inkopplad) och Stereo Mix (Realtek HD Audio). Testade med att byta standard men kan fortfarande inte spela in något ljud.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AcesHigh6:

Den har jag koll på

Grejen är att det enda jag får upp är "Mikrofon (Realtek HD Audio)", Line In (ej inkopplad) och Stereo Mix (Realtek HD Audio). Testade med att byta standard men kan fortfarande inte spela in något ljud.

Kopplat in mikrofonen i det röda uttaget på baksidan? Det orangea har lurat mig många ggr Iallafall, koppla in den i den röda (koppla ur innan om den redan är där). Ska komma upp en bögig grej som frågar vart du kopplade in den (om du har tur), välj antingen "Mic" eller "line in"

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Kopplat in mikrofonen i det röda uttaget på baksidan? Det orangea har lurat mig många ggr Iallafall, koppla in den i den röda (koppla ur innan om den redan är där). Ska komma upp en bögig grej som frågar vart du kopplade in den (om du har tur), välj antingen "Mic" eller "line in"

Inget av det stämde, tydligen var det under "stereo mix"... Men nu fungerar det plötsligt igen! Drog ur sladden, satte i ett gammalt uselt headset som fungerade direkt men usel mikrofon och ljud, tog ur det och satte i siberia och vips fungerar det!

Nu till nästa problem; kan man höja "ljudet" på mikrofonen? Vill kunna prata i normal samtalston.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AcesHigh6:

Inget av det stämde, tydligen var det under "stereo mix"... Men nu fungerar det plötsligt igen! Drog ur sladden, satte i ett gammalt uselt headset som fungerade direkt men usel mikrofon och ljud, tog ur det och satte i siberia och vips fungerar det!

Nu till nästa problem; kan man höja "ljudet" på mikrofonen? Vill kunna prata i normal samtalston.

Tryck på volymkontrollen nere till höger igen, tryck "Mixer", sen trycker du längst till vänster på texten där det står "Speakers"/"Högtalare", och väljer din mikrofon.

EDIT: Funkar inte det, gå till "Recording devices" igen, markera mikrofonen, egenskaper, nivåer.

Permalänk
Medlem

finns även "Microphone Boost". kontrollpanelen > ljud > fliken ljudinspelning > Microphone > fliken Anpassad.

Visa signatur

XBL GT: tucke

Permalänk

Kommer inte upp någon mikrofon på mixer, men testade nivåer på "stereo mix" under ljudenheter men det gjorde ingen skillnad. Går jag in på "Mikrofon" i listan istället så står där under nivåer "Mikrofon" och "Mikrofonförstärkning"...

Gillar hur det här går ihop, jag måste höja nivåerna där, men när jag pratar lyser det på "stereo mix". Aja, mikrofonen verkar vara rätt dålig då man måste prata rätt högt, men nu fungerar det i alla fall. Det finns någon form av bakgrundsljud, som ett surr eller brus, kan man få bort det på något sätt?

Permalänk

Bruset försvinner när jag sänker förstärkningen men då hörs jag knappt istället - härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcesHigh6:

Bruset försvinner när jag sänker förstärkningen men då hörs jag knappt istället - härligt!

det var pga dessa saker du har på pekat jag bytte i från Siberia illa kvickt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som du. Även om jag har mic 100 och Micförstärkning på +30 dB så är det ändå för lågt.
Hoppas att någon vet om det går att "fixa" på något vis

Visa signatur

AMD Phenom X3 720 @ X4 3,0 | Asus Formula IV | A-Data 1600 Mhz 8 Gb | XFX Radeon HD 4870 BE | Crucial M4 64 Gb ssd| WD 500 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 Tb | Corsair TX 750W | CM Haf 922 |

Permalänk
Medlem

Ar det laptop eller stationär? Har du vanliga portar eller 'comboport'?

Permalänk

Jahapp, man får väl börja kolla runt efter nytt då...

Skrivet av timQ:

Ar det laptop eller stationär? Har du vanliga portar eller 'comboport'?

Laptop! Antar att det är vanliga portar, rätt in i datorn så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcesHigh6:

Jahapp, man får väl börja kolla runt efter nytt då...

Laptop! Antar att det är vanliga portar, rätt in i datorn så att säga.

Äre 3 portar eller 2?
Hade samma problem, fick inte igång micken på mitt v2, eftersom man var tvungen att ha 3 portar, för den verkade inte ha stöd för comboporten.
Satt och försökte i säkert 3 dagar, sen köpte jag ett usb ljudkort.

Permalänk
Skrivet av timQ:

Äre 3 portar eller 2?
Hade samma problem, fick inte igång micken på mitt v2, eftersom man var tvungen att ha 3 portar, för den verkade inte ha stöd för comboporten.
Satt och försökte i säkert 3 dagar, sen köpte jag ett usb ljudkort.

Två krävs för lurarna. Håller på nu och testar gamla headset för att se om mikrofonen fungerar - får sitta som en idiot med två lurar men vad gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcesHigh6:

Två krävs för lurarna. Håller på nu och testar gamla headset för att se om mikrofonen fungerar - får sitta som en idiot med två lurar men vad gör det

Aha, då vet ja inte vad problmet kan vara. Mitt headsett funka klockrent med min andra lappy som hade 3 normala portar, men i den nyare så vägra micken gå igång.

Hoppas det löser sej

Permalänk
Skrivet av timQ:

Aha, då vet ja inte vad problmet kan vara. Mitt headsett funka klockrent med min andra lappy som hade 3 normala portar, men i den nyare så vägra micken gå igång.

Hoppas det löser sej

Är inte säker på att jag är med på vad du menar... Laptopen har fyra portar, men det är ju två sladdar för lurar + mic?