Permalänk
Medlem

Problem med HDMI

Jag köpte en kabel från Inet för att jag behövde en längre.
Det blev en sånhär: http://www.inet.se/produkt/8200816/hdmi-kabel-1-4-ha-ha-15m-s...

Kan jag ha missat något som gör att den inte fungerar?

Har testat både från förstärkaren till projector och htpc till projektor men får ingen bild.
(Skall testa ikväll om jag får bild på vanlig skärm.)

När jag bytte tillbaka till en 10 meters kabel utan ethernet så fungerade det fint, förutom att den måste ligga rakt över golvet :/
Men min fråga är egentligen om ethernet kan ställa till problem?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är en standardklassad kabel och därför endast säkrad för ca 2 gigabit/s vilket räcker för 720p eller 1080i samt 1080p/24. Vad du troligtvis behöver är en kabel som är High Speed-klassificerad och säkrad för 10 gigabit/s. Detta kan du verifiera genom att sänka upplösningen. Kommer bilden då vet du att kabeln inte är tillräckligt bra för den upplösning du vill köra.

Ifall det inte blir bild oavsett kan det vara problem med spänningsbortfall på 5-volts DDC-kanalen, till exempel att grafikkortet skickar ut för svag spänning. Vare sig källan eller mottagaren förstår inte att det finns något i andra änden. Fast då borde antingen datorn eller stärkaren fungera.

Ethernet-finessen är endast en extra tråd inuti kabeln och ska inte påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är en standardklassad kabel och därför endast säkrad för ca 2 gigabit/s vilket räcker för 720p eller 1080i samt 1080p/24. Vad du troligtvis behöver är en kabel som är High Speed-klassificerad och säkrad för 10 gigabit/s. Detta kan du verifiera genom att sänka upplösningen. Kommer bilden då vet du att kabeln inte är tillräckligt bra för den upplösning du vill köra.

Ifall det inte blir bild oavsett kan det vara problem med spänningsbortfall på 5-volts DDC-kanalen, till exempel att grafikkortet skickar ut för svag spänning. Vare sig källan eller mottagaren förstår inte att det finns något i andra änden. Fast då borde antingen datorn eller stärkaren fungera.

Ethernet-finessen är endast en extra tråd inuti kabeln och ska inte påverka.

Tack så mycket! Hittade en gammal HDMI kabel jag fick med datorn nu funkar det igen!