Google och Android anklagas för konkurrensbrott i Europa

Permalänk
Medlem

Jag gillar Googles tjänster det är därför jag använder Android mobiler. Tvinga mig nu inte att behöva göra massa onödiga val tack. Din standard sökleverantör är Google search vill du byta till BING? Nej tack!

Microsoft lyckades missa att det fanns en marknad för smartphones och satsade på windows mobile som för de flesta privatkonsumenter var helt ointressant.

Nokia låg tydligen i ide under några år och missade hela iphone grejen och körde vidare med torra symbianmobiler.

Ta inte ut det på Google för att ni var sena till festen är ni snälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

För övrigt tror jag vissa har missföstått vad det hela handlar om. För att få tillgång till Play Store måste all OEMs installera alla google tjänster (maps, gmail, etc), och på så sätt pushar dem ut sina tjänster, och det är svårt för tillverkarna att tacka nej till Play Store. Jag ser inget fel med det, men eftersom MS blev bötfällda för liknande saker, så varför ska inte Google bli det?

Vi har få start-ups inom IT branchen i EU av en anledning.

Visst är det många som missuppfattar, och inte bara det, många har väldigt dåliga jämförelser med.

Helt klart ska det vara på lika villkor!

Jag gillar stort sett alla Googles tjänster, och det är helt förståeligt att dom lyfter fram dom.

Skulle Google införa fler val, så är jag nästan säker på att merparten skulle valt Googles tjänster ändå. Så dom har inget att förlora.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Jag vill inget annat än att köra Linux på min Androidbaserade mobiltelefon, inget annat, då Googles Android är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Jag vill inget annat än att köra Linux på min Androidbaserade mobiltelefon, inget annat, då Googles Android är ett skämt.

Är otroligt taggad på Ubuntu Phone Blev otroligt besviken när Meego skrotades Men men, tar inte Microsoft sig i kragen och fixar till WP så står jag först i kön för en Ubuntu telefon.

Permalänk
Medlem

Fullt upp till Microsoft att betala några miljarder dollar till Apple så de får vara sökmotor. Det finns tom Androidlurar med Bing som default sökmotor. Skulle IE leva på egna premisser skulle Microsoft få betala för att Bing skulle vara default eller få betalt av någon annan. Microsoft har inte haft någon egen sökmotor särskilt länge till att börja med utan deras tjänster drevs länge av andra aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Men Android är väl baserat på Linux? Kan man kalla Android ett bantat Linuxsystem?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

På sätt och vis har de ju rätt. Ska MS få smisk för Windows och deras utnyttjande av det så skall Google ha smisk för att de gör samma sak.

Men jag måste säga att "Googles strategi att inte ta betalt för operativsystemet hämmar konkurrensen" får mig att skratta. För jösses vad hemskt, de gör någonting folk uppenbarligen vill ha och tar inte betalt för det... det måste vara någonting som kan gnällas bort

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men Android är väl baserat på Linux? Kan man kalla Android ett bantat Linuxsystem?

Jovisst är kör Android Linux-kärnan, men jag skulle snarare kalla Android för ett bloatat Linuxsystem. Men det kanske är för att jag är en gammal Arch Linux användare ^^ Ser android som linuxvärldens Vista. Dalvik the horror. Sedan så sker all utveckling bakom låsta dörrar hos Google, vilket i min mening är emot FOSS-andan.

Permalänk

Microsoft får skylla sig själva om dom gör produkter som Win 8 och bing, google har gjort bra produkter och har därmed fått mycket kunder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

På sätt och vis har de ju rätt. Ska MS få smisk för Windows och deras utnyttjande av det så skall Google ha smisk för att de gör samma sak.

