Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

lite frågor om varumärket THOR, i kvalite och prestanda

Permalänk
Medlem

Har precis startat igång och påbörjat installation av program på min Einride. Är hittills mycket nöjd. Den är verkligen knäpptyst när man pysslar med vardagssaker som surf, spotify, youtube osv. Skall snart börja prova lite mer grafiskt avancerade prylar och se hur det verkar.

Det negativa jag kan säga i nuläget är att jag inte är helt överens med tangentbordet, men det är något jag tror ändrar sig med vanan. Det handlar mest om känslan i tangenterna och att speciellt spaceknappen kräver ett lite mer distinkt tryck i vissa fall om inte anslaget är klockrent.

Distansen mellan tangentbord och datorns framkant, alltså där jag vilar mina handleder när jag skriver är lite långt och kanten är ganska skarp. Något som inte blir helt bekvämt.

Ljudet som Onkyos högtalare lyckas klämma ur sig är definitivt sämre än jag trodde. Det är inte någon katastrof för att vara en laptop utan kanske normalt, men jämfört med min 4 år gamla HP dv6 är skillnaden milsvid. Saknas helt fyllighet och tyngd i ljudet på denna, något som jag i nuläget måste premiera HP för att ha gjort bra. Som tur är funkar ljudet mycket bra när man kopplar in hörlurar, så problemet är egentligen inte något problem även om jag definitivt väntade mig mer.

Ang. minnena. Har inte skruvat upp min än eftersom jag inte fick tag i en hdd under dagen att sätta in. Ska kolla på det imorgon om jag köper en då. Behövde du som fick en 8gb sticka skicka tillbaka de minnena som satt i? Och den du länkar till är en 1333 mHz. Borde det inte vara en 1600mHz?

Permalänk
Medlem

Jag har fått min Einride nu och här är mina kommentarer:

1. Högtalarna är verkligen inget att hurra för. Tur att jag sällan använder dem.
2. Det finns plats för en till HDD.
3. Jag har fått 2x4 GB ram istället för 1x8.
4. Väldigt tyst när fläkten är av, men den verkar inte vara så bra på att slå igång fläkten på låg hastighet. Ibland när man gör något krävande slår fläkten på med en ganska ljudlig nivå direkt. Någon annan som noterat samma sak?
5. Tangentbordet är ok, men då det är första datorn jag köpt med numpad är allla tangenter längre till vänster än vad jag är van vid.
6. Touchpadden är inte super.

Med detta sagt är jag i övrigt väldigt nöjd.

För er som klagar på Win8 så kan man ladda ner Pokki Menu, en startmeny-kopia som jag gillar. Med Pokki Menu kan man i princip stänga av hela Metro-startskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJron:

haha jag har vant mig vid win 8 nu. Tog typ 2 timmar. Det är bara att köra skrivbordsversionen så är nästan allt som vanligt. Jag klagade ju på minnena och CDON skickade direkt hem ett http://cdon.se/hemelektronik/team_elite_8gb_ddr3_so-dimm_1333... utan problem.

Så var det för mig också första gången med Windows 8. Har inget emot det längre och bootiderna är ju underbara.

De där minnena är ju dock klockade till 1333 mhz, har väl ingen praktisk betydelse egentligen men minnena man får med från början är ju på 1600 mhz. Så är det på alla Clevo-datorer med en Ivy Bridge CPU vill jag minnas att jag läst.

Permalänk
Medlem

Var och köpte en hdd idag och öppnade datorn för första gången. Minnena är precis som alla andras 2x4gb, så CDON skall få ett mail.

Stötte dock på lite vidare patrull vid installationen av hddn. Först hittas den i BIOS, men går inte att hitta nånstans i Win 8 (vad jag kan hitta iaf). Syns inte under lagring, enhetshanteraren eller någonstans.

