Permalänk
99:e percentilen

FPS-drops i BF3 med 7970

Specs:

7970 referens @ 1200/1500 MHz
2600K @ 4 GHz
16 GB RAM @ 1600 MHz
Corsair Force GT 120GB

Jag kör BF3 på en Yamakasi Catleap Q270 2B som är klockad till 110 Hz (gränsen för vad den aktuella kabeln klarar). Jag vill därför självklart ha 100–110 fps hela tiden (JA, det ÄR skillnad) och kör därför med allt utom Textures och Mesh på Low. Men den droppar ner till 70–80 så fort man ser mer än ett rum i princip, typ alla utomhusmiljöer med andra ord.

GPU:n varierar mellan 50 och 70 % load. CPU:n likaså. Alltså, varken CPU eller GPU ligger på 100 %.

(Detta är exakt samma symptom som när jag hade 4850 i lånedatorn. Då var problemet att det fanns för lite VRAM (512 MB). Men det finns ingen chans att 3 GB inte räcker.)

Jag har provat att köra på Medium också.

Jag har även provat 1920x1080 utan resultat.

I mindre krävande miljöer, t ex små rum, når jag 200 fps. (BF3 cappar frameraten där.)

Hur ska jag göra för att få 110 fps?

Bonusfråga:

Om jag väljer 1920x1080 @ 110Hz i BF3 täcker bilden bara de 1920x1080 pixlarna i mitten av skärmen, så att det blir stora svarta kanter runtom och en betydligt mindre yta som faktiskt används till spelet.
Väljer jag istället 108Hz skalas bilden upp och täcker hela skärmen. Men om jag tabbar ner och tabbar upp igen är det svarta kanter och då måste jag byta till något annat och sen tillbaka till 108Hz.
Så var det inte innan.

Det ska inte bero på Catalyst Control Centers skalningsinställning. Den är på 0 % och det är bara i BF3 det blir så här.

Hur får man 1920x1080 att skalas upp till hela skärmen utan problem?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

ytformatoptimering i catalyst stäng av det så vinner du lite fps ^^ annars är det nog ganska normala drops i BF3
märkligt nog så droppade jag ner till 39 fps med den igång istället för 45 på noshahr canals vilket är en liten bana också
min cpu jobbar runt 90 - 100% men det duger med fps för mig och köra enklare banorna på. trots att det springer 60 pers på banan så flyter det på skapligt

(ligger med low på allt förutom textures som är på medium så man ser hur saker försvinner på avstånd (lådor och typ travor med någon cement eller liknande som man ser på noshahr canals oftast men inte väggar såklart heh) vilket ger lustigt nog lite fördelar då man ibland ser en med mg ligga där och han sätter ut sin claymore och bara ligger och drar ner alla som går där efter att de tagit ner två tre andra som campar längre bort och ser fiender komma på rad eller i grupp.
då han sitter med typ m240 med 200 skotts magasin så tar man och spawnar om som engineer och skjuter en raket på hörnet och spränger honom när några misslyckats då han fått låda ifrån en medic och lagt ut egen ammo när han ligger där och kastar både granater och skickar skott med m240 på en )

med skärmen så får du sänka upplösningen på skrivbordet också tyvärr samt ändra skalningsalternativen tills det passar med 1920x1080 på din skärm

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mini-z1994:

ytformatoptimering i catalyst stäng av det så vinner du lite fps ^^ annars är det nog ganska normala drops i BF3
märkligt nog så droppade jag ner till 39 fps med den igång istället för 45 på noshahr canals vilket är en liten bana också
min cpu jobbar runt 90 - 100% men det duger med fps för mig och köra enklare banorna på. trots att det springer 60 pers på banan så flyter det på skapligt

(ligger med low på allt förutom textures som är på medium så man ser hur saker försvinner på avstånd (lådor och typ travor med någon cement eller liknande som man ser på noshahr canals oftast men inte väggar såklart heh) vilket ger lustigt nog lite fördelar då man ibland ser en med mg ligga där och han sätter ut sin claymore och bara ligger och drar ner alla som går där efter att de tagit ner två tre andra som campar längre bort och ser fiender komma på rad eller i grupp.
då han sitter med typ m240 med 200 skotts magasin så tar man och spawnar om som engineer och skjuter en raket på hörnet och spränger honom när några misslyckats då han fått låda ifrån en medic och lagt ut egen ammo när han ligger där och kastar både granater och skickar skott med m240 på en )

med skärmen så får du sänka upplösningen på skrivbordet också tyvärr samt ändra skalningsalternativen tills det passar med 1920x1080 på din skärm

Dock arbetar ju varken GPU eller CPU 100 %, utan bara 50–70. Det måste alltså vara något annat som flaskar.

Det har inte varit så innan med upplösningen, och väljer jag 108 Hz funkar det ju. Men inte 110.

Om det finns någon tävling i Världens Längsta Mening borde du delta i den!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bf3 är ruggigt dåligt optimerat, har samma problem med mitt 7970. inget som flaskar.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Dock arbetar ju varken GPU eller CPU 100 %, utan bara 50–70. Det måste alltså vara något annat som flaskar.

Det har inte varit så innan med upplösningen, och väljer jag 108 Hz funkar det ju. Men inte 110.

Om det finns någon tävling i Världens Längsta Mening borde du delta i den!

ja kanske det men vill inte lägga ner mer tid än 15 minuter per inlägg (ibland blir det längre dock.)
vill gärna hålla mig kort egentligen men skriver gärna av mig ifall det är något jag hjälper till med och som kanske behöver lite extra info och inte bara
*catalyst skalning och skrivbordet samma som spelet*
då får man säkert tillbaks

öhh samma som vadå ?
upplösning ?
inställningar i catalyst?
och miljoner fler frågor som kretsar kring just catalyst och liknande

(man vill inte hålla någon väntande i en timme på att man ska svara med något perfekt inlägg som ser ut som en uppsats ifrån en högskola heller heh)
När man skriver något som någon behöver hjälp med.
tog mig 10 minuter och skriva till detta började 19:21

ändrar medans man kikade på första resultatet (var kortare än detta dock) och fixade iordning mer och mer till något vettigt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Testa följande:

Har nästan exakt likadan setup på min rig, dock kör med 4.6ghz på cpun. Men fpsen droppar aldrig runder 120 fps.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av nillas85:

Testa följande:

http://i48.tinypic.com/2n24cxd.jpg

Har nästan exakt likadan setup på min rig, dock kör med 4.6ghz på cpun. Men fpsen droppar aldrig runder 120 fps.

Kan prova det! Dock är det ofattbart jobbigt att köra i 1920x1080. Tar jag det och 110 Hz kan jag inte få fullskärm, utan det blir svart runt en 1920x1080 stor ruta i mitten, där spelet är. Tar jag 108 Hz skalas bilden upp och täcker hela skärmen precis som jag vill, men tabbar jag ner och upp igen (vilket dessutom sker automatiskt flera gånger per dag när Windows ska komma med sitt jävla "Your computer's performance is low") måste jag göra om hela proceduren för att få fullskärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har ni catalyst 13.1? Jag ligger på 130fps till 90 fps på high med mitt 7970.
http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

Permalänk

Tror det är överklockningen på skärmen som gör att du har problem att få fullskärm/skärm utan kanter. Jag hade nyss en överklockning på min skärm. från 60Hz till ENORMA 65Hz och jag kunde inte få fullskärm i Bf3. Det fungerade i alla andra spel men Bf ville sig inte alls.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|