Men jag måste säga att "Googles strategi att inte ta betalt för operativsystemet hämmar konkurrensen" får mig att skratta. För jösses vad hemskt, de gör någonting folk uppenbarligen vill ha och tar inte betalt för det... det måste vara någonting som kan gnällas bort

Nu får de om de betalar för det vara default sökmotor i Apples system, de får vara defaultsökmotor i Androidlurar från tillverkare eller operatör, de får vara default sökmotor i Firefox om de erbjuder mer pengar eller fördelaktigare villkor. De får i Opera. Ingen får ersätta dem i deras egna mjukvaror på samma sätt. Google är störst där de är bäst, de är inte bäst i marknader som Ryssland och Kina och är inte störst där. Trotts försök. Och de kommer inte som default sökmotor i telefonerna där heller. Eller åtminstone inte som enda val utan de lokala aktörerna har tagit plats, t ex Baidu i iOS. Microsofts molntjänster betalar t ex ingenting för Microsofts mjukvara osv heller och de sätter speciella villkor på företag som har tjänster där man får använda deras mjukvara hostat. Kan inte Microsoft konkurrera så är det för att de inte vill det eller för att tjänsterna är mycket sämre.

Permalänk
Medlem

Då är Sailfish OS ett bättre alternativ eftersom det är just meego folket som ligger bakom.

Skrivet av Feeku:

Är otroligt taggad på Ubuntu Phone Blev otroligt besviken när Meego skrotades Men men, tar inte Microsoft sig i kragen och fixar till WP så står jag först i kön för en Ubuntu telefon.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Fast grejen med Android är att operativet är Open Source och kan därför modifieras av mobiltillverkarna så att dom kan få det som dom vill. LG hade Tex skickat med sin egna app store med min Optimus 4x men då den är sämre än Google Play ser jag ingen anledning att använda den. Detta skiljer ganska mycket från Apples produkter som tvingar dig att använda deras egna store oavsett om du vill eller ej. Är rätt säker på att jag även fick välja sökmotor när jag startade mobilen för första gången vilket tyder på att det är helt upp till tillverkarna att välja vilken/vilka sökmotorer som ska användas.

Dessutom tror jag många tyckte det var minst lika löjligt att Microsoft tvingades sätta in ett val av webbläsare vid installation av Windows.

Nja, fast det här med open-source är väldigt missvisande och att det fortfarande framhävdas som ett slagord för Google visar snarare hur många som "gått på det". Det är korrekt är själva operativsystemet är baserat på open-source men i själva verket är det snarare lika stängt för utvecklare som iOS.

Vad som bör tas i beräkning är att Google genom att lansera Android gratis, har raserat murarna för andra tillverkare. Varför välja ett alternativ som kostar när Android är gratis? Dessutom passar det Google utmärkt när så många (utvecklare) gratis kan använda (äldre versioner av) Android i budget-segmentet då Googles kärnverksamhet består av att sälja reklam.

Vad som däremot är ett problem är för tillverkarna (Samsung, HTC, LG etc) att när de lanserar en ny flaggskepps modell så vill de även lansera denna med senaste versionen av Android, vilket endast den eller de få partners som för närvarande står högst upp på Googles bästa vänner lista får göra. Alla andra får vänta x-antal veckor eller månader innan de kan få tillgång till den.

Vad som beskrivs ovan är vad som lett till den motreaktion som Fönstrputtsaren beskriver, LG har skaffat en egen App-store, Amazon har gjort detsamma och Samsung har tröttnat på Googles krav. Samsung har dock fördelen att ha ett mycket kompetent utvecklar-team som tidigare arbetat i mycket nära samarbete med Google och kan därför anpassa sig snabbt till nya Android versioner.

Sammanfattningsvis så tycker jag att det är mycket bra att de får en känga då konstant konkurrens (på lika villkor) och granskning är nödvändig.

Ber om ursäkt om jag varit lite otydlig eller utelämnat vissa delar...orkar inte skriva allt för ingående eller ta upp de otaliga källor som finns. Skrev inlägget för en mer nyanserad bild.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Om man är för bra så måste man straffas, alla måste vara mediokra.

Detta är patetiskt. Som jag skrev i forumtråden om det, dom beter sig som småbarn och går till mamma EU för att dom ska skälla ut Google.

Om du behöver skuta din motståndare i foten för att springa snabbast så ska du inte vara med och tävla.

kommunism... Det är inte vackert.

