Google och Android anklagas för konkurrensbrott i Europa

Permalänk
Medlem

Jag tycker det hela är löjligt, men om Microsoft tvingas böta miljontals dollar för att Windows kom förinstallerat med IE utan att lyfta fram andra alternativ så ska även Google och Apple göra samma sak.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Måste man använda Google som sökmotor när man har en android-telefon? Nej. Köpte jag en android-telefon för att kunna välja? Ja. Väljer jag Google framför bing för att jag har en android-telefon? Nej.

Jag söker med Google för att deras tjänst är bäst, inte för att jag måste. Om Microsoft inte gillar det, too bad, det är upp till dom. Det skulle vara intressant att veta hur många som använder Google search på sin windows maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Fick min första Android telefon härom veckan.

Jag var lite irriterad över att man var tvungen att ha ett Google konto för att ladda ner program via Marketplace och Marketplacen är den ända vägen att installera program (utan rooting etc dvs). Nu hade jag redan ett konto och det är ett litet pris att betala och jag älskar Googles tjänster.

Mer irriterad var jag över Sony Ericsson som installerade bloatware som tusan.

Men om Google tvingas öppna upp Android plattformen lite grann sa ser jag det som en bra utveckling. Fast det är ju inte Googles fel att de andra är oduglingar som inte klarar av att konkurrera

Nej, du kan ladda ner en .apk fil varifrån som helst och installera, helt utan varken google konto eller root eller något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

False.

Google fanns inte ens när den rättegången startade. Jag misstänker att det var bl.a. Netscape och Opera som startade diskussionerna som till slut ledde till ett webbläsarval i Windows.

Pratar inte om den ursprungliga rättegången.
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2253330/google-and-opera-reportedly-tipped-off-ec-about-microsoft

Men det blev aldrig bekräftat att Google faktiskt var inblandad, men min kommentar var inte helt seriös iom den oseriösa naturen av den personen jag citerade.

Permalänk
Medlem

Att folk säger "deal with it microsoft" tyder på en mycket låg förståelse för problematiken. Tycker det är helt rätt att EU går in och försöker styra upp konkurrensen då google ÄR redan vädligt enormt stora och är mycket duktiga på att knyta fast och låsa in användarna i sin google-värld, precis som apple gör med sin apple-store.

Lät helt annorlunda förr när det var Microsoft som stod under luppen pga. deras starka inkoppling med internet explorer i operativsystemet.

Enkelt för oss datornördar att säga "det är bara att byta" men det är det inte för svensson, det är inte ens en fråga en okunnig reflekterar över. Risken i längden blir att det inte kommer bli ett nytt google - något EU gärna vill, och gärna att det är europeiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Måste man använda Google som sökmotor när man har en android-telefon? Nej. Köpte jag en android-telefon för att kunna välja? Ja. Väljer jag Google framför bing för att jag har en android-telefon? Nej.

Jag söker med Google för att deras tjänst är bäst, inte för att jag måste. Om Microsoft inte gillar det, too bad, det är upp till dom. Det skulle vara intressant att veta hur många som använder Google search på sin windows maskin.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste man använda IE på Windows (Desktop) ? Nej, ändå blev de fällda av Sosse EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Deras operativsystem så det är väl självklart att de ska framhäva sina egen tjänster i det!

Tja Microsoft fick ju inte detta, så rätt ska väll vara rätt?

Inte för att jag ens håller med original målet mot Microsoft och lär väl inte precis hålla med om detta heller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Fick min första Android telefon härom veckan.

Jag var lite irriterad över att man var tvungen att ha ett Google konto för att ladda ner program via Marketplace och Marketplacen är den ända vägen att installera program (utan rooting etc dvs). Nu hade jag redan ett konto och det är ett litet pris att betala och jag älskar Googles tjänster.

Mer irriterad var jag över Sony Ericsson som installerade bloatware som tusan.

