Funkar slutsteget till min förstärkare?

Permalänk

Funkar slutsteget till min förstärkare?

Jag har en NAD förstärkare ( http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3... ) och jag undrar om jag kan ha ett slutsteg på den? Dom på hifi klubben säger att man behöver pre-out men går det att koppla på nått annat sätt? typ tape-out eller att köra hörlursutgången som signal-out?
Är inne på ett Reloop Dominance 1402 Slutsteg och det är för att driva min cervinvega at-80

Tacksam för svar!

MVH/Oskar

Permalänk
Rekordmedlem

Om du absolut vill så går det att driva det från hörlusrsutgången, tape out är inte kopplad via nivåkontrollen så det behövs nån extra enhet emellan i så fall och den kan då ersätta Naden helt och hållet, men sälj Naden istället och handla helst inte på Billebro.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tape out ger konstant utsignal och då behöver du volymreglering på slutsteget.
Körde själv ett helt gäng Cerwin modeller inklusive AT80, och de 2x130w dynamiskt du redan har borde ge ganska bra umpa.

Personligen skulle jag skippat steget du kollat på, dels för att det säljs av billebro, och dels för att det ser ut som billigast tänkbara kina skräp

Vill du ha kraft kanske en rotel RB-990BX kan vara nåt:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=77844
Billigare än billebro varianten och garanterat bättre på allt.

Men har du en budget på 4-5000 så bör det inte vara några problem att hitta en begagnad försteg/slutsteg kombo som kan få dina AT80 att bottna rejält

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du absolut vill så går det att driva det från hörlusrsutgången, tape out är inte kopplad via nivåkontrollen så det behövs nån extra enhet emellan i så fall och den kan då ersätta Naden helt och hållet, men sälj Naden istället och handla helst inte på Billebro.

http://www.billebro.se/myshop_images/PRID_1486_im_222605_Relo... har inte den ljudkontroll?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Tape out ger konstant utsignal och då behöver du volymreglering på slutsteget.
Körde själv ett helt gäng Cerwin modeller inklusive AT80, och de 2x130w dynamiskt du redan har borde ge ganska bra umpa.

Personligen skulle jag skippat steget du kollat på, dels för att det säljs av billebro, och dels för att det ser ut som billigast tänkbara kina skräp

Vill du ha kraft kanske en rotel RB-990BX kan vara nåt:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=77844
Billigare än billebro varianten och garanterat bättre på allt.

Men har du en budget på 4-5000 så bör det inte vara några problem att hitta en begagnad försteg/slutsteg kombo som kan få dina AT80 att bottna rejält

http://www.billebro.se/myshop_images/PRID_1486_im_222605_Relo... har inet den ljudkontroll? haha va nu fattar jag inte, slutsteget kostar 2000kr, har ingen budjett för 6000kr, och är nöjd med högtalarna känner bara att lite mer kraft hade inte suttit fel

Permalänk
Rekordmedlem

Slutsteget har en gainkontroll, den är i praktiken omöjlig att reglera nivån med på normalt sätt, men varför byter du inte Naden mot nått större eller mot ett försteg, den saknar den effekt eller funktioner du verkar vilja ha, så det bästa är att byta den mot nått annat i ditt läge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Slutsteget har en gainkontroll, den är i praktiken omöjlig att reglera nivån med på normalt sätt, men varför byter du inte Naden mot nått större eller mot ett försteg, den saknar den effekt eller funktioner du verkar vilja ha, så det bästa är att byta den mot nått annat i ditt läge.

Är 16år och lever på studiebidrag och har inte råd att slänga upp 5-8k på en förstärkare, då jag tyckte man fick mycket watt för pengarna att köpa slutsteget och då frågan var om det gick att använda det på min nuvarande förstärkare. Men tar era svar som att det inte går och tackar så mycket

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde istället se det som att du har 3500 kr att köpa nått annat för (om du säljer Naden för ca 1500) det ger dig en större integrerad förstärkare, speciellt om du kör beg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du borde istället se det som att du har 3500 kr att köpa nått annat för (om du säljer Naden för ca 1500) det ger dig en större integrerad förstärkare, speciellt om du kör beg.

Okej tack, har tänkt på det och kollar på blocket för fullt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oskareriksson:

Okej tack, har tänkt på det och kollar på blocket för fullt

Blocket är bra, men www.hifimagasinet.com är där alla ljudnördar annonserar då det är gratis, det är lite kaos stämning där men du får lära dig att söka så kommer du nog att hitta nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.