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem

Finns ingen bättre sökmotor än Google punkt slut. Android till mobiler enlig mig är det bästa smartphone OS som har funnits ... ja menar förut var det iphone som låg på topp innan dess var det sony ericsson och innan dess nokia .. allt förändras.. nu är det antagligen Googles tur .. sen vet man inte vad som händer .. kanske kommer massor fler sökmotorer och operativsystem som är bättre ... det blir bättre med tiden som man brukar säga .. eller så tar kineserna och Google över världen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Men man kan väl ändå säga att man tar betalt för Android indirekt genom att man precis som det hävdas "låser fast" användare till Googles reklam tjänster.
Skriver låser fast inom situationstecken av den enkla anledningen att fast-låsningen mer handlar om att användarna av naturen är lata och använder de alternativ som skickas med istället för att själva ta initiativ till att byta.

Dvs hade det inte varit så att Google tjänat pengar (och stora sådana) på exempelvis Android så hade man inte utvecklat det.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Först var Microsoft ondast, nu är det Apple, och snart Google?

Så det ser ut numera. Handlar inte om vem som är bäst, utan vilken som är minst hemsk att ha och göra med.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Microsoft är avundsjuka för att google är bättre än bing.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

De har inte reflekterat över att alternativen till google's sökmotortjänst suger?
Med bing och yahoo är det ju ibland fullkomligt värdelöst att söka, resultaten är oftast väldigt irrelevanta =/

Permalänk
Hedersmedlem

Att Oracle är sura kan jag förstå eftersom deras satsning på att komma åt Dalvik gick i stöpet, och de tjänar mig veterligen, i motsats till Microsoft, inte en krona på Android. Microsoft tjänar paradoxalt både på att motverka Android om det kan hjälpa deras egna satsningar, samtidigt som varje såld Android enhet ger mer klirr i kassan. Enligt Microsoft själva betalar omkring 70% av alla producenter av smarttelefoner med Android royaltys, något som i pengar redan borde betyda - om jag förstår siffrorna rätt - över $ 1 miljon per kvartal.

Kollade in Fairsearch.org och det är ganska underhållande faktiskt. Microsoft, Oracle och i viss mån Nokia borde vara de drivande och sedan har de lyckats samla ihop lite supporters, men just dessa supporters är det roliga, för de har länkar både till "se oss på You Tube" och "följ oss på Google+". De är uppenbarligen inte heller särskilt oroliga över Facebook, för det verkar majoriteten länka till (för att undvika missförstånd: inte i meningen att Facebook har något med Google att göra, utan att Facebook är hyggligt dominerande i sin sfär).

Fairsearch känns i mitt tycke lite B, men jag är ändå lite intresserad av hur EU kommer att formulera sitt beslut, vad det nu blir.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Haha, gick o testade att söka på båt, och nog kom det fladdermöss. Bing är fortfarande inriktad på det amerikanska marknaden (tyvärr)

Missförstå mig inte, jag tycker att det är absurt att MS blev fällda för IE, och jag tycker likväl att det är absurt nu när det gäller Google. Men lagen är lika för alla, om MS inte för bundla IE så ska inte Google få göra liknande saker heller, såvida det inte sker en lagändring.

Haha ja så går det med Bing! Jo det är det den är.

Det är klart och jag har inga problem med att Android likt Windows får ha en sådan där webbläsar ruta men mer än så kan det inte bli när nu EU kommer titta på denna anmälan
mot Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Har inte företag i alla tider marknadsfört sina egna produkter?

Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Fick min första Android telefon härom veckan.

Jag var lite irriterad över att man var tvungen att ha ett Google konto för att ladda ner program via Marketplace och Marketplacen är den ända vägen att installera program (utan rooting etc dvs). Nu hade jag redan ett konto och det är ett litet pris att betala och jag älskar Googles tjänster.

Man behöver absolut inte roota eller göra något speciellt för att ladda ner och installera appar från andra platser än google play. Det är en av fördelen med android att du kan installera vad du vill utan kontroll av google. Till exempel finns amazon appstore (fungerar bara i usa har jag för mig) samt svenska Appland som alternativa appbutiker.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Google:s sökmotor har gått åt helt fel håll på sista tiden. Skall man hitta något nuförtiden får man ju specificera sig annars kommer det bara upp sådant som Google anser hamnar högst upp på Google:s lista. Enda anledningen till varför jag använder Google som sökmotor är på grund av att det gynnar Mozilla. Annars hade jag lämnat Google för länge sedan.