Efter att jag försökte söka runt efter lösningar på detta började skärmen helt plötsligt agera underligt. Började blinka, eller snarare stänga av sig/sätta på sig. Klämde och kände lite och upptäckte att det glappade! Efter lite mer klämmande lokaliserade jag glappet till området där den nya hddn satt (inte helt otippat men samtidigt inte första stället jag misstänkte). Kom på att det gick en kabel i samma fack som hddn installeras och att den vilade lite på den kabeln.

Skruvade ur disken och kände lite på kontakten osv och startade upp den. Inget glapp kvar. Den låg förmodligen och tryckte på något konstigt sätt, samtidigt som det inte borde glappa av något sådant.

Nästa upptäckt är att den sekundära disken blir VARM. Märkte av det också genom att datorns fläktar började jobba från och till under "surf-belastning" vilket den inte gjort förut. Efter lite forskande verkar det som att detta är ett problem som modellen har (finns länk i en av de andra trådarna här som har att göra med Thor/Clevo/Sager.

Funderar därför nu att plocka ur den optiska enheten (har inte använt en dvd-skiva på evigheter) och sätta in den där istället. Men det är lite störande att det inte skall gå att ha den där utan att det skall bli besvär.

Om någon har något bra tips på mitt problem med att hitta disken får ni gärna fylla på med det.

EDIT:
Efter att kan klämt till kontakten och kört i disken igen upplever jag varken glapp eller fläktuppstartning som tidigare. Skall ladda ned något program för att mäta HDD-temp för att se om det på något magiskt sätt blev bättre eller inte.
Problemet med att hitta disken i windows löste sig också på ett underligt sätt. Först fanns den som sagt inte i disk manager (kollade flera gånger). När jag kände att det började bli hopplöst och för att än en gång plocka ur den gick den plötsligt i "vilo-läge". Öppnade då disk manager på nytt varpå disken snurrade igång och hittades direkt.
Mycket underligt, men sak samma, nu funkar det i alla fall.

Permalänk
Medlem

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/install-or-remove...
Här är länken för att installera hdd. Fungerade hur smidigt som helst. Vet inte vad du har för sekundär hdd men min är de inga problem med. Hade inte heller några sladdproblem när jag kopplade in den extra.

Stämmer bra att jag fick ett 1x8gb minne med 1333mhz. Dock vet jag inte om jag orkar att klaga igen. För mig har det nog ingen direkt betydelse om det är 1333 eller 1600. Jag gör inte så avancerade saker med laptopen ändå. Men rätt ska ju självklart vara rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

Jag har fått min Einride nu och här är mina kommentarer:

1. Högtalarna är verkligen inget att hurra för. Tur att jag sällan använder dem.
2. Det finns plats för en till HDD.
3. Jag har fått 2x4 GB ram istället för 1x8.
4. Väldigt tyst när fläkten är av, men den verkar inte vara så bra på att slå igång fläkten på låg hastighet. Ibland när man gör något krävande slår fläkten på med en ganska ljudlig nivå direkt. Någon annan som noterat samma sak?
5. Tangentbordet är ok, men då det är första datorn jag köpt med numpad är allla tangenter längre till vänster än vad jag är van vid.
6. Touchpadden är inte super.

Med detta sagt är jag i övrigt väldigt nöjd.

För er som klagar på Win8 så kan man ladda ner Pokki Menu, en startmeny-kopia som jag gillar. Med Pokki Menu kan man i princip stänga av hela Metro-startskärmen.

Kan inte mer än hålla med på alla punkter.

  1. Ljudet var något jag reagerade på, högtalarna var ärligt talat dåliga i min mening. Min gamla Dell har bättre, min mobil har nästan bättre.

  2. Utmärkt med möjlighet till valfri expansion av disken, för mig blev det en 1TB, möjligt att man byter det till en annan SSD senare av ett större slag.

  3. Tagit kontakt med CDON om minnet, inget direkt svar idag dock, bara att de skulle kolla upp det...

  4. Tycker fläkten drar igång rätt märkbart när man spelar faktiskt, var någon tidigare som sagt att den var väldigt tyst, har svårt att hålla med om det. Det är inte högljudd, men att säga att den är tyst är långt ifrån sant.

