Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Välja universitets utbildning? Teknik och Design?

Permalänk
Medlem

Välja universitets utbildning? Teknik och Design?

Hejsan Sweclockare!

Jag har en väldig ångest och problem med att välja utbildning inför HT2013. Jag har alltid brunnit för design och teknik men har väldigt svårt att hitta en utbildning som involverar båda dessa ämnen. Jag älskar utveckling, webbdesign och tekniska lösningar. Jag bor i dagsläget i Linköping och har prövat att studera civilingenjör i Medicinsk teknik men kände att det inte alls var min typ program så jag hoppade av. Jag har inga problem med att flytta om jag lyckas hitta en den ideala utbildningen!

Har kollat på utbildningarna:
Civilingengör i Design och produktutveckling
Grafisk design och kommunikation

Någon som har erfarenhet av dessa program eller något ännu bättre och skulle kunna ge tips till en vilsen Sweclockare?

Permalänk

Kollat in arkitekt något?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Hejsan Sweclockare!

Jag har en väldig ångest och problem med att välja utbildning inför HT2013. Jag har alltid brunnit för design och teknik men har väldigt svårt att hitta en utbildning som involverar båda dessa ämnen. Jag älskar utveckling, webbdesign och tekniska lösningar. Jag bor i dagsläget i Linköping och har prövat att studera civilingenjör i Medicinsk teknik men kände att det inte alls var min typ program så jag hoppade av. Jag har inga problem med att flytta om jag lyckas hitta en den ideala utbildningen!

Har kollat på utbildningarna:
Civilingengör i Design och produktutveckling
Grafisk design och kommunikation

Någon som har erfarenhet av dessa program eller något ännu bättre och skulle kunna ge tips till en vilsen Sweclockare?

Läs lösa kurser? Onödigt att söka till program som inte lockar fullt ut när du lika gärna kan välja vad du vill.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Kollat in arkitekt något?

Det har varit ett alternativ jag länge har övervägt. Fast har både läst och hört att det är en jobbig arbetsmarknad och svårt att få jobb. :/ Sen har jag nog inte tillräckligt högt för att bli antagen då det är >1.6 och jag ligger runt 1.4 och 19.00 i slutbetyg...

Skrivet av Huzzbutt:

Läs lösa kurser? Onödigt att söka till program som inte lockar fullt ut när du lika gärna kan välja vad du vill.

Vet inte så mycket om hur det fungerar. Kan man bygga ihop en egen kandidat och master examen på fristående kurser? Väger det lika mycket som en person som har en en kandidat examen eller civilingenjörsexamen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Vet inte så mycket om hur det fungerar. Kan man bygga ihop en egen kandidat och master examen på fristående kurser? Väger det lika mycket som en person som har en en kandidat examen eller civilingenjörsexamen?

Du kan bygga ihop en egen kandidat examen bara du uppfyller skolans krav på kursermängd.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du kan bygga ihop en egen kandidat examen bara du uppfyller skolans krav på kursermängd.

Inga tips på färdiga program? Det känns av någon anledning betydligt säkrare och man blir berättigad till yrkestitel. Känns också roligare om man ska studera att komma in i en klass man kan arbeta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Inga tips på färdiga program? Det känns av någon anledning betydligt säkrare och man blir berättigad till yrkestitel. Känns också roligare om man ska studera att komma in i en klass man kan arbeta med.

Har inte riktigt koll på programmen.

(det är väldigt få program du får ett yrke av, Läkare, Veterinär Civilingenjör vissa ekonomiska utbildningar. De flesta program leder till en examen som ibland används som titel men det är inte en yrkestitel eftersom den är överförbar till olika yrken)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur känner du för civilingenjör i design- och produktutveckling(DPU)? Det är ju en hel del design och tekniska lösningar i det men en hel del matte och kanske inte så mycket inriktning mot datorer om du ville lära dig webbdesign till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hur känner du för civilingenjör i design- och produktutveckling(DPU)? Det är ju en hel del design och tekniska lösningar i det men en hel del matte och kanske inte så mycket inriktning mot datorer om du ville lära dig webbdesign till exempel.

Har väldigt lätt för mattematik dock så är det ju inte det jag vill arbeta med. Jag har lusläst program kataloger och var en grej jag verkligen fastnade på; en högskoleingenjör är ju en 3 årig kandidat examen men det finns ju tydligen masters utbildningar som man kan läsa vidare på. Blir man då civilingenjör när man tagit masters examen eller vad klassas man som då?

Hittade flertal högskoleingenjörs utbildningar som verkar vara betydligt intressantare men tvekar då det verkar vara rätt stort lönegap mellan de och civilingenjörerna och de jobb man får som civilare verkar vara betydligt roligare..

Någon som har en åsikt om detta, stämmer det eller har jag sprungit in i väggen?