Men om Google tvingas öppna upp Android plattformen lite grann sa ser jag det som en bra utveckling. Fast det är ju inte Googles fel att de andra är oduglingar som inte klarar av att konkurrera

Nu pratar du tyvärr en massa trams. Du behöver inte alls roota telefonen för att installerar program. Du går bara in i inställningar och klickar in att du vill kunna installera program som ej kommer från Play store. Jag håller dock med dig om att telefonerna kan komma med en massa bloatware, men detta är inte googles fel, utan tillverkarna. Själv kör jag med Google Nexus 4, tidigare en Nexus S. Google Android som det är menat att vara, inte en massa HTC, Samsung, SE skins och trams appar på det inte.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Deras operativsystem så det är väl självklart att de ska framhäva sina egen tjänster i det!

Det är skillnad på att "tvinga" och erbjuda sina tjänster. Microsoft blev stämda på miljarder för att de hade Internet Explorer förinstallerat, det är då okej för Google att göra samma sak för att det är en telefon?

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag blir så irriterad på sånt här trams.

Vad är inte Windows då som har runt 90% av marknaden för datorer?

De lägger en anmälan till EU för att Google har bättre produkter som dessutom är gratis att använda.

Jag skulle nästan vilja kalla detta ett angrepp mot öppen källkod från dessa låsta företagen som Microsoft tex.

Jag blir bara mer övertygad om att försöka lägga så lite pengar som möjligt på sådana här företag som dessa som stämmer Google för en sådan skitsak rent ut sagt.

Det handlar inte om att Android har en stor del av marknaden, det handlar om hur de använder den. Microsoft fick betala miljarder för att de inte "erbjöd" en annan Webbläsare i Windows, men det är okej för Google att göra exakt samma sak då eller?

Skrivet av SUMITOMO:

Microsoft lipa över dominerande ställning, när de själva inte har den. Roande.

Skrivet av TwitchMusic:

...så Apple har inte gjort samma sak innan alltså?
Ser mest bara avund i detta

Apple har ingenting med detta att göra, Apple nämns inte ens i artikeln och ändå lyckas du trycka in dem? Ibland beundrar jag människor.

Skrivet av anon127948:

Alltid kul att se apple, oracle, MS & Nokia (nokia är MS knähund så i princip samma sak) gnälla över google.
Apple som låser ner allt som fan, MS som låser ner som fan och använder sin dominans på desktopen för att trycka sin mobila skit. Oracle som aldrig någonsin missat ett enda tillfälle att vara svin. Någon jag missat?

Det första folk gör med MS skit system är att byta till google som default sök så att man faktiskt får vettiga resultat när man söker.

Vad har Apple med detta att göra? Drar du bara in det för att du tycker det är kul? Folk måste verkligen lära sig att läsa vad som faktiskt står i artikeln.

Sen för att göra det klart, det här handlar inte om att Microsoft o company stämmer Google för att de ger ut sitt operativsystem gratis, de gillar inte hur de hanterar den ledande positionen de har på marknaden. Genom att först ge ut en produkt gratis och sen låsa den på ett sätt så att du bara kan få in reklamintäkter och diverse andra saker så kommer du sakta döda konkurrensen.

Tror ni att Android hade vart ett gratis operativsystem om det var det ända operativsystemet? Det kanske är lite foliehatt på den meningen men det är för att folk ska förstå.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

The fast and the furious

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Deras operativsystem så det är väl självklart att de ska framhäva sina egen tjänster i det!

Precis som Microsoft ska få bundla Internet Exploerer med Windows!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många funktioner som inte skulle fungera i en androidtelefon om man inte hade ett Google-konto. Man har så vitt jag vet ändå valet att inte skaffa ett, men varför skulle man när man kan få ut mer av sin telefon med det?

För övrigt, vad är Fairsearch för organisation egentligen? Deras sajt är ju bara smockfull med anti-Google propaganda. Lägg mer tid på att förbättra era sökmotorer istället så kanske någon vill använda dem...