  5. Tangentbordet har vuxit på mig, någon påpekade att kanterna kändes lite konstiga och det kan jag hålla med om, lite vassa känns de. Känns helt OK att skriva på.

  6. Touchpadden har jag också svårt att känna mig säker med. Men det blir kanske bättre när man vant sig lite, känns inte helt hundra i säkerheten. Uppför sig lite konstig ibland.

    Utöver detta:

  7. Skärmen känns bra, kanske skulle kunna ha blivit ännu mörkare när man sänkt ljusstyrkan till längsta, blir också riktigt ljus när man har på högsta. Brukar själv ha rätt låg ljusstyrka.

  8. Har inte upplevt några problem med WiFi ännu, har dock ett Intel kort på väg från eBay redan.

Någon som satt sig in och börjat härja på med någon överklockning eller tweakat något i energisparfunktionerna kanske?

Överlag så är jag rätt nöjd med den, om man ser till de under 7000:- man betalade så får man mycket för pengarna. Men byggkvalitén är väl kanske inte det bästa jag sett, exempel är skruvarna som använts, sjukt dålig kvalité på dessa. Konstruktionen är rätt simpel och känns för mig rätt plastig för mig. Knakar inte direkt eller böjer sig allt för mycket men det kunde vara lite "tightare" på sina ställen, plasten på undersidan känns också väldigt billig.
Jag förväntade mig inget direkt Macbook Pro unibody-bygge eller annan lite mer premium-liknande maskin, så jag är nöjd.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Min HDD blev för varm på hdd-platsen så jag flyttade den till den optiska enheten. Caddys finns för 70 sek på ebay.

Jag hade precis som någon annan också problem med den optiska enheten. Den lät utav bara helvete.

Billigheten skiner igenom lite här och där, men jag är ändå nöjd med hur mycket man fått för 7k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

Min HDD blev för varm på hdd-platsen så jag flyttade den till den optiska enheten. Caddys finns för 70 sek på ebay.

Jag hade precis som någon annan också problem med den optiska enheten. Den lät utav bara helvete.

Billigheten skiner igenom lite här och där, men jag är ändå nöjd med hur mycket man fått för 7k.

Kan du länka till lämplig produkt? Isf kanske man ska köra 3 diskar? ;D

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Kan du länka till lämplig produkt? Isf kanske man ska köra 3 diskar? ;D

Jag hade redan en bay hemma som jag använder, men jag har precis beställt den här så jag får en till varje dator.

http://www.ebay.co.uk/itm/SATA-to-SATA-2nd-HDD-HD-HARD-DRIVE-...

12.7 mm är inte höjden på caddyn, inte disken.

Jag vill dock inte garantera att den passar innan jag fått min och testat...

Permalänk
Medlem

Har också fått min Einride, sjukt nöjd. Meddelade cdon om RAM minnet, har ju diskuterats här innan, vad har det för betydelse om det är 1333Mhz eller om det är 1600Mhz som de skickar tillbaka? Måste det vara en identisk 8gb minne som ska beställas om man nu vill ha 16gb eller 24gb?
Ytterligare en fråga, går det att ha kvar 2x4gb ram som medföljde kvar i RAM slotten på baksidan och installera en 8gb i RAM slotten under tangentbordet?
Så att man på det viset kan nå upp till 16gb? Har inte så mycket erfarenhet kring koombination av RAM minnen...

Sen undrar jag om det är fler än Hiro som har problem med överhettning av den sekundära HDDn om ni installerat ett sådant?
Isåfall är mycket tacksam om någon kunde länka passande Caddy för att ersätta den optiska enheten med!

Edit: Kanske AJron kan bekräfta det där med temperaturen på extra HDDn som du satte in, har beställt exakt ett sådant. Upplever inga förhjöda temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

Min HDD blev för varm på hdd-platsen så jag flyttade den till den optiska enheten. Caddys finns för 70 sek på ebay.