Däremot det jag väntar på är Firefox OS som har potential att öppna upp webben åter igen och inte låsa in oss som användare till enbart Android, iOS eller WP.

Hoppas Google får smaka på samma direktiv som MS har fått för sin historia med webbläsare. Det skall vara lika för alla och det skall inte gynna den som kan betala mest. EU har jag inget förtroende till däremot om man har fastställt vissa lagar så skall man hålla sig till dem och inte gynna vinstdrivande företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tycker Google:s sökmotor har gått åt helt fel håll på sista tiden. Skall man hitta något nuförtiden får man ju specificera sig annars kommer det bara upp sådant som Google anser hamnar högst upp på Google:s lista. Enda anledningen till varför jag använder Google som sökmotor är på grund av att det gynnar Mozilla. Annars hade jag lämnat Google för länge sedan.

Däremot det jag väntar på är Firefox OS som har potential att öppna upp webben åter igen och inte låsa in oss som användare till enbart Android, iOS eller WP.

Hoppas Google får smaka på samma direktiv som MS har fått för sin historia med webbläsare. Det skall vara lika för alla och det skall inte gynna den som kan betala mest. EU har jag inget förtroende till däremot om man har fastställt vissa lagar så skall man hålla sig till dem och inte gynna vinstdrivande företag.

Håller med. Samma regler borde gälla för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Tillåt mig att skratta åt Microsoft och deras marionettdocka Nokia

för att inte tala om alla de gången man blivit påtvingad bing....

NEJ MICROSOFT! VI VILL INTE!!!1

Permalänk
Skrivet av Agdon:

Ska dom tvinga google att ta betalt för sitt OS eller nått?...

Om jag inte misstar mig så om det ligger kod som är licensierat som öppen källkod så får dom inte ta betalt för den. Är det där emot någon kod som är stängd så får dom ta betalt för den stängda koden enbart.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Skrivet av grapnel:

Tänkte precis samma sak, så det ska inte vara lagligt att något är gratis?

Open source betyder inte att det är gratis utan fri.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

för de ändamål jag använder internet och mobilen så har google/android vart överlag de bästa jag använt.
Jag har haft microsoft phone, iphone, mac.. och ja man förstår varför de är sura på google, de har ju utvecklat något som jag som konsument tycker om, inte måste ha ett jävla appstore konto me länkat kreditkort, bunden till ett program (som itunes eller zune) och framförallt inte blir överrumplad av reklam från apparna (men ja, de kan va bra o läsa rcensioner av appen om den har reklam bugg liksom).. dom hittade vad folket vill ha och nu surar de stora företagen.. buuhuuu...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Dom borde få ge ut det gratis, utan tvekan.
Men att man inte får välja är en annan sak. Personligen tycker jag att det är en självklarhet
att deras egna grejer ska vara förinstallerade, precis som Safari i iOS och IE i WP.
Men om andra företag råkat ut för att dom måste visa att man får välja så ska ju Google också behöva göra det,
fast det tycker jag är fel, spelar ingen roll vilket företag, alla ska få ha sina egna tjänster och program i sina egna OS.
Vill till exempel Sony inte ha Googles tjänster i deras mobiler får de väl byta OS?
Hade ju inte varit ett smart drag dock.

Problemet är ju att ms inte har en webläsare eller mediaspelare för varken apple produkter eller linux/unix baserade system sist jag kollade

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av formerself:

False.

Google fanns inte ens när den rättegången startade. Jag misstänker att det var bl.a. Netscape och Opera som startade diskussionerna som till slut ledde till ett webbläsarval i Windows.

Edit: Jag refererade till det s.k. Första Browserkriget. Google fanns definitivt 2009 när EU beslutade att Microsoft var tvugna att införa ett webbläsarval... Oops

Har för mig det var Mozilla och inte google som var den drivande faktorn

Visa signatur