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Pratar inte om den ursprungliga rättegången.
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2253330/google-and-opera-reportedly-tipped-off-ec-about-microsoft

Men det blev aldrig bekräftat att Google faktiskt var inblandad, men min kommentar var inte helt seriös iom den oseriösa naturen av den personen jag citerade.

Jag insåg mitt misstag när jag kom på att webbläsarvalet infördes i Vista eller W7 och inte i W98 eller W2000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är skillnad på att "tvinga" och erbjuda sina tjänster. Microsoft blev stämda på miljarder för att de hade Internet Explorer förinstallerat, det är då okej för Google att göra samma sak för att det är en telefon?

Det handlar inte om att Android har en stor del av marknaden, det handlar om hur de använder den. Microsoft fick betala miljarder för att de inte "erbjöd" en annan Webbläsare i Windows, men det är okej för Google att göra exakt samma sak då eller?

Vad har Apple med detta att göra? Drar du bara in det för att du tycker det är kul? Folk måste verkligen lära sig att läsa vad som faktiskt står i artikeln.

Sen för att göra det klart, det här handlar inte om att Microsoft o company stämmer Google för att de ger ut sitt operativsystem gratis, de gillar inte hur de hanterar den ledande positionen de har på marknaden. Genom att först ge ut en produkt gratis och sen låsa den på ett sätt så att du bara kan få in reklamintäkter och diverse andra saker så kommer du sakta döda konkurrensen.

Tror ni att Android hade vart ett gratis operativsystem om det var det ända operativsystemet? Det kanske är lite foliehatt på den meningen men det är för att folk ska förstå.

Grejen folk inte förstår är att Googles monopol på söktjänster (om inte monopol, väldigt nära) är anledningen till att de kan ha alla sina andra tjänster gratis och slå ut konkurrenterna. Precis samma sak som Microsoft har gjort genom åren. När väl alla konkurrenterna är döda så kan Google göra exakt vad de vill, och ändå verkar folk höja dem till skyarna medan de spottar på Microsoft när Google försöker att gå samma väg. Någon uns vett måste väl ni som älskar Google över allt annat väl ändå ha att ni kan inse allvaret i situationen?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Grejen folk inte förstår är att Googles monopol på söktjänster (om inte monopol, väldigt nära) är anledningen till att de kan ha alla sina andra tjänster gratis och slå ut konkurrenterna. Precis samma sak som Microsoft har gjort genom åren. När väl alla konkurrenterna är döda så kan Google göra exakt vad de vill, och ändå verkar folk höja dem till skyarna medan de spottar på Microsoft när Google försöker att gå samma väg. Någon uns vett måste väl ni som älskar Google över allt annat väl ändå ha att ni kan inse allvaret i situationen?

Vet inte om du skrev det "mot" mig, men det var exakt det jag menade.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Vet inte om du skrev det "mot" mig, men det var exakt det jag menade.

Nej då, skrev det mer som en avslutning/förtydlingande av det du skrev.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Well Symbian och MeeGo var också open source.

Allt kostar att licensiera. Då du behöver licensiera patenterna för att använda tekniken också. Sen är det ju så att mobilleverantörerna i praktiken betalar för att Andriod ska utvecklas då de betalar sina underleverantörer som bidrar till utvecklingen.

Sen används Google för att andra tjänster inte är populära eller inte fungerar bra här. Så är det inte i andra marknader som Ryssland eller Kina.

Permalänk
Medlem

Så...dem tycker det är fel av google att komma med ett gratis operativsystem, eftersom det hämmar konkurrensen?

känns inte riktigt genomtänkt va?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Så löjligt, Microsoft är ju inte så dåliga själva när man måste ha ett outlook/microsoft konto i win8 som om inte det är att framhäva sin egen produkt lite samma sak.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Om det innebär att jag kan få google bakom förstoringsglaset på min W8-lur så blir jag glad. Bing fungerar sanslöst dåligt i Sverige.

Men funktioner som webbläsare bör inte vara allt för hårt ihopknutna med operativet, det ska va enkelt att byta.
Är det enkelt att byta så blir det ytterligare ett incitament att google fortsätter sköta sin browser bra, om den börjar hamnar efter så är det ju bara att byta ut den.