Vilken temp fick du som du ansåg för hög? Och vad får du för temp nu? Ligger själv på ca 40grader enl. Aida64, dock utan att den hårdkörs. Misstänker att den blir ordentligt varmare under högre belastning.

Är det någon som lyckats se temp på sådan? Verkar inte finnas sensor i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrlu:

Vilken temp fick du som du ansåg för hög? Och vad får du för temp nu? Ligger själv på ca 40grader enl. Aida64, dock utan att den hårdkörs. Misstänker att den blir ordentligt varmare under högre belastning.

Är det någon som lyckats se temp på sådan? Verkar inte finnas sensor i den?

Skickades från m.sweclockers.com

Den låg på 60 grader innan jag flyttade den till den optiska enheten, nu ligger den på 32. 40 låter lite över det normala men inte alls i närheten av min 60. Hmm..

Funderar på att sätta en SSD på den platsen då de inte genererar så mycket värme. Frågan är om det är något i närheten som alstrar värme och som mår bra av att det lite tomrum.

Permalänk
Medlem

Tycker för övrigt dessa värden verkar höga för att vara idle. Någon som kan köra AIDA och jämföra om ni har närliggande värden?

Temperatures
CPU 57 °C (135 °F)
CPU Package 60 °C (140 °F)
CPU IA Cores 60 °C (140 °F)
CPU GT Cores 58 °C (136 °F)
CPU #1 / Core #1 60 °C (140 °F)
CPU #1 / Core #2 54 °C (129 °F)
CPU #1 / Core #3 58 °C (136 °F)
CPU #1 / Core #4 55 °C (131 °F)
PCH Diode 81 °C (178 °F)
GPU Diode 43 °C (109 °F)
ST9500325AS 32 °C (90 °F) <- min mekaniska disk i en hdd-caddy.

Permalänk
Medlem

För den som vill lägga till lite extra ram kan man göra det under tangentbordet.

1. Pilla bort plåten som skyddar högtalarna. Jag använde en liten skruvmejsel för att öppna upp på ena kanten, och sedan försiktigt bända bprt hela stycket. Det är inga kablar eller skruvar att akta sig för, men den sitter fast rejält ändå med sina många plastflärpar!

2. Skriva loss de 5 skruvarna som går längst överkanten.

Jag satte in 2 gb Kingston ram på 1333 mhz och det ser ut att funka fint. Dock så går alla minnen på 133mhz nu. Vet inte hur stor skillnad det är.

Jag har sällan så mycket igång så jag tror det är bättre för mig att bara köra 8gb och 1600 mhz.

Här är lite bilder för den som vill se hur det ser ut under tangentbordet:

http://imgur.com/a/uJEGB

Permalänk
Medlem

Temperaturer:
CPU 48 °C (118 °F)
CPU Package 49 °C (120 °F)
CPU IA Cores 49 °C (120 °F)
CPU GT Cores 49 °C (120 °F)
CPU 1 / Kärna 1 49 °C (120 °F)
CPU 1 / Kärna 2 49 °C (120 °F)
CPU 1 / Kärna 3 46 °C (115 °F)
CPU 1 / Kärna 4 49 °C (120 °F)
PCH diod 71 °C (160 °F)

Står bara TRIAL på min HDD men i HWMonitor står det 37 grader på Samsung disken.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Har nu haft Einriden ett par dagar och är helnöjd än så länge! Kör dock fortfarande endast med SSD:n som enda disk.
DVD:n fungerar än så länge OK.
Transformatorn är knäpptyst och sval.
Även min dator var utrustad med 2x4Gb ram.

Ni som kontaktat CDON angående minnena, begär CDON att man skickar tillbaka de 2st 4 gigs stickorna eller får man behålla dom som plåster på såren?

