KBTalking Pure med aluminiumchassi - bilder och tankar

Permalänk
Hedersmedlem

KBTalking Pure med aluminiumchassi - bilder och tankar

Jag har nu haft mitt KBTalking Pure med aluminiumchassi i en vecka. Tänkte att jag skulle skriva lite och posta en massa bilder, för det har varit en del frågor. ripster har en utmärkt genomgång här: http://imgur.com/a/nQTKA#0 men jag tänkte att jag kunde posta en egen på Sweclockers.

Notera att bilderna är fullsize på min webserver, bara att öppna i eget fönster.

Fick leverans på arbetsplatsen, w00!

Uppackning

Oj, det är litet! Min data är en 13" Dell och det andra tangentbordet ett Keycool 84-knappars med gröna led:ar.

Jämfört med ett TKL, normalstorlek

Tangentbordet har tre lägen för bakgrundsbelysningen - off, on och pulse. I on-läget kan man ändra styrkan på led:arna.
1:

2:

3:

4:

5:

I pulse-läget pulserar alla led:ar på tangentbordet i maklig takt.
De gula led:arna är inte så ljusstarka. Det är rätt trevligt. Men jag är sugen på att prova att stoppa i lila led:ar, då det var vad jag ville ha egentligen.

Bort med litta caps.. Cherry MX Black, dessa switchar behöver väl ingen större genomgång. Första gången jag provar dem dock och de är bra mycket skönare än MX Red. Men det är ju högst personligt.

Tangenterna är väldigt snygga, tycker jag.

Lite bilder på tangentbordet, runt om..

Till funktioner då. Tangentbordet har, som jag kanske missat att ta bild på, dipswitchar på undersidan för inställningar. Har faktiskt inte provat själv eftersom det inte verkade intressant..

Skrivet av ripster:

Note that DIP switch settings are:

1. Swap LCTRL/Capslock

2. Swap LWIN/LALT

3. Swap LALT/LFCN

4. Swap LWIN/LFCN

Fler funktioner är fn + [q, a, z, space]
g stänger av/sätter på lwin.

a swappar backspace/delete

z togglar fn-tangenten

space är min favorit, gör r-alt, -ctrl och -shift till piltangenter.

Någon tyckte att jag skulle prova sätta andra caps.. tog några från mitt Keycool K-5 TKL:

Sammanfattning:
Tangentbordet är väldigt litet och robust. Aluminiumchassit gör ju sitt. Tangentbordet har en bra tyngd, men väger inte lika mycket som mitt enorma Filco där hemma. Helt kanon för att ta med till lanpartyn eller bara när man behöver ett riktigt tangentbord att skriva på. Det är lite handikappande när man sitter och kodar c i vim, men det kanske bara är för att jag är dålig - måste ju trycka flera knappar för att använda piltangenterna. Men om man är häftig nog behöver man kanske inte piltangenterna.. Det är nog också en vanesak. Har ju bara suttit en vecka med det. Och nya switchar på det..

Värt pengarna? Coolt tangentbord - ja. Robust - ja, känns som om det är byggt som en liten pansarvagn. I storlek - kanske, mitt Keycool 84-knappars är inte så mycket större. Åandrasidan är kvalisorten många gånger högre på det här än mitt Keycool.

Om ni har några frågor är det bara att posta..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Bra genomgång!

Hur har du löst problemet med avsaknaden av svenska tecken ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Triffid:

Bra genomgång!

Hur har du löst problemet med avsaknaden av svenska tecken ?

Tack!

Jag kör svensk tangentbordslayout i grunden som jag modifierat så jag har <>| på altgr+[z, x, c] eftersom den tangenten saknas. åäö och specialtecknena sitter ju på rätt ställe även om tangenten säger något annat.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Tråkiga är att den även saknar F1-F12 knapparna. Tänkte skaffa det som spelbord till sc2 när jag såg den första gången, men sen när jag upptäckte det skippade jag den tanken. Verkar vara otroligt trevligt storleksmässigt i alla fall, får väl nästan plats i fickan..

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Choppern:

Tråkiga är att den även saknar F1-F12 knapparna. Tänkte skaffa det som spelbord till sc2 när jag såg den första gången, men sen när jag upptäckte det skippade jag den tanken. Verkar vara otroligt trevligt storleksmässigt i alla fall, får väl nästan plats i fickan..

Saknar F-tangenterna gör det ju, men du får ju alla F-tangenter med fn + siffra. Det är dock inte lika smidigt som en tangent ovanför.. blir väl litta narigt om man spelar intensivt.

Jag får plats med mer än halva tangentbordet i mina fickor på benen.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Vart köpte du tangentbordet och hur mycket kostade det?
Ser väldigt snyggt ut!

Permalänk
Medlem

Snyggt tangentbord