Permalänk

Hm, förstår deras poäng även om jag gillar många av googles tjänster. Men håll med om en sak, fan vad folk hade rageat om det hade stått Apple.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Jag har förtroende för EU-kommissionen, får väl se vad de kommer fram till.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Hm, förstår deras poäng även om jag gillar många av googles tjänster. Men håll med om en sak, fan vad folk hade rageat om det hade stått Apple.

Haha, och vi hade varit uppe i 300 kommentarer efter 5 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Något av det barnsligaste jag har varit med om. Snart får man väl upp EM ruta där man måste välja mellan osx, ubuntu eller Windows när man sätter in windows-skivan i datorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Om ändå. Det vore fantastiskt om detta skedde, men självklart har Microsoft sådant kraftigt monopol att det aldrig kommer att ske.

Permalänk
Medlem

kan inte nokia och microsoft sluta grina och börja utveckla sitt os och sluta sitta å klaga på google. Ser inte de som nått direkt fel med de google gör tydligen gör dom de mesta rätt för att folk köper android telefoner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Så löjligt, Microsoft är ju inte så dåliga själva när man måste ha ett outlook/microsoft konto i win8 som om inte det är att framhäva sin egen produkt lite samma sak.

Nej, ett microsoft-konto är inte krav i Windows 8. Det går utmärkt att skapa ett lokalt konto.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-user-acco...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtz:

kan inte nokia och microsoft sluta grina och börja utveckla sitt os och sluta sitta å klaga på google. Ser inte de som nått direkt fel med de google gör tydligen gör dom de mesta rätt för att folk köper android telefoner

Skickades från m.sweclockers.com

Microsoft blev bötfällda för att de bundlar IE med Windows, tycker du då inte att det är rimligt att de klagar över att Google gör samma sak?

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

Så löjligt, Microsoft är ju inte så dåliga själva när man måste ha ett outlook/microsoft konto i win8 som om inte det är att framhäva sin egen produkt lite samma sak.

? använder mitt google konto i win8... man måste inte ha ett microsoft konto

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Skrivet av FelixJ:

Att folk säger "deal with it microsoft" tyder på en mycket låg förståelse för problematiken. Tycker det är helt rätt att EU går in och försöker styra upp konkurrensen då google ÄR redan vädligt enormt stora och är mycket duktiga på att knyta fast och låsa in användarna i sin google-värld, precis som apple gör med sin apple-store.

Lät helt annorlunda förr när det var Microsoft som stod under luppen pga. deras starka inkoppling med internet explorer i operativsystemet.

Enkelt för oss datornördar att säga "det är bara att byta" men det är det inte för svensson, det är inte ens en fråga en okunnig reflekterar över. Risken i längden blir att det inte kommer bli ett nytt google - något EU gärna vill, och gärna att det är europeiskt.

Fast grejen med Android är att operativet är Open Source och kan därför modifieras av mobiltillverkarna så att dom kan få det som dom vill. LG hade Tex skickat med sin egna app store med min Optimus 4x men då den är sämre än Google Play ser jag ingen anledning att använda den. Detta skiljer ganska mycket från Apples produkter som tvingar dig att använda deras egna store oavsett om du vill eller ej. Är rätt säker på att jag även fick välja sökmotor när jag startade mobilen för första gången vilket tyder på att det är helt upp till tillverkarna att välja vilken/vilka sökmotorer som ska användas.

Dessutom tror jag många tyckte det var minst lika löjligt att Microsoft tvingades sätta in ett val av webbläsare vid installation av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Microsoft blev bötfällda för att de bundlar IE med Windows, tycker du då inte att det är rimligt att de klagar över att Google gör samma sak?

Dock så är det samma historia i WP8, man är toklåst till IE och Bing.

Men vi får väl hoppas att eventuell dom tvingar alla telefontillverkare att öppna upp sina plattformar lite mer.