//Rookie

Visa signatur

Thor Einride / I7-3630QM / Geforce 660M 2GB / 8GB ram / 256GB SSD + 320GB HDD
Lenovo Miix 3 10 / 2GB ram / 64GB SSD

Permalänk
Medlem

De stod inget om att jag skulle behöva skicka tillbaka några stickor. De kostar ju typ inget med 2x4gb heller så finns inget andrahandsvärde i princip

Permalänk
Medlem

Hmm, stoppade in en SSD i den sekundära hdd-platsen och den blev också riktigt varm.

Om det bara hade varit så att tempen var lite varmare än normalt hade jag inte brytt mig, men den spred sig genom disken och gjorde att hela undersidan blev varm... Hmm, få nog nöja mig mid två diskar.

Någon som inte upplever detta problem?

http://forum.notebookreview.com/sager-clevo/698127-clevo-w350...

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att jag fått den nya dvd:n och bytt ut den. Tyvärr skickade de fel monteringsdelar, så jag fick slakta loss dem från den gamla dvd:n och använda dem på den nya. Har tyvärr inte haft någon dvd att testa med. Men troligtvis funkar den bättre. Har också kontaktat cdon kring att det är två stjickor istället för en. Får se vad de ger för svar.

Men är det någon som vet en bra 3G modul som de har satt i? Jag vill skaffa mig en sån nu och testa med det. Någon som använder det nu? Samt om man skaffar en 3g modul, behöver man antenner då också?

EDIT: Jag har också satt in en SSD men har inte märkt några värmeproblem faktiskt.

Permalänk
Medlem

För att se hur varma diskarna blev under load tänkte jag sätta igång och stötte på något jag aldrig sätt förut.

SSD man fick med kunde inte köras och jag fick följande meddelande:

Invalid Partition for Drive Size
The partition exceeds the size of this drive as defined by the system’s BIOS or BIOS extension. You should NOT PROCEED to use SpinRite on this drive until you have verified and corrected the disparity between this drive and the BIOS’s or BIOS’s extension’s understanding of the drive’s size.

Någon annan som orkar dra fram sin kopia av SR och se om de får samma fel? Kanke kan det vara något jobbigt kopieringskydd för windows eller liknande.

Permalänk
Skrivet av hiro:

Har haft två Thinkpads i mitt liv och kan utan tvekan säga att det är den bästa byggkvalieten på dator jag haft.

Jag satt själv och funderade på den du länkade men valde ändå en Thor eftersom GPUn är snäppet vassare.

Här är en review från ett annat märke som använder samma datorlåda:

http://www.notebookcheck.net/Review-Schenker-XMG-A522-Clevo-W...

Under + står det "Two hard disk slots" vilket betyder att THOR Einride i alla fall borde ha plats för två diskar.

Det trådlösa närverkat har jag inte forskat så mycket om, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Edit: Ytterligare en källa som säger att det finns plats för två diskar: http://www.metabox.com.au/W350ET-customiser.asp

Det är en enorm skillnad på en "riktig" Thinkpad och en Edge, kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

hur har de gått för er som bytt ut DVD spelaren mot en extra HDD? Vad för typ av monteringset har ni använt? Funderar på att kasta in en till HDD så jag har 3 stycken totalt

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på detta med minnena. Det är ju förvisso en mindre kostnad för CDON att skicka ut 8GB-stickan, speciellt eftersom det faktiskt är deras fel att informationen om produkten är felaktig, samtidigt som jag tycker det är en snabb och smidig lösning från deras sida. Vad jag däremot ställer mig mycket frågande till är varför de verkar envisas med att skicka ut en 1333mHz när det klart och tydligt står 1600MHz när man läser om datorn.

Helt plötsligt är det inte längre "plåster på såren" eller ens ett tillrättande av felleveransen. Nu får man en sticka som inte heller stämmer överens med produktbeskrivningen och som dessutom inte med säkerhet kommer att fungera tillsammans med de 2x4GB som redan skeppats i datorn.

Jag tycker det är ett lustigt sätt att rätta till ett fel genom att skapa ett nytt. Sen om det är en big deal eller inte är upp till vederbörande att avgöra.

Min fråga är också om, hurvida det nu skulle funka att stoppa in denna sticka också (som automatiskt sätter ned övriga minnen till sin lägre hastighet), det finns någon större vinning i att nyttja ramet i tredje porten eller om det skulle vara onödigt?

Permalänk
Medlem

Bara jag som noterar "Tillverkningsdatum 2009".

Hur är det möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJron:

hur har de gått för er som bytt ut DVD spelaren mot en extra HDD? Vad för typ av monteringset har ni använt? Funderar på att kasta in en till HDD så jag har 3 stycken totalt

Jag körde med 3 och det gick bra förutom att en av diskarna blev varmare än jag vågade köra, så jag har nu bara två.

Jag hade en variant av en sån här hemma: http://www.ebay.com/itm/For-12-7mm-Universal-CD-DVD-ROM-Optic...

Det har fungerat superbra!

Stör mig lite på att ingen annan verkar ha problem med tempen på den andra disken. Är det bara jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJron:

De stod inget om att jag skulle behöva skicka tillbaka några stickor. De kostar ju typ inget med 2x4gb heller så finns inget andrahandsvärde i princip

Skrivet av chrlu:

Jag funderar lite på detta med minnena. Det är ju förvisso en mindre kostnad för CDON att skicka ut 8GB-stickan, speciellt eftersom det faktiskt är deras fel att informationen om produkten är felaktig, samtidigt som jag tycker det är en snabb och smidig lösning från deras sida. Vad jag däremot ställer mig mycket frågande till är varför de verkar envisas med att skicka ut en 1333mHz när det klart och tydligt står 1600MHz när man läser om datorn.

Helt plötsligt är det inte längre "plåster på såren" eller ens ett tillrättande av felleveransen. Nu får man en sticka som inte heller stämmer överens med produktbeskrivningen och som dessutom inte med säkerhet kommer att fungera tillsammans med de 2x4GB som redan skeppats i datorn.

Jag tycker det är ett lustigt sätt att rätta till ett fel genom att skapa ett nytt. Sen om det är en big deal eller inte är upp till vederbörande att avgöra.

Min fråga är också om, hurvida det nu skulle funka att stoppa in denna sticka också (som automatiskt sätter ned övriga minnen till sin lägre hastighet), det finns någon större vinning i att nyttja ramet i tredje porten eller om det skulle vara onödigt?

Jävligt konstigt att jag inte blev erbjuden nytt RAM. :/

Vi beklagar att vi angett fel information kring detta produkt på vår hemsida, dessvärre kan vi endast erbjuda dig att returnera produkten på vår bekostnad eller så kan vi ge dig en rabattkod på 100kr för framtida köp. Vänligen återkom med ditt beslut så hjälper vi dig snarast.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Som uppdatering till tidigare inlägg. Skrev även i CDON tråden men tänker jag nämner det här också.

Robert på KS ändrat sig och kom med ett annat bud.

Jag beklagar, jag har dessvärre gett dig fel information kring detta då som du nämner så har vi erbjudit ett annat minne som kompensation för dessa ärenden och detta kommer vi självklart att erbjuda även dig.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiro:

Jag körde med 3 och det gick bra förutom att en av diskarna blev varmare än jag vågade köra, så jag har nu bara två.

Stör mig lite på att ingen annan verkar ha problem med tempen på den andra disken. Är det bara jag?

Angående tempen på disken...Hur hög temp hade du?

Visa signatur

Elixir & Redbull är mums......

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som stoppat in 1333-stickan tillsammans med de två 1600-stickorna och testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cexak:

Angående tempen på disken...Hur hög temp hade du?

Över 50 grader för en makanisk disk (som ligger på 30 grader när den ligger i platsen för den optiska enheten)

Vet inte om jag har ett måndagsexemplar men min PCH Diode (mätt med AIDA64) ligger på runt 80c under normalt arbete, och om jag förstår det hela rätt sitter den precis under den andra hdd-platsen.